Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Ik ken niet echt iets van statieven dus zit ik met wat vragen.

    Ik heb een Nikon D7000 met battery grip. Binnenkort heb ik een 24-70mm 2.8F ED van nikkor. Nu zoek ik een goed statief met kop. Kan ik Manfrotto 055XPROB + Statiefkop 804RC2( of Manfrotto Standard 808RC4) gebruiken voor mijn Nikon D7000 met battery grip.

    link:
    http://www.statiefshop.be/product/90...op-804rc2.html

    Nu ook raar is dat er staat met statiefkop 804RC2, want je krijgt de 808RC4 er blijkbaar bij. Maar voor de zekerheid werken ze alle twee voor de Nikon D7000?

    Of kan ik voor die prijsklasse beter andere alternatieve kopen?

    Ik wil in ieder geval minstens max 185 cm hoog kunnen. En zo laag mogelijk kunnen.
    Ook moet hert geschikt zijn voor goed te kunnen filmen. En moet ik alle richtingen uit kunnen.
    http://xstreamdigital.be

    Comment


    • #47
      Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Die werken met alle camera's,maar als je met een grip op portretstand gaat werken dan word het nogal onstabiel omdat het gewicht nogal ver uit het center valt. Een oplossing kan zijn een extra gewicht onderaan de kolom bevestigen of aan de tegenovergestelde poot,( = omslachtig ) en beter nog is een L-plate ( eentje voor gebruik met grip) gebruiken op je camera en dit dan op je statief( kop) zodat het gewicht in het midden blijft. Uitleg HIERMVG
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #48
        Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Ik gebruik het volgende statief :

        a) Gitzo 3541 LS carbon tripod 4 ledige benen zonder center-colom.
        b) Really Right Stuff BH 55-pro ballhoofd

        Mijn ervaringen :
        a)
        Positief :
        * Kwalitatief hoogstaande tripod (vrijwel onverwoestbaar en alles los bij te bestellen),
        * weer- en stofbestendig (is volledig demonteerbaar en schoon te maken, ook de sluitingen),
        * zeer snel en acuraat op te stellen,
        * kan superlaag bij de grond zonder beperkingen
        * absorbeert snel de trillingen

        Enkele nadelen :
        * de kostprijs
        * ik koos voor een 4-delig systeem (de poten) omdat dit compacter is (meedragen op de rugzak) maar in vergelijking met 3-delig systeem boet je in kwa stabiliteit. Wanneer je de poten vrij groot openzet kan het geheel wat wobbelig aanvoelen.

        b)
        Positief :
        * super stevige bouwconstructie en vergt geen onderhoud
        * geen sprake van creep (vast is ook echt vast) zelfs met zware combo's
        * in combinatie met RRS plates, uitstekende beveiliging voor afschuiven van je combo door instelbare schroefjes (heb dit ooit met een goedkoper statief voorgehad)
        * ingebouwd waterpasje en gradenboog voor panorama's
        * schroeven zijn zeer gebruiksvriendelijk en op de tast te herkennen door hun grootte en plaatsing.

        Nadelen :
        * de kostprijs
        * zwaar
        * de bout voor de snelkoppeling kan bij shots laag bij de grond in de weg zitten en tegen de benen van het statief botsen
        * niet overal verkrijgbaar alsook de onderdelen

        Algemeen :
        Ik ben zeer tevreden over mijn statief en balhoofd, gebruik het zéér frekwent en kan er eigenlijk niet meer zonder. Enige nadeel is de toch wel zeer hoge kostprijs en dat je het steeds moet meezeulen anders mis je het gewoonweg.
        Mvg, Tin_tin
        Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

        Comment


        • #49
          Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Uiteindelijk toch maar de Gitzo GT3541XLS in huis gehaald. Bij CameraTools was er mooie "einde reeks" korting waardoor de Gitzo nog 549 euro kostte. Nu nog een balhoofd. Ik wou eerst voor de Sirui K30x gaan, maar nu ben ik de Arca-Swiss Z1 aan het overwegen onder het motto van "niet voor even, maar voor het leven".
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

          Comment


          • #50
            Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
            Uiteindelijk toch maar de Gitzo GT3541XLS in huis gehaald. Bij CameraTools was er mooie "einde reeks" korting waardoor de Gitzo nog 549 euro kostte. Nu nog een balhoofd. Ik wou eerst voor de Sirui K30x gaan, maar nu ben ik de Arca-Swiss Z1 aan het overwegen onder het motto van "niet voor even, maar voor het leven".
            De Sirui K30x is een uitstekend balhoofd. Ik kan niet zeggen of het voor het leven is, want ik heb de kop nog maar 1.5 jaar, maar mijn gevoel zegt mij dat het nog heel lang prima zal werken.

