Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Accessoires

Oplaadbare batterijen

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:14
jvh35 jvh35 is offline

Standaard Oplaadbare batterijen

Goeiedag,

Ik ben op zoek naar nieuwe oplaadbare batterijen om binnenkort te gebruiken op reis.Vorig jaar heb ik batterijen gekocht in de Aldi (ik weet het, perfecte kwaliteit kun je niet verwachten ), ik had er 4 die ik elke nacht terug moest opladen, want halverwege de dag moest ik batterijen vervangen, toch als ik die dag op stap was en regelmatig foto's nam. Als ik ze de laatste tijd wou gebruiken voor een concertje of een uitstap moet ik ze minstens 14u opladen en dan nog geeft mijn digitale camera aan dat ze slechts 2 derde zijn opgeladen. Ik heb een Samsung Digimax S630 (een eenvoudig toestel dus).
Ik ben nu op zoek naar batterijen die voldoende lang meegaan en die niet te lang moeten opladen, ik heb laders van GP gevonden die slechts 1 u moeten opladen, maar gaan die batterijen dan even lang mee als batterijen die je meer dan 12u moeten laden? Ik heb daar sterk mijn twijfels over. OF zou ik gewoon een aantal alkaline batterijen kopen om mijn reis mee te overbruggen. Het probleem is dat ik de batterijen slechts een 10-tal uur kan laden aangezien het 's nachts moet gebeuren en in een hotel je enkel elektriciteit hebt als je aanwezig bent .

Alvast hartelijk dank!!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:18
paly's schermafbeelding
paly paly is nu online
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar paly
Standaard Re: Oplaadbare batterijen

Denk ook wel dat snelladers meer belasting geven aan de batterij.
Maar met 1-uur laders, valt het nog al mee.

http://www.vapextech.nl/
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:25
jejochen jejochen is offline
Junior Member

Koop gewoon deftige herlaadbare batterijen met een zo hoog mogelijke mAH waarde (vb 2300 mAH). Kosten wat meer, maar je hebt er ook meer voor terug. Ze gaan bij mij heel lang mee, natuurlijk afhankelijk van de intensiteit waarmee je ze gebruikt.
Op je vraag over intelligente laders: ja die laden echt je batterijen op in een uur, en het zou geen verschil mogen maken met de 'lange' laders.
mvg

PS Het is wss al zo'n 4 jaar geleden dat ik nog eens gewone batterijen heb gekocht. Op termijn spaar je zéker het aankoopbedrag voor goede herlaadbare uit!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:27
hub2805 is lid van de Belgiumdigital VZW hub2805's schermafbeelding
hub2805 hub2805 is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jvh35 Bekijk bericht
Goeiedagdan nog geeft mijn digitale camera aan dat ze slechts 2 derde zijn opgeladen. Ik heb een Samsung Digimax S630 (een eenvoudig toestel dus).
Dit is wel normaal voor oplaadbare batterijen.
Gewone batterijen geven normaal 1.5-1.7 volt en bij oplaadbare is dit tussen de 1.2 en 1.4 volt. De meeste consumer batterijindicatoren houden enkel rekening met de spanning van gewone(alkaline) batterijen.
MAW: de indicator zal direct 2/3 of 3/4 aangeven bij vers opgeladen batterijen maar zalhier ook langer op blijven staan.

Dit staat natuurlijk los van het feit dat je batterijen defect of versleten kunnen zijn.
Voor nieuwe batterijen kies je best de nieuwe generatie van batterijen.(Sanyo-Eneloop, andere merken hebben ze ook maar onder een andere naam maar er zal steeds "Ready to use" op staan.)
Ze hebben zeer weinig zelfontlading.
Aldi oplaadbare batterijen zijn dikwijls na 2 weken reeds leeg, zelfs zonder ze te gebruiken.

