Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigen fotoprinter of printcenter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eigen fotoprinter of printcenter?

    Beste,

    Ik vroeg mij af of het het waard is om zelf een fotoprinter in huis te halen (en daarmee bedoel ik een model van om en bij de €150) als je kosten zoals papier en inkt mee verrekend?
    Laat ons zeggen een 10tal foto's per week, is het dan beter/goedkoper een printer te kopen of ze af te laten drukken door een kopiecenter?
    Indien het het waard is om een eigen printer te kopen, welke valt aan te raden rond de €150?

    Groeten

  • #2
    Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

    Vraag is eigenlijk welke kwaliteit je wil...
    Als je 10 foto's per week afdrukt (formaat ?) dan kun je naar mijn mening beter 40 foto's per maand laten afdrukken. De foto's zullen beter bestand zijn tegen verkleuringen en zo.
    Met een printertje van 150 euro zul je in het beste geval 4 kleuren hebben... zo'n printertje is best OK om es één afdrukje te maken, maar als je zoveel wil afdrukken kun je echt beter naar een printcenter gaan hoor! Dat zal stukken goedkoper én beter zijn.
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

      Voor die prijs bestaat er geen (goede) fotoprinter die de kwaliteit benadert van de meeste fotocentrales.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

        Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
        Voor die prijs bestaat er geen (goede) fotoprinter die de kwaliteit benadert van de meeste fotocentrales.
        jawel, een 10/15cm printertje met dye sublimation technologie: de selphy reeks van Canon. Nooit problemen met printkoppen, heel mooie kleuren, kleurvast.

        https://nl.canon.be/for_home/product...selphy_cp1000/
        https://efbeo.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

          Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
          jawel, een 10/15cm printertje met dye sublimation technologie: de selphy reeks van Canon. Nooit problemen met printkoppen, heel mooie kleuren, kleurvast.

          https://nl.canon.be/for_home/product...selphy_cp1000/
          Een eigen fotoprinter heb je voor het comfort om direct een afdruk in de hand te hebben.
          In die zin is een Selphy zo geen slecht idee.

          Per stuk is het altijd duurder dan een afdrukcentrale.
          Voor 150 EUR vind je nog wel een A4 fotoprinter met dye inkt. Als je de hoge prijs van originele inkt erbij neemt (wat ook zo is met de Selphy) komen daar beslist mooie afdrukken uit.

          Hoe duurder de printer hoe lager de prijs per foto. Dan spreken we over A3+ of A2 printers.
          Maar hoeveel foto's per jaar druk je op dat formaat af ? Je kan er je muren er toch niet mee behangen ?
          Last edited by palombian; 15 maart 2018, 21:07.

          Comment


          • #6
            Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Een eigen fotoprinter heb je voor het comfort om direct een afdruk in de hand te hebben.
            In die zin is een Selphy zo geen slecht idee.

            Per stuk is het altijd duurder dan een afdrukcentrale.
            Voor 150 EUR vind je nog wel een A4 fotoprinter met dye inkt. Als je de hoge prijs van originele inkt erbij neemt (wat ook zo is met de Selphy) komen daar beslist mooie afdrukken uit.

            Hoe duurder de printer hoe goedkoper de kostprijs per foto. Dan spreken we over A3+ of A2 printers.
            Maar hoeveel foto's per jaar druk je op dat formaat af ? Je kan er je muren er toch niet mee behangen ?
            Als je wat groter formaat wilt richting A3+ en groter dan vind ik afdrukcentrales wel duur + dan nog eens verzendingskosten. Hangt ervan of hoeveel je wilt afdrukken per jaar denk ik.

