Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op SD-kaart beschadigd tot verdwenen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's op SD-kaart beschadigd tot verdwenen

    'k Heb op reis enkele SD-kaartjes volgeschoten (met de Pana FZ5). Nu blijkt dat ik verschillende foto's kwijt ben : gaten in de doorlopende nummering van de foto's. Bovendien zie ik dat veel bestandjes op een bepaalde SD-kaart (Dane-Elec) onleesbaar zijn en eigenaardige namen hebben (bv. P0JPG - dus niet P0.JPG, hoewel dat laatste ook niet correct zou zijn) of zelfs helemaal corrupt (hele reeks van allemaal dezelfde cryptische tekens) zijn. Zelfs de fotobestanden die normaal lijken geven foutmeldingen als ik dat kaartje rechtstreeks in de PC ingebouwde SD-kaartlezer plug - ik kan die wel via de USB-kabel binnenhalen en dan bekijken. Het eigenaardige i.v.m. de spoorloos verdwenen foto's is dat ik ze kort nadat ik ze genomen had, heb kunnen bekijken op het LCD-schermpje van het fototoestel. Nu dus niet.
    Heeft iemand van jullie gelijkaardige ervaringen gehad en eventueel oplossingen gevonden? Zou de oorzaak gezocht moeten worden in de röntgenapparatuur op de luchthavens of zou het gewoon een defect van de SD-kaartjes zijn?
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Re: Foto's op SD-kaart beschadigd tot verdwenen

    Hallo,

    Ik heb hier reeds verschillende personen over de vloer gehad met dergelijke kaartjes van dit merk en zelfde probleem.
    In de meeste gevallen kon ik echter de foto's terug tot leven brengen.

    Mvg Peter.
    Groetjes Peter.
    http://www.chernobyl.be

    Comment


    • #3
      Re: Foto's op SD-kaart beschadigd tot verdwenen

      Oorspronkelijk geplaatst door xeonbb.net
      ... In de meeste gevallen kon ik echter de foto's terug tot leven brengen.
      Mvg Peter.
      Fijn om dat te horen, maar wil je ook verklappen hoe?
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's op SD-kaart beschadigd tot verdwenen

        Op het web een gratis filerecoveryprogramma zoeken.



        Deze bvb.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's op SD-kaart beschadigd tot verdwenen

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer
          Fijn om dat te horen, maar wil je ook verklappen hoe?
          Er bestaan verschillende prog. daarvoor.
          Ik gebruik deze van Sandisk " RescuePro " is wel niet gratis.
          Je kan zien voor een trial op het net maar denk dat je dan de foto's niet kan terug zetten.

          Mvg Peter.
          Groetjes Peter.
          http://www.chernobyl.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto's op SD-kaart beschadigd tot verdwenen

            Ik heb ook een Danelec kaartje van 128 MB sinds een 3-tal jaren.

            Nooit problemen mee gehad tot voor kort. Af en toe krijg ik de boodschap: File format not recognized.
            Zou dit aan het kaartje liggen, of aan het toestel?

            In mijn vorige camera (Kodak DX 4330) heb ik deze fout nooit gekregen.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's op SD-kaart beschadigd tot verdwenen

              Oef, eindelijk gelukt! Als ik de PC Inspector Smart Recovery losliet op het in de kaartlezer geplugde SD-kaartje, vond hij 26 JPG-bestanden, doch deze bleken onleesbaar voor alle viewers/foto-editors die ik heb. Meestal zag ik foutmeldingen als "Invalid JPEG file structure : SOS before SOF" en "JPG decode error : Bogus Huffman table definition". Daarna nogmaals Recovery gestart, doch nu met het kaartje in het fototoestel en een verbinding met de PC via de meegeleverde USB-kabel. En zie : hij vond zomaar eventjes 115 foto's op een SD van 256 MB, dus hoogstwaarschijnlijk allemaal, en ze zijn in prima staat. Met dank aan Fonzie .
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment

              Working...
              X