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:44
regulus regulus is offline
Senior Member

FYI .. er is uitgebreide info te zoeken/vinden onder de "accessoires" topic in dezelfde subrubriek ..

in een notedop
- koop A merken, geen illustere onbekenden
- conditioneer NiMH voor volle capaciteit
- koop nu "eneloop" type technologie ivm zelfontlading
- gebruik geen snellader
etc ..
FWIW
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:48
jvh35 jvh35 is offline

Ik heb ondertussen wat gegoogled en onder andere deze gevonden : http://www.gprecyko.com/en/charger_pack.html De Quick charger staat bij vandenborre aan 24,9 €. De GP powerbank rapid 2 zou ze in 6 uur opladen wat ideaal zou zijn voor mij. Ik zit enkel met wat twijfels aangezien 25 euro een pak meer is dan wat ik voor mijn batterijtjes uit de aldi betaald heb
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:49
bouk is lid van de Belgiumdigital VZW bouk's schermafbeelding
bouk bouk is nu online
Senior Member

koop goeie batterijen en een oplader die eerst ontlaad.
zeker niet bezuinigen op dat spul, om teleurstelling tijdens het fotograferen te voorkomen.
grt,bouk.
Meer op : www.boukcoriensgallery.fotopic.net
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:53
timefreezer timefreezer is offline
Junior Member

Citaat:
Ik heb ondertussen wat gegoogled en onder andere deze gevonden : http://www.gprecyko.com/en/charger_pack.html De Quick charger staat bij vandenborre aan 24,9 €. De GP powerbank rapid 2 zou ze in 6 uur opladen wat ideaal zou zijn voor mij. Ik zit enkel met wat twijfels aangezien 25 euro een pak meer is dan wat ik voor mijn batterijtjes uit de aldi betaald heb
Ik gebruik die GP PowerBank voor de batterijen van mijn flitser en ben er tevreden van. Die 25 euro meerprijs t.o.v. de Aldi is zijn meerprijs meer dan waard. Deze van de Aldi zijn gewoon weggesmeten geld. Dat is pas duur!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 12:54
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
koop goeie batterijen en een oplader die eerst ontlaad.
zeker niet bezuinigen op dat spul, om teleurstelling tijdens het fotograferen te voorkomen.
grt,bouk.
nope .. koop GEEN intelligente lader die elke keer ontlaadt maar eentje waar je zelf de beslissing kan nemen om te ontladen .. of nog beter .. koop een Maha C-9000, een echte, geen nagebouwde .. en lees uitvoerig de handleiding
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:01
jvh35 jvh35 is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
Ik gebruik die GP PowerBank voor de batterijen van mijn flitser en ben er tevreden van. Die 25 euro meerprijs t.o.v. de Aldi is zijn meerprijs meer dan waard. Deze van de Aldi zijn gewoon weggesmeten geld. Dat is pas duur!
En die batterijen zijn dan in een 6-tal uren opgeladen? Blijven ze dan even lang mee gaan als batterijen die je 14u oplaadt? Als dit zo is kies ik voor de gp powerbank, want elk jaar batterijen in de aldi kopen zal mij idd even veel kosten.

Bedankt trouwens voor alle snelle reacties
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:02
jwllms's schermafbeelding
jwllms jwllms is offline
Senior Member

ik laddt mijn Aldi batterijen (2300 mAh) op in een (ouder model, en dus iets groter van omvang ) GP powerbank.

Nog nooit problemen gehad.

Jo.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:04
jvh35 jvh35 is offline

En kun je dan die aldi batterijen ook in de even korte termijn van een 6-tal uren opladen of toch de volle 14u (om niet te veel te willen ). Maar het zou al handig zijn dat ik batterijen heb die op korte termijn opgeladen kunnen worden en daarnaast deze van de aldi bewaren voor andere doeleinden
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:08
jwllms's schermafbeelding
jwllms jwllms is offline
Senior Member

Ik heb het nog niet echt getimed, maar het zal idd ong 6h zijn.
In ieder geval geen 14h.
Wat mij ook opvalt is dat 4 batterijen trager laden dan 2, dus ik denk dat de bijgeleverde adapter eigelijk niet genoeg stroom levert.
Jo.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:15
timefreezer timefreezer is offline
Junior Member

Citaat:
En die batterijen zijn dan in een 6-tal uren opgeladen? Blijven ze dan even lang mee gaan als batterijen die je 14u oplaadt? Als dit zo is kies ik voor de gp powerbank, want elk jaar batterijen in de aldi kopen zal mij idd even veel kosten.

Bedankt trouwens voor alle snelle reacties
Ja in minder dan 6 uur. Eens ze vol zijn stopt het laadproces, je mag ze dan nog 14 uur laten zitten.

