Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
    ...
    Het kost allemaal veel geld, maar dit wordt de derde keer dat ik een statief koop, en deze keer moet het goed zijn! Maar een statief van pakweg 600 euro is erover, dat krijg ik hier thuis niet verkocht
    Het verhaal van 3 maal kopen staat bij Hogan te lezen...
    Ik volg al een tijdje topics omtrent statieven en hoofden en heb ook een combinatie in gedachten en kom ook rond 600 euro voor een stabiel statief en dito balhoofd.
    Last edited by LesC; 17 februari 2012, 19:14.
    Flickr PBase
    Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

    Comment


    • #17
      Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Laat dat tenminste de wijze les zijn van deze topic: pas na 3 combo's heb je de juiste combinatie statief-statiefkop gevonden en aangekocht.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

      Comment


      • #18
        Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Laat dat tenminste de wijze les zijn van deze topic: pas na 3 combo's heb je de juiste combinatie statief-statiefkop gevonden en aangekocht.
        Ik zou graag wat meer lezen over ervaringen met statieven en statiefkoppen van Benro en Sirui... Dit zijn 2 merken waar je vrij weinig info over kan vinden... Maar wat je vind is voor 99 % wel heel positief.

        Met name een Benro Flexpod statief lijkt me wel zeer interessant.
        http://www.youtube.com/watch?v=snWplwyYVh0

        Over de balhoofden van Sirui lees ik ook niets dan goeds, over deze van Benro vind ik amper commentaren.

        Ik heb wel een review gelezen over Benro in het algemeen waarin de commentaren lovend en veelbelovend waren... http://www.photofacts.nl/fotografie/..._van_benro.asp
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #19
          Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
          Ik ben serieus aan't twijfelen geraakt over die kop.

          Die Sirui K30X kost 119 euro, maar ik zou dat eerst eens willen zien en kunnen vastpakken voor ik het aanschaf, kan dat ergens in België?

          Ik heb vandaag hier op het forum verschillende draadjes doorbladerd, en ik vraag me af of ik niet beter iets dieper in m'n portemonnee tast?

          Over een Markins M10 (of Q10? Wat is het verschil?) lees ik enkel zeer positieve dingen. De prijs is er ook naar natuurlijk, ongeveer 350 euro.

          Iemand die kan inschatten of de meerprijs van de Markins tov de Sirui gerechtvaardigd is? Zijn het (op de prijs na) gelijkaardige statiefkoppen of zijn er grote verschillen?

          Het kost allemaal veel geld, maar dit wordt de derde keer dat ik een statief koop, en deze keer moet het goed zijn! Maar een statief van pakweg 600 euro is erover, dat krijg ik hier thuis niet verkocht
          Ik bezit de K30x, als je wilt mag je die wel een dagje lenen oid op voorwaarde dat je het aankoopbedrag achterlaat, zodat ik zekerheid heb dat je er niet mee gaat lopen Dat krijg je uiteraard na het terugbrengen terug. Stuur een pm als je daarin geïnteresseerd bent. In België kan je het namelijk niet uittesten, voor zover ik weet is er geen Belgische winkel die Sirui verkoopt. Ik heb hem gekocht bij Foto Booms, maar ondertussen heeft fotoshop aalten ook Sirui.

          Ik gebruik de K30x icm een Sigma 400mm f5.6 APO Tele Macro HSM en hij geeft geen krimp. Mijns inziens heb je een Markins M10 of iets van dat kaliber slechts in heel uitzonderlijke gevallen nodig. De reviews van de Sirui K30x zijn ook zeer positief, er zijn er ondertussen een paar die deze kop al hebben (ik denk dat ik de 1ste was ) Ik vind het een zeer goede kop en ik zie het nut er niet van in om het drievoudige uit te geven aan een balhoofd van Markins. Waar wil je het statief voor gebruiken?