            Op de test van traumflieger.de (http://www.traumflieger.de/desktop/b...ballheads3.php) wordt de Sirui K20x al als beter getest als de Arca Swiss Z1...

            Prijs-kwaliteit denk ik dus dat de Sirui K30x een betere keuze is. De prijs van de Arca Swiss is namelijk 5 keer zo hoog...
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #51
              Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Uiteindelijk toch maar de Arca-Swiss Monoball Z1 sp aangeschaft en vandaag aangekregen. Bij het vastnemen alleen al voel je dat je enorme kwaliteit in je handen hebt. Met de Gitzo GT3541XLS + Arca-Swiss Monoball Z1 sp (en Wimberley P-5 en P-20 plates) heb ik dus materiaal voor het leven.
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

              Comment


              • #52
                Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Ik zou raad kunnen gebruiken bij het aanschaffen van een statief.
                In juli ga ik een aantal weken naar Canada met rugzak en tent. Aangezien de camera absoluut meegaat en ik groepsfoto's wil nemen waar iedereen op staat, heb ik behoefte aan een statief.
                Ik zoek een die zo licht en compact mogelijk is, maar toch een bruikbare hoogte heeft.
                De prijs: onder de 200 euro als dat kan.
                Last edited by burrid; 26 mei 2012, 17:55.

                Comment


                • #53
                  Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Nadat mijn 1 ste statiefke hama star 63, toch een jaar heeft volgehouden heb ik
                  gisteren een nieuw statief aangekocht, na veel wikken en wegen is het de manfrotto 055xprob geworden. Gisteren had ik de manfrotto 3 weg kop 804 rc2 erbij gehaald en na 's avonds wat testen merkte ik op dat wanneer ik de middelzuil horizontaal plaatste, ik niet naar alle richtingen kon mijn mijn fototoestel. Zo kon ik bijvoorbeeld niet , wanneer de zuil naar links werd geschoven een gewone horizontale opname maken, omdat de kop niet zover kon terug kon.
                  Vandaag terug naar studio 73 gebeld met de vraag of ik de kop niet kan inruilen. Dit was geen probleem en heb ik vandaag de 804 rc 2 ingeruild tegen het 498 rc2 balhoofd.

                  Na wat testen, merk ik dat het veel soepeler gaat en ik elke richting uit kan, hoe het statief ook staat. Dit is de eerste maal dat ik een balhoofd gebruik, maar ben nu al overtuigd dat ik nooit meer terug zal gaan naar een 3 weg kop.

                  Mvg John
                  http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                  Comment


                  • #54
                    Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Daarmee haal je inderdaad een voordeel van een balhoofd aan t.o.v. een 3-weg hoofd, waarover zelden gesproken wordt. Nu, die horizontale middenzuil heb ikzelf nooit veel gebruikt, maar het hangt wellicht af van het soort fotografie dat je bedrijft.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door JohnCoopmans Bekijk bericht
                      Nadat mijn 1 ste statiefke hama star 63, toch een jaar heeft volgehouden heb ik
                      gisteren een nieuw statief aangekocht, na veel wikken en wegen is het de manfrotto 055xprob geworden. Gisteren had ik de manfrotto 3 weg kop 804 rc2 erbij gehaald en na 's avonds wat testen merkte ik op dat wanneer ik de middelzuil horizontaal plaatste, ik niet naar alle richtingen kon mijn mijn fototoestel. Zo kon ik bijvoorbeeld niet , wanneer de zuil naar links werd geschoven een gewone horizontale opname maken, omdat de kop niet zover kon terug kon.
                      Vandaag terug naar studio 73 gebeld met de vraag of ik de kop niet kan inruilen. Dit was geen probleem en heb ik vandaag de 804 rc 2 ingeruild tegen het 498 rc2 balhoofd.

                      Na wat testen, merk ik dat het veel soepeler gaat en ik elke richting uit kan, hoe het statief ook staat. Dit is de eerste maal dat ik een balhoofd gebruik, maar ben nu al overtuigd dat ik nooit meer terug zal gaan naar een 3 weg kop.