Ik denk zelf dat ze na minder dan 5 uur 95% vol zijn en dat het laatste uur een druppellaad proces is om die laatste 5% eruit te krijgen.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:15
jvh35 jvh35 is offline

Dus eigenlijk zit het zo (kan mss een domme opmerking klinken, maar ben niet zo thuis in al die dingen : zulke 'snelle' opladers geven gewoon veel meer stroom aan de batterijen dan een gewone lader waardoor een batterij sneller geladen is met dezelfde capaciteit als bij een andere lader. Klopt dit ?
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:20
Psychodweep Psychodweep is offline
Member

Stuur een bericht via ICQ naar Psychodweep

Het is altijd beter om je batterijen traag op te laden.
Als je nieuwe batterijen koopt, dan is het best dat je de eerst zoveel keer die traag oplaadt, of je batterijen zullen niet lang meegaan.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:23
jvh35 jvh35 is offline

Het 'probleem' is dat ik binnen enkele dagen reeds vertrek en ze dus niet eerst enkele keren lang kan opladen

En trouwens, als je zo'n snelle lader hebt zoals die gp powerbank, die schakelt uit na een 6-tal uur, dus kan je ze toch niet eerst 'lang' opladen?
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 13:47
Hans Swolfs's schermafbeelding
Hans Swolfs Hans Swolfs is nu online
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Hans Swolfs

ik ga ook enkele extra setjes batterijen kopen omdat ik pas een sb-28 heb gekocht voor mijn strobisten-ervaring wat bij te werken Ik heb momenteel voor mijn flitser 580ex GP 2300mah batterijen en die doen het goed.

Ik heb ook een set gekocht op swissbatteries.com met bijhorende lader van (dacht ik) 2500mah en die doen het ook uitstekend. Wel iets duurder dan GP : dacht 58 € voor 4 batterijen + lader (met display en knop om op- of ontladen) + verzending...

Denk dat ik het bij een set GP-batterijen ga houden deze keer. 2 setjes kopen. Heb 2 goede laders liggen.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 14:22
bouk is lid van de Belgiumdigital VZW bouk's schermafbeelding
bouk bouk is nu online
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
nope .. koop GEEN intelligente lader die elke keer ontlaadt maar eentje waar je zelf de beslissing kan nemen om te ontladen .. of nog beter .. koop een Maha C-9000, een echte, geen nagebouwde .. en lees uitvoerig de handleiding
tja....maar hoe kom je aan zo,n ding, ging hier op BD met de gezamenlijke inkoop niet echt lekker dacht ik!!
grt,bouk.
Meer op : www.boukcoriensgallery.fotopic.net
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 14:26
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
tja....maar hoe kom je aan zo,n ding, ging hier op BD met de gezamenlijke inkoop niet echt lekker dacht ik!!
grt,bouk.
correct Maar ondertussen hebbn een aantal "exploratieve" BD'ers een paar winkels gevonden waar je'm gewoon kan kopen (altans in België bvb Aitec in Leuven )
Met citaat reageren
  #21 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 14:29
Senior Member

Citaat:
Het 'probleem' is dat ik binnen enkele dagen reeds vertrek en ze dus niet eerst enkele keren lang kan opladen

En trouwens, als je zo'n snelle lader hebt zoals die gp powerbank, die schakelt uit na een 6-tal uur, dus kan je ze toch niet eerst 'lang' opladen?
Koop NOOIT () een lader die timer gestuurd is je eindigt altijd met batterijen die nooit correct opgeladen zijn tenzij je altijd exact de juiste capaciteit batterijen gebruikt en koopt .. en dan nog .. 't is niet omdat het labeltje "2700mAh" vermeldt dat die dan ook zulke capaciteit hebben (kleine lettertjes lezen help ... altijd !)
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 14:36
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
Ik heb het nog niet echt getimed, maar het zal idd ong 6h zijn.
In ieder geval geen 14h.
Wat mij ook opvalt is dat 4 batterijen trager laden dan 2, dus ik denk dat de bijgeleverde adapter eigelijk niet genoeg stroom levert.
Jo.
Gooi die lader weg (nu ja recycleer ) .. je zal nooit correct opgeladen NiMH's hebben tot je eigen grote frustratie .. Investeer in een "gewone" intelligente lader die uw batterijen in ong 2,5-3 uur kan laden en die een "eindpuntdetectie" heeft (ttz weg met die timers!) EN die elke cel AFZONDERLIJK kan laden (niet in groepen van 2 bvb)
Als je gemengde capaciteiten hebt neem dan een lader die kan laden met een stroom gelijk aan je gemiddelde capaciteit gedeeld door 2,5-3 .. als je echt wil freaken ga dan voor een echte computerchip gestuurde lader ..
& BTW .. de meerkost is ALTIJD meer dan zijn geld waard !
FWIW
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 14:45
demeyereg is lid van de Belgiumdigital VZW demeyereg's schermafbeelding
demeyereg demeyereg is offline
Senior Member

