Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

    Als je niet tegen de kost aanziet,zou ik zo'n Arctic Butterfly aanschaffen.Niet invasief etc.Ik gebruik hem in eerste instantie ook altijd omdat ik hem heb,maar helpt niet 100%.
    De lichte vlekjes die je soms ziet,zijn waarschijnlijk wel ermee wegkrijgen.De zwarte ?? Natte swab;maar je weet nu hoe het moet.
    Diegene die ik gebruik is wel een ouder type,zonder lichtejes en niet roteerbaar.Voordeel hiervan? Een swab heeft ook geen lichtjes en is niet roteerbaar.
    Natuurlijk zoals vermeld in de link,niet tegen de camerabody komen.Is het borsteltje vuil met olie:reinigen met Isopropanol.
    Als ik schreef dat mijn 70d minder last had van stofjes,door de sensorcleaning,moet ik eigenlijk wel zeggen dat die meestal in betere omstandigheden gebruikt wordt.Ik beschouw het als wandeltoestel (gewicht),en mijn andere hebben toch wel meer lenswissels in misschien mindere omstandigheden.De 5D werd immers vroeger omschreven als een stofbak.

    Comment


    • #17
      Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

      Ik zie dat er van de Artic Butterfly verschillende versie en prijzen in omloop zijn.
      Welke moet ik dan precies nemen?

      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #18
        Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

        Als je dit wilt kopen,mi de goedkoopste.De rest zijn allemaal gadgets.Lichtjes om je sensor te zien ??Laat een bureaulamp erop schijnen en je ziet waarschijnlijk hetzelfde .Roteerbaar?? links zal het goed zitten en rechts ??Je pols kan ook nog wat roteren zeker?
        De mijne staat er niet meer bij,maar ik kan je wel vertellen dat het gifgroene doosje waar hij inzit,plakkerig aan voelt,net zoals de houder van de cleaner ook,wel wat minder.Hopelijks hebben ze de plastic verbeterd.Het borsteltje is wel ok en het motortje ook.
        Maar die is ook een aantal jaar oud.(sl .700)

        Comment


        • #19
          Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

          Enig opzoekwerk gedaan en kwam hier op uit (KLIK)
          Ik vraag me af of die "ScotsTape methode" echt geen lijmresten achterlaat?
          Ik gebruik een simpele borstel wel speciaal om sensors schoon te maken.
          Daarmee maak ik het vuil los en blaas met een peer de rest weg.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

            Ik vraag me af of die "ScotsTape methode" echt geen lijmresten achterlaat?

            Dat is het wat ik mij ook altijd al afvraag,maar hier op het forum zijn er die daarmee perfect kunnen werken.
            Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd;juist door die twijfel.Ik weet wel ook niet direct hoe je die tape perfect op die sensor krijgt ??
            Wat die vrees voor de sensor betreft;je reinigt nooit de sensor zelf,maar een filter ervoor.Let op er zijn wel enkele toestellen zonder filter.(Sommige Fuji's,Canon 5DS of 5DsR ??,wel even nakijken in de manual)

            Comment


            • #21
              Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

              Als de sensor echt vuil is, hou ik het voorlopig bij de natte Swab methode.
              Intussen heb ik me een probeersetje swabs van 10 stuks aan €12.90 angekocht, om eens te kijken of de goedkopere varianten een gelijkaardig resultaat bieden. Indien niet kunnen deze perfect dienen om het eerste vuil te verwijderen.
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment


              • #22
                Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Enig opzoekwerk gedaan en kwam hier op uit (KLIK)
                Ik vraag me af of die "ScotsTape methode" echt geen lijmresten achterlaat?
                Ik gebruik een simpele borstel wel speciaal om sensors schoon te maken.
                Daarmee maak ik het vuil los en blaas met een peer de rest weg.
                Wanneer je verse tape gebruikt dus niet die je al jaren in de kast hebt liggen dan laat deze tape geen lijmresten na. Probeer het eerst uit op een spiegel of glasplaat dan weet je het zeker dat deze tape geen lijmresten nalaat. Ik maak er ook het spiegelhuis en objectieven mee stofvrij. De sensor schoonmaken kan soms lastig zijn daar die staties geladen is waardoor de tape afgestoten kan worden: wanneer je twee linkse handen hebt er niet aan beginnen.

                Comment


                • #23
                  Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                  Ik heb voor een paar jaar eens een flesje Eclips gekocht ...
                  Twee jaar niet gebruikt ... Toen ik het open deed was het plastieken druppelhoedje volledig verdwenen, opgelost ...
                  Eclips weg gedaan en zal ik zeker nooit gebruiken.
                  Scotch 3M en isopropanaol. Overal verkrijgbaar en helemaal niet duur. Meer hoeft dat niet te zijn.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’ętre heureux

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                    Ok Scoych 3M, maar hoe gebruik je het dan?
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Ok Scoych 3M, maar hoe gebruik je het dan?
                      Knip een stuk van 8 a 10 cm van de rol zodat je het ene eind goed kunt vastpakken en leg het andere eind over de sensor en met een kunststof spadel of een oude sensor swap heel licht aandrukken, het hoeft maar net te kleven. Vervolgens trek je het er voorzichtig af. Wel zorgen dat je zo stofvrij mogelijk werkt. Er staan op internet filmpjes hoe je het kunt doen. https://www.youtube.com/watch?v=XppU8PBXjv4
                      Last edited by Eenbes; 21 december 2017, 23:44.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                        Een instructie die ik een jaar of 12-13 geleden gemaakt heb, een spateltje heb ik nog nooit gebruikt, geeft m.i. meer risico, gewoon met de tp van de vinger.

                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X