Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

    De ICE functie van de Nikon geeft amper een softening. Werkt helaas niet met zwartwit (wel met dia en kleurnegatieven). De nabewerking en verkleining doe ik in batch met Paintshop Pro 8 waardoor ik er omzeggens geen werk aan heb. Fysiek stof verwijderen heb ik nog nooit gedaan (maar ik sprong ook altijd héél precair om met mijn dia's en negatieven).
    Het is idd even slikken bij aankoop maar zoals ik zei : ik heb hem inmiddels terugverdiend, dus op de keper beschouwd valt het allemaal best mee. Vriend van me heeft de reflecta en is heel tevreden, zelf kan ik niet vergelijken maar ik weet dat de korrels véél eerder verschijnen dan de digitale blokjes. Bij zw-wi, waar de ICEfunctie niet werkt is de resolutie zodanig groot dat filmtransportslijtagestrepen (wat een woord ...) die je op een klassieke fotoafdruk in de doka serieus storen, dat is dus werken geblazen (maar dat is een werkje voor de klant en niet voor mij, ik werk al goedkoop genoeg :-) )
    Ik weet niet wat de klassieke digitalist rekent voor een diepscan en een verbeterde verkleining maar het is minstens factor 5 (als het geen 10 is). Tevens kan ik de leds zodanig afzonderlijk afregelen dat nabewerken niet nodig is maar dat is minstens een uur werk per beeld, dat doe ik enkel voor mezelf en dan nog mondjesmaat. Maar zoals je zegt : betaalbare wonderoplossingen zijn er niet.
    Zei Cruyff niet iets in de zin van : elk voordeel heb ze nadeel ? :-)
    In de economie noemen ze dat : de wet van de verminderende meeropbrengsten
    Maar dat geldt voor zowat alles, ook voor camera's en lenzen. Ik sloot nooit compromissen op fotografisch gebied tenzij ik in die grijze zone kom, dan wordt het wetenschapperke in mij wakker
    Zolang mijn D3 en Df blijven werken ga ik niet upgraden omdat ik me voor die prijs en mijn doelen niet fundamenteel kan verbeteren. Maar als ze het zouden begeven wordt het een D5, zeker weten !
    Geen idee wat ik ooit betaalde voor die 5000ED, SF21 feeder en film"slikker" maar het was véél. Heb ik er spijt van ? Neen.

    Maar om terug te keren naar het topic : bepaalde toeleveranciers (vraag me niet meer welke) hebben ooit een slide-duplicator gemaakt voor weinig geld, ik heb hem met Nikon mount maar die gaf op DX natuurlijk een beelduitsnede, ik flitste gewoon in de lens doorheen een melkglas. Op een FX ben je die beelduitsnede kwijt. Aangezien ik nooit iets verkoop moet ik die nog ergens liggen hebben, er zat zelfs een zoomfunctie op. Aangezien ik er toch totaal niks meer mee doe mag hij weg voor een symbolisch bedrag.

    Comment


    • #17
      Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

      Wat je kunt doen met een diascanner (Cano Scan FS2710 3000 dpi) en een constructie met diaprojector,omgebouwd.
      [IMG][/IMG]
      Gok maar wat met de scanner en met de omgebouwde diaprojector en een 100 mm macro gemaakt is.

      Comment


      • #18
        Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

        Ik denk de eerste met de dia scanner is gemaakt.

        Gewoon weg omdat de saturnisatie bij de tweede hoger is. En ik verwacht dat een digitale camera dit sneller probeert te verhogen, als een diascanner.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #19
          Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Ik denk de eerste met de dia scanner is gemaakt.

          Gewoon weg omdat de saturnisatie bij de tweede hoger is. En ik verwacht dat een digitale camera dit sneller probeert te verhogen, als een diascanner.

          En dat heb jij juist gezien.

          Comment


          • #20
            Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

            Ik heb er duizenden gefotografeerd met 'het debrurisysteem'. Omgebouwde diaprojector en de gewone (niet de L versie) Canon macro 100 mm voor aangekocht.
            Die laatste na het fotograferen van de dia's terug verkocht met wat verlies, maar mijn dias waren gedigitaliseerd voor een spotprijs.
            Op een dag waren ze er door. Ze allemaal op maat croppen + wat bewerken, stofjes wegtoveren enz vroeg wel wat meer tijd .
            Melkglasjes zijn geen probleem. Mocht je een debrurisysteem willen maken, geef me dan maar een seintje ik stuur je wel een wit melkglasje op.
            Ik had toen nog een oom die in de glasbranche werkte, en die heeft er me een pak bezorgd, mooi op maat gesneden.

