Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extension tubes voor M4/3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extension tubes voor M4/3

    Ik had graag extension tubes gekocht voor mijn m4/3 camera en heb dat dan ook gedaan.

    Ik heb er wel niet bij stilgestaan dat er geen gegevens van de lens naar de camera en omgedraaid worden doorgegeven met deze (goedkope) buisjes en ik dus mijn diafragma niet kan wijzigen. De lens staat dus steeds met volle opening fotootjes te maken.

    Met een diafragma van 1.8 (45mm) moet ik je dus niet vertellen dat de scherptediepte dan ook nihil is.
    Kan leuk zijn voor bepaalde zaken maar meestal wil ik graag wat meer scherptediepte.

    Bestaan er extension tubes voor m4/3 waarmee je toch nog je diafragma van je lens kan wijzigen, of kan ik dit op een andere manier wijzigen?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: extension tubes voor M4/3

    Misschien is het slimmer om een oude lens te kopen , waarvan het diafragma gewoon op de lens instelbaar is.
    Bijvoorbeeld een 50mm F1.8 M42 kost bijna niets , moet je nog wel een M42 >4/3 adapter kopen, maar die kan je voor meerdere lenzen gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: extension tubes voor M4/3

      Ik heb vorige week allerlei winkels in binnen- en buitenland afgezocht en niks kunnen vinden, behalve bij Fotoshop Aalten, maar dat zijn de kontaktloze.

      Oplossing als hierboven of andersom MFT/NEX/NX->eigenmerk adapter + eigenmerk tussenringen en eigen merk lens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: extension tubes voor M4/3

        bedankt, heb zelf ook niets gevonden vandaar mijn post.


        zal eens op zoek gaan naar de oudere lenzen.

        Comment


        • #5
          Re: extension tubes voor M4/3

          Ik merk dat er precies voor geen enkele lenzensoort (nikon, canon, ...) een adapter is die het diafragma van de lens kan wijzigen. Klopt dat?
          Zijn de adapters dan vooral bedoeld voor de oude manuele lenzen waar je het diafragma manueel kunt instellen.
          Je zal dan bijgevolg ook altijd manueel moeten focussen?

          Jammer want dat beperkt wel de mogelijkheden.

          Comment


          • #6
            Re: extension tubes voor M4/3

            Ik heb 2 adapters, gewoon en tilt, MFT->F, waarmee je het diafragma kan instellen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: extension tubes voor M4/3

              Oorspronkelijk geplaatst door zoom70200L Bekijk bericht
              Ik merk dat er precies voor geen enkele lenzensoort (nikon, canon, ...) een adapter is die het diafragma van de lens kan wijzigen. Klopt dat?
              Zijn de adapters dan vooral bedoeld voor de oude manuele lenzen waar je het diafragma manueel kunt instellen.
              Je zal dan bijgevolg ook altijd manueel moeten focussen?

              Jammer want dat beperkt wel de mogelijkheden.
              Kijk eens naar Novoflex. Er zijn opties met diafragmaring.

              Nikon, Pentax, Leica (en andere?) hebben trouwens ook nog nieuwe lenzen die wel een diafragmaring hebben. Zelf heb ik de Nikon 50mm 1.8 en die lens werkt perfect. Manuele focus hoeft ook niet echt een probleem te zijn. Je kunt het gebied waarop je wilt scherpstellen gewoon uitvergroten en zo zie je perfect wat er scherp is en wat niet. Enkel een kwestie van blindelings je knopjes vinden

              De adapters van Olympus voor de gewone 4/3 lenzen bieden AF...

              Comment


              • #8
                Re: extension tubes voor M4/3

                Oorspronkelijk geplaatst door zoom70200L Bekijk bericht
                Ik merk dat er precies voor geen enkele lenzensoort (nikon, canon, ...) een adapter is die het diafragma van de lens kan wijzigen. Klopt dat?
                Zijn de adapters dan vooral bedoeld voor de oude manuele lenzen waar je het diafragma manueel kunt instellen.
                Je zal dan bijgevolg ook altijd manueel moeten focussen?

                .
                Dat klopt
                Ieder merk heeft z'n eigen protocol om het diafragma te bedienen, dat is bijna niet aan te passen.

                Comment


                • #9
                  Re: extension tubes voor M4/3

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Dat klopt
                  Ieder merk heeft z'n eigen protocol om het diafragma te bedienen, dat is bijna niet aan te passen.
                  Bij Nikon is dat protocol nog steeds een handeltje, dat je zo kan bedienen met een pennetje.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: extension tubes voor M4/3

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Dat klopt
                    Ieder merk heeft z'n eigen protocol om het diafragma te bedienen, dat is bijna niet aan te passen.
                    Ik zal nog eens de link uit mijn vorige post herhalen. Kijk eens bij Novoflex.

                    With integrated aperture control ring. Therefore also for use with lenses that are not equipped with an aperture control ring anymore
                    Wat wil dat zeggen denk je?

                    Comment


                    • #11
                      Re: extension tubes voor M4/3

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                      Ik zal nog eens de link uit mijn vorige post herhalen. Kijk eens bij Novoflex.



                      Wat wil dat zeggen denk je?
                      klopt dan controleer je het diafragma in de adapter en niet meer in de lens zelf.
                      Maar dan heb ik geen adapter nodig maar een extension tube waar je het diafragma in hebt zitten (kan je dat zo zeggen?) en dat vind ik niet direct.

                      Als ik een adapter zou kopen van 90 euro (is dan nog één van de goedkoopste M42 -> m4/3) lijkt het me zinloos om dat in de adapter te doen als je hetzelfde kan in de manuele lens. Dan koop je beter een goedkope adapter zonder diafragmaregeling. Ik zie trouwens net dat deze geen ingebouwde diafragma regeling heeft.

                      Comment


                      • #12
                        Re: extension tubes voor M4/3

                        Hmm... Extension tubes zijn er inderdaad enkel voor 100% manuele lenzen.

                        Ik denk dat je best wacht op de 60mm macro voor micro 4/3 of anders toch een macrolens van een ander merk + adapter. De grote vraag is natuurlijk wat de goedkoopste oplossing voor macro is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: extension tubes voor M4/3

                          Heb net nog iets minder leuks ontdekt.

                          Manueel scherpstellen is op zich niet erg, zeker niet als je scherm x-maal vergroot , maar net even een testje met de oly 45mm f1.8 en de extension tubes (de 2 kortste) maar scherpstellen ging eigenlijk gewoon niet -> wordt niet vergroot want geen elektr. verbinding met de lens -> kan je dat omzeilen en zelf vergroten op de camera (heb de pana GX1).

                          Ik koop misschien nog de EVF2, gaat dat een voordeel zijn voor het scherpstellen?

                          trouwens de scherptediepte is echt wel nihil op 1.8 en een redelijke vergroting. Had ik kunnen weten natuurlijk...

                          Comment


                          • #14
                            Re: extension tubes voor M4/3

                            Heeft de GX1 geen knopje met een vergrootglas? Bij Olympus werkt dat toch op die manier als ik mijn Nikon 50mm 1.8 gebruik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: extension tubes voor M4/3

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                              Heeft de GX1 geen knopje met een vergrootglas? Bij Olympus werkt dat toch op die manier als ik mijn Nikon 50mm 1.8 gebruik.
                              een knopje is het niet, maar net even terug gekeken en ik kan gewoon op het touch-screen drukken op de plaats waar ik wil scherpstellen en dat stukje wordt dan vergroot.

                              Dus dat is weeral gevonden, bedankt voor de tip, ben daardoor nog eens gaan kijken

                              Comment

                              Working...
                              X