Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
    Dit is toch wat kort door de bocht: voor video weet ik niet maar voor foto is het hydrostatische Manfrotto 468MGRC2 balhoofd toch heel erg goed. Geen creep, makkelijk te bedienen, weerstand vlot aan te passen.
    Die is wel niet zo goedkoop dan de hier vaak vermeldde 486RC2.
    Ik ben blij met jouw antwoord, vonkske. Dat bewijst dat anderen wel goede ervaringen hebben met Manfrotto, of tenminste met een bepaalde kop. Ook heel goed vind ik je nuance; het is meestal de laatste kop die je hier op BD tegenkomt.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Hoi,

      Ik heb al reeds een goeie Manfrotto statief, maar ik vind hem relatief zwaar (wat ook de bedoeling was voor stevigheid en draagkracht) om mee te nemen op wandeling. En aangezien ik vaak ga wandelen zou het
      toch handig zijn om een 'lichtere statief' te hebben. Ik weet dat carbon wordt beschreven als lichtste, maar k'vind het vrij prijselijk. Aangezien ik voor mijn Manfrotto nog maar onlangs door 350 euro betaalde.

      Dus ik ben opzoek naar een statief , dat niet te 'zwaar' is... , met snelkopelingsplaat... en liefst niet te prijzig... zware draagkracht is niet echt nodig aangezien het is voor op wandeling en ik dan ook mijn zwaarste lenzen niet meeneme. (het is voor op wandeling met de honden).

      Iemand suggesties ?

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Geen suggesties, ik ben zelf op zoek naar een goeie combinatie die stabiel is, gewicht speelt voor mij een mindere rol al moet het nog draagbaar blijven en geen studio statief worden. Zowel foto als video moet tot de mogelijkheden behoren. Macro en laag is onbelangrijk.

        Na wat zoekwerk kwam ik tot deze conclusie:
        055XB + 438 + MH055M8-Q5

        Iemand tips of suggesties?
        Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Voor de geďnteresseerden: Sirui haalt het van Gitzo in een test van een Duits fotomagazine. Nog maar eens een bevestiging dat ik een goeie koop gedaan heb!

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Oorspronkelijk geplaatst door MrX Bekijk bericht
            Voor de geďnteresseerden: Sirui haalt het van Gitzo in een test van een Duits fotomagazine. Nog maar eens een bevestiging dat ik een goeie koop gedaan heb!

            http://www.sirui-photo.us/Sirui-wins-FOTO-Magazine.html
            Ik heb nog nooit een Gitzo statief in mijn handen gehad, maar ik ben wel heel tevreden over mijn Sirui statief + balhoofd.
            Het is onbegonnen werk om die zelf allemaal te testen, maar als die goed uit zo'n test van een fotomagazine komt, dan heb je inderdaad geen verkeerde keuze gemaakt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Na dit topic even te hebben doorgelezen heb ik mij de Manfrotto 055Xprob gekocht.
              In de MT 190XPRO3 had ik ook interesse wegens nieuwer maar de verkoper vond persoonlijk de andere beter.
              Het was een kit met balhoofd bij van Manfrotto, blijkbaar niet zo goed volgens sommigen.
              Maar aangezien ik nog maar begin wilde ik nu ook niet meteen te grote kosten maken.
              De kit koste mij 180€.