            Comment


            • #21
              Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

              Wat je ook kan proberen ...
              The Friedman Archives Blog - photography wisdom and knowledge from the photographer at www.FriedmanArchives.com


              Wat heb je nodig: een macrolens, een stuk glas, een statief, een tablet van het ordinaire type. Je legt je tablet op tafel en je zorgt ervoor dat het scherm leeg is en wit (dat kan niet moeilijk zijn). Dat is je lichttafel. Dan leg je het glas op 4 pilaren en daar leg je je negatief op (hou het strak) of je dia. Je moet enige afstand bewaren tussen de lichtbak (je tablet) en je negatief, anders zie je de resolutie van het scherm. Eén stuk glas, anders krijg je Newton-ringen.
              Dan neem je een foto met je macrolens.

              Ik vermoed dat je minder korrel zult hebben dan met [de meeste] negatiefscanners, omdat de lichtbron diffuser is. Maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

              Comment


              • #22
                Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                Er zijn hier een aantal suggesties voorbij gekomen,maar het blijft toch zeer manueel.
                Dit is misschien wel een oplossing voor negatieven.
                Het voordeel van het Debruri-systeem is,dat je er een lader van 50 dia's kunt insteken.Als je wat georganiseerd bent,een diaprojector met afstandsbediening en een camera met afstandsbediening,beide met kabel,en je rekent 4 sec. per dia ,inclusief controle tussendoor van focus en belichting,dan kom je aan 200 sec,zijnde 3 min 20 sec.
                Een Reflecta-scan doet dit alles ook automatisch,maar in hoge resolutie en stofverwijdering etc.,doet hij er min. 3-5 min. per dia over.Maar kost ook iets,maar je moet er niet naar kijken(soms wel)
                Zoals je kunt zien hierboven ,is het fotograferen van dia's ook niet zo slecht.
                Maar voor grote reeksen is de diaprojector wel een optie.

                Als je bekijkt hoeveel keren dit topic al bekeken is,blijkt er toch een aantal mensen ook met deze vraag zitten.
                (NB:ik heb zelf een Canon,Minolta -diascanner,een Reflecta diascan,maar vind dat het systeem met de diaprojector voor grote reeksen,en mensen die geen diascan willen kopen,een zeer goede oplossing.)

                Comment


                • #23
                  Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Ik heb er duizenden gefotografeerd met 'het debrurisysteem'. Omgebouwde diaprojector en de gewone (niet de L versie) Canon macro 100 mm voor aangekocht.
                  Die laatste na het fotograferen van de dia's terug verkocht met wat verlies, maar mijn dias waren gedigitaliseerd voor een spotprijs.
                  Op een dag waren ze er door. Ze allemaal op maat croppen + wat bewerken, stofjes wegtoveren enz vroeg wel wat meer tijd .
                  Melkglasjes zijn geen probleem. Mocht je een debrurisysteem willen maken, geef me dan maar een seintje ik stuur je wel een wit melkglasje op.
                  Ik had toen nog een oom die in de glasbranche werkte, en die heeft er me een pak bezorgd, mooi op maat gesneden.
                  Hallo,

                  ben ondertussen al wat verder in mijn onderzoek... Ik heb mij een Nikon Coolscan V kunnen op de kop tikken en zal met deze de meest kritische dia's en negatieven inscannen.

                  Ik heb ook een oude diaprojector die ik wil ombouwen naar het 'debrurissysteem', maar daar moet ik nog verder kijken voor een macrolens...
                  Ik ga dan ook graag in op je aanbod voor een wit melkglasje, had zo meteen nog geen idee hoe daar aan te raken. (Ik stuur je nog een PM)
                  Nikon D300 & een beetje glas...
                  Iets kleiners als carry everywhere

                  Comment


                  • #24
                    Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                    Ik zit met hetzelfde probleem.
                    Ik heb dia's, kleur en zw/w-negatieven in kleinbeeld en 6x4.5.
                    Het gaat om een groot aantal: meer dan 10.000
                    Ik ga voor een flatbedscanner Epson V800.
                    deze doet 15 dia's of 3 negatiefstroken gelijktijdig.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                      Hallo,

                      ben ondertussen al wat verder in mijn onderzoek... Ik heb mij een Nikon Coolscan V kunnen op de kop tikken en zal met deze de meest kritische dia's en negatieven inscannen.

                      Ik heb ook een oude diaprojector die ik wil ombouwen naar het 'debrurissysteem', maar daar moet ik nog verder kijken voor een macrolens...
                      Ik ga dan ook graag in op je aanbod voor een wit melkglasje, had zo meteen nog geen idee hoe daar aan te raken. (Ik stuur je nog een PM)
                      Beetje later dan gepland, maar het melkglasje, gaat vandaag op de post naar jou toe.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                        Wat is debrurisysteem ?
                        Hier het topic waar dit allemaal beschreven is:
                        http://forum.belgiumdigital.com/f20/...de-365283.html
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #27
                          Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                          Hallo,

