Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

    Heeft er iemand ervaring met deze navulinkt, want ik wil deze inkt ook wel eens proberen ?

    Op dit moment gebruik ik voor mijn Canon MP780 en i9950 Hobbicolors UW-8 inkt (verkrijgbaar op ebay) en ik ben daar zeer tevreden mee, zowel qua kleurweergave (zelfs beter dan de originele Canon inkt) en lichtbestendigheid. Dit laatste was wel heel anders geweest met die goedkope MVCD patronen (voor 1 euro of minder per stuk), waarmee afgedrukte foto's al na een paar maanden behoorlijk vervaagd zijn en er niet meer uitzien. Bovendien is het gamut van de MVCD patronen zeer slecht, waardoor de kleuren afgevlakt zijn. Ik heb er gelukkig in het verleden nooit problemen mee gehad qua verstopping of wat dan ook, maar de afdrukken waren nogal flets vergeleken met de orginele Canon patronen. Nu, het gamut van die Hobbicolors inkt is werkelijk excellent en zelfs iets beter dan die van Canon's eigen inktpatronen, wat dus een geweldige prestatie is voor een "namaak" inkt.

    De afdrukken met de Hobbicolors UW-8 inkt, die ik een paar maanden geleden heb afgedrukt en opgehangen aan het raam in de felle zon om te testen, zien er nog even goed uit als met een controle-afdruk die ik veilig heb weggestoken in een map in het donker (geen zichtbare verbleking/verkleuring). En wat je ook moet weten: de afdrukken werden gedaan op microporeus papier, dat dus zeer gevoelig is voor zogenaamd "gas fading", waardoor ozon en andere oxidatieve gassen zeer gemakkelijk hun vernietigend effect kunnen doen op de kleurstofmoleculen. Om die reden wordt voor dye inkt afdrukken aangeraden om hiervoor swellable papier te nemen dat de inktmoleculen door de beschermlaag heen trekt en ze zo te beschermen tegen oxidatie. Tot zover ik kan beoordelen en gezien de technische achtergrond m.b.t. het vervagen is de kwaliteit van deze navulinkt werkelijk .

    Nu schijnt er nog een zeer goede kwaliteit inkt te verkrijgen zijn, namelijk die van Inktec (een koreaans merk) en daar hebben ze in Duitsland zeer goede resultaten mee op o.a. druckerchannel.de en op testsites een zeer goede licht en ozonbestendigheid vertoont, vergelijkbaar met de orginele Canon inkt en waarbij het gamut equivalent is met die van Canon's eigen CLI-8 inkt. Het is wel geen goedkope inkt (net zoals die van Hobbicolors), maar toch enorm veel goedkoper dan die van Canon. Daarom zou ik deze inkt wel eens willen proberen en kijken of die gelijkwaardig is met mijn zeer goed gevonden Hobbicolors UW-8 inkt. Maar vooraleer ik zo'n set ga kopen, wil ik wel eens weten of er iemand hiermee al dan niet goede resultaten mee heeft (en dan vooral met de lichtbestendigheid op langere termijn).
    Last edited by stefaand; 15 september 2007, 21:38.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

    ik gebruik de inkt van Qjet.be , ook tests gedaan , iets meer verkleuring dan canon na 3 maand buiten in zon, regen en wind , maar nog zeer goed
    www.Klikkerdeklik.be
    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

    Comment


    • #3
      Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

      Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
      Heeft er iemand ervaring met deze navulinkt, want ik wil deze inkt ook wel eens proberen ?

      Op dit moment gebruik ik voor mijn Canon MP780 en i9950 Hobbicolors UW-8 inkt (verkrijgbaar op ebay) en ik ben daar zeer tevreden mee, zowel qua kleurweergave (zelfs beter dan de originele Canon inkt) en lichtbestendigheid. Dit laatste was wel heel anders geweest met die goedkope MVCD patronen (voor 1 euro of minder per stuk), waarmee afgedrukte foto's al na een paar maanden behoorlijk vervaagd zijn en er niet meer uitzien. Bovendien is het gamut van de MVCD patronen zeer slecht, waardoor de kleuren afgevlakt zijn. Ik heb er gelukkig in het verleden nooit problemen mee gehad qua verstopping of wat dan ook, maar de afdrukken waren nogal flets vergeleken met de orginele Canon patronen. Nu, het gamut van die Hobbicolors inkt is werkelijk excellent en zelfs iets beter dan die van Canon's eigen inktpatronen, wat dus een geweldige prestatie is voor een "namaak" inkt.