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Oorspronkelijk geplaatst door gixxer21 Bekijk bericht
                Maar aangezien ik nog maar begin wilde ik nu ook niet meteen te grote kosten maken.
                De kit koste mij 180€.
                Dat is de fout de meesten hier al hebben gemaakt, eerst een goedkoop statief kopen, en dan merken dat het niet voldoet, waardoor ze later nog eens geld moeten uitgeven voor een beter statief (ik het zelf ook meegemaakt).
                Maar als je geen zwaar materiaal op die Manfrotto monteert, dan zal die wel goed genoeg zijn (het statief is degelijk genoeg, maar het balhoofd zal wat minder zijn voor die prijs).
                Besparen op een balhoofd is niet aan te raden, en bij de Manfrotto balhoofden vind ik het spijtig dat ze geen universele plaatjes gebruiken.
                Ze zijn niet Arca Swiss compatibel, de meeste andere merken wel (de nieuwste Manfrotto's hebben nu ook wel zo'n universele plaatjes).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door gixxer21 Bekijk bericht
                  Na dit topic even te hebben doorgelezen heb ik mij de Manfrotto 055Xprob gekocht.
                  In de MT 190XPRO3 had ik ook interesse wegens nieuwer maar de verkoper vond persoonlijk de andere beter.
                  Het was een kit met balhoofd bij van Manfrotto, blijkbaar niet zo goed volgens sommigen.
                  Maar aangezien ik nog maar begin wilde ik nu ook niet meteen te grote kosten maken.
                  De kit koste mij 180€.
                  Je kunt later nog altijd naar een ander statiefkop evolueren. De 055XProB is een stevige, zij het wat zwaar statief; ikzelf ben geëvolueerd naar de carbonversie van de 190; ik vermoed dat deze laatste wat kleiner is dan de 055, maar da's alleen maar een probleem als je zelf erg groot bent.

                  Maar het klopt wat Black B@ndit zegt: je zult over je hele fotografiecarričre waarschijnlijk verschillende statieven kopen; ook ik heb dat gedaan.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Dat is de fout de meesten hier al hebben gemaakt, eerst een goedkoop statief kopen, en dan merken dat het niet voldoet, waardoor ze later nog eens geld moeten uitgeven voor een beter statief (ik het zelf ook meegemaakt).
                    Maar als je geen zwaar materiaal op die Manfrotto monteert, dan zal die wel goed genoeg zijn (het statief is degelijk genoeg, maar het balhoofd zal wat minder zijn voor die prijs).
                    Besparen op een balhoofd is niet aan te raden, en bij de Manfrotto balhoofden vind ik het spijtig dat ze geen universele plaatjes gebruiken.
                    Ze zijn niet Arca Swiss compatibel, de meeste andere merken wel (de nieuwste Manfrotto's hebben nu ook wel zo'n universele plaatjes).

                    Ik heb nog enkele ander hobby's en kon het thuis nu al moeilijk verkopen dat een statief van 60€ niet voldeed.
                    Het statief word hier door verschillende aangeprezen daarom dat ik dit gekozen heb.
                    Via het net heb ik het statief niet goedkoper gevonden dan 160€ (in de winkel was het 200€) en voor 20€ meer heb ik er een kop van 80€ (internet prijs) erbij met de nieuwe plaatjes.
                    Al bij al geen slechte zaak denk ik en als de kop niet voldoet kan ik nog altijd een andere kopen.
                    Ik ging eerst een velbon of zoiets kopen dus als ik het een beetje begrijp is de 055X toch wel een pak beter.

                    Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen de balhoofden?

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Je kunt later nog altijd naar een ander statiefkop evolueren. De 055XProB is een stevige, zij het wat zwaar statief; ikzelf ben geëvolueerd naar de carbonversie van de 190; ik vermoed dat deze laatste wat kleiner is dan de 055, maar da's alleen maar een probleem als je zelf erg groot bent.

                      Maar het klopt wat Black B@ndit zegt: je zult over je hele fotografiecarričre waarschijnlijk verschillende statieven kopen; ook ik heb dat gedaan.
                      Het gewicht vind ik ook nogal aan de zware kant maar aangezien ik geen wandelaar of vogelspotter ben die er lange etappes meedoet vind ik het nog meevallen.
                      Zelf heb ik nog nooit met een statief gewerkt dus we zullen zien welke kant het opgaat, ik ben benieuwd.

                      Ik geloof het wel dat eens men "vertrokken" is snel overstapt naar iets beter maar is dat niet in alles zo.

