Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe 'draadloos' is draadloos flitsen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe 'draadloos' is draadloos flitsen?

    Ikzelf heb een D80 en ik ben een beetje aan het rondkijken om een flits te kopen. Nu heb ik eerst de SB400 overwogen, maar deze valt af gezien die zelfstandig niet kan gebruikt worden (zonder hulpstukken toch). Dan schieten er nog 2 mogelijkheden over: ofwel een ouder of third-party model, ofwel de SB600/800.

    Wat ik er dus onder andere zeker mee wil kunnen doen, is de flits gebruiken zonder dat deze op de camera vastgeklikt staat. Zoals hier mooi is uitgelegd, kan ik de SB600 en SB800 beide draadloos gebruiken. Maar (zoals mijn topictitel liet uitschijnen) is het mij niet helemaal duidelijk hoe 'draadloos' dat dan wel is.

    Sommige oudere flitsers kunnen gebruikt worden als slave, maar dit vereist dus dat de interne flits van mijn camera ook afgaat, zodat die externe flits dat flitslicht ook kan zien. (correct me if I'm wrong) Volgens eerder vermelde uitleg is de D80 (in tegenstelling tot bvb. de D50) slim genoeg om een SB600 of SB800 op afstand te besturen. Dit is dan een echte infrarode gegevensverbinding lijkt me om dat i-TTL systeem te kunnen laten werken.

    Kan ik die SB600/800 dan laten afgaan zonder dat mijn interne flits afgaat? En hoe sterk is die verbinding dan? Kan ik (bij wijze van spreken) een foto in mijn living maken zodat de flits afgaat in de kamer ernaast, zonder dat er dus optisch contact is tussen beide?


    EDIT: enkele antwoorden heb ik zelf al gevonden (leve Nikon Digitutor!). Mijn interne flits moet opengeklapt zijn, maar kan uitgeschakeld worden. (Ze zal wel nog een 'pre-flash' afvuren). Volgens een grafiekje dat ik daar ben tegengekomen is de maximale afstand 10m als de flits redelijk recht voor de camera staat ('kijkhoek' van 60°), en maximaal 5m als de flits schuin tegenover de camera staat ('kijkhoek' van 120°). Maar nu weet ik dus nog steeds niet of er ook daadwerkelijk optisch contact moet zijn tussen beide. Iemand die dit kan testen?
    Last edited by joost_v; 8 augustus 2007, 13:59.
    Nikon D80 en toebehoren.

  • #2
    Re: Hoe 'draadloos' is draadloos flitsen?

    Er hoeft niet direct optisch contact te zijn, maar je moet de flits ook niet te moeilijk maken. Bij het voorbeeld heb ik toch wel 4 foto's moeten maken, voordat de flits het deed. De flits dus steeds dichter bij de openening zetten. D200+SB800
    PS als je geen licht van je pop-up wil hebben, kun je bij Nikon een IR-filtertje kopen(past in je flitsschoen) dat al het zichtbare licht blokkeert. De pop-up kun je wel uitschakelen, maar hij geeft toch een trigger flits, niet de voorflitsen maar echt om de anderen echt te starten, hoe zouden ze het anders moeten weten, en deze trigger is soms zichtbaar(test foto in de spiegel) en hinderlijk.
    Last edited by hjanssen; 8 augustus 2007, 18:14.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment

    Working...
    X