          Als je toch nu een 'ultiem' statief wilt, dan zou ik toch ook wel kijken naar een ander statief dan de Manfrotto 055-serie. Deze zijn van goede kwaliteit maar erg zwaar. Kijk eens naar een Sirui N2204 of een de Feisol statieven. Een stukje duurder, maar daar ga je volgens mij nog jaren plezier van hebben. Ik zelf ga (ooit) de Feisol CT3442 kopen, maar andere lenzen en een betere body hebben voorrang op dit moment.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #20
            Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
            Ik bezit de K30x, als je wilt mag je die wel een dagje lenen oid op voorwaarde dat je het aankoopbedrag achterlaat, zodat ik zekerheid heb dat je er niet mee gaat lopen Dat krijg je uiteraard na het terugbrengen terug. Stuur een pm als je daarin geïnteresseerd bent. In België kan je het namelijk niet uittesten, voor zover ik weet is er geen Belgische winkel die Sirui verkoopt. Ik heb hem gekocht bij Foto Booms, maar ondertussen heeft fotoshop aalten ook Sirui.

            Ik gebruik de K30x icm een Sigma 400mm f5.6 APO Tele Macro HSM en hij geeft geen krimp. Mijns inziens heb je een Markins M10 of iets van dat kaliber slechts in heel uitzonderlijke gevallen nodig. De reviews van de Sirui K30x zijn ook zeer positief, er zijn er ondertussen een paar die deze kop al hebben (ik denk dat ik de 1ste was ) Ik vind het een zeer goede kop en ik zie het nut er niet van in om het drievoudige uit te geven aan een balhoofd van Markins. Waar wil je het statief voor gebruiken?

            Als je toch nu een 'ultiem' statief wilt, dan zou ik toch ook wel kijken naar een ander statief dan de Manfrotto 055-serie. Deze zijn van goede kwaliteit maar erg zwaar. Kijk eens naar een Sirui N2204 of een de Feisol statieven. Een stukje duurder, maar daar ga je volgens mij nog jaren plezier van hebben. Ik zelf ga (ooit) de Feisol CT3442 kopen, maar andere lenzen en een betere body hebben voorrang op dit moment.
            Qua statiefkop ligt de Sirui K30x op dit moment in pole position. Het prijsverschil met de dure Markins balhoofden kan ik dan uitgeven aan een degelijker statief. Ik zal die van Sirui en Feisol eens bekijken. Maar de statieven van Benro Flex spreken me ook wel erg aan. De reviews hiervan zijn blijkbaar ook goed.
            Natuurlijk zal een peperdure Gitzo beter zijn, maar je moet ergens een grens trekken hé...
            Het statief en de kop zal vooral gebruikt worden voor macro, maar in de toekomst zou ik ook wel graag een serieuze telelens kopen, dus daar kan ik best al rekening mee houden.

            Ondertussen heb ik mijne jas helemaal gedraaid sinds de start van deze topic...
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #21
              Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Net zoals fenix interesseert de Benro flexpod me ook heel erg. Heb eerder in dit topic een hele zoektocht gedaan, en heb je wellicht al gezien? reactie #9.
              Het statief is nog niet voor heel direct voor mij, hoewel het macro seizoen er bijna aankomt...
              Mijn statief zou ik gebruiken voor (schatting..) ongeveer 40% macro, 30% landschap en 30% studio (met druppels, watersplashes, portretjes (vriendin)..)
              Student zijn en dus geen vaste job, niet leuk voor een (alsmaar meer willende) amateur.
              De benro flexpod heeft als voordeel die uitschuifbare middenkolom, wat zeer handig is.. Al weet ik niet of dit vaak zo nodig is.. als het niet zo nodig is zou ik liever naar een sirui gaan, daarbij krijg je ook standaard (bij fotoshop aalten toch) een korte middenkolom bij. Natuurlijk icm de kop is dit echter niet zo laag.
              Eerst nog wat sparen is de boodschap, want ik wil ook een flash en triggertjes
              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

