Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Align - fine tunig van je lenzen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
    Eerder een combinatie, mijn sigma lenzen doen het prima op de d800 maar mijn nikkors staan beide op -15 . . . . alhoewel die op de d300 wel prima waren....
    firmware update?
    Eén van mijn Nikkors staat op -20, een andere op -16. Ik twijfel om iets binnen te brengen.


    Walter
    D850

    Comment


    • #17
      Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

      Een firmware update verandert volgens mij niets aan de kalibratie van een fototoestel.

      Maar als lenzen verschillende afwijkingen vertonen op 2 verschillende camera's, dan wordt het moeilijk om te zeggen waar het aan ligt.

      Mordred,
      Als de 2 Nikkors het juist deden op de D300, en je moest die Sigma corrigeren op die D300, dan zou ik denken dat de fout in de D800 zit.
      Het is dan 2 Nikkors tegen 1 Sigma...

      Phororhacos,
      Als beide lenzen op een nieuwe camerabody zo'n grote afwijkingen hebben dan zou ik denken dat het aan de camerabody ligt, tenzij die twee lenzen ook dezelfde afwijking hadden op de vorige camera.


      Bij mijn 1D MKIII zitten de afwijkingen allemaal ergens rond de +10 (+8 tot +14), daarom vermoed ik dat de camera zelf een afwijking heeft van ongeveer +10.
      Maar zolang alles netjes te corrigeren is met de fijnafstelling is er voor mij geen reden om de camera te laten nazien.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Mordred,
        Als de 2 Nikkors het juist deden op de D300, en je moest die Sigma corrigeren op die D300, dan zou ik denken dat de fout in de D800 zit.
        Het is dan 2 Nikkors tegen 1 Sigma...
        opmijn d300:
        nikkor 85 1.8 ok
        sigma 15-30 ok
        sigma 150 ok

        op d800
        sigma 15-30 ok
        sigma 150 ok
        nikkor 85 nok
        nieuwe 50 1.8 ook niet ok

        Dus ik snap het ook niet al te goed, ofwel valt het me nu echt veel meer op omdat het
        een fullframe betreft en de scherptediepte pakken kleiner is...
        Ding is wel dat de sigma's beiden ok zijn en de nikkors niet, iets te toevallig voor me.
        Is het mogelijk om bv een lens hardwarematig te laten fijnstellen zodat ie op je camerabody past zonder dat je daar de finetuning moet instellen?
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #19
          Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

          Batterijtjes methode:

          50 1.8 nikkor blijft steken op -15
          85 1.8 nikkor blijft steken op -18

          Is idd wel handiger dan scherpstellen op letters.
          Bedankt voor de tip !
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #20
            Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

            Een nikon crop camera heeft 1,5x meer scherptediepte dan een full-frame (bij een Canon EF-S is dat 1,6x).
            Dan zie je bij een full-frame wel wat eerder dat er een fout zit in de afstelling van de camera of de lens, vooral als je met grote diafragma-openingen werkt.
            Dat is waarschijnlijk de reden waarom er geen fijnafstelling voorzien is bij de goedkoopste camerabody's, want het overgrote deel daarvan wordt in combinatie met niet zo lichtsterke kitlenzen gebruikt. In dat geval zal het niet zo'n groot probleem zijn als er een kleine afwijking is.

            Je kan de lenzen opsturen om ze te laten kalibreren, dat doen ze tijdens de fabricage ook, maar ze werken met bepaalde toleranties (afwijkingen die binnen een bepaalde limiet vallen, anders duurt het te lang om ze perfect af te regelen). Dat geldt ook voor de camerabody zelf.
            Maar dat zouden in principe "foutjes" mogen zijn die je met een paar puntjes naar + of - zou kunnen wegwerken als je de fijnafstelling van de camera gebruikt.
            Als de afwijking tegen de 20 zit (bij Canon kan je van -20 tot +20), dan is er toch ergens iets niet helemaal juist...

