Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GPS tracking i-gotU GT-120 <-> PhotoTrackr Lite DPL700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • GPS tracking i-gotU GT-120 <-> PhotoTrackr Lite DPL700

    Iedereen,

    Ik ben aan het rondkijken naar een betaalbare geo-data mogelijkheid voor mijn foto’s. Directe aanleiding is een citytrip binnenkort naar New-York.
    Gezien ik een Nikon D80 heb, is de GPS module zelf van nikon geen optie (en ook boven mijn budget). Daarnaast kan het meegenomen zijn dat ik het kan syn’en met mijn kleine ixus.

    Al snel kom ik op volgende 2 producten uit:
    PhotoTrackr DPL700
    i-gotU GT-120

    Elk hebben ze hun voor en nadelen.
    Gezien ik voor de 5 dagen geen laptop ga meedoen lijkt de Phototrack in het voordeel te zijn met zijn gewone AA batterij. Want hoe ga ik anders tussendoor de i-gotU van stroom voorzien.
    Ik fotografeer bijna altijd in RAW (nef bestanden). Voor zover ik zie zal dat met de i-gotU niet evident zijn. Al moet ik voor de Phototrack nog de pro versie hiervoor kopen. En mag je deze in theorie maar 3 keer installeren blijkt.
    Alles met mijn foto’s doe ik in Lightroom. Dus één tussenstap om de foto’s van locatie te voorzien lijkt me het max.

    Zo’n losse tracker lijkt me later ook nog handig om bij een fietstocht de afgelegde route weer te geven.

    Zijn hier mensen met ervaring? Wat zouden jullie me aanraden? Of zijn er nog andere oplossingen / software?

    Zal de GPS ontvangst trouwens voldoende zijn tussen de hoge gebouwen in New-York.

    Alvast dank,
    Peter

  • #2
    Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

    Over de ontvangst kan ik niet meepraten (hoewel, kliffen aan de kust ging goed, bergen ook) maar 5 dagen op een Phototrackr opslaan is perfect mogelijk, en je kan de batterij dagelijks bvb. wisselen zonder gegevensverlies.
    Er is nu ook een plugin voor Lightroom. Dat scheelt een stap, de gegevens afhalen en je hoeft de pro versie niet te hebben. Dacht dat je bij J Friedl dat kon vinden, (geotracker plugin of geoencoder plugin), maar nog niet goed kunnen testen, want...
    Helaas heeft het plastic van mijn phototrackr het begeven en zit momenteel zonder (er zit binnenin vrij veel spanning door een veer, moet nog zoeken hoe ik dat kan repareren of een nieuwe behuizing maken.) Blijkbaar zou de latere generatie er minder last van hebben.

    PS: ik zie dat de DPL-700 nu voor 70 € te krijgen is, en in het zwart (de mijne is geel en dus andere genertie).
    Last edited by Zappa; 15 september 2009, 11:05.

    Comment


    • #3
      Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

      Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
      Want hoe ga ik anders tussendoor de i-gotU van stroom voorzien.
      via een usb adapter op de netstroom

      Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
      Ik fotografeer bijna altijd in RAW (nef bestanden). Voor zover ik zie zal dat met de i-gotU niet evident zijn.
      ik denk ergens gelezen te hebben dat je in RAW formaat geen gps tags kan opslaan

      Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
      Zijn hier mensen met ervaring? Wat zouden jullie me aanraden?
      Ik heb zelf een I-gutU, en ben hier heel tevreden over. Heb in 1 geheugen 9 dagen reisplezier opgeslagen (waarvan er gemiddeld 12u per dag werd opgenomen.

      Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
      Zal de GPS ontvangst trouwens voldoende zijn tussen de hoge gebouwen in New-York.
      Ik heb 9 dagen in een zeer afgelegen gebied doorgebracht (Italiaanse Dolomieten), en had er altijd perfecte ontvangst
      Geert - A good photo is like a poem, tells a great story in a few lines

      Comment


      • #4
        Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

        Bedankt voor de antwoorden.

