Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Fototassen/rugzakken topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

    Bedankt voor die link naar weer eens een erg nuttig document, Hans!
    Misschien wat beperkt wat "vrouwvriendelijke" tassen betreft (slechts een paar paragraafjes en wat verwijzingen), maar voor degenen die meer informatie zoeken, zou ik ook zeker willen verwijzen naar een langlopende topic hier op BD:
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #32
      Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

      F-stop loka gekocht. Eerste indruk is super!
      Web: http://www.hanscouwenbergh.be
      Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

      Comment


      • #33
        Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

        Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
        F-stop loka gekocht. Eerste indruk is super!
        Even wachten, maar dan verwachten wij van jou een meer gedegen review, liefst ook met een fotootje erbij.
        (zo je wil, natuurlijk. Wij kunnen je tot niets verplichten! )
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #34
          Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Even wachten, maar dan verwachten wij van jou een meer gedegen review, liefst ook met een fotootje erbij.
          (zo je wil, natuurlijk. Wij kunnen je tot niets verplichten! )
          Met plezier, maar geef me even de tijd om het ding ook in praktijk te ervaren. De 22ste vertrek ik op vakantie en gaat de rugzak mee.
          Web: http://www.hanscouwenbergh.be
          Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

          Comment


          • #35
            Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

            ik heb ze allen even opgezocht op google (afbeeldingen) dat zijn stuk voor stuk mooie tassen en handige systemen die je hebt

            Comment


            • #36
              Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

              Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
              k' sluit hierbij aan materiaal is gelijkaardig, 5d 24-70 70-200 flash, 2primes, triggers en batterijen. liefst rugzak waarvan de voorkant helemaal open kan.

              Heb zelf een lowepro pro runner 200aw, klein maar fijn (neem ik bv mee als ik een concert of zo doe), geraakt vlot in body,2zooms, flash prime en nog wat over. wel zonder bgrip.

              lowepro flipside 300. handig voor als je niet enkel fotospul mee wilt nemen. redelijk wat ruimte enkel 70-200 geraakt er enkel in zonder de zonnekap. vrij stevig draagt heel gemakkelijk

              think tank retro 30: eigenlijk mijn lievelingstas. ziet er geweldig uit. geraakt veel in. body(of twee) twee (kleine) primes, 70-200f2.8, 24-70, 2 flashes, lichtmeter, kabels, triggers en andere prul, ipad. nadeel is wel dat je dan met 7-9 kilo aan je nek loopt en dat ga je wel voelen( en snel).

              lowepro s&f riem: tassen die er aan hangen variëren van wat ik nodig heb. meestal lens exchanger 200aw (beste ding ooit). Heel handig zo'n riem, voor events waar je niet met een rugzak of zo kan rondlopen. draag heel gemakkelijk maar het ziet er eigenlijk niet uit

              euh en ja ik heb een fototas verslaving
              ik heb ze even opgezocht op google (afbeeldingen) en stuk voor stuk zijn het mooie systemen!

              Comment


              • #37
                Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
                De Large ICU's zijn nog niet in voorraad, das vooral jammer voor mij .
                Die zouden volgens F-stop in de zomer moeten komen, maar pas op het is niet de eerste keer dat ze hun woorden veranderen. Eerst was de medium beschikbaar tegen eind november maar ze zijn pas enkele maanden later in stock gekomen.
                Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

                Comment


                • #38
                  Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                  Gebruik een Think Tank Retrospective 20 schoudertas voor korte uitstapjes. De Kata MiniBee 111-UL (black) rugtas als ik veel moet lopen en lang onderweg ben. Dan is een rugtas comfortabeler dan een schoudertas. Persoonlijk vind ik beide tassen erg comfortabel. Heb aantal rugtassen geprobeerd waaronder aantal Vanguard en Lowepro tassen, maar deze zatten helaas niet zo comfortabel.