            Je kan ook alles tegelijk opsturen (camerabody + alle lenzen), maar dan kan je ondertussen een hele tijd geen foto's meer maken als je geen back up fotomateriaal hebt.

            Ik zou eerst de lens opsturen die ik het minst gebruik, als die dan terug komt, en ze wil nog niet correct focussen op die camerabody (met de fijnafstelling tussen pakweg -4 en +4), dan zal er toch wat mis zijn met de afstelling van de camera zelf.

            Maar je kan in principe net zo goed met dat materiaal blijven werken, want eens alles op elkaar is afgeregeld met de fijnafstelling van de camera heb je er eigenlijk ook geen problemen mee.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Een nikon crop camera heeft 1,5x meer scherptediepte dan een full-frame (bij een Canon EF-S is dat 1,6x).
              Dan zie je bij een full-frame wel wat eerder dat er een fout zit in de afstelling van de camera of de lens, vooral als je met grote diafragma-openingen werkt.
              Dat is waarschijnlijk de reden waarom er geen fijnafstelling voorzien is bij de goedkoopste camerabody's, want het overgrote deel daarvan wordt in combinatie met niet zo lichtsterke kitlenzen gebruikt. In dat geval zal het niet zo'n groot probleem zijn als er een kleine afwijking is.

              Je kan de lenzen opsturen om ze te laten kalibreren, dat doen ze tijdens de fabricage ook, maar ze werken met bepaalde toleranties (afwijkingen die binnen een bepaalde limiet vallen, anders duurt het te lang om ze perfect af te regelen). Dat geldt ook voor de camerabody zelf.
              Maar dat zouden in principe "foutjes" mogen zijn die je met een paar puntjes naar + of - zou kunnen wegwerken als je de fijnafstelling van de camera gebruikt.
              Als de afwijking tegen de 20 zit (bij Canon kan je van -20 tot +20), dan is er toch ergens iets niet helemaal juist...

              Je kan ook alles tegelijk opsturen (camerabody + alle lenzen), maar dan kan je ondertussen een hele tijd geen foto's meer maken als je geen back up fotomateriaal hebt.

              Ik zou eerst de lens opsturen die ik het minst gebruik, als die dan terug komt, en ze wil nog niet correct focussen op die camerabody (met de fijnafstelling tussen pakweg -4 en +4), dan zal er toch wat mis zijn met de afstelling van de camera zelf.

              Maar je kan in principe net zo goed met dat materiaal blijven werken, want eens alles op elkaar is afgeregeld met de fijnafstelling van de camera heb je er eigenlijk ook geen problemen mee.
              Ik heb wel een probleem met die -20. Als ik later nog eens een Nikkor koop, na de garantieperiode, en die moet bv. -22 hebben om perfect te zijn, dan kan ik betalen. Daarom overweeg ik toch om de body ( + eventueel één of twee lenzen ) binnen te geven. Maar(!) hoe lang gaat dat duren??


              Walter
              D850

              Comment


              • #22
                Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Ik heb wel een probleem met die -20. Als ik later nog eens een Nikkor koop, na de garantieperiode, en die moet bv. -22 hebben om perfect te zijn, dan kan ik betalen. Daarom overweeg ik toch om de body ( + eventueel één of twee lenzen ) binnen te geven. Maar(!) hoe lang gaat dat duren??


                Walter
                Blijft de vraag wrm sigma het er wel goed op doet en nikkors dikwijls precies niet
                Als je camera foute tuning heeft moeten die sigmas toch ook bijgesteld worden...
                Volgens de lijst op procirep mag je rekenen op +/- 49€ - 59€ per lens , de tijd is normaal paar dagen denk ik als je een afspraak kan maken en materiaal zelf brengt en haalt.