                          ben ondertussen al wat verder in mijn onderzoek... Ik heb mij een Nikon Coolscan V kunnen op de kop tikken en zal met deze de meest kritische dia's en negatieven inscannen.
                          Daar zal je nooit spijt van krijgen. Ik hoop dat je ook de SF-21 hebt en de "filmslikker". Het enige werk dat je met de SF-21 hebt is de dia's er in en er uit halen, al de rest gaat automatisch. Ik bewaar eerst de grote bestanden als archivering (ong 30 Mb per dia) en dan stuur ik de hele zwikzwak in batch voor een automatische correctie en verkleining. Tussen de 20 en de 30.000 scans gemaakt en de scanner werkt nog als nieuw. Ik ga nu wel weer mensen tegen de haren instrijken maar dat gedoe met een projector vind ik foefelen, ik vraag me af als jullie nooit zijn geconfronteerd met het bolpoppen van een dia. Ik heb wel de beste projectoren die te koop zijn (Leica's) maar ook die zijn daar teer aan. Trouwens, met fysiek ontstoffen haal je NOOIT de resultaten van de ICE-functie. Jammer dat in Zw-Wi de ICE-functie niet werkt.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                            Niets tegen de haren instrijken.
                            Maar als je 800 of tot 1700 euro wilt betalen voor een scanner,en je een oude diaprojector staan hebt,en je die kunt ombouwen voor een kleine 50 euro,ja wat denk je???
                            Verder ga ik niet ingaan op dat bolpoppen,hangt af van de warmtefilter in je projector,welke dia's en hoelang je hem aan één stuk gebruikt.
                            Maar die Coolscan is inderdaad zeer goed.Maar hebben ook hun problemen.
                            (Ik heb hier drie diascanners staan,maar vind dat systeem met die diaprojector voor de doorsnee gebruiker helemaal niet slecht en zeker betaalbaar.En zie je daar zoveel verschil in???.cfr. hier reeds geplaatste vergelijking.Voor de meeste mensen is dit al zeer aanvaardbaar.)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              Niets tegen de haren instrijken.
                              Maar als je 800 of tot 1700 euro wilt betalen voor een scanner,en je een oude diaprojector staan hebt,en je die kunt ombouwen voor een kleine 50 euro,ja wat denk je???
                              Verder ga ik niet ingaan op dat bolpoppen,hangt af van de warmtefilter in je projector,welke dia's en hoelang je hem aan één stuk gebruikt.
                              Maar die Coolscan is inderdaad zeer goed.Maar hebben ook hun problemen.
                              (Ik heb hier drie diascanners staan,maar vind dat systeem met die diaprojector voor de doorsnee gebruiker helemaal niet slecht en zeker betaalbaar.En zie je daar zoveel verschil in???.cfr. hier reeds geplaatste vergelijking.Voor de meeste mensen is dit al zeer aanvaardbaar.)
                              Dat bolpoppen is onbestaande in het debrurisysteem. Ik heb het nagemaakt en er ook de niet zo felle (= minder warme) lamp ingezet (50 W ipv 150 W).
                              Als ik me niet vergis staat dit ook door debruri omschreven, ofwel heb ik het elders gelezen.
                              Je hoeft maar een stukje van 5 x 5 cm een beetje helder te maken hé, en niet zodanig veel licht door de dia sturen om hem te projecteren. Dat is een immens verschil.
                              Werkt perfect, en ik en velen hier met mij kunnen het weten.
                              Zodoende was er van bolpoppen niks te merken. Zo'n 3.000 dia's mee gedigitaliseerd, wel een pak werk achteraf om ze een beetje juist te snijden, te ontstoffen met PS (ik heb het stofje per stofje gedaan, een beetje verbeteren van kleur enz.... Het scannen is in een wip gedaan en goed gedaan, daarna begint het werk.
                              Jammer dat ik demuro aan geen glaasje meer kon helpen... ze zijn op, allemaal naar mensen gestuurd die er me hier eentje vroegen via PB of anders.
                              Nu heb ik er nog ééntje voor mezelf .
                              Ik heb ook reeds meermaals mijn hele debruri systeem uitgeleend aan mensen van het forum hier, en allemaal weren ze hééél content van het resultaat.
                              Ik wil hier gedigitaliseerde dia's posten en dan moet je me eens zeggen waar je aan ziet dat het geen gewone digitale foto is.
                              Enne, misschien toch niet onbelangrijk.... het kost 'niks' . Als ik daar 800 tot 1700 euro kan mee besparen wil ik me daar wel een paar uurtjes mee bezig houden .
                              Last edited by Guest17; 12 juni 2017, 15:46.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                                Stofje per stofje ? Uitsnijden en kleurcorrectie ? Per stuk ? Make my day.
                                Vele duizenden dia's blijken er nu opeens maar 3000 te zijn ?
                                Blijkbaar heb jij tijd te veel man. Dat is in manuren onbetaalbaar.
                                En bovendien is mijn weinige resterende tijd onbetaalbaar
                                Ik wil het hier bij houden. OK ?

                                Comment

                                Working...
                                X