                      Mvg John
                      Wel, ik zit ook in de aanloop om zo'n manfrotto 055xprob met balhoofd aan te kopen.
                      Ik heb laatst eens ene kunnen testen, maar het is verdraaid wennen dat het fototoestel nu alle kanten uit zwiept, zonder enige "houvast"...
                      www.brunodyserinck.be
                      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                      Comment


                      • #56
                        Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Bij de goede balhoofden (RRS, Markins...), misschien ook bij de meer gewone (), is het mogelijk de weerstand aan te passen. Te weinig weerstand, en je krijgt inderdaad "gezwiep", teveel weerstand en je merkte het evenzeer.
                        Zowel mijn vrouw als ikzelf gebruiken nu een Markins Q3 'Emile', maar ook bij haar RRS BH-55 was het mogelijk die weerstand in te stellen.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #57
                          Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Bij de goede balhoofden (RRS, Markins...), misschien ook bij de meer gewone (), is het mogelijk de weerstand aan te passen. Te weinig weerstand, en je krijgt inderdaad "gezwiep", teveel weerstand en je merkte het evenzeer.
                          Zowel mijn vrouw als ikzelf gebruiken nu een Markins Q3 'Emile', maar ook bij haar RRS BH-55 was het mogelijk die weerstand in te stellen.
                          Bij de Sirui K30x gaat dit ook prima.
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                          Comment


                          • #58
                            Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                            Bij de Sirui K30x gaat dit ook prima.
                            Ook bij de Giotto's, maar toch een opmerking, de manier waarop body of lens aan het balhoofd bevestig worden is ook van belang.
                            Mijn kleine bijdrage:
                            - had een standaard bevestiging van Giotto's MH1301, maar daar zit speling op, dikke miserie, OK je klikt dat er in en je caera zit vast, maar als je op de camera adfdrukt gaat alle sop en neer
                            - vervangen door een Markin's L-plate en een Markin's bevestiging/quickshoe (niet screw maar lever http://markins.com/2.0/eng/products/...hoes/ql60.html ) en nu is alles stabiel, doet mijn balhoofd van Giottos gewoon zijn werk, en het statief ook.
                            Giottos is zeker als betaalbaar alternatief te overwegen als je maar een type arc-swiss bevestiging neemt zoals de professional ball-heads hebben.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Bij de goede balhoofden (RRS, Markins...), misschien ook bij de meer gewone (), is het mogelijk de weerstand aan te passen. Te weinig weerstand, en je krijgt inderdaad "gezwiep", teveel weerstand en je merkte het evenzeer.
                              Zowel mijn vrouw als ikzelf gebruiken nu een Markins Q3 'Emile', maar ook bij haar RRS BH-55 was het mogelijk die weerstand in te stellen.
                              Zelf heb ik 2 jaar geleden me een balhoofd aangekocht tvv mijn Manfrotto die teveel creep had. Daarom op zoek gegaan naar kwaliteit en na het opstarten van een draadje hier op BD voor deze Acra-Swiss gekozen. Een prachtig product met, zoals Les hier aanhaalt, instelbare weerstand van het balhoofd zodat deze niet te los komt te staan. Nadeel: het Arca-Swiss prijskaartje.

                              EDIT: ik zie net dat de persoon in #51 dezelfde prima ervaringen heeft met dit balhoofd
                              Last edited by Sultana; 6 juni 2012, 16:16. Reden: Zie EDIT

                              Comment


                              • #60
                                Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Hey,

                                Ik heb momenteel volgende combinatie Manfrotto statief 055XDB + kop 804RC2.

                                Van het statief ben ik tevreden, staat stabiel en je kan er redelijk hoog mee gaan.
                                Nadeel is het openvouwen met die schroeven en het gewicht.

                                Wat de kop betreft, het 3 wegsysteem is handig vr pano foto's maar soms ook lastig om in te stellen als je snel een foto wil nemen. Hier mis ik dan een balhoofd.

                                Bovenstaande combinatie staat nu te koop vermits ik voor 1m op trektocht ga nr Cambodja en toch wel iets lichters wil meenemen vr onderweg. Lichter en kleiner in ieder geval. Zijn er hier mensen die enige tips hebben ivm reisstatieven?

                                Groeten,

                                Geert
                                Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
                                http://www.500px.com/Forex7d

                                Comment

                                Working...
                                X