                Als je perfectie wilt denk ik dat je best heel de boel op mekaar laat afstellen , momenteel zit ik met -15 en -17 zoals reeds gemeld.
                Best nieuwsgierig of dit een 'common' d800 ding is of niet, kijk nog even kat uit de boom want ken de weg naar bxl al iets te goed
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

                Comment


                • #23
                  Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Ik heb wel een probleem met die -20. Als ik later nog eens een Nikkor koop, na de garantieperiode, en die moet bv. -22 hebben om perfect te zijn, dan kan ik betalen. Daarom overweeg ik toch om de body ( + eventueel één of twee lenzen ) binnen te geven. Maar(!) hoe lang gaat dat duren??
                  Enkele weken geleden ben ik naar een demo van Nikon geweest bij Foto Rubens.
                  Jan Van Gelder was daar voor Nikon. Ik vertelde hem dat ik een backfocusprobleem heb met mijn 35mm 1.8 op mijn D7000. Die staat op -18. Dus blijft er weinig marge. Ik had de lens al eens teruggestuurd, maar daar werd geen afwijking op vastgesteld. Om iets te kunnen doen hebben ze camera + lens nodig. Mijn 50mm 1.4 staat op -5 en mijn andere lenzen, Nikon, Tokina en Sigma op 0. Omdat ik ook geen tijd zonder toestel wil zitten heb ik nog geen verdere actie ondernomen. Ik heb ook een beetje schrik dat, als Procirep iets aan de camera verandert, mijn andere lenzen mogelijk meer zouden afwijken.
                  Volgens Jan Van Gelder zou je een afspraak kunnen maken met Procirep. Zij zouden je dan een datum kunnen geven, mogelijk binnen enkele weken. Dan zou je je toestel + lenzen kunnen binnenbrengen en nog dezelfde dag mee terug kunnen nemen.
                  Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ben wel benieuwd of het kan.
                  Luc

                  PS: deze week een oude D100 op de kop getikt. Mijn 35mm 1.8 is daar perfect scherp op. 6MP tegen 16MP kan ook een rol spelen, . . . .

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                    Je lenzen opsturen heeft geen zin.

                    In principe wordt er aan de lenzen niets geregeld als ze niet defect zijn. Ze vallen binnen een bepaalde marge.

                    Ik heb een tijdje geleden alles laten callibreren, lenzen en camera's binnengedaan.

                    Ik heb nog geen camera met fine tuning.

                    Het eerste wat men doet is de camera op nul zetten zodat je een geijkte body hebt.

                    Dan wordt iedere lens op de "nul" body geplaatst en de afwijking die iedere lens heeft wordt softwarematig opgeslagen in het geheugen van de body. Hetzelfde wat de finetuning nu doet op de nieuwere body's.

                    Ik heb paartjes gevormd door in iedere body een paar lenzen op te slaan. Mijn twee meest gebruikte lenzen staan opgeslagen in iedere body.

                    De andere lenzen heb ik verdeeld over de body's. Om te weten welke lens bij welke body hoort heb ik een stickertje met de lensnaam geplakt op de binnenzijde van het batterijdeurtje.

                    Als je iedere lens in iedere body laat opslaan wordt het een dure grap.

                    Rond de 40€ per lens en 50 € per crop-body. Met 7 lenzen en een stuk of 4 body's ...

                    Daarom zou ik bij grote afwijkingen alleen de body laten ijken en de lenzen zelf doen dmv finetuning. Bij grote afwijkingen heeft de body zeer zeker ook een aandeel in de afwijking.

                    Ik heb drie dezelfde body's (30D ) en op alle drie zat een afwijking. Twee zaten in de min en eentje in de plus.

                    Heb je pech dat je body in de min staat en je lens in de plus dan heb je een grote afwijking waarbij je misschien tot het uiterste moet gaan om te corrigeren.

                    Is de afwijking van body en lens alletwee in de plus of in de min dan is de afwijking klein of misschien niks.

                    Vanuit fabriek probeert men om zo kort mogelijk bij het ijkpunt te zitten. Daarom komt men nu de fotograaf tegemoet met de fine-tuning.

                    Bij aankoop van een nieuwe lens of body zit de callibratie in de garantie.

                    Binnendoen bij een servicecenter en deze mensen callibreren en vullen de benodigde papieren in, ...gratis.

