Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Accessoires

Geotagger/GPS logger i-Blue 747a vs. Gisteq DPL700

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20 februari 2010, 17:03
Bees Bees is offline
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar Bees Stuur een bericht via Skype™ naar Bees
Standaard Geotagger/GPS logger i-Blue 747a vs. Gisteq DPL700

Hallo,

in m'n zoektocht naar een goede geotaggingmogelijkheid voor een meerweekse reis kom ik dan toch uit bij GPS loggers...
(Smartphones & Navigatietoestellen heb ik intussen afgeschreven ivm uithoudingsduur batterijen: ik kan niet elke dag herladen, en het moet ook buiten de auto een hele dag (of langer) werken.)

Ik heb afgelopen dagen het aanbod wat zitten vergelijken en kom tot deze conclusie:

* I Gotu GT120: te onnauwkeurig (en al wat ouder)

Eigenlijk blijven alleen deze 2 over, ze werken allebei met een MTK chip (blijkbaar opvolger van SIRF), en ze zijn dus vrij nauwkeurig (tot zichtbaar inhaalmaneuver op de autobaan toe ):

* i-Blue 747a ('A' is upgrade van de oude 747)
-ingebouwde accu tot 32u (en in de auto herlaadbaar via auto-lader),
-32MB, 125.000 locaties

* GiSTEQ GPS PhotoTrackr DPL700
-1* AA-batterij tot 14u,
-4MB, tot 250.000 locaties (=>maar dan wellicht zonder alle gegevens zoals hoogte, snelheid,... op te slaan )

Allebei bv op ebay te vinden voor rond de €60.

Vragen waar ik nog mee zit, en die ik vooral aan gebruikers van de i-Blue/Gisteq wil stellen:

-is het loginterval traploos in te stellen? (bv om de 7 sec, of om de 12 sec)

-als je het apparaat via USB aan de pc hangt, kan je dan via de verkenner aan de datalog-file? Of moet dit via de meegeleverde software? (Als het werkt zoals een USB-stick, kan je van in elk internetcafé je datalog naar huis mailen, en is het beperkt geheugen dus minder een thema.)

-hoelang duurt het overzetten van een bepaalde hoeveelheid gegevens (te vergelijken met USB of trager?)

-ik las ergens over een bepaald type logger (ik vond niet meer terug welke) dat als de batterij uitvalt terwijl hij aan het loggen is, de logfile corrupt (en dus onbruikbaar: alle data kwijt) wordt. Hoe zit dat bij deze 2 toestellen?

Hopelijk kan iemand helpen.
  #2 (permalink)  
Oud 21 februari 2010, 16:33
Fieldmarshall Fieldmarshall is offline
Member

Standaard Re: Geotagger/GPS logger i-Blue 747a vs. Gisteq DPL700

Hi,

Mijn iBlue 747 logt om de seconde. Geen idee of dit instelbaar is, maar daarmee komt ik in 90% van de gevallen toe (ik neem altijd een netbook mee op vakantie etc).

De file wordt via een seriele connectie gedownload (ge-emuleerd over USB), dit duurt enkele minuten en moet dus met specifieke software. Er bestaat wel een java programa dat je gewoon moet runnen, maar in internet cafés ga je dan weer last hebben met de installatie van de drivers
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21 februari 2010, 21:17
Dama is lid van de Belgiumdigital VZW Dama's schermafbeelding
Dama Dama is offline
Senior Member

Stuur een bericht via Skype™ naar Dama

Ik heb ook die i-Blue 747A en ben er zeer tevreden over.

Het log interval kan je per seconde instellen (enkel via pc en bijgeleverde software).

Ik pas het interval aan in functie van de duur van mijn reis. 4 weken is ca 10sec, 2 weken ca 5 sec, 1 week kan met 3sec interval.

Op ebay te vinden voor 30-40EUR. Zoek eens naar gebruiker "1stchain"

De logfile kan enkel via de aangeleverde software gedownload worden. Transfer gaat vrij snel (het is amper max 32MB).

Deze i-Blue heeft een van de langste accutijden, 32u : daar kan je 3 dagen 10u mee loggen. Het is echter een goede gewoonte elke dag vol te laden. Dan wachten je geen verrassingen.

