Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

    vb. flits canon 580ex richtgetal 58.

    Hoeveel WS (of Joule) genereerd deze?
    Hoe vergelijkt men deze met een studioflitser icm een softbox?

    Tot welke grootte van softbox mag men gaan voor vb een 580ex?? (Ik weet dat er soms 2 flitsers gebruikt worden in één softbox om laadtijden te verkorten of lichtsterkte te vergroten.)

    Met welke studioflitser kan je deze dan vergelijken? (kwa lichtsterkte dan)

    Vragen waar ik nergens een antwoord op kan vinden
    -=- Light is the key...

  • #2
    Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

    Het probleem is dat reportage,opsteekflitsers steeds hun vermogen in een richtgetal uitdrukken.
    En de studio flitsers in Watt/sec,de studio flitsers zijn veeel krachtiger,voor een portretje kom je zelf met 150 W/S toe ,maar liever meer bv. 300 W/s gezien je altijd een paraplu,softbox of andere lichtopslorpende schermen,folies en dergelijke gaat gebruiken.
    Voor wat groter werk zijn flitsers met een vermogen van 600 W/S prakischer,voor industriele opnamen met groot formaat kamera's gebruikte ik generatoren van 1200 en 2400 W/S (er zijn er nog veel krachtiger)
    Het voordeel van generatoren is dat deze een viertal of meer aansluitingen voor de flitslampen hebben en zowel symetrisch en asymetrisch hun vermogen over de aangesloten flitsen kunnen sturen.(niet allemaal kunnen asymetrisch hun vermogen verdelen)
    Bij flitsfotografie is een goede flitsmeter onontbeerlijk,mijn Broncolor flitsmeter (jammergenoeg heb ik deze niet meer) had zelf een sonde die op verschillende plaatsen voor het matglas spotmetingen kon doen met een precisie van 1/3 stop.

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

      Er zijn wel wat gegevens beschikbaar die een vergelijking tussen studioflitser en reportageflitser mogelijk maken, maar het is ten ene male onduidelijk hoe er gemeten wordt (kaal, met reflector, softbox of paraplu? En welke dan?). Bijvoorbeeld, de 300Ws LL-300 kop van LinkStar wordt gespecificeerd op een richtgetal 55 (zie o.a. Linkstar Catalogus). Koppen van andere fabrikanten kunnen best op een ander richtgetal uitkomen. Falcon Eyes bijvoorbeeld specificeert voor zijn 300 Ws GN-300AD een richtgetal van 60.

      Maar nogmaals: vooralsnog is onduidelijk hoe en onder welke omstandigheden die richtgetallen gemeten worden...

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

        leuke comments

        btw: het is WattSeconde en geen Watt/Seconde.

        Dus ik mag er vb vanuit gaan dat een 580ex ongeveer gelijk is met een 300ws studioflitser? (Dan moet een softbox tot 80cm langste zijde wel mogelijk zijn?)
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

          nee, dat is weer verkeerd: de manier van meten heeft enorme invloed: bv het richtgetal van een SB800 is "maar" 38, en is "toch" sterker dan de "54" van Sigma.

          Marketing goocheld graag met cijfers

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

            De 580EX heeft een maximum richtgetal van 58, dat is gemeten bij een brandpuntsafstand van 105mm of langer en de kop recht vooruit. Zodra je de 580EX loskoppelt van de camera zoomt hij terug naar een stand die overeenkomt met 50mm; je houdt dan een richtgetal 42 over (op vol vermogen).

            Kun je dit vergelijken met een studioflitser? Nou, euh... nee, niet zondermeer. Want, nogmaals, we weten niet hoe het richtgetal van die studioflitser is bepaald. Als dat een richtgetal is van 55, gemeten met een reflector er op, hoe ziet dan het lichtpatroon er uit? En hoe ziet die van de 580EX er uit? Als dat ding echter gemeten is met een softbox er op (welke?), hoe moet je dat dan gaan vergelijken met een 580EX? Die 580EX heeft al een reflector aan boord, als je dat ding zonder nadenken in een normale softbox stopt krijg je een totaal ander lichtbeeld dan dat je van een studioflitser zou krijgen.

            Ergo, onder aan de streep: zonder aanvullende informatie omtrend de toepassing en omstandigheden waaronder je die 580EX zou willen gebruiken is er géén eenduidige vergelijking te maken. Dat is slechts mogelijk voor één bepaalde opstelling, met één bepaalde set licht modificatoren.

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

              Das ook juist da het richtgetal van een vb 580ex rechtuit in een bundel gemeten wordt. vb die 105mm... Hoe groter de hoek, hoe kleiner het richtgetal gaat zijn.

              Studioflitsers hoe die gemeten worden is dan dus weer een raadsel. Als je die zou kunnen bundelen zoals vb 580ex kan je richtgetal meten (vergelijken).

              We komen verder
              -=- Light is the key...

