Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigen fotoprinter of printcenter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

    Hope printing of your photos is one of the best experiences you will ever have or it can be the total opposite!It requires a type of commitment usually not r...


    de voor- en nadelen van een eigen printer opgelijst

    Comment


    • #17
      Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

      Oorspronkelijk geplaatst door LPO Bekijk bericht
      https://www.youtube.com/watch?v=d-PNNQTuY4o

      de voor- en nadelen van een eigen printer opgelijst
      Hier overdrijft hij wel een beetje.
      Hij neemt als voorbeeld de PRO-1000, dat is een heel gesofisticeerde printer, je mag hem zelfs niet verplaatsen zonder alle inkt eruit te laten.

      Op een andere video zegt hij zelf dat voor de meeste serieuze amateurs een PRO-10 nagenoeg hetzelfde resultaat zal geven (is wel geen A2 maar A3+).

      Deze printer (ik heb de voorloper PRO-9500 II met dezelfde techniek) kan je gerust enkele weken stil laten staan zonder dat hij verstopt.
      Hij werkt met pigment inkt en heeft ook een "gloss optimiser" waardoor ook op glanzend papier zeer goede resultaten bereikt worden.

      Pigment inkt is lichtvast, ook de "namaak" waarvan Precision Colors een nagenoeg identiek met de originele inkset levert voor 20% van de prijs.
      De patronen zijn ook zeer eenvoudig te resetten en te hervullen (wat niet het geval is met vergelijkbare Epson modellen).

      Het is dus geen printer van € 150, en ook de navulinkt kost wel wat, maar je kan naar hartelust duurzame afdrukken maken voor een redelijke prijs.

      Zowel in de discussies over navulinkt als over de kosten van een printer moet er niet zwart-wit geredeneerd worden.

      Comment


      • #18
        Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

        Heb de video ook bekeken voor een deel en vond nu ook wel dat zo'n pro-1000 wel eigenlijk geen printer is voor de enthousiaste hobbyist.
        Voor ons zal zo'n pro-10s of pro 100s haalbaarder zijn.
        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

        Comment


        • #19
          Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

          ik heb die pro 1000 nu een kleine anderhalfjaar. Net zoals met mijn vorige printer(de PRO-9500 II ) kan ik gerust wel eens enkele weken overslaan met printen maar ik stel wel vast dat deze printer een stuk zuiniger is met zijn inkt en dan bedoel ik niet direct in cc maar in centen.
          Ik vermoed dat dat het gevolg is van de grotere cartridges waardoor er minder inkt verloren gaat bij het wisselen (er moet immers veel minder gewisseld worden).
          Of die printer verantwoord is ? Uiteraard al is het alleen maar omdat ik mijn prints heb wanneer ik ze wil hebben en zoals ik ze wil hebben. Rond de jaarwisseling liet ik enkele prints maken op xposer 40*60 en legde er mijn eigen prints naast. Het was een wereld van verschil. De xposer prints waren goed tot ik er de mijne naast legde en dan viel op hoeveel meer detail er in de mijne zat en hoeveel briljanter kleur.
          Wie in mijn buurt komt en zelf het verschil wil vaststellen is welkom.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #20
            Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

            Heb zelf een Epson 4900 en die laat je toch best niet al te lang stilstaan.. hoewel.. heeft af en toe wel eens een maandje of 2 stilgestaan en na een paar cleaning cycles opgelost.. nu recent echter zit ik met een hardnekkige clog :s bij Epsons toch best af en toe een printje maken is mijn devies..

            Vooral het papier is duur en zeker als je war specialer papier neemt.. 2 euro voor een A4, bijna 4 voor een A3+

            Cartridges van 100 euro / stuk

            Er kruipt dus best wat geld in maar het is toch o zo plezant

            Comment


            • #21
              Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

              Ik druk mijn foto's (voor het magneetbord) standaard af op A4 van den Aldi (€ 5.99 voor 50, enkele maanden terug in Nederland zelfs € 3.99, heb verdorie maar 5 pakken gekocht ).
              Maak wel zelf een profiel met de Colormunki.
              Gamut is niet te onderscheiden van Canon Platinum Pro, enkel het oppervlak is minder effen.
              Papier komt van een Duitse fabrikant (Sihl). Spijtig dat Aldi geen grotere formaten verkoopt.

              Om in te lijsten kan ik altijd nog beter papier nemen. Er liggen nog genoeg mooie pakken in mijn kast voor "later". 't Is een beetje zoals wijn.
              Last edited by palombian; 24 maart 2018, 20:47.

              Comment


              • #22
                Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                ik denk dat hij ergens in een 'heet' klimaatgedeelte van de VS woont. Logisch dus dat zijn kopppen sneller uitdrogen dan hier. Nu ja, Wij gebruiken een Canon 9500 II en een epson 7880. beiden tweedehands gekocht. De Canon zelfs in de kringloopwinkel. Beiden werken toch perfect. Maar we proberen wel elke week een print te maken, op elk toestel. Ik zeg 'wij' want we zijn met twee serieuze hobbyisten en eentje 'amateur'...

                hij heeft ergens ook een video met software, die bijv. elke drie dagen een testafdruk doet om te vermijden dat de printkoppen verstoppen als je eens een langere tijd met vakantie gaat. Op gewoon A4 papier. Wel PC en printer laten aanstaan....
                Ik zeg niet dat hij telkens het 'enige' juiste antwoord heeft, maar hij geeft wel ideeën 'ter oplossing'.