      De afdrukken met de Hobbicolors UW-8 inkt, die ik een paar maanden geleden heb afgedrukt en opgehangen aan het raam in de felle zon om te testen, zien er nog even goed uit als met een controle-afdruk die ik veilig heb weggestoken in een map in het donker (geen zichtbare verbleking/verkleuring). En wat je ook moet weten: de afdrukken werden gedaan op microporeus papier, dat dus zeer gevoelig is voor zogenaamd "gas fading", waardoor ozon en andere oxidatieve gassen zeer gemakkelijk hun vernietigend effect kunnen doen op de kleurstofmoleculen. Om die reden wordt voor dye inkt afdrukken aangeraden om hiervoor swellable papier te nemen dat de inktmoleculen door de beschermlaag heen trekt en ze zo te beschermen tegen oxidatie. Tot zover ik kan beoordelen en gezien de technische achtergrond m.b.t. het vervagen is de kwaliteit van deze navulinkt werkelijk .

      Nu schijnt er nog een zeer goede kwaliteit inkt te verkrijgen zijn, namelijk die van Inktec (een koreaans merk) en daar hebben ze in Duitsland zeer goede resultaten mee op o.a. druckerchannel.de en op testsites een zeer goede licht en ozonbestendigheid vertoont, vergelijkbaar met de orginele Canon inkt en waarbij het gamut equivalent is met die van Canon's eigen CLI-8 inkt. Het is wel geen goedkope inkt (net zoals die van Hobbicolors), maar toch enorm veel goedkoper dan die van Canon. Daarom zou ik deze inkt wel eens willen proberen en kijken of die gelijkwaardig is met mijn zeer goed gevonden Hobbicolors UW-8 inkt. Maar vooraleer ik zo'n set ga kopen, wil ik wel eens weten of er iemand hiermee al dan niet goede resultaten mee heeft (en dan vooral met de lichtbestendigheid op langere termijn).
      Stefaan: waar kan men die Hobbicolor UW-8 inkt krijgen ik bezit een Canon Pixma IP8500

      Mvg Szat.

      Comment


      • #4
        Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

        Beste Szat,

        tik eens gewoon hobbicolors in op ebay.be en je zult de verkoper vinden (Dave) die verkoopt vanuit San José in Californië. Voor jouw printer zou ik kiezen voor de navulset voor de Canon 6700D (de UW-8 serie) en te vragen voor kleine flesjes rood en groen bij de bestelling te doen (en wel van de nieuwere UW-8 serie, speciaal voor de CLI-8 Chromalife100 patronen).

        Er is ook een navulset voor de i9900 (dezelfde inkt als voor de i9950 en de IP8500: dus jouw printer), maar die zou ik afraden, aangezien de lichtbestendigheid significant minder is en soms een groene zweem geeft op je afdrukken. Zelfs de verkoper raadt vanwege de sterk verbeterde lichtbestendigheid en het grotere gamut om toch de nieuwere UW-8 inkt te gebruiken. Reken rond de 40 euro voor een setje van 6 x 120 ml inkt en een kleine meerprijs voor 2 x 60 ml voor rood en groen (de kleuren die het minst worden gebruikt), maar dat moet je Dave eens vragen (wel in het Engels natuurlijk). Dit is inclusief verzendkosten (duurt 7-10 dagen).

        Trouwens, mag ik eens vragen (voor de nieuwsgierigheid), hoe jij je Canon patronen (BCI-6) navult ?
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

          Ik heb ook de BCI-6 patronen . Bij hobbicolors verkopen ze navulbare patronen . Er zit een vulgaatje in met een schroefdopje


          hier staan er afbeeldingen van :

          www.Klikkerdeklik.be
          Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