Succes met jouw keuze !
  #4 (permalink)  
Oud 21 februari 2010, 22:04
Drill Drill is offline
Member

Ook I-Blue, zeer tevreden. Geen problemen mee gehad in zuid-oost azie.
  #5 (permalink)  
Oud 22 februari 2010, 21:27
lucvr lucvr is offline
Member

ik ben zeer tevreden van de Gistecq 700.
Alleen, de 14 uur gebruiksduur is wat te veel , ik gebruik herlaadbare 2700mAh en ze gaan 8 a 9 uur mee. Voor alle zekerheid vervang ik de batterij in de namiddag. Voordeel is natuurlijk dat je gewone AA accus gebruikt die je toch steeds bijhebt.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22 februari 2010, 21:54
Dama Dama is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
Alleen, de 14 uur gebruiksduur is wat te veel ,
Ik veronderstel dat je bedoelt "te weinig" ?
  #7 (permalink)  
Oud 22 februari 2010, 22:54
Bees Bees is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
Ik veronderstel dat je bedoelt "te weinig" ?
Hij bedoelt dat de in de reclame aangegeven 14u overdreven zijn, en dat je maar 8-9u haalt..
  #8 (permalink)  
Oud 23 februari 2010, 19:08
lucvr lucvr is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bees Bekijk bericht
Hij bedoelt dat de in de reclame aangegeven 14u overdreven zijn, en dat je maar 8-9u haalt..

Inderdaad
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24 februari 2010, 01:03
Frederic007 Frederic007 is offline
Junior Member

Citaat:
Ik pas het interval aan in functie van de duur van mijn reis. 4 weken is ca 10sec, 2 weken ca 5 sec, 1 week kan met 3sec interval.
Is om de 10 seconden zelfs niet wat snel?
Ik ga er vanuit dat het enkel gebruikt wordt op foto's te kunnen geotaggen, en aangezien dit meestal niet vanuit de auto gebeurt, moet 30 sec of zelfs 1 min toch ook volstaan?
  #10 (permalink)  
Oud 24 februari 2010, 06:46
Dama Dama is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
Is om de 10 seconden zelfs niet wat snel?
Ik ga er vanuit dat het enkel gebruikt wordt op foto's te kunnen geotaggen, en aangezien dit meestal niet vanuit de auto gebeurt, moet 30 sec of zelfs 1 min toch ook volstaan?
Ja, klopt volledig !
Ik probeer echter steeds om mijn volledig traject te laten loggen. Zo heb ik meteen een compleet overzicht van de weg die ik afgelegd heb, en waar ik overal gezeten heb.
Ook als ik vlieg : het is eens interessant te zien hoe hoog en snel het vliegtuig gevlogen heeft. Ook deze gegevens worden opgeslagen en weergegeven in grafiek met de bijgeleverde software.
  #11 (permalink)  
Oud 10 maart 2010, 11:55
dottenburghs's schermafbeelding
dottenburghs dottenburghs is offline
Junior Member

Even inpikken op deze discussie. Zelf ben ik op zoek naar een methode om gps-gegevens aan mijn foto's te linken. Bedoeling is om een selectie uit mijn foto's nadien te koppelen aan google-earth om zo een kaartje te krijgen met alle punten waar die bepaalde foto's werden genomen en misschien de mogelijkheid om die foto's dan vanuit google-earth te bekijken.
Kan dit via het toestel dat hier vermeld wordt ?
Bij Konijnenberg ook nog dit toestel gezien : Sony GPS-CS3KA. Beter dan Gisteq???
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 10 maart 2010, 18:27
daddy yo yo daddy yo yo is offline
Junior Member

En wat vinden jullie van 'di-GPS Products' m.a.w dawn technologies?
  #13 (permalink)  
Oud 10 maart 2010, 18:44
VIM is lid van de Belgiumdigital VZW VIM's schermafbeelding
VIM VIM is offline
Member

