Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia Scanner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dia Scanner

    Een 5 tal jaren geleden heb ik mijn dia's ingescand via een gewone scanner met diascanmogelijkheid.
    De resultaten zijn weinig bevredigend, teveel ruis, lage resolutie enz...

    Ik had graag toch een betere kwaliteit gewenst.. dus mijn vraag is of iemand een diascanner kent die bevredigende resultaten geeft ? Ik ben niet van plan 1000 euro te geven aan een scanner vermits dit maar voor beperkt gebruik zal zijn.

    Suggesties van harte welkom.

    Alvast bedankt
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: Dia Scanner

    canoscan 8800 f gebruiker en dik tevreden .

    Comment


    • #3
      Re: Dia Scanner

      ik ga hoogstwaarschijnlijk een epson v500 aanschaffen, omdat ik nu ook met middenformaat foto's trek

      mocht je ze nog kunnen vinden voor een goede prijs, schijnen de minolta dimage II zeer goed te zijn

      groeten

      Comment


      • #4
        Re: Dia Scanner

        Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
        canoscan 8800 f gebruiker en dik tevreden .
        Dat is inderdaad waar. Prachtding voor die prijs.

        Comment


        • #5
          Re: Dia Scanner

          ik heb al verschillende draadjes van deze diascanners gevolgd, maar welke is nu in deze prijsklasse de betere: de Epson v500 of de Canoscan 8800 F?
          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

          Comment


          • #6
            Re: Dia Scanner

            Als je zeer goede kwaliteits dia's op een zeer goede kwaliteit wilt in scannen dan kan ik je maar een goede raad geven:
            Kijk voor een goede tweedehands Minolta dimage of Nikon scanner.

            Zelf heb ik mijn dia's ingescand met een Minolta dimage scanner die ik speciaal daarvoor nieuw had aangekocht.
            Vorig jaar heb ik deze aan een BDer door verkocht.

            Ik bezit nu een Canon 8800F scanner, dit is idd een zeer goede scanner.
            Met deze scanner kun je ook dias en negatieven scannen echter het is spielerei vergeleken met een echte dia scanner.
            Dit lijkt mij ook logisch de Minolta dimage koste 710 euro en de Canon 8800F koste mij 180 euro.

            mvg
            Antoine

            Comment


            • #7
              Re: Dia Scanner

              Ik zou ook even willen inpikken op dit draadje. Heeft er iemand ervaring met het scannen van VEEL dia's? Mijn moeder heeft me gevraagd het familiearchief te digitaliseren. Ik schat dat het toch wel zo'n 4.000 ingeframede dia's zijn. Die allemaal één voor één inscannen gaat zééééér veel tijd kosten vrees ik.
              Bij Konijn kwam ik deze tegen. Veel geld voor iets dat ik maar eenmalig zou gebruiken. Maar aan de andere kant zal het wel vlot gaan met zo'n aparaat.

              Iemand een idee wat het kost om 4.000 te LATEN inscannen? Kwaliteit moet niet super zijn. Het zijn 'maar' vakantiekiekjes.

              Comment


              • #8
                Re: Dia Scanner

                Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                Ik zou ook even willen inpikken op dit draadje. Heeft er iemand ervaring met het scannen van VEEL dia's? Mijn moeder heeft me gevraagd het familiearchief te digitaliseren. Ik schat dat het toch wel zo'n 4.000 ingeframede dia's zijn. Die allemaal één voor één inscannen gaat zééééér veel tijd kosten vrees ik.
                Bij Konijn kwam ik deze tegen. Veel geld voor iets dat ik maar eenmalig zou gebruiken. Maar aan de andere kant zal het wel vlot gaan met zo'n aparaat.

                Iemand een idee wat het kost om 4.000 te LATEN inscannen? Kwaliteit moet niet super zijn. Het zijn 'maar' vakantiekiekjes.
                Dia's digitaliseren m.b.v. een dia scanner kost heel veel tijd.
                Als de kwaliteit niet zeer hoog hoeft te zijn( voor afdrukken) of het aantal is teveel dan zou ik hier eens naar kijken.










                Er is volgens mij hier op BD ook iemand die iets moois in elkaar heeft gezet.