                  Beide tassen zijn ook erg goed te gebruiken zonder fotografie spulletjes. Bij de Think Tank kun je de padding verwijderen en dan is deze te gebruiken als normale tas. Bij de kata kun je ook het compartiment eruit halen waar de camera spulletjes inzitten. Dan is deze ok te gebruiken als normale rugzak. (één groot vak)

                  In de Think Tank Retrospective 20 heb ik vaak:
                  Canon 5D III + 24-70 II en 70-200 II. Soms nog de 16-35 II erbij. En natuurlijk alle kleine spulletjes. Batterijen, CF/SD kaartjes, imbussleuteltjes, draadontspanner, remote etc etc
                  Maar gebeurt ook met regelmaat dat ik mijn Gitzo statief in de tas doe met de twee mappen met Lee filters. Soms zit de iPad ook nog in de tas.
                  Is toch wel een een ruime tas te noemen met wat er in past.

                  In de Kata MiniBee 111-UL heb ik vaak:
                  Canon 5D III + 24-70 II, 70-200 II en 16-35 II.
                  Gitzo statief met de twee mappen met Lee filters. Soms zit de iPad of MacBook Air 13 in de tas. En natuurlijk alle kleine spulletjes. Batterijen, CF/SD kaartjes, imbussleuteltjes, draadontspanner, remote etc etc
                  In de kata past net de 5D III met grip, maar zelf gebruik ik de grip zelden. Gebruik je een DSLR van het formaat 5D met grip. Dan is dit niet echt de tas om naar te kijken ;-)

                  Verder heb ik nog National Geographic NG 2475 schoudertas, maar deze is voor mij niet zo comfotabel als de Think Tank. De tas is verder ook niet zo stevig als de Think Tank. Deze bied minder bescherming.
                  Last edited by Apple; 20 maart 2013, 15:14.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
                    Die zouden volgens F-stop in de zomer moeten komen, maar pas op het is niet de eerste keer dat ze hun woorden veranderen. Eerst was de medium beschikbaar tegen eind november maar ze zijn pas enkele maanden later in stock gekomen.
                    Ik heb de f-stop Loka met een medium ICI kunnen kopen en meegenomen op een korte reis. Nu komen blijkbaar in veschillende winkels en landen de andere ICU's op stok want heb melding van zowel cameranu.nl als van Paramo gekregen. Uiteindelijk de small and large pro besteld en nu ook ontvangen. Er was nog iemand die info vroeg dus zal op korte termijn eens proberen m'n indrukken samen te vatten. Watch this space...
                    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                    Comment


                    • #40
                      Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                      F-stop Loka fotorugzak – eerste indrukken.

                      Begin Februari heb ik de F-Stop Lok fotorugzak aangeschaft. Ik had beloofd op het forum wat feedback te geven. Dit is meer een eerste ervaring dan een uitgediepte review, maar voor wie wil zoeken is er best nog wel wat info te vinden op het net. Dit zijn dus puur persoonlijke indrukken.

                      Veel van een beoordeling hangt natuurlijk af van wat je criteria zijn en wat je verwachtingen waren wanneer je een fototas koopt. Zoals al eerder aangegeven denk ik echt dat er verschillende omstandigheden zijn die verschillende vereisten hebben, dus verschillende tassen in theorie. Of toch niet? Misschien als het design van de tas zo is dat ze voldoende aanpasbaar is dat je met één tas (bijna) alles kan? De f-stop mountain reeks zag er alleszins al heel beloftevol uit: een reeks rugzakken van groot naar klein, met appart verkrijgbare ICU’s, of “Internal Camera Units”. Het komt er dus op neer dat je een “lege” rugzak koopt, en dan naar behoefte het “interieur” verandert.

                      Na een hint hier in dit topic (bedankt twdi) was ik naar de f-stops beginnen kijken. Nogal veel keuze, dus toch even terug voor mezelf mijn criteria proberen op te lijsten. Dan even toetsen aan wat f-stop te bieden heeft.

