Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camerabatterijen ea. conditioneren.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camerabatterijen ea. conditioneren.

    Ik heb hier al veel informatie gevonden over verschillende laders, maar wat ik niet kan terugvinden;

    Gebruiken jullie die intelligente laders ook om de batterijen voor jullie camera's te conditioneren ? (gsm, smartphone,...) meestal spcifieke modellen die in een klassieke lader niets passen.
    Ik vermoed dat ze hier wel in passen: (ik kan het ook verkeerd hebben)
    vb: ansmann Energy XC3000
    Dit kost ook wel iets, maar is voor alles toepasbaar.

    Zijn er ervaringen op dit gebied ? (zo een lader neem je wel niet mee op vakantie natuurlijk, daarvoor zijn er de "kleinere" modellen.

    Zijn er alternatieven, ik hoor het graag !!

    (op termijn is zo een toestel sneller rendabel, door de vele toepassingen)

    vanaf 7de minuut en 20sec...
    Last edited by Dirk007; 26 september 2010, 10:26.

  • #2
    Re: Camerabatterijen ea. conditioneren.

    Veel van de camera's hebben speciale accu's, die passen in de lader die je erbij krijgt. Alle AA(A) accu's laadt ik een eenvoudige lader van Vivanco, die ook op 12V kan. GSM duw ik gewoon het stekkertje van de lader, ook bijgeleverd, in.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Camerabatterijen ea. conditioneren.

      Voor nikkel-metaalhydride accu's is die lader goed bruikbaar.

      Maar voor lithium-ion accu's gebruik je best de lader die bij het toestel geleverd is.
      Die lader geeft de juiste laadstroom en laadspanning, en belangrijker, die controleert de spanning per cel zodat de accu niet explodeert tijdens het laden. Bij deze lader zie ik dat ze de twee cellen in serie laden, zonder dat de controlecontactjes van de accu worden gebruikt.
      Als er dan geen overlaadbeveiliging in de accu zit, is het mogelijk dat de accu explodeert als er één van de twee cellen defect zijn.

      Een lithium-ion accu moet nooit geconditioneerd worden, als je die te diep ontlaadt dan vermindert de levensduur heel sterk.
      Bij de nieuwere camera-accu's is er een chip ingebouwd die gebruikt wordt om de juiste capaciteit van de accu bij te houden. Bij die accu's zal je na een aantal laadbeurten toch de accu moeten laten "calibreren" door de lader. Dan wordt de accu eerst volledig geladen, en daarna ontladen (tot een veilige spanning om de accu niet stuk te maken), en daarna wordt de accu weer terug geladen. De chip in de accu "onthoudt" dan de maximale capaciteit van de accu en de camera berekent aan de hand daarvan hoeveel foto's je nog kan maken voor de accu leeg is.
      (Dat is zo bij de accu van de 1D MKIII.)

      Het is dus heel simpel, voor lithium-ion accu's gebruik je de lader die bij het toestel geleverd is.

      Voor nikkel-metaalhydride accu's gebruik je best een automatische lader die per cel de laadstroom en laadspanning controleert. Voor AA en AAA accu's is de Maha MH-C9000 de referentie op dit ogenblik, misschien is de Ansmann even goed, maar die heb ik zelf nog nooit van dichtbij gezien. Als je grotere nikkel-metaalhydride accu's moet laden, dan kan het wel een goede investering zijn, maar voor lithium-ion accu's zou ik die lader nooit aanraden.

      Voor losse lithium-ion accu's gebruik ik een speciale lader die de accu's nooit verder kan laden dan 4,2V per cel (ik gebruik 14500 en 18650 lithium-ion accu's in led-zaklampen, die 18650 is de standaardcel die in zowat eke laptop wordt gebruikt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Camerabatterijen ea. conditioneren.

        Dat is een heel duidelijk antwoord !
        Ik was bij dit model uitgekomen, omdat deze ook 9v batterijen aankon.
        Maar daar zijn goedkopere alternatieven voor.

        Toch bedankt !Hopelijk zijn er nog mensen die er iets aan hebben.

        Comment

        Working...
        X