              Comment


              • #22
                Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                Net zoals fenix interesseert de Benro flexpod me ook heel erg. Heb eerder in dit topic een hele zoektocht gedaan, en heb je wellicht al gezien? reactie #9.
                Het statief is nog niet voor heel direct voor mij, hoewel het macro seizoen er bijna aankomt...
                Mijn statief zou ik gebruiken voor (schatting..) ongeveer 40% macro, 30% landschap en 30% studio (met druppels, watersplashes, portretjes (vriendin)..)
                Student zijn en dus geen vaste job, niet leuk voor een (alsmaar meer willende) amateur.
                De benro flexpod heeft als voordeel die uitschuifbare middenkolom, wat zeer handig is.. Al weet ik niet of dit vaak zo nodig is.. als het niet zo nodig is zou ik liever naar een sirui gaan, daarbij krijg je ook standaard (bij fotoshop aalten toch) een korte middenkolom bij. Natuurlijk icm de kop is dit echter niet zo laag.
                Eerst nog wat sparen is de boodschap, want ik wil ook een flash en triggertjes
                In mijn geval zal het statief voor 80% voor macro worden gebruikt. (In mijn achterhoofd rekening houdend dat ik er ook ooit een 400mm op zou kunnen zetten...)
                Die uitschuifbare middenkolom lijkt me enorm handig... Je zou eens moeten weten hoe ik vorige zomer heb gevloekt om boomkikkers fatsoenlijk te fotograferen... Die beestjes zitten midden in de braamstruiken en je hebt amper plaats om een gewoon statief te plaatsen. Met zo'n uitschuifbare middenkolom kan je alle kanten uit!
                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                Comment


                • #23
                  Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Mijn combinatie: Manfrotto 190CX3 + 496RC2 (samen 260€)

                  Voornaamste gebruik: landschappen en close-up tijdens wandelingen.
                  Voordeel: licht gewicht! Statief zonder centrale kolom + kop toont 1545g op de weegschaal.
                  Nadeel: de centrale kolom (alu!) moet er uit zodra je lager wil dan 30cm; onpraktisch balhoofd.

                  De centrale kolom laat ik tijdens wandelingen thuis of in de auto. De maximum hoogte is dan 120cm (VF op ~137cm). Niet erg comfortabel, maar dat zie je niet op een foto. De minimumhoogte van 6cm is in de natuur belangrijker dan 160cm ooghoogte.
                  Het statief voldoet perfect aan de verwachtingen. Is heel stabiel en zelfs na enkele kilometers met het statief in de hand merk ik er nauwelijks iets van.

                  Het balhoofd daarentegen is niet geweldig.
                  Er zijn 2 inkepingen om meer dan 30°te kantelen. Meestal zitten die niet op de juiste plaats, dus moet je de volledige kop draaien en dan bestaat de kans dat je het geheel los draait (met de korte centrale kolom heb je geen schroefjes om de kop vast te zetten). De beweging is niet vloeiend, om het even hoe sterk je de weerstand instelt.
                  Het voornaamste is dat er geen enkele beweging te merken is zodra vastgezet.
                  Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Ik heb een Manfrotto 055CXPRO3 en een Markins Q3 balhoofd. Supercombinatie en vrij licht (2kg) voor zulk een groot statief. Creep is zo goed als onbestaande bij de Markins Q3. Aan de anders kant hangt er wel een prijskaartje aan natuurlijk maar zoals je op BD zo vaak kan lezen een goedkoop statief en kop is misschien goed voor sommigen maar de meesten kopen na verloop van tijd toch wel een beter. Dus denk even na, dubbelkoop is duurkoop.
                    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                      Ik heb een Manfrotto 055CXPRO3 en een Markins Q3 balhoofd. Supercombinatie en vrij licht (2kg) voor zulk een groot statief. Creep is zo goed als onbestaande bij de Markins Q3. Aan de anders kant hangt er wel een prijskaartje aan natuurlijk maar zoals je op BD zo vaak kan lezen een goedkoop statief en kop is misschien goed voor sommigen maar de meesten kopen na verloop van tijd toch wel een beter. Dus denk even na, dubbelkoop is duurkoop.
                      Een goedkoop statief heb ik nu, die fout wil ik niet meer maken. Maar vanaf wanneer is een statief duur genoeg om goed genoeg te zijn? That's the question!
                      Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk wat je ermee wil doen en wat je ervan verwacht!
                      Op dit moment zou ik kiezen voor een Benro C2980T statief (300 euro en daarmee het duurste statief uit de Benro Flex reeks), en een Sirui balhoofd K30X (120 euro).
                      Dan zit ik aan 420 euro voor een statief met balhoofd. Voor mij is dat redelijk veel geld. Maar ik kan me voorstellen dat dit in vergelijking met een Gitzo Statief en Markins balhoofd niet veel voorstelt.
                      Hoe groot het verschil is, kan ik me moeilijk voorstellen, ik zou het wel willen weten. Iemand die hierover een mening heeft mag die zeker geven.
                      Ik ga er ook vanuit dat je ook wel betaald voor de naam bij o.a. Manfrotto en Gitzo... Een I-phone is ook duurder dan een Samsung, maar is die daarom beter?
                      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Wat betreft de balhoofden, ben ik daarnet bij een zeer uitgebreide test uitgekomen op volgende website... http://www.traumflieger.de/desktop/b...ads.phphttp://
                        Het is wel volledig in het duits, maar je hoeft niet veel duits te kennen om op te merken dat de Sirui K20X met 89 punten op 100 de beste punten krijgt in de categorie; 'balhooden van 100-200 euro'
                        Hoe betrouwbaar de tests zijn, kan ik uiteraard niet inschatten, maar het wil toch wel IETS zeggen
                        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Nuttig al die informatie die al gedeeld is.
                          Ik gebruik -nog steeds- een Gitzo RA4 (die waait nooit om), maar ook steigers en andere creatieve oplossingen. Sommige oplossingen zijn gratis (en werken ook nog), andere oplossingen gaan heel lang mee, en dat drukt de kosten weer.
                          Op mijn website (de NL-versie) heb ik een stukje gezet (Hoe Doet Ze Dat (HDZD) / antwoorden) over de oplossingen die ik gebruik.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Ik gebruik momenteel nog steeds mijn allereerste staief. Een Manfrotto (geen idee welk type) die ik bij een tijdschrift gratis had bij gekregen. Tegen al verwachtingen in is dit een zeer goed, stabiel en stevig statief. Voor mijn huidige klein arsenaal (eos 400 D + 55-250 mm) is dit meer dan voldoende. Het enige grote en nadeel is dat het een zwaar, groot en lomp geval is. Daarom ben ik opzoek naar een statief die gevouwen zeer klein is, maar toch een hoogte kan bereiken tot ong. 1m of meer. Zijn er voorstellen die jullie zo snel binnen schieten?