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

                Is het de bedoeling om te flitsen door een softbox ?
                Anders wil ik wel eens het licht meten met een lichtmeter van een studioflitser falcon eyes op vol vermogen en de softbox met een gewone flitser er in op vol vermogen.

                Als ik u daarmee kan helpen he ?
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                  Is het de bedoeling om te flitsen door een softbox ?
                  Anders wil ik wel eens het licht meten met een lichtmeter van een studioflitser falcon eyes op vol vermogen en de softbox met een gewone flitser er in op vol vermogen.

                  Als ik u daarmee kan helpen he ?
                  Lieven, DOEN! thanx...
                  (Wil je er dan wel de specs/model bijzetten?)
                  -=- Light is the key...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

                    Wat het waard is:
                    op 3,5 meter krijg ik F/8 met mijn 420EX (50mm)
                    Met de sb-600 ongeveer ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

                      Hierin ben ik ook geinteresseerd...lijkt me een mooie proef.

                      JanMetDePet
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

                        Eigenlijk is het allemaal niet zo gemakkelijk, bij een studioflitser geven ze het vermogen op in Wattseconde, dat is puur energie.

                        Bij een opsteekflitser geven ze dat aan als een richtgetal, omdat deze van oorsprong eigenlijk allemaal voorzien waren van een vaste spiegel, als je hier Bv. een richtgetal 10 had, dan betekende dat dat je in theorie bij f 1.0 tien meter ver kan flitsen, en bij f1.4 vijf meter enz. (deze waarden zijn van tel bij ISO100)
                        Maar bij de huidige flitsers, die bijna allemaal voorzien zijn van een beweegbare zoomspiegel, gaat deze regel eigenlijk niet meer op, en geen enkele fabrikant, geeft bij mijn weten op, bij welke hoek dit richtgetal eigenlijk hoort, eigenlijk zou dat de hoek van een 50mm objectief moeten zijn.

                        Hierover méér: hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtgetal

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          en geen enkele fabrikant, geeft bij mijn weten op, bij welke hoek dit richtgetal eigenlijk hoort, eigenlijk zou dat de hoek van een 50mm objectief moeten zijn.
                          Iedere fabrikant van reportageflitsers geeft op bij welke brandpuntsafstand het richtgetal geldt. Canon specificeert bij 105mm, Nikon bij 35mm en Minolta deed dat bij 85mm. Metz doet het bij 50mm, Sigma specificeert weer bij 105. De meeste fabrikanten leveren daarnaast op uiteenlopende plekken ook nog tabelletjes met richtgetallen bij verschillende brandpuntsafstanden (Canon doet dat uitsluitend in de handleiding, Sigma bijvoorbeeld zet die direct op de site).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                            Iedere fabrikant van reportageflitsers geeft op bij welke brandpuntsafstand het richtgetal geldt. Canon specificeert bij 105mm, Nikon bij 35mm en Minolta deed dat bij 85mm. Metz doet het bij 50mm, Sigma specificeert weer bij 105. De meeste fabrikanten leveren daarnaast op uiteenlopende plekken ook nog tabelletjes met richtgetallen bij verschillende brandpuntsafstanden (Canon doet dat uitsluitend in de handleiding, Sigma bijvoorbeeld zet die direct op de site).
                            Bedankt Joost,

                            Nooit te oud om bij te leren
                            Als je deze met elkaar vergelijkt, dan steekt de SB800 van Nikon hier met kop en schouders boven Qua flitsvermogen, Richtgetal 38 bij 35mm en 100 ISO

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Als je deze met elkaar vergelijkt, dan steekt de SB800 van Nikon hier met kop en schouders boven Qua flitsvermogen, Richtgetal 38 bij 35mm en 100 ISO
                              Mwoah, veel ontloopt het elkaar allemaal niet. De 580EX II (het vlaggenschip van Canon) heeft een richtgetal 36 bij 35mm (tegenover 38 voor de Nikon), de SB800 heeft een richtgetal 56 bij 105mm (tegenover 58 voor de Canon). Dat ontloopt elkaar dus hoegenaamd niets.

                              Anyway, ik heb even wat testjes gedaan met mijn LinkStar LF-400 setje (400 Ws). Ik meet f/16 op 2 meter afstand met sofbox (RG = 32, gemeten vanaf het doek van de softbox), f/28 op 2 meter afstand zonder (gemeten vanaf de voorkant van de reflector, RG = 56). Volgens specificatie zou het ding een richtgetal 65 moeten hebben, dat is dus duidelijk met reflector maar zonder softbox (een situatie die je niet snel zult gebruiken in de praktijk) en wellicht gemeten vanaf de flitsbuis.

                              Ter vergelijking: mijn oude trouwe 550EX levert na een intensief leven nog steeds een respectabele f/21 op 2 meter (maximum vermogen, bp=105mm, theoretisch had dat f/27 moeten zijn).

                              Comment

                              Working...
                              X