Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring Ni Mh batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring Ni Mh batterijen

    Ik gebruik Ni Mh batterijen van het merk GP, ik heb er nog verschillende liggen uit de reeks van 1800 mAh. waar ik zeer tevreden over ben , maar ik heb er een tijdje geleden ook een stuk of 8 gekocht van 2300 mAh., en ik ondervind dat deze een veel snellere zelfontlading hebben, na een viertal weken zijn deze bijna volledig plat, terwijl deze van 1800 dat probleem zeker niet hebben, ben ik de enige met dat probleem ? (eventueel slechte serie), of zijn er nog mensen met dezelfde ervaring ?

  • #2
    Re: Ervaring Ni Mh batterijen

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
    Ik gebruik Ni Mh batterijen van het merk GP, ik heb er nog verschillende liggen uit de reeks van 1800 mAh. waar ik zeer tevreden over ben , maar ik heb er een tijdje geleden ook een stuk of 8 gekocht van 2300 mAh., en ik ondervind dat deze een veel snellere zelfontlading hebben, na een viertal weken zijn deze bijna volledig plat, terwijl deze van 1800 dat probleem zeker niet hebben, ben ik de enige met dat probleem ? (eventueel slechte serie), of zijn er nog mensen met dezelfde ervaring ?
    Toevallig, maar ik heb vandaag net een probleem met mijn Flash. (Zie ander topic). Ik gebruik ook deze batterijen en begin toch te vermoeden dat hier een probleem zit. Ze lagen ook al een tijdje in de kou, waarschijnlijk kunnen ze daar niet zo goed tegen.
    Much to learn I still have!

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring Ni Mh batterijen

      in princiepe gaat elke oplaadbare batterij spontaan ontladen door in de kast te liggen, ook koude is niet goed voor de prestaties. De batterijen bewaar je best in opgeladen toestand, maar het is een goede gewoonte om net voor een shoot ze even terug in de lader te steken.

      GP batterijen vallen vest mee wat spontane ontlading betreft, panasonic en die van den aldi eigenlijk ook. Ik heb voornamelijk slechte ervaringen met de memorex oplaadbare batterijen, en die zijn voortaan ook op m'n zwarte lijst bij het shoppen.

      tot een week na opladen zou ik nog niet herlanden, maar als ze al langer in de kast gelegen hebben, en zeker als ze in de kou gelegen hebben best terug heropladen.

      je reservebatterijen in je broekzak dicht bij je lichaamstemperatuur bijhouden tijdens de shoot ipv in de koude fototas is ook een goed idee.

      Ik heb al geweten dat bij temperaturen flink onder nul (-20, -30 etc) een pas opgeladen batterij nog maar 20 flitsen gaf ipv de honderden die ik gewend ben met één lading te kunnen schieten.

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring Ni Mh batterijen

        Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb GP 2500 mAh. Ik dacht dat dit een goed alternatief zou zijn ipv een 2de dure batterij van het toestel zelf. Maar inderdaad ze gaan zeer snel leeg. Kan het ook niet aan de spanning liggen? Als ik ze volledig heb opgeladen dan is het iets van en 1.38volt ipv 1.5volt.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring Ni Mh batterijen

          Oorspronkelijk geplaatst door Troske
          Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb GP 2500 mAh. Ik dacht dat dit een goed alternatief zou zijn ipv een 2de dure batterij van het toestel zelf. Maar inderdaad ze gaan zeer snel leeg. Kan het ook niet aan de spanning liggen? Als ik ze volledig heb opgeladen dan is het iets van en 1.38volt ipv 1.5volt.
          De nominale spanning (werkspanning) van een NIMH of NI-CD is altijd maar 1,2V. Net na het laden is de spanning iets hoger (kan tot 1,45V gaan), maar zodra je die begint te gebruiken zal die al snel zakken naar ongeveer 1,2V. Die spanning blijft dan nagenoeg constant tot de akku leeg is, om dan plots heel snel te dalen. Dat zijn de eigenschappen van NIMH-akku's, dat heeft niets met zelfontlading te maken.
          Een alcaline batterij begint met een spannig die iets boven 1,5V zit, maar als die zwaar belast wordt in een digitale compact, dan blijft die spanning niet lang zo hoog. Door de veel hogere interne weerstand zal de spanning van een alcaline batterij heel snel zakken, en als die nog maar een deel van de volledige capaciteit heeft opgebruikt zal de spanning zo ver zakken dat het toestel dienst weigert. De inwendige weerstand wordt groter naargelang de batterij verder leeg raakt, en daardoor zakt de bruikbare spanning onder belasting, dat is de reden waarom je met oplaadbare akku's meestal langer kan werken dan met niet oplaadbare, want NIMH's hebben een heel kleine interne weerstand tot aan het einde van de ontlaadcyclus.

          Ik gebruik zelf de akku's van de Aldi in het achterlicht van mijn fiets, dat licht heeft geen knipper-stand, daardoor zijn de batterijen vrij snel leeg (ik rij dagelijks met de fiets naar het werk ). Met alcaline batterijen kom ik ongeveer 10 weken toe, de Aldi-akku's gaan ruim 6 weken mee voor ze leeg zijn (ik heb ze na 6 weken herladen om onderweg zeker niet zonder achterlicht te moeten rijden, ze waren dus nog niet leeg). Met de zelfontlading zal het dan wel meevallen, anders waren ze al leeg geweest na 2 of drie weken .

          Als je een akku koud bewaart, dan heb je minder zelfontlading. Maar als je die koud gebruikt (temperaturen lager dan 0°C), dan heb je minder capaciteit. Als je die "lege" koude akku weer opwarmt, dan zal je zien dat die eigenlijk niet leeg is. Akku's zijn dus gewoon minder sterk als het koud is, dat is zo met alle verschillende soorten akku's (NIMH, NI-CD, Lithium-Ion, de loodakku van je auto..., en ook met gewone en alcaline batterijen).
          Last edited by Black B@ndit; 24 november 2005, 22:17.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring Ni Mh batterijen

            Gisteren eens die goedkope batterijen van de Aldi getest, deze waren zeker al een week of zeven-acht opgeladen en nog steeds goed bruikbaar
            terwijl die dure GP batterijen na vier weken bijna volledig ontladen zijn
            Beide sets zijn er van 2300 mAh.

            Comment

            Working...
            X