          Comment


          • #6
            Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
            Ik heb ook de BCI-6 patronen . Bij hobbicolors verkopen ze navulbare patronen . Er zit een vulgaatje in met een schroefdopje


            hier staan er afbeeldingen van :

            http://cgi.benl.ebay.be/Hobbicolors-...QQcmdZViewItem
            Dat klopt: als je die oudere BCI-6 compatibele navulsets koopt, krijg je die navulbare patronen er gratis bij. Die krijg je wel niet bij de veel betere UW-8 inkt (voor CLI-8 en voor BCI-6). Je kunt ze wel apart erbij vragen voor ongeveer € 1,50 per stuk. Persoonlijk gebruik ik liever de originele patronen (BCI-6/CLI-8), aangezien ze een superieure bouw hebben door een gepatenteerd dubbele sponssysteem, die namaakfabrikanten niet mogen namaken. Dit garandeert een gelijkmatige en optimale inkttoevoer naar de printkop. Voor zover ik weet bestaan alle namaakpatronen maar uit 1 stuk spons.

            Ik gebruik de duitse Durchstich-methode om mijn patronen na te vullen. Zeer eenvoudig, geen vieze vingers of vlekken als de inktopening niet goed is afgesloten (een groot probleem bij de traditionele navultechniek, waar je een gaatje moet boren boven in het inktcompartiment) en bovendien moet je de vulopening niet afsluiten . Bovendien zorgt deze navultechniek er ook voor dat de spons niet oververzadigd raakt (de bovenste helft van de spons van originele patronen moet maar lichtjes of niet gedrenkt zijn met inkt of je krijgt tijdens de eerste pagina's vlekken of erger nog "banding" over je afdrukken !)
            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

            Comment


            • #7
              Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

              Met dank aan Stefaan heb ik hier een testset van UW-8 Hobbicolor inkt. Ik heb enkele test foto's uitgeprint en de kleuren zijn beter dan de no-name cartridges die ik normaal gebruikte. De goedkope inkten hadden last van een gele kleurzweem, die ik wel kon minimaliseren maar nooit weg kreeg. Met Hobbicolor had ik dit probleem niet en de kleuren waren ook intenser. Hoe de kleuren de tands des tijds doorstaan van Hobbicolor inkt moet nog blijken, maar de goedkope inkten waren al na enkele maanden verbleek in open lucht. Je moest de foto's stevig opbergen om tegen kleurvervaging te gaan. Nu hangen er twee test foto's aan de muur. Ik zal later wel een bericht posten hoe dit voor HobbiColor is afgelopen.

              Hier een testfoto, links de no-name inkt en recht de Hobbicolor inkt. De printer-setting was voor beide foto's identiek en was oorspronkelijk bedoeld voor de no-name inkt ( om de gele zweem tegen te gaan).
              Kijk maar rechtboven naar die kleurbalk. De no-name inkten missen gewoon de diepblauw en donkergroen. In het echt zijn de verschillen nog beter te zien.

              Groetjes, Blord

              Canon 7D en wat lenzen.

              Comment


              • #8
                Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

                Beste Blord,

                Ik ben blij dat je -voorlopig- zeer tevreden bent met het geweldige kleurgamut van de Hobbicolors UW-8 inkt. Bij de originele patronen die ik heb nagevuld met de Durchstichmethode waren de sponscompartimenten nagenoeg volledig leeg/uitgedroogd en dus nu volledig gedrenkt met Hobbicolors inkt.

                De zwarte namaakpatroon (klassieke navulmethode met gaatje in inktcompartiment) zag er nog redelijk verzadigd uit (spons), dus ik weet niet of bij het printen genoeg Hobbicolors inkt (meer dan 90 %) uit je printkop komt. Dus als na een aantal maanden daar relatief veel vervaging is waar te nemen in de zwarte delen, dan weet je dat de inkt niet goed gemengd/uitgespoeld is door de printkop.

                Deze inkt is zo goed dat zelfs op 3-kleurenprinters (C/M/Y) zoals de IP3300/IX4000, die geen fotozwart hebben, je nauwelijks kunt dat er geen fotozwart aanwezig is op de afdrukken en bovendien kan je deze 3-kleurenafdrukken nauwelijks onderscheiden met afdrukken van 6 of 8 kleurenprinters (zoals de IP6000/i9950 printers): de goedkopere namaakpatronen vallen onmiddellijk door de mand wanneer de printer "zwart" probeert te maken door C/M/Y te mengen tot "zwart", waardoor het eerder een bruine of een donkerpaarse kleur wordt verkregen. Een zwart/wit-balk die geleidelijk van wit naar zwart loopt ziet er alles behalve z/w uit met goedkope namaakinkt, maar heeft eerder een modderige kleurovergang. Met Hobbicolors is dit vrijwel helemaal neutraal (natuurlijk nooit zo goed als dedicated z/w printers zoals de Epson R800/R2400 of de Canon Pro 9500 met aparte grijze/lichtgrijze/matte zwart patronen), maar nog altijd veel en veel beter dan met de goedkope MVCD patronen van minder dan een euro.