                Comment


                • #23
                  Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                  ik heb die pro 1000 nu een kleine anderhalfjaar. Net zoals met mijn vorige printer(de PRO-9500 II ) kan ik gerust wel eens enkele weken overslaan met printen maar ik stel wel vast dat deze printer een stuk zuiniger is met zijn inkt en dan bedoel ik niet direct in cc maar in centen.
                  Ik vermoed dat dat het gevolg is van de grotere cartridges waardoor er minder inkt verloren gaat bij het wisselen (er moet immers veel minder gewisseld worden).
                  Of die printer verantwoord is ? Uiteraard al is het alleen maar omdat ik mijn prints heb wanneer ik ze wil hebben en zoals ik ze wil hebben. Rond de jaarwisseling liet ik enkele prints maken op xposer 40*60 en legde er mijn eigen prints naast. Het was een wereld van verschil. De xposer prints waren goed tot ik er de mijne naast legde en dan viel op hoeveel meer detail er in de mijne zat en hoeveel briljanter kleur.
                  Wie in mijn buurt komt en zelf het verschil wil vaststellen is welkom.
                  Ben vandaag naar de Professional Imaging beurs geweest in de hoop wat meer te weten te komen over zelf afprinten en papier. Dat was een goede gok. Zowel Canon stond er met een pro-100s en een pro-1000. Epson wat aanwezig met o.a. de p600 en p800.

                  Het is inderdaad zo dat de duurdere printers dus de canon pro-1000 en epson p800 grotere cartridges hebben en goedkoper uitkomen per print. Zo is de epson p800 duurder in aankoop maar daarbij met je ook wel rekening houden dat je veel mee inkt hebt. Voorbeeld. De p600 gebruikt 26 ml inkt cartridges en de p800 80 ml. De 26ml vs kosten 30 euro, de 80ml 60 eur (prijzen bij epson, winkelprijs ligt lager). In de p800 cartridges zit 3x meer inkt


                  Een printer moet om goed te blijven functioneren wel regelmatig eens werk hebben maar het is zeker niet zo dat ie elke dag bezig moet zijn.
                  Inderdaad wel erg mooie prints wat uit de printers komt.
                  Wel altijd de printer laten aanstaan om te voorkomen dat de printkoppen uitdrogen. Door in stand-by te blijven staan zouden de printkoppen nat blijven.
                  Last edited by Ief; 25 maart 2018, 19:15.
                  https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                  Comment


                  • #24
                    Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                    die stand-by doe ik nooit. Ik schakel de pro 1000 uit als ik klaar ben met printen en heel mijn pc instalatie, inclusief printers, wordt gewoon stroomloos gezet op het einde van de dag. Nog altijd (zal even hout vasthouden) geen problemen met uitdrogen gehad.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                      Als je de printer met de schakelaar uit zet blijft hij wel stand-by en houdt bv bij wanneer er laatst geprint is.
                      De printer volledig stroomloos zetten (met zo'n stekkerblok met schakelaar) doe ik niet (mijn PC wel), dan zou hij extra cleaning doen.

                      Een nozzle check schedulen is eenvoudig te doen, je PC kan in slaapstand blijven daarvoor.
                      Het verhaal gaat dat hierdoor minder inkt zou verspild worden.
                      Maar ik ben ermee gestopt omdat ik geen enkel voordeel heb gezien met mijn PRO 9500 II.

                      Het verbruik voor onderhoud van de printkop valt erg mee.
                      Inkt vervangen kan tegenvallen (vooral bij de kleine patronen van 14ml) omdat bij elk gewisseld patroon alle kleuren worden gespoeld, waardoor er weer eentje leeg raakt enz ... (Epson Canon ed verkopen INKT).
                      Omdat ik zelf bijvul heb ik dat probleem niet: wanneer één kleur leeg is vervang ik alle 10 ineens door volle, de andere hoef ik enkel terug op niveau te brengen.
                      Last edited by palombian; 25 maart 2018, 20:51.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                        Eerder vandaag kwam ik dit filmpje tegen: https://freshgadgets.nl/iedereen-met...ordt-opgelicht
                        Printerinkt blijft veel te duur, maar degelijke afdrukken zijn ook niet zo goedkoop als je ze bestelt op de betere papiersoorten.