                    Als men in het servicecenter liegt.......wel dan lieg ik ook.
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Je mag ook andere voorwerpen kiezen, maar batterijtjes heb ik altijd wel bij de hand, en daarom gebruik ik die.





                      Als de afwijking zo groot is, dan zal je de camera en/of de lens moeten opsturen om die te laten kalibreren.
                      Als de camera dan een redelijke correctie nodig heeft met andere lenzen, dan is het die lens met de grote afwijking die je moet laten nazien.
                      Als de camera bij alle lenzen die grote afwijking heeft, dan is het tijd om de camera op te sturen voor reparatie.
                      Welke afstand neem je van de batterijen?
                      Ik heb ergens gelezen dat je bv voor een 50mm al rond de 3m van je calibratietoestel moet staan.
                      Met de lenscal was dit wel moeilijk...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door filip Bekijk bericht
                        Welke afstand neem je van de batterijen?
                        Ik heb ergens gelezen dat je bv voor een 50mm al rond de 3m van je calibratietoestel moet staan.
                        Met de lenscal was dit wel moeilijk...
                        Als je met een 50mm lens al 3 meter van het onderwerp moet blijven, moet je dan met een 200mm 12 meter afstand houden?


                        De testfoto die ik heb laten zien is die voor een macrolens, daar is het zeker belangrijk dat die juist focust op een korte afstand.
                        Voor gewone lenzen zet ik het onderwerp iets verder weg dan de minimum-scherpstelafstand van de lens.
                        De kortst mogelijke scherpstelafstand kan wat afwijken waardoor de lens na het kalibreren soms fout focust op normale afstanden.
                        Tegenwoordig gebruik ik drie spuitbussen om op scherp te stellen in plaats van de batterijtjes, dat is wat handiger voor de lenzen die niet zo'n grote vergrotingsfactor hebben.
                        Neem spuitbussen met niet al te grote tekst (de kant van de gebruiksaanwijzingen voldoet meestal prima), dan zie je direct of de AF correct werkt.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                          bedankt voor uitleg!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                            Op deze site kun je het toestel, brandpuntafstand en eventueel het diafragma ingeven. (laatste is uiteraard niet noodzakelijk om de afstand te weten maar wel om de dof te bepalen)
                            Daarna krijg je dan de ideale afstand om je lens op te kalibreren.

                            http://www.whibalhost.com/lensalign/ldt/index.html

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                              Ik heb m'n Nikon 24-70mm f 2.8 AF-S ED proberen te fine-tunen op m'n D800.

                              Een meetlat onder 45°. Naast de meetlat een boek.
                              Scherpstellen op het boek, foto nemen vanop zo'n 1,5m afstand op 70mm, f2.8. Op statief, met zelfontspanner.
                              Dan op de gemaakte foto inzoomen om na te kijken of er een scherper punt op de meetlat voor of achter de 0-lijn ligt.

                              Zo bekwam ik een afwijking van +8.
                              Had er geen erg in, maar na rondlezen op dit forum blijk ik eerder een uitzondering te zijn. Zo goed als alle afwijkingen betreffen een 'min' instelling. Dus ja, dan gaat een mens uiteraard twijfelen of het fine tunen wel correct gebeurde ....
                              Iemand nog tips of opmerkingen??

                              Comment


                              • #30
                                Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                                Ik heb deze voormiddag 4 lenzen en mijn D800E gefinetuned.
                                Hiervoor heb ik FoCal software gebruikt en kwam op volgende waarden uit:
                                1. Sigma 85mm f1.4 HSM= +2
                                2. Nikon AF-S 14-24 f2.8 @ 24mm= -5
                                3. Nikon AF-S 24-70 f2.8 @50mm = +2
                                4. Nikon AF-S 500mm f4 VRII = +6

                                Vooral de waarde op mijn tele 500mm maakt logica, ik had gewoonweg teveel missers op de D800E tov mijn D300.
                                Ik heb nog geen praktijkervaring kunnen opdoen na de calibratie maar heb er alle vertrouwen. Wilde dit toch eens meegeven.

                                Comment

                                Working...
                                X