Ik heb verleden week een paar setjes GP batterijen (2700 mAh) meegebracht uit Andora 14€ voor een set van vier leek mij wel zeer goedkoop.

Op reis gebruik ik een GP lader model GPPB50GS, klein en licht, thuis hou ik mijn batterijen in topconditie met de Voltcraft Charge Manager 2010.

Met deze lader kan je de batterijen echt gaan volgen, en zie je na het opladen hoeveel de cappaciteit per batterij nog bedraagd.

Enige nadeel bij deze lader is dat de ingebouwde ventilatoren nogal wat kabaal maken.
  #24 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 15:47
Wim Meeus is lid van de Belgiumdigital VZW Wim Meeus's schermafbeelding
Wim Meeus Wim Meeus is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
Koop NOOIT () een lader die timer gestuurd is je eindigt altijd met batterijen die nooit correct opgeladen zijn tenzij je altijd exact de juiste capaciteit batterijen gebruikt en koopt .. en dan nog .. 't is niet omdat het labeltje "2700mAh" vermeldt dat die dan ook zulke capaciteit hebben (kleine lettertjes lezen help ... altijd !)
Een goede lader is inderdaad zeer belangrijk voor het juist opladen van de batterijen en natuurlijk ook de levensduur. Een lader met een timer is goedkoop maar kan je batterijen niet efficiënt opladen en helpt ze veel sneller
naar de dood. Laders met Spanningsvariatie-detectie en/of temperatuurs -detectie zijn de laders die je moet kopen.

... Besluit: met een slecht ladertje kan je zelfs de bekendste merkbatterijen voortijdig om zeep helpen of slecht opladen. Investeer in een goede lader en je zal die Aldi-batterijen zonder probleem kunnen gebruiken. Ikzelf gebruik 5 verschillende merken van goedkoop tot duur en heb nog geen verschil gemerkt.
  #25 (permalink)  
Oud 26 augustus 2008, 17:28
spacemanbow's schermafbeelding
spacemanbow spacemanbow is offline
Member

Het is al een paar keer aangehaald, de Maha C9000 is een schitterende lader. De Maha PowerEx 2700 MAh zijn heel goede batterjen. Beiden te koop bij Gotron (www.gotron.be en ww.radiohome.be) in Gent of in Aalst.

Als je de batterijen voor langere tijd laat liggen en niet altijd tijd hebt om die nog op te laden, neem dan misschien eerder Sanyo Eneloop of Maha Imedions van 2000 a 2100 Mah. Die verliezen hun lading maar zeer traag (na 6 maanden hebben die nog zeker 85% van hun lading).

De enige vereiste is dat je een goeie lader hebt. Die Maha C9000 is een superding en hij laat je toe elke batterij individueel op piekprestatie te brengen.

Daarnaast heb je ook de Maha C801D (8x AA+AAA, no backlight) en de C808M (8x AA, AAA, C, D en backlight). Die behandelen elke cel afzonderlijk en kunnen ook laden/ontladen en refreshen, maar ze werken automatischer. De C801D is mijn standaardlader aangezien hij 8 cellen tegelijkertijd laadt en dit doet 1 uur of minder (afhankelijk van de restcapaciteit in de cel). De batterijen blijven voldoende koel, veeeeeeel koeler dan met mijjn vorige LaCrosse, ook met die hoge laadstroom. Voor mij geen Voltcraft(/LaCrosse) meer, ook geen GP. Ondertussen werk ik al meer dan een jaar met die laders (C801D altijd, C9000 af en toe als overflow, of om batterijen te analyseren/conditioneren) en de Maha batterijen, en dat loopt schitterend. Ik kan in de meeste gevallen meerdere de D300+grip intensief gebruiken met 1 batterij set.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten