Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

L-bracket

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • L-bracket

    Hallo,
    ik ben nieuw op het forum maar toch niet meer zo jong. Ik ben sedert een 3-tal jaar geďnteresseerd geraakt in de digitale fotografie. Ondertussen werd een beetje les gevolgd in Roeselare via het CVO samen met een broer van mij. Ben ook lid geworden van fotoclub Focidi in Wakken. Bezit momenteel een nikon d7100 (voorheen nikon d5200) en een 4-tal objectieven. Vertoef liefst vanal buiten in de 'natuur' maar voel ook wel iets voor studiofotografie. Zit momenteel met de volgende vraag: hoe een L-bracket gebruiken (voor portretstand op statief) Op een vanguard alta+ 264ap met panhead Ph-32 probeer ik landschappen te fotograferen. Ik heb een beetje gesnuffeld op het internet en een paar (onbeantwoorde) vragen gesteld bij een 3-tal fotografiezaken zoals cameratools, cameranu etc. echter zonder gepaste antwoorden. Ik vermoed dat mijn statief en meer bepaald het balhoofd hier voor iets tussen zit. Kan er mij iemand meer uitleg verschaffen wat te doen om een gepast L-bracket aan te schaffen voor een nikon d7100 en of ik een nieuw balhoofd zal moeten installeren. Alle informatie welkom.
    groeten van jogan

  • #2
    Re: L-bracket

    je moet je toestel kunnen schuiven op je balhoofd ( ik denk dat dat een arca-Swiss koppeling heet)
    Voor de rest test je best wel de l-bracket met het balhoofd. Ik had nl voor dat mijn l-bracket iets te breed was.
    Kijk ook goed hoeveel kg je nieuwe balhoofd aankan. Liever iets teveel kg dan later weer een nieuwe te moeten kopen.
    Je l-bracket is ook specifiek per toestel. Sunwayfoto is een vrij goedkoop merk voor l-brackets. Bij mij was dat 100 euro verschil in vergelijking met een ander merk.
    Voor de rest is die l-bracket gewoon een plezier om mee te werken. Hoe zeer ik het vroeger haatte om met statief te werken, hoe meer plezier ik er nu aan beleef om op die manier te fotograferen. Gelukkig … ik zit in mijn derde jaar fotografie avondschool met voornamelijk architectuur (maw veel werken met het statief)

    Comment


    • #3
      Re: L-bracket

      Hoi,
      dank je voor je reactie. Als ik het goed begrijp ga je best ergens ter plaatse bij een zaak die je het juiste balhoofd kan aanbevelen zodat je sunwayfoto L-bracket erop past. En misschien een domme vraag, maar kan je dat dan ook gebruiken met een zwaardere lens via de beugel, ik ben echt een leek in verband met zo'n L-bracket, maar zie wel de voordelen ervan. Ik lees van de meeste mensen die dat gebruiken het soms nog zelden van hun camera haalt.

      Comment


      • #4
        Re: L-bracket

        Bij de aankoop van een statief is het interessant om voor een Arca Swiss compatibel systeem (balhoofd) te kiezen, dan heb je achteraf veel meer keuze in plaatjes die op dat balhoofd kunnen worden gebruikt.
        Misschien dat er wel een L-bracket bestaat die past op je camera en op het Vanguard statief, maar je zal daarvoor waarschijnlijk alleen de juiste bracket kunnen vinden bij Vanguard, terwijl je voor een Arca-Swiss veel gemakkelijker een betaalbaarder alternatief kan vinden.

        Als je lange lenzen gebruikt bij natuurfotografie, dan zet je niet de camera op het balhoofd, je gebruikt dan de statiefgondel van de lens, als je die een beetje losdraait, dan kan je de camera ook in de portretstand draaien terwijl die bovenop het balhoofd blijft staan.
        Maar voor breedhoeklenzen is dat niet mogelijk, als alternatief voor de L-bracket zijn er dan voor een aantal camera's plaatjes te vinden die op maat gemaakt zijn, waardoor die niet kunnen verdraaien ten opzichte van de camera (zo gebruik ik er eentje op de 5D MKIII). Maar die plaatjes zijn ook weer bijna allemaal Arca-Swiss compatibel (en dat is dan nog geen oplossing voor je probleem als je het balhoofd niet vervangt).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: L-bracket

          bedankt voor de reacties, ik weet nu al een beetje wat er eerst moet gebeuren en dat is een nieuw balhoofd op het vanguard statief (zoals je aanhaalt arca Swiss compatibel systeem balhoofd of ) Ook begrijp ik dat als je inderdaad de statiefgondel van een zwaardere lens een beetje losdraait die in de portretstand kunt draaien en bovenop het balhoofd blijven staan. mercikes