                            Wij gaan enorm veel wandelen (dagtochten) en hebben dus naast mijn fototas ook nog een rugzak mee met eten en drinken. Het statief zou moeten dienen voor landschapsfoto’s (waarbij ik graag in de toekomst langere sluitertijden wil gaan gebruiken).

                            Alvast bedankt voor de reacties.
                            ::| Verbeelding |::

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door pirke Bekijk bericht
                              Ik gebruik momenteel nog steeds mijn allereerste staief. Een Manfrotto (geen idee welk type) die ik bij een tijdschrift gratis had bij gekregen. Tegen al verwachtingen in is dit een zeer goed, stabiel en stevig statief. Voor mijn huidige klein arsenaal (eos 400 D + 55-250 mm) is dit meer dan voldoende. Het enige grote en nadeel is dat het een zwaar, groot en lomp geval is. Daarom ben ik opzoek naar een statief die gevouwen zeer klein is, maar toch een hoogte kan bereiken tot ong. 1m of meer. Zijn er voorstellen die jullie zo snel binnen schieten?

                              Wij gaan enorm veel wandelen (dagtochten) en hebben dus naast mijn fototas ook nog een rugzak mee met eten en drinken. Het statief zou moeten dienen voor landschapsfoto’s (waarbij ik graag in de toekomst langere sluitertijden wil gaan gebruiken).

                              Alvast bedankt voor de reacties.
                              http://www.youtube.com/watch?v=S9dMoITIxlk
                              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Ik denk dat ik vrijdag eens naar Maastricht rijd om bij FotoRembrandt het statief van Benro te testen (C2980T).
                                Ze hebben daar ook balhoofden van Benro en Sirui. Ik heb m'n zinnen gezet op een van Sirui, nl de K30X (139 euro, wat wel vrij veel is, dit kan via internet een stuk goedkoper (115 euro)). Maar deze hebben ze niet op voorraad.
                                De balhoofden van Benro zijn wel op voorraad... Iemand die kan inschatten welke balhoofden beter zouden kunnen zijn? Benro of Sirui???
                                Over Sirui lees ik niets dan goeds, over Benro vind ik weinig reviews. Jammer dat ik ze niet beiden eens kan bekijken/testen... Als ik dit zou willen moet ik naar Aalten (nl) rijden. (2 x160 km).
                                Iemand nog een ultieme tip? :-)
                                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                                Comment

                                Working...
                                X