                Alleen zou ik graag eens de -naar het schijnt- zeer goede Inktec inkt uit Duitsland willen proberen. Naar het schijnt, is deze ook zeer goed qua gamut, kleuridentieke weergave met de originele inkt en lichtbestendigheid (de nieuwe CLI-8 compatibele inkt): dus als er iemand is die er al dan niet goede ervaring ermee heeft, dan hooor ik dat graag !
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                  Alleen zou ik graag eens de -naar het schijnt- zeer goede Inktec inkt uit Duitsland willen proberen. Naar het schijnt, is deze ook zeer goed qua gamut, kleuridentieke weergave met de originele inkt en lichtbestendigheid (de nieuwe CLI-8 compatibele inkt): dus als er iemand is die er al dan niet goede ervaring ermee heeft, dan hooor ik dat graag !
                  Gezien er tot nu toe geen reacties komen ziet het er naar uit dat je het zelf zal moeten proberen.

                  ... en het resultaat met ons delen , want mijn IP8500 is bijna doorheen z'n voorraad MVCD-inkt en ik kijk uit naar iets anders (lees: beter)
                  www.bigducksix.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
                    Gezien er tot nu toe geen reacties komen ziet het er naar uit dat je het zelf zal moeten proberen.

                    ... en het resultaat met ons delen , want mijn IP8500 is bijna doorheen z'n voorraad MVCD-inkt en ik kijk uit naar iets anders (lees: beter)
                    Mhhh, ik moet voor mezelf dus proefkonijn zijn. De eerste poging met Hobbicolors UW-8 heeft dit proefkonijn met glans doorstaan en mijn vacht is zelfs mooier dan voorheen . Als je de originele Canon patronen hebt, dan kan je me ook volgen met Hobbicolors UW-8 inkt, door deze na te vullen met de Durchstichmethode: je zult niet telerugesteld zijn met het resultaat. Zeker jij die ook met MVCD hebt gewerkt zal zeker versteld zijn van het printresultaat met de Hobbicolors UW-8 inkt. Blord is jou voorgegaan en hij is blijkbaar zeer tevreden ermee (ik heb zijn patroontjes nagevuld en teruggestuurd): zie boven. Jouw IP8500 heeft dezelfde printkop als mijn A3+ i9950 printer, dus het resultaat moet hetzelfde zijn als bij mij.

                    Heeft er iemand al geprobeerd om gepigmenteerde inkt te steken in zijn Canon dye printer ? Want dan krijg je dezelfde eigenschappen qua afdrukken als een Epson R2400 of een Canon Pixma Pro 9500 printer qua houdbaarheid. Ik ben daar huiverig voor, aangezien ik geen dure printkop wil weggooien als die vastloopt. Hieraan durft dit proefkonijn zich helaas niet te wagen .
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

                      Ik zou dye-base inkt en pigment base inkt niet door elkaar mixen. Een quote van Hobbicolor site :

                      There are basically two drastically different types of printers, bubblejet and piezojet. HP and Canon
                      printers represent typical bubblejet printers and Eposn printers are piezojet ones. The inks for these
                      two drastically different printers are not compatible with each other. The inks for bubblejet printers
                      contain chemical additives to lower surface tension so that bubbles are easily formed. That does not
                      apply to inks for piezojet based printers. This is the primary difference among inks based on
                      different printhead technologies. There are also differences in terms of dye based and pigment based
                      inks. Dye based inks should not be used on printers designed to use pigment based inks and vise versa.
                      Exception of this applies to printers that are designed to use both. However, such printers must be
                      supported by printer vendors specific drivers for each type of inks. Without a correct driver, for example,
                      a dye based printer will not print well when fed with pigment based inks and vise versa.
                      Groetjes, Blord