            Of je er je muur moet mee behangen? Nope deden we vroeger toch ook niet in het analoge tijdperk. Met al dat digitale zijn we verleert hoe we naar foto's kijken op papier hoewel dat een heel andere benadering en feeling is dan op een scherm.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

              Al een 6 tal jaren een Epson R3000, en geen problemen, en de kwaliteit vindt ik goed, ook op gewoon standaard papier, en alles voor mezelf, en het gemak dat ik er aan heb. Als je bij een fotoclub bent en andere aanverwante organisatie vragen die wel eens een afdruk op papier voor wedstrijden enz. Soms beslis ik op de avond voor de deadline nog deel te nemen en dan is op de printer een A4 snel gemaakt.Of voor op te hangen op pp.carton een A3+met schilderij haakjes. Dibond 50x70 ed en speciaal papier, geef ik ook uit.
              Last edited by guido.g; 15 maart 2018, 17:28.
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                Als je wat groter formaat wilt richting A3+ en groter dan vind ik afdrukcentrales wel duur + dan nog eens verzendingskosten. Hangt ervan of hoeveel je wilt afdrukken per jaar denk ik.

                Of je er je muur moet mee behangen? Nope deden we vroeger toch ook niet in het analoge tijdperk. Met al dat digitale zijn we verleert hoe we naar foto's kijken op papier hoewel dat een heel andere benadering en feeling is dan op een scherm.
                Een tijdje geleden heb ik wat 50 jaar oude foto's bovengehaald voor een artikel in Shoot. Die vielen nogal tegen, gelukkig had ik de negatieven nog .

                Ik geef toe dat voordat ik een foto op het web zet ik er eerst een afdruk van maak en een dagje tegen de muur laat hangen.
                Er is een magneetbord in de gang waar de laatste familiesnapshots op komen. Elk jaar maak ik daar kalenders van voor iedereen en soms een fotoboek.
                Mijn foto's vind ik niet zo'n grote kunst om in te kaderen, onze muren zijn effen wit.
                Ik maak ook wel posters op mat A3 plus die ik zo tegen de muur plak (op karton of 3mm forex begint dat snel plaats in te nemen om te klasseren).

                Een A4 van den Aldi en inkt van Precision Colors kost mij hooguit € 0,25. En 10x15 (veel mensen willen niet groter) krijgt iedereen zoveel mee als hij wil.
                Ik heb ook nog een behoorlijke voorraad A3 papier aan vergelijkbare prijzen.
                Als ik niet tevreden ben van de afdruk maak ik hem gewoon opnieuw.

                Daartegenover staat het nodige gepruts met (tweedehands)printers en navulinkt. Daar steekt ook behoorlijk wat tijd en geld in en is niet voor iedereen weggelegd.

                Als ik voor inkt, papier en printers de volle pot zou moeten betalen zou ik twee keer nadenken alvorens iets af te drukken.
                Dat is niet goed voor de printer, er staan er zo veel stof te vergaren.

                Naar deze man kijk ik soms als ik de slaap niet kan vatten (maar hier geeft hij wel een goed overzicht):

                Everyday people ask what printer should they buy.I would also ask, are you sure you really want to get into the Home Photo printing game? Unless you are simp...
                Last edited by palombian; 15 maart 2018, 17:41.

                Comment


                • #9
                  Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                  Ik ken een paar fotoclubs die voor de club een degelijke fotoprinter hebben, en daarop worden dan de meeste foto's afgedrukt voor de tentoonstelling.
                  Die afdrukken zien er dan altijd goed uit, maar het is wel zo dat er een paar "verantwoordelijken" zijn die voor de afdrukken zorgen (die weten waarmee ze bezig zijn, en kennen de beste instellingen voor bepaalde soorten fotopapier).
                  Als je dat zelf doet, dan moet je rekenen op "leergeld", vooraleer je de "perfecte afdruk" hebt (zoals je die in gedachte had) zal je waarschijnlijk al wel eens een aantal prints in de prullenbak moeten gooien omdat het resultaat toch niet was wat je dacht dat het zou moeten worden.