                      Indeling

                      Dit is één van de moeilijke onderwerpen, en én van de redenen waarom ik verschillende tassen heb. Als ik reis heb ik graag een fototas waar ik op zo weinig mogelijk ruimte zoveel mogelijk materiaal kan meenemen. Zo’n tas moet dan ook “carry on” zijn voor het vliegtuig, en heeft dus een indeling voor alléén maar fotomateriaal. Het is dan meer een transporttas. Tot hiertoe was dit mijn Lowepro Runner 350 AW, maar ik merkte dat ik dat ding niet veel echt gebruik behalve dan voor het eigenlijk reizen.

                      Ik heb ook behoefte aan een tas die ik half om half kan gebruiken, en soms zelfs met enkel plaats voor het toestel met lens erop, en de rest van de ruimte beschikbaar voor andere dingen. Tijdens mij jaarlijks 2-daags uitstapje naar Londen met m’n dochter bijvoorbeeld reis ik graag licht, en dan moet het fototoestel mee, max één extra lens (meestal zelfs dat niet), en dan de reisdingetjes voor één nacht.

                      Dit is één van de sterke punten van f-stop: de “ICU’s”. Je kan de binnenkant van je fototas gewoon aanpassen aan de omstandigheden. In plaats van extra rugzakken koop je gewoon de ICU’s die je nodig hebt. Indien nodig zijn ze trouwens ook prima apart te dragen. Foto’s plaats ik niet, die vind je in overvloed op de f-stop website en in verschillende reviews op internet.

                      Eén vervelend detail (dat nu verholpen schijnt te zijn): de rugzakken waren begin februari op zat plaatsen te koop, alleen: geen ICU’s te vinden. Alleen cameranu.nl had één type of voorraad: de Medium Slope. Medium is wel denk ik één van de nuttigste formaten, maar als je er maar één hebt dan kan je al even goed een type met vaste indeling kopen eh.

                      Grootte

                      Ja, weeral mijn persoonlijke keuze, maar ik heb niet te graag een té grote rugzak. Als ik op stap ga weet ik gewoonlijk naar waar en wat ik wil fotograferen en dan wil ik zoveel mogelijk meepakken wat ik dan nodig heb. Zelfs als ik “transporteer” op reis dan is “carry on” het maximum – ik moet wel eerlijk toegeven dat er op vakantie dikwijls zo 2 rugzakken meegaan en dat mijn lieftallige echtgenote haar allocatie handbagage aan mij moet afstaan… Het andere argument is gewicht: ik wil me niet te pletter sleuren aan m’n materiaal… Dus ik focus voor m’n voornaamste rugzak min of meer op de maten die nét op een vliegtuig toegelaten zijn, is uit ondervinding ook een goede grootte waar voldoende in mee kan voor bv een daguitstap. Toch vind ik een kleine tas ook wel prettig, voor een paar uurtjes er tussen uit, of om naar een concert te gaan. Daar neem je vanzelfsprekend niet je hele uitrusting mee.

                      Bij f-stop heb ik geaarzeld tussen de Loka en de iets grotere Tilopa. De Tilopa valt nét buiten officiële carry-on maten maar dat zou nog moeten te doen zijn. Uiteindelijk voor de Loka gekozen. Bij cameranu.nl gekocht in een bundel met de Medium Slope ICI voor 242,10€ (+4,84€ verzendingskosten). Niet zo goedkoop maar je krijgt er dan ook een stevige rugzak voor – daarover later meer.

                      Draagcomfort.