Helemaal off-topic maar dit moet me van het hart:
Citaat:
Ook als ik vlieg : het is eens interessant te zien hoe hoog en snel het vliegtuig gevlogen heeft.
OEWOEWOE! Ten strengste verboden is dat: klik!!! En niet alleen tijdens opstijgen/landen. Lees er maar eens de lijst van de verboden toestellen op na.
't Heeft te maken met VEILIGHEID. En als je 10000m hoog in de lucht hangt wil je geen compromissen of ik-vind-dat-onzin-discussies op dat gebied denk ik.
Kan je me verwittigen als je nog eens een vliegtuig neemt zodat ik het vorige of volgende kan nemen als ik toevallig in die richting moet. Waarvoor dank !
  #14 (permalink)  
Oud 10 maart 2010, 21:51
marctailly marctailly is offline

Ik zou toch graag hebben dat men mij eens uitlegt wat er aan die diverse electronica zo gevaarlijk (echt) is aan boord van aan vliegtuig.
Een GPS ontvangt enkel signalen van satelieten, zonder zelf een signaal uit te sturen. Kan dat geen-signaal dan de electronica van het vliegtuig in de war brengen ? Of ben ik hier echt te simplistisch in ???

Ik zie op de lijst van SN dat een dvd-player kan, maar ik heb het meegemaakt dat men op een vlucht met een bijna donderpreek het gebruik van een portable DVD-player (die m.i. slechts alleen het afspelen regelt) werd verboden terwijl uiteraard ... (zakenklandizie aan boord) de laptop pc (die misschien best wel wat meer aankan dan alleen het bekijken van een film) geen enkel probleem vormde.

Soms lijkt het aanzetten van je digitale fotocamera al en halve misdaad tegen de mensheid, maar de pc's, tja...
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 11 maart 2010, 06:42
Junior Member

En wat vinden jullie van deze: DawnTech di-GPS Mini III L
  #16 (permalink)  
Oud 11 maart 2010, 08:01
Twannie Twannie is offline
Junior Member

Ik ben ook bezig met het koppellen van locaties aan mijn foto's.
Ook ben ik bezig met het kijken naar de sony.
Verder vraag ik mezelf nog steeds af of ik zoon kaartje van google maps byv zo kan maken dat het alleen via een link van mijjn pagina af tezien is?
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 11 maart 2010, 17:43
Junior Member

Is de GP-1 van Nikon de enige die automatisch bij de foto de coördinaten bijvoegd? m.a.w.
locatiegegevens, zoals breedtegraad, lengtegraad, hoogte en tijd, worden automatisch als 'geotags' opgeslagen in de beeldgegevens (EXIF).
  #18 (permalink)  
Oud 11 maart 2010, 17:58
Samdezwam Samdezwam is offline
Junior Member

Nope, er zijn andere die rechtstreeks in de exif schrijven.
Ikzelf heb de solmeta geotagger pro (grootste voordeel is dat hij rechtstreeks in de exif schrijft, maar ook een logfile bewaart --> is aangesloten op mijn D300, later koppel ik de logfiles ook aan de foto's die mijn vrouw neemt met de coolpix)

info:
GEOTAGGER_PRO_REVIEW

Vergelijking tussen de verschillende solmeta modellen

Sam
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 11 maart 2010, 18:05
Junior Member

Die 'DawnTech di-GPS Mini IIS' spreekt mij wel aan. Deze houd zijn laatste gegevens bij voor je een gebouw binnen gaat. Dit vind ik wel knap. Maar voegt hij ook deze gegevens bij de foto?
  #20 (permalink)  
Oud 12 maart 2010, 09:34
Zappa's schermafbeelding
Zappa Zappa is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
Ik ben ook bezig met het koppellen van locaties aan mijn foto's.
Ook ben ik bezig met het kijken naar de sony.
Verder vraag ik mezelf nog steeds af of ik zoon kaartje van google maps byv zo kan maken dat het alleen via een link van mijjn pagina af tezien is?
Dat kan zeker, je kan trouwens op Google Maps ook manueel een traject invoeren, en dit naar keuze openbaar of alleen op uitnodiging tonen.

KLIK maar eens.

Contre la misère, on a des cache-misère. JD

Laatst gewijzigd door Zappa; 12 maart 2010 om 09:38
Met citaat reageren
  #21 (permalink)  
Oud 12 maart 2010, 12:23
Twannie Twannie is offline
Junior Member

Ok maar werkt dit zo ook met foto's dat je die alleen via een link kan zien en verder nergens terug tevinden is?
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 14 maart 2010, 14:52
Bees Bees is offline
Junior Member

Beste allemaal,

ik heb intussen voor de i-Blue 747a gekocht, en kan nu dus m'n eigen vragen beantwoorden.