        Oorspronkelijk geplaatst door Mongogamgee Bekijk bericht
        via een usb adapter op de netstroom
        Wel, ik denk voor verlof met zo weinig mogelijk extra's, en gemak dat een AA batterijen wat voordelen heeft. Dus ga ik morgen de PhotoTrackr bestellen. De rest van de dingen zal wel vrij identiek zijn.

        Ik kijk er al naar uit. Jammer dat ik op ons verlof paar weken er nog niet aan gedacht had.

        p.

        Comment


        • #5
          Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

          Laat je ook even weten of de 'nieuwe' wat steviger is (sla het batterijklepje open zijn dat nog steeds super fijne haakjes ?) dan bestel ik er misschien ook een, want permanent verlijmen kan niet door de batterij.

          Comment


          • #6
            Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

            Deze namiddag koerier aan de deur.

            Hoe ze voordien waren, weet ik natuurlijk niet. Maar een voorbeeld van stevigheid zijn ze inderdaad niet echt. Zeker niet als er toch regelmatig een batterij moet verwisseld worden. Dat zal opletten worden.

            Omdat een beeld meer zegt dan woorden:



            Daarnet de laatste phototrack software geinstalleerd (download van de gisteq site). Bij installatie onder Windows 7 komt er een melding van niet gesupporteerd. Maar blijkt toch verder te gaan. Straks eens de phototrack aansluiten.

            peter

            Comment


            • #7
              Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

              Wees gerust, kwaliteit ziet er beter uit. Bij dit model was het plastic rond de schroefjes te dun, daar is alles afgebroken.

              Comment


              • #8
                Ervaringen: PhotoTrackr Lite DPL700

                Misschien nog mijn eerste ervaringen meegeven aan eventuele toekomstige bezitters van de PhtoTrackr.


                -Op diverse reviews had ik gelezen over de (hinderlijke) activiatie van de software. Deze zou je trouwens maar 3 maal kunnen uitvoeren. Gebruik de meegeleverde software op het CD'tje niet, maar download de nieuwste software van de Gisteq website. Nieuwe functionaliteiten, geen activiatie meer, enz... Release 22/06/2009 versie: 2.4.610
                - Een Google map aanmaken met foto's is zo gebeurd. Voorbeeld, idem om een kml bestand aan te maken en vervolgens te openen in Google Earth.
                - In de Phototrack software kan je nu zelf bepalen om de hoeveel sec. je een track wilt. Het ideale moet ik nog wat zoeken, ik denk ergens tussen de 3 - 5 te gaan. Ideaal denk ik voor gecombineerde verplaatsing wagen / fiets / te voet.
                - Als ik enkel NEF's ter beschikking heb, gebruik ik GeoSetter waarbij de trackdata gebruik uit de PhotoTrack software.

                Comment


                • #9
                  Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

                  Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
                  Iedereen,
                  Zal de GPS ontvangst trouwens voldoende zijn tussen de hoge gebouwen in New-York.
                  Over de tools die je opnoemt kan ik weinig zeggen... de ontvangst tussen hoge gebouwen, kan inderdaad soms een probleem zijn. Hoeveel een probleem is afhankelijk van veel factoren: de stand van de satelieten, de hoogte van de gebouwen, de sterkte van je ontvanger, het weer, het materiaal van de gebouwen, enz.

                  Hoe slechter de ontvangst, hoe minder nauwkeurig de bepaling waar je juist bent. Een GPS weet eigenlijk nooit waar je exact bent, maar kan alleen maar vertellen dat jij 'ergens' binnen een cirkel van x meter bent, op basis van het signaal dat hij ontvangt. In een open vlakte is die diameter 5m of minder, tussen veel hoge gebouwen wordt de diameter van die cirkel bvb 150m (wat ik nog altijd voldoende vind voor fotos).
                  mvg
                  Bert

                  Comment


                  • #10
                    Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

                    Gisteren een photowalk gedaan met mijn geplakte phototrackr, houdt het goed uit, ben er in geslaagd om het boeltje zo te lijmen dat ik nog de batterij kan wisselen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

                      Heb met de Phototrackr 2 weken rondgelopen op Réunion & Mauritius. Prima speelgoedje. Over het algemeen heel goede ontvangst. Maar ben uiterst ontevreden over het batterijverbruik.
                      BD0910BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

                        Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                        Over de tools die je opnoemt kan ik weinig zeggen... de ontvangst tussen hoge gebouwen, kan inderdaad soms een probleem zijn. Hoeveel een probleem is afhankelijk van veel factoren: de stand van de satelieten, de hoogte van de gebouwen, de sterkte van je ontvanger, het weer, het materiaal van de gebouwen, enz.

