Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

li-ion batterij voor de eerste maal opladen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • li-ion batterij voor de eerste maal opladen

    In de handleiding wordt er precies niet over gesproken,
    er staat enkel dat na maximum 120min de batterij is opgeladen, is dit ook zo voor de eerste maal op te laden, of moet ik net zoals telefoons de batterij 24u insteken.
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: li-ion batterij voor de eerste maal opladen

    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
    In de handleiding wordt er precies niet over gesproken,
    er staat enkel dat na maximum 120min de batterij is opgeladen, is dit ook zo voor de eerste maal op te laden, of moet ik net zoals telefoons de batterij 24u insteken.
    Maakt niet uit bij Li-Ion batterijen volgens mij. Deze batterijen hebben geen geheugeneffect en hebben er alle baat bij om zo veel mogelijk opgeladen te worden. Vandaar dat deze batterijen ook niet leeg zijn bij aankoop van een toestel.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: li-ion batterij voor de eerste maal opladen

      ik denk dat het laden stopt bij Li-ion batterijen vanaf de batterij vol is.

      volgens mij heeft het dus totaal geen nut een batterij 24u te laten insteken.

      gewoon eerste keer volledig opladen, en heel af en toe eens volledig ontladen (niet volledig, maar tot wanneer je toestel zegt dat de batterij 'leeg' is) en dan terug volledig opladen
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: li-ion batterij voor de eerste maal opladen

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        ik denk dat het laden stopt bij Li-ion batterijen vanaf de batterij vol is.

        volgens mij heeft het dus totaal geen nut een batterij 24u te laten insteken.

        gewoon eerste keer volledig opladen, en heel af en toe eens volledig ontladen (niet volledig, maar tot wanneer je toestel zegt dat de batterij 'leeg' is) en dan terug volledig opladen
        Dat is echt niet nodig bij een Li-Ion batt. hoor.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: li-ion batterij voor de eerste maal opladen

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Dat is echt niet nodig bij een Li-Ion batt. hoor.
          mijn macbook pro batterij (wel li-polymeer denk ik maar is vergelijkbaar met li-ion) heeft een health indicatie. Deze varieert meestel van 90% tot 98% (is nog redelijk nieuw) en als ze bvb op 90% staat, en ik ze dan eens volledig ontlaad en terug oplaad stijgt dit ineens naar 95% of meer...
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: li-ion batterij voor de eerste maal opladen

            Dit vond ik terug van Li-Ion Polymeer:
            hoogste energiedichtheid (hoger dan li-ion), lage zelfontlading, korte levensduur
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: li-ion batterij voor de eerste maal opladen

              Je moet een Lithium-ion accu gewoon laden tot het lampje van de lader aangeeft dat ze geladen is.
              Je mag ze daarna wel in de lader laten zitten, maar dat maakt niets uit omdat de lader geen stroom meer zal leveren aan een lithium-ion accu die boven een bepaalde spanning zit. Als de lader wel stroom zou blijven leveren, dan ga je na een tijdje vuurwerk zien.

              Maak die lithium-ion accu nooit te ver leeg, ze gaat veel langer mee als je ze telkens bijlaadt.
              Na elke fotoshoot mag je ze opnieuw in de lader steken, op die manier vertrek je altijd met een volle accu. Als je ze verder ontlaadt dan 50%, dan vermindert de levensduur.
              Wat dat betreft mag je ze vergelijken met een loodaccu van een auto.
              Als je auto altijd heel snel start, dan wordt er nooit veel energie van de accu gebruikt, en zal ze heel lang meegaan (op voorwaarde dat de laadspanning correct is).
              Heb je een auto die heel slecht start, of als je geregeld de koplampen laat branden (zonder dat de motor draait) tot de accu bijna leeg is, dan zal die accu maar een paar jaar meegaan in plaats van 8 jaar of langer.

              De meeste verkopers geven nog altijd advies over nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride accu's. Zo'n accu wordt warm tijdens het laden, en tegen dat de maximale capaciteit bereikt is zal de temperatuur nog hoger oplopen. Daarom wordt bij heel wat snelle laders gestopt met laden als er zo'n 90% van de capaciteit in de accu zit. Die laders schakelen over op druppelladen, en dan duurt het vrij lang om de accu 100% te laden.

              Een lithium-ion accu zou niet veel mogen opwarmen tijdens het laden.
              Als ze dat wel doet, dan is er iets mis met de accu of lader (dat heb ik zelf nog gemerkt met een nieuwe accu van de 1D MKIII, die was defect toen ik de camera kocht).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: li-ion batterij voor de eerste maal opladen

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Maak die lithium-ion accu nooit te ver leeg, ze gaat veel langer mee als je ze telkens bijlaadt.
                Na elke fotoshoot mag je ze opnieuw in de lader steken, op die manier vertrek je altijd met een volle accu. Als je ze verder ontlaadt dan 50%, dan vermindert de levensduur.
                Ik wist dat je een Lithium-Ion batterij best niet volledig leeg laat lopen, maar die 50% is meer dan ik dacht (ongeveer 20%).
                about.me/stijnv

                Comment


                • #9
                  Re: li-ion batterij voor de eerste maal opladen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                  Ik wist dat je een Lithium-Ion batterij best niet volledig leeg laat lopen, maar die 50% is meer dan ik dacht (ongeveer 20%).
                  Je mag tot 20% gaan, maar als je dat altijd doet, dan is ze veel sneller versleten.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X