Voornaamste reden waarom ik voor de i-Blue koos in vgl met de Gisteq is de langere accuduur (en makkelijk op te laden in de auto met een USB-lader).

Citaat:
-is het loginterval traploos in te stellen? (bv om de 7 sec, of om de 12 sec)
Ja

Citaat:
-als je het apparaat via USB aan de pc hangt, kan je dan via de verkenner aan de datalog-file?
Dit kan niet. Je moet de gegevens 'downloaden' via de meegeleverde software (of desgewenst 3rd party software). Dit lijkt bij alle GPS-trackers zo te zijn, en eigenlijk vind ik het spijtig dat die dingen niet gewoon als USB-stick toegankelijk zijn, vooral voor op reis...

Citaat:
-hoelang duurt het overzetten van een bepaalde hoeveelheid gegevens (te vergelijken met USB of trager?)
Voor een klein tripje gaat dit zeer snel, nog geen ervaring met vol geheugen, maar zie andere reacties.

Bijkomende opmerkingen:

Als ik m'n trip op google earth bekijk, lijkt het soms wel alsof ik op de middenberm of vlak naast de autobaan rij (bv E314 Lummen=>Genk), ik vraag me af of er op bepaalde plaatsen een afwijking op de kaarten van google zit (als je de maps toevoegt aan het satellietbeeld zie je dat de getekende lijnen ook niet echt OP de wegen vallen, maar er vaak een stukje naast liggen).

De precisie + consistentie is wel vrij groot, ook als de tracker gewoon in de koffer v/d auto ligt. Dus je krijgt geen uitschieters naar links/rechts/boven/onder terwijl je gewoon stilstaat of in een bepaalde richting beweegt. [En nee dit spreekt de vorige alinea niet tegen.]

Voor de rest lijkt deze thread intussen gekaapt door mensen die het over andere toestellen willen hebben, waar ik dan ook niets over kan zeggen, behalve dat je met de i-Blue topkwaliteit tegen een lage prijs in huis haalt. Als je een logger koopt, kijk dan vooral naar de GPS-chip want die bepaalt de precisie, en laat je verder leiden dooe je eigen voorkeuren....

@dottenburghs: Dat is precies waar die toestellen voor dienen.
@daddy yo yo: Misschien een link meesturen naar technische info over die toestellen.
  #23 (permalink)  
Oud 20 mei 2010, 19:02
Nick- is lid van de Belgiumdigital VZW Nick-'s schermafbeelding
Nick- Nick- is offline
Member

Ik heb een klein vraagje: Ik ben op 1stchain ook zo een iBlue 747A tegengekomen. Nu zie ik op de doos "15sec fixed", wilt dit zeggen dat je het niet kan aanpassen?

Voorbeeldje!

Ik ben ook op zoek nar een GPS logger voor mijn reizen (meestal 3 a 4 weken) en ik denk dat dit wel een goed toestel is voor mijn doeleinden.
  #24 (permalink)  
Oud 20 mei 2010, 19:49
Bees Bees is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
Ik heb een klein vraagje: Ik ben op 1stchain ook zo een iBlue 747A tegengekomen. Nu zie ik op de doos "15sec fixed", wilt dit zeggen dat je het niet kan aanpassen?
Met ... fixed bedoelen ze de tijd die nodig is om een goed signaal te vinden nadat je hem opzet. Dit zal wel ongeveer kloppen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
Ik ben ook op zoek nar een GPS logger voor mijn reizen (meestal 3 a 4 weken) en ik denk dat dit wel een goed toestel is voor mijn doeleinden.
Dat denk ik ook, ik ben er zeer tevreden over!
  #25 (permalink)  
Oud 20 mei 2010, 20:28
Nick- is lid van de Belgiumdigital VZW Nick-'s schermafbeelding
Nick- Nick- is offline
Member

Dus als ie aanstaat heeft ie ongeveer 15 sec nodig om een sigaal te vinden? Dat is wel pakken sneller dan mn TomTom

Ik ben aan het bieden op zo een geotagger. Ziet er wel een leuk hebbeding uit Als het niet te veel gaan kosten toch
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten