Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

    Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

    Ik zit te kijken naar:
    Pentax AF-360FGZ
    Pentax AF-540 FGZ
    SIGMA EF500 DG Super

    Echter is het al het geld wel waard?
    Qua mogelijkheden is Sigma leuk voor z'n prijs, echter lees her en der toch wel mankementen m.b.t. P-TTL. Echter de 360FGZ is alleen verticaal te draaien en niet horizontaal, de 540 is aardig prijzig, of toch maar voor deze laatste gaan?

    Kortom, veel vragen
    :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

  • #2
    Re: Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

    Ik heb de K10D en de AF-360 FGZ. Deze flitser is zeker niet verkeerd aangezien je hem met de K10D ook draadloos digitaal kunt aansturen. (moet je wel de firmware op de camera updaten naar versie 1.10 of 1.11. Was ik ook huiverig voor, maar stelt niets voor mits je de aanwijzingen goed opvolgt). Ik weet niet of het draadloos flitsen met Sigma's goed gaat. (i.i.g. niet met de Sigma EF 500 DG ST want die ondersteunt dat niet...)

    Het enige nadeel van de AF-360 is wat je zelf al aangeeft, de kop is alleen verticaal te draaien en niet horizontaal. Niet bepaald handig voor bijvoorbeeld portretfotografie. Ik mis het horizontaal draaien i.i.g. regelmatig Achteraf had ik dus ook liever de AF-540 gekocht maar ja....

    Of de Sigma EF500 DG Super goed werkt met P-TTL weet ik niet, heb ik geen ervaring mee. Maar als je besluit een Pentax flitser te kopen, zou ik je adviseren de AF-540 FGZ te nemen
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

      Ik heb de AF540FGZ op m'n K10D.

      'k Ben er echt tevreden mee, vooral wireless staat hij fameus z'n mannetje, en voor macro on the road is z'n -10° tilt (lichtjes naar beneden om vlak voor het objectief te flitsen) onontbeerlijk. Ook bouncen werkt erg goed, hoewel naargelang het bounce-oppervlak soms wat compensatie moet worden ingesteld. Ik gebruikte 'm ook in combinatie met een Gary Fong Lightsphere en ook zo levert hij fijne resultaten af.

      Ik bestelde me intss een tweede, maar heb 'm nog niet want momenteel lijkt er een productieachterstand te zijn tgv het succes van de K10D waardoor ook de levering van accessoires vertraging oploopt.

      Daarnaast is er nog de nieuw aangekondigde AF200FG. Wanneer deze op de markt zal komen en welke features hij zal hebben is nog onzeker, maar als invul/controller flits zou dit een mooie toevoeging aan iedere kit kunnen zijn.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

        hé bedankt voor jullie reacties.

        Zie wel in om voor de AF540FGZ te gaan, echter qua prijs zit je al op de helft van de K10D zelf

        Heel jammer dat de AF-360FGZ geen mogelijkheid heeft qua roteren horizontaal.. dat zou dan een perfecte oplossing zijn.

        Misschien moet ik toch de keuze maken voor die laatste, eenvoudig weg om de prijs, en voor indirect flitsen van portretten dan maar flitser in de hand houden en draadloos flitsen?!?

        Is dat een alternatief??

        ps. heeft iemand wat voorbeeld foto's die gemaakt zijn met flits? ben erg benieuwd naar het resultaat! Thnx alvast joh!
        :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

        Comment


        • #5
          Re: Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

          Heel jammer dat de AF-360FGZ geen mogelijkheid heeft qua roteren horizontaal.. dat zou dan een perfecte oplossing zijn.
          Klopt... Waar ik zelf over zit te denken is om een softboxje aan te schaffen voor mijn af-360 (heb wel een Sto-fen omnibounce maar vind dit niet voldoende werken...) en die te gebruiken wanneer ik in portretmode fotografeer.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

            Ik heb van de week mijn nieuwe flitser binnen gekregen de af-540fgz Hij werkt perfect op mijn k10d maar het draadloos flitsen krijg ik niet voor elkaar.
            Alleen als ik hem als slave flitser gebruikt dan werkt hij maar op master of control doethij niets.
            Ik heb het boekje al wel drie keer gelezen maar hij doet het niet. heeft iemand hier ervaring mee voor bepaalde instellingen die je moet wijzigen?
            De k10d heeft al de nieuwste firmware update versie 1.30
            Ik weet nu niet meer wat ik nu moet.