          Comment


          • #6
            Re: L-bracket

            Oorspronkelijk geplaatst door jogan Bekijk bericht
            Hoi,
            dank je voor je reactie. Als ik het goed begrijp ga je best ergens ter plaatse bij een zaak die je het juiste balhoofd kan aanbevelen zodat je sunwayfoto L-bracket erop past. En misschien een domme vraag, maar kan je dat dan ook gebruiken met een zwaardere lens via de beugel, ik ben echt een leek in verband met zo'n L-bracket, maar zie wel de voordelen ervan. Ik lees van de meeste mensen die dat gebruiken het soms nog zelden van hun camera haalt.
            Hoi,
            Ik heb een Nikon D750. Toen ik mijn l-Bracket aangekocht heb ik ook een nieuw balhoofd aangeschaft: een Vanguard.
            Mijn zwaarste objectief is 24-70 en dat lukt perfect.
            Ik heb ook een 28-300. Deze heb ik nog niet echt geprobeerd omdat dit mijn "reis"-objectief is. Mijn statief wordt dan ook thuis gelaten.
            Met mijn Nikon 105 mm lukt dit ook perfect.
            Ook ik haal dit niet meer van mijn toestel.
            In onze klas ben ik wel de enige met zo een l-bracket-systeem. En de meesten haten het om met statief te werken .



            Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: L-bracket

              Je kan eens zien of er een plaatje op je balhoofd past van Markins Q-Ball Q20 with Knob of with lever release ,de meeste plaatjes kun je van het balhoofd schroeven
              je kan deze in Brussel los kopen (( PCH FOTO winkel ))

              Moto

              Comment


              • #8
                Re: L-bracket

                Oorspronkelijk geplaatst door jogan Bekijk bericht
                Hallo,
                ik ben nieuw op het forum maar toch niet meer zo jong. Ik ben sedert een 3-tal jaar geďnteresseerd geraakt in de digitale fotografie. Ondertussen werd een beetje les gevolgd in Roeselare via het CVO samen met een broer van mij. Ben ook lid geworden van fotoclub Focidi in Wakken. Bezit momenteel een nikon d7100 (voorheen nikon d5200) en een 4-tal objectieven. Vertoef liefst vanal buiten in de 'natuur' maar voel ook wel iets voor studiofotografie. Zit momenteel met de volgende vraag: hoe een L-bracket gebruiken (voor portretstand op statief) Op een vanguard alta+ 264ap met panhead Ph-32 probeer ik landschappen te fotograferen. Ik heb een beetje gesnuffeld op het internet en een paar (onbeantwoorde) vragen gesteld bij een 3-tal fotografiezaken zoals cameratools, cameranu etc. echter zonder gepaste antwoorden. Ik vermoed dat mijn statief en meer bepaald het balhoofd hier voor iets tussen zit. Kan er mij iemand meer uitleg verschaffen wat te doen om een gepast L-bracket aan te schaffen voor een nikon d7100 en of ik een nieuw balhoofd zal moeten installeren. Alle informatie welkom.
                groeten van jogan

                Misschien heb je aan deze informatie wat: http://www.nandoonline.com/artikelen...een-l-bracket/

                Comment


                • #9
                  Re: L-bracket

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  Misschien heb je aan deze informatie wat: http://www.nandoonline.com/artikelen...een-l-bracket/
                  Interessant artikel



                  Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: L-bracket

                    Bedankt voor alle reacties, ik begrijp nu alles een beetje beter en dat zal wel de bedoeling zijn. Ik heb nog 1 vraag : ik zie dat de L-bracket (van om het even welk merk) direct op het balhoofd gemonteerd wordt (eerst L-bracket bevestigen aan uw camera natuurlijk), maar zou er dan geen enkel plaatje met dezelfde afmetingen van mijn plaatje (passend op een balhoofd vanguard ph-32)bestaan dat je eerst op de L-bracket kunt schroeven of heb ik het dan toch niet zo goed begrepen? (Ik ben werkelijk geen techneut)
                    jogan

                    Comment

                    Working...
                    X