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Tenzij je een pro bent en meer nodig hebt zul je lang genot hebben van een 055.
                        En een 3-wegs kop erbij voor 20€ is ook een buitenkansje. Ik hou persoonlijk niet zo van een balhoofd maar meer van de precisie van een 3-weg.
                        Zelf heb ik de video/foto kop van manfrotto gekocht die mijns inziens het midden houdt tussen balhoofd (met meer weerstand) en 3-weg. Wel een duur ding, 240€ voor betaald.
                        Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Ik heb enkele maanden geleden een 055XproB gekocht en een Sirui K-30X balhoofd daarbij.
                          Zoals hier reeds dikwijls aangehaald is dit niet het lichtste statief. Ik ben er ondertussen enkele keren mee op stap geweest en het gewicht stoorde mij geenszins maar dat hangt uiteraard van persoon tot persoon af.
                          Ook het balhoofd bevalt mij prima!

                          Vermits dit mijn eerste statief is kan ik niet vergelijken met andere sets maar ik ben op dit ogenblik uitermate tevreden over mijn keuze. Prijs/kwaliteit lijkt me dat een erg goede combinatie.
                          Voor mij voldoet het op dit ogenblik prima en het heeft me samen, denk ik, ongeveer 280 euro gekost, dat is dus ongeveer wat de goedkoopste Gitzo (zonder kop/balhoofd) bij Konijnenberg kost.
                          Last edited by IceCool; 8 januari 2014, 13:59.

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door gixxer21 Bekijk bericht
                            ... het net heb ik het statief niet goedkoper gevonden dan 160€ (in de winkel was het 200€) en voor 20€ meer heb ik er een kop van 80€ (internet prijs) erbij met de nieuwe plaatjes.
                            Al bij al geen slechte zaak denk ik en als de kop niet voldoet kan ik nog altijd een andere kopen.
                            Ik heb daarnet gezien dat op fotoshopaalten.nl (ik heb het mijne daar ook gekocht) de Sirui balhoofden in actie zijn, als je thuis nog een budget kan lospeuteren van 119 euro heb je de K-20X.
                            Verzending is in de prijs begrepen, en voor 3,25 kan je die verzending ook laten verzekeren.

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door IceCool Bekijk bericht
                              Ik heb enkele maanden geleden een 055XproB gekocht en een Sirui K-30X balhoofd daarbij.
                              Zoals hier reeds dikwijls aangehaald is dit niet het lichtste statief. Ik ben er ondertussen enkele keren mee op stap geweest en het gewicht stoorde mij geenszins maar dat hangt uiteraard van persoon tot persoon af.
                              Ook het balhoofd bevalt mij prima!

                              Vermits dit mijn eerste statief is kan ik niet vergelijken met andere sets maar ik ben op dit ogenblik uitermate tevreden over mijn keuze. Prijs/kwaliteit lijkt me dat een erg goede combinatie.
                              Voor mij voldoet het op dit ogenblik prima en het heeft me samen, denk ik, ongeveer 280 euro gekost, dat is dus ongeveer wat de goedkoopste Gitzo (zonder kop/balhoofd) bij Konijnenberg kost.
                              Dat was ook mijn doel. 😃
                              En ik kan ook niet vergelijken.
                              Jammer dat er niemand eens de verschillen tussen de balhoofden opnoemt.
                              Het kan toch niet enkel aan de plaatjes liggen.


                              Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door gixxer21 Bekijk bericht
                                Jammer dat er niemand eens de verschillen tussen de balhoofden opnoemt.







                                Wie zou die iemand hier moeten zijn? Dan moet die iemand al die koppen in huis hebben om te vergelijken.
                                Maar als u zelf wat moeite doet dit topic goed te lezen met uw iPad dan kunt u het op diverse websites vinden, een der van is in dit topic al velen malen aangehaald:

                                Comment

                                Working...
                                X