Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    De Sirui is 140 cm hoog en de Manfrotto 146 cm, dus niet zo veel verschil wat dat betreft.
    Vandaar ook mijn twijfel ..

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Oorspronkelijk geplaatst door jozefien Bekijk bericht
      De Sirui is 140 cm hoog en de Manfrotto 146 cm, dus niet zo veel verschil wat dat betreft.
      Vandaar ook mijn twijfel ..
      Toch telkens weer wat korter, en op 6cm kan het soms op aan komen...
      Maar anderzijds lees ik hier ook op BD verhalen van geroutineerde fotografen die liever een korter (en dus ook?) lichter statief mee de bergen in nemen. Ze beseffen wel dat zijzelf door hun knieën gaan moeten gaan.

      Ik ga hier zelf geen regels meegeven, maar een paar (eigen gevonden?) stellingen plaatsen:
      - een statief mag altijd "wat korter" zijn dan je zelf bent. Gewoon rekening mee houden dat bovenop het statief nog een kop (met releasesysteem) en een camera (met onderaan een plaatje) komen. Het juiste aantal cm dat je hiervoor mag bijtellen, durf ik niet geven, maar ik ben zeker dat er een paar "techneuten" zijn (niet pejoratief bedoeld) die hier exacte cijfers kunnen geven.
      - de middenkolom gebruiken om je statief te verhogen wordt NOOIT aanbevolen, gezien dit doorgaat de stabiliteit van de gehele combinatie benadeelt. Ik zie dit nochtans wel gebeuren op fotoshoots van BD.
      Een middenkolom kan dan weer wel nuttig zijn voor bv macrofotografie, zeker als je bij bepaalde types (ik heb ervaring met zowel de Manfrotto 055 als de 190) die middenkolom dwars kunt plaatsen. Dat kan NIET bij de Gitzo (nu studiostatief) van mijn vrouw; die heeft nu eenmaal geen middenkolom. Een middenkolom die je niet kunt dwars plaatsen, werkt dan weer in je nadeel (je kunt dan nl. niet zo dicht bij de grond als je wel zou willen).
      Last edited by LesC; 1 januari 2013, 19:38.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Ze kunnen allebei wel door de knieën,en mijn (lichte) voorkeur voor Sirui blijft. Noem het een gevoel .. Het lage gewicht is mooi, en dat filmpje van Black Bandit is ook niet mis.
        Die 140 cm is dan wel maximum hoogte denk ik, met de middenzuil uiterst omhoog. Ik vraag me af hoe hoog die dan is op de poten alleen, want dat vind ik nergens terug.



        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          De drie foto's die ik zie, lijken me OK, maar een geval als foto 2, met de camera bovenaan (op de foto onderaan) dan, zou mij niet bevallen, qua stabiliteit van het geheel. Je spreekt van "140cm, met de middenzuil uiterst omhoog", dan zeg ik: niet doen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Als de Manfrotto stabieler is, dan zal ik toch maar die nemen. (als je die bedoelt, want die foto is hier verdwenen .. )
            In ieder geval iedereen hartelijk bedankt voor de hulp !

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Waarom de foto van de Manfrotto (tiens, dat rijmt) verdwenen is, weet ik niet, maar nee: in mijn antwoord was foto 1 Sirui links, foto 2 Sirui rechts en foto 3 Manfrotto onderaan.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Ik heb een Sirui M3204 met Sirui K30X die ik gereserveerd heb, verslag volgt.
                D850, D750, Nikon 24-70 VR, Nikon 70-200 vrii, Nikon 200-500, Tamron 15-30g2, Tamron 90 g2

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Dat ga je je wss niet beklagen, ik heb ook de Sirui K30x maar gebruik hem met een Gitzo GT3542LS.
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Iemand al ervaring met triopo statieven?

                    Specificaties zien er heel leuk uit. Bij cameranu.nl hebben ze er een hele boel.

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Heb alvast een linkje hier:
                      Bekijk hier het overzicht van onze Triopo statieven & toebehoren; bij CameraNU.nl altijd scherp geprijsd en snel geleverd!

                      (zelf heb ik er nog nooit van gehoord, dus 'ervaringsdeskundigen' zijn welkom ! )
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Heeft er iemand ervaring met een redged en een kop daarvan RNB-3, zoek vooal een niet te zwaar, is maar voor een Nex7

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Heb alvast een linkje hier:
                          Bekijk hier het overzicht van onze Triopo statieven & toebehoren; bij CameraNU.nl altijd scherp geprijsd en snel geleverd!

                          (zelf heb ik er nog nooit van gehoord, dus 'ervaringsdeskundigen' zijn welkom ! )
                          Deze heb ik gevonden in mijn zoektocht http://www.scvphotoideas.com/2011/10...-traveler.html
                          (lees ook de update) Zeker posititief en de specificatie's zien er goed uit. zeker voor die prijs.

                          Zelf ben ik niet echt geďnteresseerd in de carbon versie aangezien ik het statief niet zoveel zal gebruiken (denk ik).
                          Sirui en benro hebben beiden ook degelijk gerief en toch goede reviews maar kosten ongeveer het dubbbele (of meer) van deze triopo.

                          Zo'n aluminium statiefje dat ook een monopod-functie heeft lijkt mij toch een mooi 'begin'- statief.

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Ik ben hier iets tegengekomen.

                            Lijkt mij ECHT HETZELFDE ook de specificaties!



                            en



                            Dus...iemand ervaring met redged misschien?

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Ik ben aan het overwegen om een van deze twee statiefjes eens te proberen.
                              Nadeel, ik moet ze echt wel kopen want ik kan niet tot in de winkel gaan om ze uit te proberen...




                              Kan niet erg veel vinden over dit merk. Blijkbaar zijn dit ook de Redged statieven maar dan zonder het stickertje.

                              Alle inbreng welkom!

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Manfrotto 405 Geared Head
                                Iemand ervaring ?

                                Comment

                                Working...
                                X