                        Hoe slechter de ontvangst, hoe minder nauwkeurig de bepaling waar je juist bent. Een GPS weet eigenlijk nooit waar je exact bent, maar kan alleen maar vertellen dat jij 'ergens' binnen een cirkel van x meter bent, op basis van het signaal dat hij ontvangt. In een open vlakte is die diameter 5m of minder, tussen veel hoge gebouwen wordt de diameter van die cirkel bvb 150m (wat ik nog altijd voldoende vind voor fotos).
                        Het zou me wel héél erg verbazen als je tussen enorme gebouwen een goeie ontvangst zou hebben. Om een beetje nauwkeurig te kunnen zijn moet je al 3 satelieten goed en "langdurig" kunnen ontvangen.
                        Er zijn er genoeg, satelieten, je gaat er alleen niet zo snel 3 "stabiel" te pakken krijgen, vrees ik.
                        Voor zover ik me nog herinner uit een vorig leven : hoe méér satelieten je ontvangt (op 'n afgelegen eiland, in de sahara, op zee) hoe nauwkeuriger je plaatsbepaling zal zijn. Natuurlijk rekening houdend met het feit dat die satelieten voor militaire doeleinden werden gelanceerd. Het burgercomfort kwam maar later én, tenzij je geloof ik extra betaalt, werd er een "fout" van 10 ft voorzien omdat dat voor de meeste burgerdoeleinden nauwkeurig genoeg was.
                        Dat "extra voor betalen" kon/kan interessant zijn voor landmeters & Cie.
                        All in my humble opinion...

                        Nog een opmerking : ik meen me te herinneren dat die gpsjes nogal batterijen VRETEN...

                        Comment


                        • #13
                          Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

                          "Maar ben uiterst ontevreden over het batterijverbruik.[/QUOTE]"

                          Sorry, dié reactie had ik nog niet gelezen. Een setje batterijtjes houdt het volgens mij geen dagje uit. En dan heb je mensen die herlaadbare willen gebruiken, dan mag je al snel 2 setjes reseve meenemen....

                          Comment


                          • #14
                            Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

                            Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                            "Sorry, dié reactie had ik nog niet gelezen. Een setje batterijtjes houdt het volgens mij geen dagje uit. En dan heb je mensen die herlaadbare willen gebruiken, dan mag je al snel 2 setjes reseve meenemen....
                            Ik heb écht geen verschil gemerkt tussen Alkaline Duracells of Nickel Metal Hydroxide batterijkes van 2700 mAh. We hadden gemiddeld 2 batterijtjes per dag nodig (voor een dag van 8h tot 18h, wat ik - eerlijk gezegd - véééééél vind.
                            Ook hebben we gemerkt dat het geen verschil maakt of je om de seconde of om de 30 seconden laat wegschrijven. Ik had eerder de indruk "Hoe sneller je je verplaatst, hoe sneller de batterij opgebruikt is. maw, te voet kan je het met 1 à 2 batterijtjes redden, met de wagen had je er al snel 3 nodig, binnen hetzelfde tijdsbestek. Maar ik wil wel benadrukken dat we verder heel tevreden zijn van dit speeltje... Ook wat bijgeleverde software betreft.
                            BD0910BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: GPS tracking i-gotU GT-120 &lt;-&gt; PhotoTrackr Lite DPL700

                              Wij hebben de iGotU. Die laadt op via usb-stekker in de auto. Geen problemen gehad met levensduur batterij. We zetten de logging snachts wel uit, omdat we 25 dagen rondgetrokken hebben, zonder ergens het geheugen leeg te maken.
                              Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X