            Comment


            • #7
              Re: Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

              Oorspronkelijk geplaatst door vanuem Bekijk bericht
              Ik heb van de week mijn nieuwe flitser binnen gekregen de af-540fgz Hij werkt perfect op mijn k10d maar het draadloos flitsen krijg ik niet voor elkaar.
              Alleen als ik hem als slave flitser gebruikt dan werkt hij maar op master of control doethij niets.
              Ik heb het boekje al wel drie keer gelezen maar hij doet het niet. heeft iemand hier ervaring mee voor bepaalde instellingen die je moet wijzigen?
              De k10d heeft al de nieuwste firmware update versie 1.30
              Ik weet nu niet meer wat ik nu moet.
              Even er van uitgaand dat de AF540 hetzelfde werkt als de AF360 (wat volgens mij het geval is):

              Om de flitser digitaal P-TTL draadloos aan te sturen, houd de 'Light' knop 2 seconden ingedrukt. Zorg er vervolgens voor dat de flitser op slave mode "1" staat. (mocht deze op "2" staan, kun je dit door middel van de "S" knop aanpassen) Als de slave mode op "1" staat kun je P-TTL gebruiken.

              Zet de flitser met de aan/uit knop op 'wireless' en de M/C/S schuifknop op S (slave)

              Zet het schuifknopje rechts (die naast de testknop) naar beneden en druk op de 'zoom' knop totdat rechts in de hoek van het display '1 CH' staat. Zet de schuifknop daarna weer naar boven.

              Zet in het Fn menu op de K10D de flitser op 'flitsinstelling draadloze bediening' en klap de ingebouwde flitser open.


              In het menu Persoonlijke instellingen kun je onder de optie 'draadloos flitsen' (de op een na onderste optie in het menu) nog kiezen om de ingebouwde flitser te gebruiken als stuurflits (controller) of als master.

              Als de flitser en de K10D op deze wijze zijn ingesteld zou draadloos P-TTL moeten werken Succes!
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

                Geweldig hij werkt!!!!!!!!!!!!!!!!

                Ik dag al dat er iets aan defect was.
                Maar weet je mischien ook waar dan die functie van m/c/ (master/control) voor is want in deze stand doet hij niets.

                groeten Rob



                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Even er van uitgaand dat de AF540 hetzelfde werkt als de AF360 (wat volgens mij het geval is):

                Om de flitser digitaal P-TTL draadloos aan te sturen, houd de 'Light' knop 2 seconden ingedrukt. Zorg er vervolgens voor dat de flitser op slave mode "1" staat. (mocht deze op "2" staan, kun je dit door middel van de "S" knop aanpassen) Als de slave mode op "1" staat kun je P-TTL gebruiken.

                Zet de flitser met de aan/uit knop op 'wireless' en de M/C/S schuifknop op S (slave)

                Zet het schuifknopje rechts (die naast de testknop) naar beneden en druk op de 'zoom' knop totdat rechts in de hoek van het display '1 CH' staat. Zet de schuifknop daarna weer naar boven.

                Zet in het Fn menu op de K10D de flitser op 'flitsinstelling draadloze bediening' en klap de ingebouwde flitser open.


                In het menu Persoonlijke instellingen kun je onder de optie 'draadloos flitsen' (de op een na onderste optie in het menu) nog kiezen om de ingebouwde flitser te gebruiken als stuurflits (controller) of als master.

                Als de flitser en de K10D op deze wijze zijn ingesteld zou draadloos P-TTL moeten werken Succes!

                Comment


                • #9
                  Re: Heeft iemand al flitser ervaringen met de Pentax K10D?

                  Oorspronkelijk geplaatst door vanuem Bekijk bericht
                  Geweldig hij werkt!!!!!!!!!!!!!!!!

                  Ik dag al dat er iets aan defect was.
                  Maar weet je mischien ook waar dan die functie van m/c/ (master/control) voor is want in deze stand doet hij niets.

                  groeten Rob
                  De standen M en C zijn ervoor als je de flitser gebruikt gemonteerd op de camera, om vervolgens een andere Pentax P-TTL flitser digitaal draadloos aan te sturen. Feitelijk dus hetzelfde als wat je nu doet met de ingebouwde flitser. Bij de M stand gebruik je de flitser dus als Master, bij de C gebruik je hem alleen als stuurflits (controller)

                  Deze optie is van belang als je 2 Pentax P-TTL flitsers hebt in combinatie met Pentax camera's die geen draadloze P-TTL flits ondersteuning bieden, zoals de *IstDL of de K100D.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment

                  Working...
                  X