                        Het is eigenlijk simpel, als je geregeld foto-afdrukken maakt, en je wil daarbij alles zelf in de hand houden, dan kan dat het best door zelf te printen.
                        Als de printer maar een beperkt aantal foto-afdrukken per jaar moet maken, dan is het voordeliger om die afdrukken te laten maken door een of andere afdrukcentrale, maar dan heb je niet het hele proces zelf in de hand.
                        Bij de ene afdrukcentrale zal je dan een beter resultaat krijgen dan bij de andere, en dat is ook nog eens afhankelijk van de afdrukmethode en het soort papier dat je kiest.
                        Daardoor kan het ook al wat "leergeld" kosten voor je de afdrukken thuis krijgt zoals je ze in gedachte hebt.
                        Met een eigen printer kan je dan zelf experimenteren tot je het gewenste resultaat krijgt (dat kan ook op kleinere afdrukken zodat het experimenteren minder geld kost).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Eerder vandaag kwam ik dit filmpje tegen: https://freshgadgets.nl/iedereen-met...ordt-opgelicht
                          Printerinkt blijft veel te duur, maar degelijke afdrukken zijn ook niet zo goedkoop als je ze bestelt op de betere papiersoorten.

                          Het is eigenlijk simpel, als je geregeld foto-afdrukken maakt, en je wil daarbij alles zelf in de hand houden, dan kan dat het best door zelf te printen.
                          Als de printer maar een beperkt aantal foto-afdrukken per jaar moet maken, dan is het voordeliger om die afdrukken te laten maken door een of andere afdrukcentrale, maar dan heb je niet het hele proces zelf in de hand.
                          Bij de ene afdrukcentrale zal je dan een beter resultaat krijgen dan bij de andere, en dat is ook nog eens afhankelijk van de afdrukmethode en het soort papier dat je kiest.
                          Daardoor kan het ook al wat "leergeld" kosten voor je de afdrukken thuis krijgt zoals je ze in gedachte hebt.
                          Met een eigen printer kan je dan zelf experimenteren tot je het gewenste resultaat krijgt (dat kan ook op kleinere afdrukken zodat het experimenteren minder geld kost).
                          Bij een afdrukcentrale met degelijk papier ga je volgens mij duurder uitkomen. Er zijn ook nog eens verzendkosten. Het is sowieso duur als je het op kwaliteitspapier wilt hebben maar het kan ook deel uitmaken van je fotografie hobby.
                          Door het zelf te doen kun je ook zelf het papier kiezen en heb op de beurs gezien dat het aanbod enorm is.
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                          Comment


                          • #28
                            Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                            Bij een afdrukcentrale met degelijk papier ga je volgens mij duurder uitkomen. Er zijn ook nog eens verzendkosten. Het is sowieso duur als je het op kwaliteitspapier wilt hebben maar het kan ook deel uitmaken van je fotografie hobby.
                            Door het zelf te doen kun je ook zelf het papier kiezen en heb op de beurs gezien dat het aanbod enorm is.
                            Vergeet de aankoopprijs van de printer niet als je prijzen vergelijkt.
                            Als je veel afdrukken maakt, dan verdien je die kosten terug, als je (te) weinig afdrukken maakt, dan heb je nog meer kosten omdat de kans op verstoppingen van de printkoppen voor problemen kunnen zorgen.
                            Een printer die veel gebruikt wordt heeft doorgaans veel minder problemen dan een printer die af en toe eens een afdrukje moet maken.
                            Printers die weinig worden gebruikt komen gewoonlijk eerder op het recyclagepark terecht dan printers die veel moeten werken...
                            Voor de afdrukken die ik elk jaar nodig heb voor de tentoonstelling van de fotoclub ben ik in ieder geval goedkoper uit dat ik ze laat afdrukken.
                            Voor het andere "drukwerk" heb ik een A4 printer die na de originele inktpatronen alleen nog maar refill-inkt heeft gezien.
                            De afdrukken die daar uitkomen zijn heel goedkoop, maar voor foto-afdrukken is die inkt niet zo goed (en een A-4 tje is ook niet groot genoeg voor een fototentoonstelling).
                            Last edited by Black B@ndit; 27 maart 2018, 16:07.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                              Ik print ook zelf mijn foto's met een Epson 4800.
                              Kwaliteit zeer goed.
                              Ik print zelf omdat ik het wil doen. Het is een hobby binnen een hobby. Je gaat ervoor of niet.

                              Mijn foto's kosten me een veelvoud van wat ik ze zou kunnen laten afdrukken in een centrale en toch ga ik ervoor. Gewoon omdat ik het zelf wil doen.

                              Als je gaat beginnen met rekenen, stop ermee, je kan er nooit aanuit.

                              En hoe minder je print..... inderdaad hoe meer het kost.
                              Ik print een tiental A4tjes per maand. Telkens ik de printer opzet, koppen reinigen......
                              Er gaat meer inkt de vuilbak in dan op het papier.......

                              En toch ga ik ervoor, gewoon omdat ik het zelf wil doen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Eigen fotoprinter of printcenter?

                                Vanaf 17" breed begint het op te lopen (terwijl A2 niet zo vreselijk veel groter is dan A3+).

                                Issues and questions that you might want to think about before getting a large format printer. Questions that should not be ignored...

                                Comment

                                Working...
                                X