Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

    Hallo,

    ben op zoek naar een statief dat idealiter volgende kenmerken heeft:
    - licht
    - stabiel (moet een D700 en een 14 - 24 of 24 - 70 kunnen dragen, dus samen zo'n 2 kg)
    - compact op te vouwen (ik dacht aan max. zo'n 40 à 50 cm)
    - uit te schuiven tot minstens 1,20 m.
    - bij voorkeur met klem-bevestiging en niet met van die draaiknoppen, want die vind ik niet zo praktisch.
    - aangezien ik weet dat zo'n schaap met vijf poten niet goedkoop zal zijn, is de prijs van ondergeschikt belang.

    Alvast bedankt!
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

  • #2
    Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

    ik gebruik een gitzo 1540T met een Markins Q3 balhoofd en vind dit ideaal voor mijn reizen. Opgevouwen 39 cm, helemaal uitgevouwen met middenzuil kom je aan 140cm, met middenzuil naar beneden aan 113cm. Reken daar nog 10cm bij met de Markins Q3 "Emile". Gewicht van het statief komt op 0,9kg en met dit balhoofd bijna 1,4kg.
    De poten bestaan wel uit 4 elementen en hebben het twist-lock systeem, het went en is heel snel.
    Andere optie zou de Velbon Sherpa pro CF-545 zijn die wel de klembevestiging heeft. Maar deze heeft bij mij de waterproef (zie http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf) niet doorstaan, de gitzo wel.
    Ook al zal Hans Braakhuis waarschijnlijk vinden dat het totaalgewicht van zowel de Gitzo als de Velbon te laag ligt voor jouw combinatie, ben ik van mening dat dit heel goed te doen is. Ik raad alleen aan om je fototas of iets zwaars aan de haak onder de middenzuil te hangen voor extra stabiliteit en gewicht en niet in tropische stormen te gaan fotograferen

    Comment


    • #3
      Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.



      wat is er nog meer te zeggen
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

        D700 en een 24-70 , ik neem aan een f2,8 , dat je daar dan nog een statief voor nodig hebt ??
        Nikon digi en analoog + Yashica Mat
        http://www.flickr.com/photos/donald-s

        Comment


        • #5
          Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

          Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck Bekijk bericht
          D700 en een 24-70 , ik neem aan een f2,8 , dat je daar dan nog een statief voor nodig hebt ??
          Er zijn zo van die omstandigheden waar je niet zonder statief kan:

          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

          Comment


          • #6
            Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

            Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck Bekijk bericht
            D700 en een 24-70 , ik neem aan een f2,8 , dat je daar dan nog een statief voor nodig hebt ??
            wat denk je van long exposure?
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

              Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
              ik gebruik een gitzo 1540T met een Markins Q3 balhoofd en vind dit ideaal voor mijn reizen. Opgevouwen 39 cm, helemaal uitgevouwen met middenzuil kom je aan 140cm, met middenzuil naar beneden aan 113cm. Reken daar nog 10cm bij met de Markins Q3 "Emile". Gewicht van het statief komt op 0,9kg en met dit balhoofd bijna 1,4kg.
              De poten bestaan wel uit 4 elementen en hebben het twist-lock systeem, het went en is heel snel.
              Ik heb dezelfde combinatie en heb er nog geen moment spijt van gehad. Ideaal reisstatief ! Hij draagt probleemloos m'n D200 met 70-200 f 2.8 mm VR lens. Als gewicht een issue is heb je mijns inziens geen betere keus. Onderweg steek ik gewoon een poot tussen mijn broeksriem....dan hangt dat gewicht ook niet op mijn rug. Met een zwaar statief moet je dat niet proberen of je broek zakt af Ik zou m'n lichtgewicht Gitzo voor geen geld willen ruilen
              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

              Comment


              • #8
                Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

                Bedankt iedereen. Ik zal die combinatie eens van nader bij bekijken!
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                Comment


                • #9
                  Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

                  Ter info: Voor Gitzo statieven hebben ze bij Foto Rubens de scherpste prijzen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Licht maar stabiel reis-statief gezocht.

                    Nog even een vraagje: blijkbaar bestaat de 1540T niet meer en is hij opgevolgd door de 1541T.

                    Heeft iemand daar ervaring mee?
                    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                    Comment

                    Working...
                    X