                      Dit is één van de grootste verwijten die ik heb aan heel wat cameratassen die ik al in mijn bezit gehad heb of mogen proberen heb. Zelfs Lowepro, toch één van de bekendste merken, heeft me hier keer op keer in teleurgesteld. Een goede rugzak mag niet tegen je rug plakken, er moet plaats zijn voor luchtstroming. Bovendien is de steun een factor beter als er een licht metalen frame in zit dat de structuur van de tas vasthoudt, zodanig dat je niet met een “patattenzak” op je rug loopt. Dat lijkt heel kritisch, maar ik denk dat we dikwijls té snel tevreden zijn voor iets waar je gewoonlijk toch een serieuze prijs voor betaalt. De f-stop heft zo’n metalen frame, er is luchtcirculatie op de rug. De tas is prima aan te passen voor persoonlijk comfort (belangrijk want niet iedereen heeft hetzelfde postuur). Het verschil merk je niet zo zeer met even aan te proberen, maar na een hele dag rondlopen merk je dat wél. Door de aanpasbaarheid vermoed ik dat deze ook door mensen met een lichtere gestalte goed te dragen is (dames?).

                      Robuustheid.

                      De materialen staan uitvoerig beschreven op de website. Volstaat van te zeggen dat de rugzak zeer stevig, en toch licht is. Dat de ristsluitingen nog eens “overkapt” worden door het materiaal is fijn uitgekiend. Je kan een regencover kopen (apart aan te schaffen!) maar dat is volgens mij niet nodig, tenzij je in de zondvloed gaat rondlopen.
                      Mijn criteria zijn die van elke landschapsfotograaf hier denk ik: je moet het ding ook al eens kunnen neerzetten op een natte of vieze plek zonder dat het naar de maan gaat. Als ik met filters en dergelijke aan het rommelen ben gebeurt het al wel eens dat de rugzak in het natte gras ligt omdat ik regelmatig van lens of filter verander. Moet kunnen.

                      Veiligheid.

                      De Loka opent aan de “rugkant”, dus als je rondloopt kan niemand bij je materiaal. Als je hem opent zie je je materiaal steken in de ICI, die je open in de rugzak steekt. Als je reist en niet direct bij je materiaal moet, kan je de ICI gesloten in de rugzak steken voor ezxtra veiligheid.

                      Opbergmogelijkheden.

                      Fotomateriaal: de ruimte is er natuurlijk volgens de ICU keuze die je maakt. Er zijn ICU’s van Micro tot Extra-Large. Voor DSLR’s begint het eigenlijk vanaf small. In mijn Loka is de Large de grootste module die ik kwijt kan. Ik ga niet over de individuele modules uitweiden, meer dan genoeg info op de f-stop site en op andere internet posts. Ik wil alleen zeggen dat de vierkante indeling heel efficient werkt; zo kan ik zelfs in de small mijn 300 2.8 lens meenemen als ik wil.

                      Verder zitten er van alle handige opbergvakjes in. Als je de medium of small ICU er in steekt vergroot je natuurlijk de ruime voor andere dingen. Aan de binnenkant vooraan is nog ruimte voor bv een tablet of een kleine laptop (ik kan er nét mijn macbook air 13” in kwijt als ik hem gewoon aan de binnenkant tussen de ICU en de buitenwand steek). Het is echter geen écht laptop compartiment: wel goed zo te gebruiken maar dan raad ik toch aan van de laptop of tablet in een eigen hoes te steken ter bescherming, want die voorkant is niet “padded” omdat de ICU al voldoende dik is om het fotomateriaal te beschermen.

                      Aan de buitenkant zitten ook netjes, handig voor bv een drinkbus of flesje water. Er zijn ook bevestigingsmogelijkheden voor een statief. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet denk al ooit mijn statief aan mijn rugzak vastgemaakt te hebben, ik draag dat altijd apart, maar de mogelijkheid is er.

                      Verdere opmerkingen.