                      Canon 7D en wat lenzen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

                        Stefaand,

                        zou je even dieper kunnen ingaan op die Durchstich-methode, want ook hier spreken ze van een gaatje boren :

                        Know what you know, and don't know what you don't know.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

                          Stefaand, zoals ik hierboven al heb laten weten was ik op zoek naar andere inkt voor mijn IP8500 na wat onbevredigende resultaten met MVCD inkt.
                          Op jou aanraden heb ik hobbicolors UW-8 inkt besteld en gisteren heb ik voor het eerst deze inkt gebruikt.
                          Ik moet zeggen: het resultaat is beter dan ik had verwacht!
                          Levendige, maar vooral juiste kleuren.
                          Ik ben zeer tevreden met het resultaat, nogmaals bedankt voor de tip.

                          Op aanraden van Dave heb ik een standaard printerprofiel gebruikt met als papierinstelling 'high resolution paper' op m'n glossy printerpapier.
                          De kleuren zaten direct goed dus ik bekijk nog even of ik een aangepast printerprofiel zal laten maken.

                          zou je even dieper kunnen ingaan op die Durchstich-methode
                          Wat de vulmethode van de cartridges betreft: ik heb een gaatje van 3mm in de tanks geboord en de bijgeleverde silicone plugjes gebruikt.
                          De durstitch methode is ook een optie maar daar heb ik iets minder vertrouwen in.
                          Via google zijn er verschillende filmpjes te vinden over hoe het juist moet.
                          www.bigducksix.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

                            En hoe zit het dan nog met het resetten van de chip? Is daar een oplossing voor?
                            Know what you know, and don't know what you don't know.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goede kwaliteit navulinkt Inktec: ervaring ermee ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
                              Stefaand, zoals ik hierboven al heb laten weten was ik op zoek naar andere inkt voor mijn IP8500 na wat onbevredigende resultaten met MVCD inkt.
                              Op jou aanraden heb ik hobbicolors UW-8 inkt besteld en gisteren heb ik voor het eerst deze inkt gebruikt.
                              Ik moet zeggen: het resultaat is beter dan ik had verwacht!
                              Levendige, maar vooral juiste kleuren.
                              Ik ben zeer tevreden met het resultaat, nogmaals bedankt voor de tip.

                              Op aanraden van Dave heb ik een standaard printerprofiel gebruikt met als papierinstelling 'high resolution paper' op m'n glossy printerpapier.
                              De kleuren zaten direct goed dus ik bekijk nog even of ik een aangepast printerprofiel zal laten maken.



                              Wat de vulmethode van de cartridges betreft: ik heb een gaatje van 3mm in de tanks geboord en de bijgeleverde silicone plugjes gebruikt.
                              De durstitch methode is ook een optie maar daar heb ik iets minder vertrouwen in.
                              Via google zijn er verschillende filmpjes te vinden over hoe het juist moet.
                              De Durchstichmethode is zeer gemakkelijk en er treedt in tegenstelling tot de klassieke navulmethode een automatische optimale intkverdeling in de patroon. Bij de gewone methode bestaat het gevaar dat de spons oververzadigd raakt (op te lossen door na het navullen een 5-10 tal druppeltjes inkt uit de sponskamer te knijpen, maar dit is niet goed voor patroon vanwege versnelde slijtage aan de naden), leidend tot soms strepen of druppeltjes inkt op je papier.

                              Kijk eens naar de volgend link op nifty-stuff.com, want daar staat een aantal foto's gemaakt hoe je stap voor stap deze methode kunt uitvoeren zonder vieze handen. Het werkt perfect, ook als de patroon volledig is uitgedroogd.



                              Wel opletten dat met de instelling High Resolution Paper de kleuren rood en groen niet worden gebruikt op een IP8500, dus het beste is om te kiezen voor Glossy Photo Paper Extra en dan een juist profiel aan te maken. Overigens heb ik hier een aantal Hobbicolors UW-8 profielen (voor een aantal papiersoorten) voor de I9950 (zelfde printkop als de IP8500) die je van mij mag gebruiken (stuur anders een PB aan mij) en kijken of ze jou geschikt zijn voor jouw IP8500.
                              Last edited by stefaand; 16 december 2007, 14:18.
                              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                              Comment

                              Working...
                              X