Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz Mecablitz vs Nikon Speedlight

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Metz Mecablitz vs Nikon Speedlight

    hi folks,
    ik vroeg me af waar eigenlijk het grote verschil ligt tussen bvb volgende flitsers:
    Metz Mecablitz 44 AF-2 (https://www.kamera-express.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/org-ke_be-Site/nl_BE/-/EUR/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=MRoKA5YW_.EAAAFRwxMMgHxt&Catalog CategoryID=)
    en de Nikon SB-700 Speedlight (https://www.kamera-express.nl/produc...light-flitser/)

    Ik wil me graag een basis-reportage flitser aanschaffen voor mijn Nikon D90-body.
    In hoofdzaak gebruik ik een Nikkor 17-55 2.8 als objectief.

    Alvast bedankt voor jullie tips en advies!

    Jeroen
    --
    JLMR Expict

  • #2
    Re: Metz Mecablitz vs Nikon Speedlight

    Ik gebruik een tweedehands aangekochte Metz en vind die heel goed samenwerken met mijn D7200.
    Slave mode en belichtingscompensatie zijn voor mij belangrijk. De resultaten zijn volgens verwachting zowel bij macro als bij indoor flash, met en zonder modifiers.

    Tenzij de richtgetallen in verschillende eenheden uitgedrukt worden in de specs, is de Metz 44 een stukje krachtiger dan de SB700 (GN=28). Meer power is voor een reportageflitser altijd handig omdat hij dan sneller herlaadt.
    Beide modellen zijn medium size, wat voor mij toch ook niet onbelangrijk is. Ik vind een SB910 bijvoorbeeld erg lomp om bovenop de camera te gebruiken.

    Los van je flitskeuze, kan het handig zijn om die grote zonnekap van je 17-55 te verwijderen als je flash gaat gebruiken. Zo'n ding kan wel eens schaduwen werpen bij korte brandpunten.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Metz Mecablitz vs Nikon Speedlight

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Tenzij de richtgetallen in verschillende eenheden uitgedrukt worden in de specs, is de Metz 44 een stukje krachtiger dan de SB700 (GN=28). Meer power is voor een reportageflitser altijd handig omdat hij dan sneller herlaadt.
      Ik heb een SB600 en 800 en heb daar nog nooit verschil in gemerkt, maar ik flits ook altijd heel zacht, dan moet de camera in de machinegweerstand staan om ooit iets te merken van herladen.


      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Beide modellen zijn medium size, wat voor mij toch ook niet onbelangrijk is. Ik vind een SB910 bijvoorbeeld erg lomp om bovenop de camera te gebruiken.

      Los van je flitskeuze, kan het handig zijn om die grote zonnekap van je 17-55 te verwijderen als je flash gaat gebruiken. Zo'n ding kan wel eens schaduwen werpen bij korte brandpunten.
      Een grote hoge flits kan helpen dit probleem op te lossen. Ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Metz Mecablitz vs Nikon Speedlight

        Indien het om een eerste / basisflitser gaat dan geef ik de voorkeur aan een merkeigen flitser voor het besteedbare geld.
        De samenwerking tussen camera en flitser is optimaal zodat er ook in moeilijkere omstandigheden beter /sneller aanpassingen kunnen gebeuren.
        Wanneer later bijkomende flitsers nodig blijken kan je nog terecht bij minder gesofistikeerde /goedkopere flitsers.
        mvg,
        Patric

        Comment


        • #5
          Re: Metz Mecablitz vs Nikon Speedlight

          Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
          Indien het om een eerste / basisflitser gaat dan geef ik de voorkeur aan een merkeigen flitser voor het besteedbare geld.
          De samenwerking tussen camera en flitser is optimaal zodat er ook in moeilijkere omstandigheden beter /sneller aanpassingen kunnen gebeuren.
          Wanneer later bijkomende flitsers nodig blijken kan je nog terecht bij minder gesofistikeerde /goedkopere flitsers.
          Akkoord wat betreft voorkeur voor merk-eigen flitsers. (Tenzij het over manueel flitsen of studiomateriaal gaat.) Maar Metz is nu niet meteen goedkoper of minder geavanceerd; ze zijn altijd een premium merk geweest, zeker voor reportageflitsers. Voor mij staan ze toch een stuk hoger dan Youngnuo, Nissin etc. Maar testen met een 3rd party merk is aangewezen...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Metz Mecablitz vs Nikon Speedlight


            De Metz is krachtiger en nieuwer. Maar de Nikon heeft een metalen flitsschoen, wat steviger is. Voor de rest laat ik het aan ervaringsdeskundige over
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment

            Working...
            X