                      Ik heb de Loka nu een kleine 2 maanden en moet zeggen dat ik met deze tas echt tevreden ben. Prijs is aan de hoge kant maar ik vind dat je echt waar voor je geld krijgt. Ik heb ook de indruk dat de problemen met beschikbaarheid van ICU’s zich oplossen want ik kreeg een week of 2 geleden van verschillende internetshops bericht dat ze terug op voorraad waren. Ik heb me meteen de Large en Small Pro ICU’s aangeschaft. Prijs: 64€ voor de Large, 55€ voor de small +2,38€ verzending bij cameranu.nl. Deze heb ik dus nog maar net en nog niet gebruikt.

                      Ik had de tas mee op reis naar Senegal en heb er heel wat mee rondgelopen in warm weer en in stoffige omstandigheden. De ritssluitingen zijn perfect met de overkapping van het materiaal en houden zo veel mogelijk stof tegen. De tas was ook echt licht om dragen en bood goede steun. Het materiaal blijkt ook goed vuil-afstotend te zijn.

                      Voilà, normaal niet veel tijd voor zoiets maar wat een avondje hotel met slecht weer buiten al kan doen… Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, ga dit mettertijd ook op m’n site posten. Het is natuurlijk een indruk van een relatief korte periode, en het is ook een heel persoonlijk indruk, gebaseerd op mijn persoonlijk criteria. Verder is er pakken op het internet te vinden. Denk dat ik met dit stukje m’n belofte voldaan heb…
                      Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                      Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                      Comment


                      • #41
                        Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                        Bedankt om zoveel tijd en energie te steken in deze review. Ik ben ervan overtuigd dat anderen hier ook wat aan ga hebben. Ik ga nu alvast eens naar de f-stop website kijken, al vind ik het een beetje spijtig dat je geen foto post van jouw materiaal in jouw tas (da's nog altijd iets anders dan de opstellingen die je op een commerciële site vindt). Maar ik ben blij met deze review!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                          Helemaal mee eens, wou er ook één kopen, en mijn besluit staat nu ook vast, zou het inderdaad ook leuk vinden een paar niet commerciële foto's van te zien, maar je review was héél hulpvol, bedankt

                          Comment


                          • #43
                            Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                            Een quick and dirty dan, maar er zijn zoveel combinaties mogelijk.

                            http://www.hanscouwenbergh.be/Forum/floka.jpg

                            Zo gebruik ik hem eigenlijk het meest, met wisselende lenzen natuurlijk. Dit is de Loka met de medium slope ICU. Ik heb mijn 5 D III erin met 100-400 erop, verder een 16-35, een 85 1.2 en een 24 TS-E. Bovenaan zie je dat er ruimte overblijft voor een jasje en nog wat spulletjes. En verder is er zat niet commercieel materiaal hoor!

                            Edit: effe achter een link gezet want is niet ge-resized
                            Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                            Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                            Comment


                            • #44
                              Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                              Ik heb een Lowepro Flipside 400, besteld bij cameranu.nl en snel geleverd (binnen de week).

                              Nikon D5100
                              Nikon SB700
                              Nikkor 55-200mm
                              Nikkor 18-55mm
                              Nikkor 35mm
                              Sigma 50mm macro

                              en daarnaast nog een hoop accessoires
                              Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
                              Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

                              Comment


                              • #45
                                Re: Het grote Fototassen/rugzakken topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                                Een quick and dirty dan, maar er zijn zoveel combinaties mogelijk.

                                http://www.hanscouwenbergh.be/Forum/floka.jpg

                                Zo gebruik ik hem eigenlijk het meest, met wisselende lenzen natuurlijk. Dit is de Loka met de medium slope ICU. Ik heb mijn 5 D III erin met 100-400 erop, verder een 16-35, een 85 1.2 en een 24 TS-E. Bovenaan zie je dat er ruimte overblijft voor een jasje en nog wat spulletjes. En verder is er zat niet commercieel materiaal hoor!

                                Edit: effe achter een link gezet want is niet ge-resized

                                Ik vind zo'n live foto toch wel nuttig, hoor! Dank om je materiaal te willen tonen.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X