                Zelf heb ik in de analoge tijd heel wat oude familie foto's opnieuw gefotografeert.

                mvg
                Antoine

                Comment


                • #9
                  Re: Dia Scanner

                  Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                  Ik zou ook even willen inpikken op dit draadje. Heeft er iemand ervaring met het scannen van VEEL dia's? Mijn moeder heeft me gevraagd het familiearchief te digitaliseren. Ik schat dat het toch wel zo'n 4.000 ingeframede dia's zijn. Die allemaal één voor één inscannen gaat zééééér veel tijd kosten vrees ik.
                  Bij Konijn kwam ik deze tegen. Veel geld voor iets dat ik maar eenmalig zou gebruiken. Maar aan de andere kant zal het wel vlot gaan met zo'n aparaat.

                  Iemand een idee wat het kost om 4.000 te LATEN inscannen? Kwaliteit moet niet super zijn. Het zijn 'maar' vakantiekiekjes.
                  Ik heb een Nikon Coolscan 5000ED met een SF-21 feeder. Voor ingeraamde dia's (liefst zelfde dikte) reken ik 0,1 € per scan voor grote hoeveelheden, daarvoor maak ik per dia twee scans, een om te archiveren op hoge kwaliteit en een verbeterde in kleinere bestandsgrootte. DVD's niet inbegrepen in de prijs (ik heb het liefst dat ik ze krijg van de persoon in kwestie, dan is er geen getutter ivm merk, +R, -R ea).
                  De gewenste kwaliteit kies je desnoods zelf, betere kwaliteit levert alleen grotere bestanden en vraagt dus wat meer DVD's. Op 1 DVD zet ik drie laders aan de kwaliteit van hierboven.
                  Alle dias worden ontstoft via ICE.

                  Voor die prijs vind je ze nergens, het zal eerder een veelvoud zijn dan het dubbele.
                  Tijd ? Week of twee, zoiets (ik moet ook nog werken )

                  PaulM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dia Scanner

                    Ik verhuur mijn Reflecta digitdia 5000 wel indien interesse, in hoogste kwaliteit viel dit voor mij echt wel mee..

                    3600dpi
                    16Bit
                    Scan Mode: Quality
                    ICE Enabled
                    Dia profiel: Generic Positive Positve
                    +-90Mb TIF files

                    voorbeeldscans:
                    http://www.photo9.be./bd/digitdia-fullsize.jpg
                    http://www.photo9.be./bd/digitdia2-fullsize.jpg

                    'k heb er zelf zo'n 3600 dia's mee ingescanned.

                    Voor topkwaliteit zijn er betere scanners (in de prijsklasse +1000€), dat staat vast, maar voor grotere hoeveelheiden aan een deftige kwaliteit is hij toch ruim voldoende volgens mij.
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dia Scanner

                      ik zoek meer zoiets, ik heb meer dan 6.000 dia's ingescand met mijn minolta dimage scan dual II, en heb er het geduld niet meer voor ik heb er nog een 1.000-tal liggen.
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dia Scanner

                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        ik zoek meer zoiets, ik heb meer dan 6.000 dia's ingescand met mijn minolta dimage scan dual II, en heb er het geduld niet meer voor ik heb er nog een 1.000-tal liggen.
                        Dan is dit toch nog een stuk handiger denk ik: http://www.harpersphoto.co.uk/images...3646601_75.jpg
                        Mijn foto's
                        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dia Scanner

                          Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                          Dan is dit toch nog een stuk handiger denk ik: http://www.harpersphoto.co.uk/images...3646601_75.jpg
                          Ik zie een gewone projector, bedoel je projecteren en dan fotograferen ?
                          edit: is een diascanner, maar voor 1.000 dia's 700 euro uitgeven, zal het wel doen wanneer ik in pensioen ben ( verder met mijne dual II)
                          Last edited by toerist; 7 oktober 2009, 12:02.
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dia Scanner

                            Als je veel dia's moet inscannen is een flatbedscanner met doorlichtmogelijkheid het snelst. Je kan afhankelijk van het model 4, 8, 16, of gans de oppervlakte van een A4 vol inscannen. Je laat de computer en de scanner zijn werk doen, ondertussen doe je wat anders....nieuwe lading ...... Maar als je echt het uiterste aan kwaliteit wil gaat er niets boven een echte diascanner. Mogelijkheden hier zijn Minolta Dimage, Canonsan, Nikon Coolscan....
                            Het goedkoopste in deze reeks is de Minolta. destijds 4 a 500€ Voor de NIKON of de CANON ga je richting 1000€ tot een veelvoud hiervan. Maar kwaliteit kost nu eenmaal geld en ... TIJD.

                            Het hangt van uzelf af wat je ervoor overhebt.....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dia Scanner

                              lees eens: http://home.kpn.nl/braak117/scannen%20en%20scanners.pdf
                              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                              Comment

                              Working...
                              X