                  Hou er ook rekening mee dat degelijke papiersoorten en originele inkt niet goedkoop zijn, goedkopere inkt geeft niet altijd de perfecte kleurweergave en de kleurvasthied valt ook dikwijls tegen.
                  Ik gebruik zelf ook goedkope inkt in mijn printer, maar als ik een degelijke afdruk wil, dan bestel ik die wel bij een afdrukcentrale.
                  Met mijn printer druk ik bijna geen foto's af (het is ook maar een A4 printer).
                  Vroeger bestelde ik de afdrukken meestal bij Pixum, maar nu heb ik de afdrukken voor onze volgende tentoonstelling (14 en 15) laten maken bij Profotonet, en die zien er eigenlijk toch nog beter uit (ze zijn wel duurder dan bij Pixum, maar voor mij wordt het volgende keer toch terug Profotonet.nl).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                    Zelf afprinten is een hobby binnen een hobby zeggen ze wel eens.
                    Als je er plezier aan hebt in het afdruk proces en zelf kiezen van papiersoorten etc dan lijkt een eigen fotoprinter een mooie investering en anders zou ik kiezen voor een afdrukcentrale
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                      Zelf afprinten is een hobby binnen een hobby zeggen ze wel eens.
                      Als je er plezier aan hebt in het afdruk proces en zelf kiezen van papiersoorten etc dan lijkt een eigen fotoprinter een mooie investering en anders zou ik kiezen voor een afdrukcentrale
                      Inderdaad !

                      Heb zelf reeds 7 jaar een epson 4900 printer en de beste foto’s worden hier steevast afgedrukt.

                      Een centrale zal voor kleine prints sowieso goedkoper zijn, voor grotere print ( op rol of A2) is zelf printen mss goedkoper maar dan moet je wel al rekenen op een investering van 1000-2000 euro ( aanschaf printer, inkt , papier.. )

                      Je kan inderdaad stellen dat fotograferen, foto’s bewerken en printen allemaal verschillende hobby’s zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Als je dat zelf doet, dan moet je rekenen op "leergeld", vooraleer je de "perfecte afdruk" hebt (zoals je die in gedachte had) zal je waarschijnlijk al wel eens een aantal prints in de prullenbak moeten gooien omdat het resultaat toch niet was wat je dacht dat het zou moeten worden.
                        Klopt als een bus maar ik wil er wel aan toevoegen dat het door jou geschetste probleem zich ook manifesteert bij een afdrukcentrale. Als de print niet is zoals jij 'em wil dan ben je ook je geld kwijt.
                        Printen op zich is idd. een hobby binnen een hobby. Ik stel echter vast dat mijn prints, uit mijn Epson P-800, beter zijn dan de resultaten die terug komen van een (grote) afdrukcentrale. Mijn eigen printer laat me toe om mijn eigen accenten te leggen naar formaat, medium en densiteit toe. Er zijn links en rechts nog printwinkels (eenmanszaken) die het nog beter kunnen maar dan betaal je een premium prijs. Daar ga je dan rechtstreeks in discussie met de man en kom je samen tot een vergelijk mbt de printmedia en - pun intended - omkadering.
                        Koken kost geld ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Vroeger bestelde ik de afdrukken meestal bij Pixum, maar nu heb ik de afdrukken voor onze volgende tentoonstelling (14 en 15) laten maken bij Profotonet, en die zien er eigenlijk toch nog beter uit (ze zijn wel duurder dan bij Pixum, maar voor mij wordt het volgende keer toch terug Profotonet.nl).
                        Als ik nog afdrukken bestel en het moet vlug gaan (lees printcentrale) dan bestel ik bij Whitewall. Voor een kwaliteitsalbum is Profotonet mijn eerste keuze.

                        Printers onder de 150 € noem ik spielerei. Ze benaderen in de verste verte niet de kwaliteit van de hierboven vermelde centrales. Indien men mij verplichtte eentje te kopen zou ik eentje uit de Selphy reeksen van Canon kopen.

                        Slu!

                        Tjerri

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                          Klopt als een bus maar ik wil er wel aan toevoegen dat het door jou geschetste probleem zich ook manifesteert bij een afdrukcentrale. Als de print niet is zoals jij 'em wil dan ben je ook je geld kwijt.
                          Printen op zich is idd. een hobby binnen een hobby. Ik stel echter vast dat mijn prints, uit mijn Epson P-800, beter zijn dan de resultaten die terug komen van een (grote) afdrukcentrale. Mijn eigen printer laat me toe om mijn eigen accenten te leggen naar formaat, medium en densiteit toe. Er zijn links en rechts nog printwinkels (eenmanszaken) die het nog beter kunnen maar dan betaal je een premium prijs. Daar ga je dan rechtstreeks in discussie met de man en kom je samen tot een vergelijk mbt de printmedia en - pun intended - omkadering.
                          Koken kost geld ...



                          Als ik nog afdrukken bestel en het moet vlug gaan (lees printcentrale) dan bestel ik bij Whitewall. Voor een kwaliteitsalbum is Profotonet mijn eerste keuze.

                          Printers onder de 150 € noem ik spielerei. Ze benaderen in de verste verte niet de kwaliteit van de hierboven vermelde centrales. Indien men mij verplichtte eentje te kopen zou ik eentje uit de Selphy reeksen van Canon kopen.

                          Slu!

                          Tjerri
                          Over Pixum was ik niet zo tevreden. Maar voor wat zij rekenen kan je het met "spielerei printer" waarschijnlijk niet goedkoper doen (wel beter als je kalibratie in orde is).

                          Die Whitewall rekent toch goed door: €19.95 voor een 20x30 op Hahnemühle papier (er is wel een profiel beschikbaar). Als dat per blad € 4 kost heb je nog ruim genoeg voor inkt en de afschrijving van de printer.
                          Daarvoor moet je wel genoeg printen.

                          Maar rekenen wij onze fototoestellen en lenzen af per foto ?

                          PS: die UV posters moet ik onthouden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                            Ik heb net deze week weer een A4 fotoboek laten maken bij 'Saal' met honderd pagina's belicht op echt foto papier na een actie korting voor € 75-, Daar kan een zelfprinter niet tegenop. Je hebt de keus uit verschillende merken topkwaliteit papier. Ook Profotonet waar ik voor een expositie groot formaat afdrukken heb laten maken levert topkwaliteit. Hier een link naar reviews van verschillende goede centrales: https://www.photofacts.nl/fotografie...l-fotoboek.asp
                            Ik heb mijn kleurenprinters jaren geleden al naar de kringloopwinkel gebracht: ze kosten je handenvol geld aan inkt. De kwaliteit bij de meeste printcentrales is zeer hoog. Ik gebruik alleen nog een kleine zwart/wit laser printer voor documenten.
                            Last edited by Eenbes; 22 maart 2018, 01:13.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                              Ik heb net deze week weer een A4 fotoboek laten maken bij 'Saal' met honderd pagina's belicht op echt foto papier na een actie korting voor € 75-, Daar kan een zelfprinter niet tegenop. Je hebt de keus uit verschillende merken topkwaliteit papier. Ook Profotonet waar ik voor een expositie groot formaat afdrukken heb laten maken levert topkwaliteit. Hier een link naar reviews van verschillende goede centrales: https://www.photofacts.nl/fotografie...l-fotoboek.asp
                              Ik heb mijn kleurenprinters jaren geleden al naar de kringloopwinkel gebracht: ze kosten je handenvol geld aan inkt. De kwaliteit bij de meeste printcentrales is zeer hoog. Ik gebruik alleen nog een kleine zwart/wit laser printer voor documenten.
                              Eigenaardig genoeg zijn fotoboeken en kalenders veel goedkoper per pagina dan losse prints, terwijl het zelf doen veel meer werk vraagt.
                              Verder dan een spiraalbinding moet je niet proberen.
                              Puur aan (originele) inkt gaat inderdaad al de helft op.

                              Het grote gevaar van een printer in huis te halen is de hoge lopende kost voor inkt.
                              Op de duur durf je niet meer printen, waardoor het probleem alleen maar groter wordt.
                              Ik los het op met 3th party inkt, iets mindere kwaliteit tegen een fractie van de kosten (ik ben op pensioen = meer tijd en minder inkomsten).
                              Zoals al gezegd, het is een aparte hobby, weet waaraan je begint.

                              Als je de ambitie hebt om zelf hoge kwaliteitsafdrukken op een behoorlijk formaat te maken moet je bereid zijn daar het nodige (=veel) geld voor uit te trekken.
                              Last edited by palombian; 22 maart 2018, 11:53.

                              Comment

                              Working...
                              X