Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Accessoires

Aquaruim fotografie

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 16 november 2008, 08:56
Baviaantje's schermafbeelding
Baviaantje Baviaantje is offline
Member

Standaard Aquaruim fotografie

Hello,

Ik ben een beginnend persoon die foto's neemt. Fotograaf neem ik zelfs nog niet in de mond. Eén van m'n geliefkoosde onderwerpen (maar ook heel ondankbaar wegens technische onkunde, momenteel) is aquarium fotografie, in hoofdzaak m'n eigen bakken. Als ik m'n camera auto laat doen, is de sluitertijd zo lang dat m'n foto's op een hippieprent lijken. De foto's zijn niet goed omdat de beweging van de vissen er nooit in vastgelegd wordt. Als ik zelf ga shutter tijd instellen op kortere tijden (vanaf +/- 1/200e wordt de beweging vastgelegd) is m'n foto weer veel te donker. Ik heb (nog) geen lichtsterk objectief (18-200 VR momenteel) en gezien ik geen enkele intentie heb om professionele shoots te doen, plan ik niet onmiddellijk om ene aan te schaffen. In de relatief nabije toekomst overweeg ik wel de 105 micro VR van Nikkor, maar da's nog niet aan de orde. (zou die veel uithalen in DIT geval?)

Ik ben er dus via allerhande sites en een beetje gezond verstand achter gekomen dat ik meer licht nodig heb in de bak om m'n vissen beter te kunnen vastleggen op de gevoelige plaat.

Wat stellen jullie hiervoor voor? Nogmaals, vandaag heb ik enkel een Nikon D60 en een SB-600. De dure optie (in mijn nederige mening) is aanschaffen van 3 SB-900's zodat eentje de master is en de andere twee slaves. Totalte kostprijs: 1110 euro voor drie flitsers. Da's waaaaaaaaaaaay over budget . De goedkope(re) oplossing, daar ben ik dus vandaag naar op zoek. Ik dacht van een winkel in NL het antwoord gekregen te hebben toen ze me een set van Falcon Eyes aanraadden, maar in de winkel wist de verkoper van dienst me te zeggen dat dat dus NIET zou gaan in samengang met m'n SB-600 op het toestel. Wat ik wel kan doen is m'n SB-600 opofferen, en een voetje opzetten met een contactje die dan die beide externe flitsers zou aansturen. Dan kan ik echter M'n 600 niet meer gebruiken in die setup. Zonde.

Bij deze nogmaals: ik heb er zelf bijzonder weinig verstand van. Alle tips rond deze opzet en eventuele raad om extra licht in m'n bak te voorzien zijn heel welkom. Mogelijks zullen er ook dingen komen die ik niet graag hoor zoals "je SB-600 was een miskoop jij sloeber", maar die moeten dan maar.

http://farm4.static.flickr.com/3270/...bcb3af.jpg?v=0 is een voorbeeldje van een foto die qua compositie op niets trekt, maar die wel toont hoe m'n enkele SB-600, met een sync kabeltje boven het aquarium geplaatst, alvast een beginnend resultaat oplevert van waar ik naartoe wil. De kleur is behoorlijk realistisch (op mijn scherm toch), de vis bewoog maar is toch behoorlijk goed vastgelegd -in mijn nederige mening opnieuw-. Bedoeling van die foto is niet in eerste plaats beoordeling te krijgen, maar als iemand de onweerstaanbare drang voelt, ga gerust je gang.

Alvast bedankt!

Mvg,
Koen Eeckhoudt
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 16 november 2008, 14:49
Perrush's schermafbeelding
Perrush Perrush is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Perrush
Standaard Re: Aquaruim fotografie

Koen,

aquariumfotografie is een heel moeilijk omdat je :

1) met weinig licht zit en dus moet gaan flitsen om mooie foto's te maken
2) met glas zit dat reflecteert en waardoor je moet shooten
3) je met dieren werkt, dus je hebt niet alles in de hand.

Je weet dus al dat je meer licht moet hebben en dat je daarvoor moet flitsen. Of je dat nu doet met een SB of met een studioflitser is eigenlijk gelijk. Alleen is een studioflitser meestal sterker (SB richtgetal = 30, FE 300 AD richtgetal = 55) + je hebt daar lichtvormers (lees : softbox) voor zodat je je licht kunt spreiden.

waarom is flitsen bij aqua nu zo moeilijk ?

- Als je enkel van voorflitst, dan krijg je een heel platte foto welke bevreemdend overkomt omdat we normaal nooit een aqua met frontlicht zien.
- Als je enkel van bovenflitst, dan krijg je weer zware schaduwen onder stenen, planten en vissen. Maar das wel de makkelijkste oplossing
- ideaal is dus gedeeltelijk boven (hoofdflits) en gedeelte vanvoor flitsen (invulflits). Maar das de moeilijkste oplossing.

concreet over je SB.

Je kan ook een sofbox kopen (neem dan een strip van 30*120 cm bvb of evt zelf maken) en hang daar je SB flitser in. Dan is je licht iig al gespreid en is het maar de vraag of die sterk genoeg is. Die softbox hang je dan boven je bak en je flitst maar net genoeg bij om je vissen 'te bevriezen', zo hou je het effect het natuurlijkst.

op cichlidforum zitten er wel een paar die dit onder de knie hebben dacht ik
http://www.cichlid-forum.com/phpBB/v...f2b230e4166265

En anders hoor ik het wel

Greetz
stefan
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 16 november 2008, 19:40
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
Die softbox hang je dan boven je bak en je flitst maar net genoeg bij om je vissen 'te bevriezen', zo hou je het effect het natuurlijkst.
Bedankt voor de uitleg. Hetgeen je beschrijft is precies wat ik wil bereiken. Voldoende licht om de vissen te bevriezen, maar niet ZO veel dat ze er bleekjes uitzien.

Misschien ga ik eens op jacht naar zo'n softbox waarin ik m'n SB-600 kan steken, als 'budget' oplossing. Indien die niet voldoet, kan ik nog altijd opteren om een Falcon Eyes set aan te schaffen natuurlijk.

Mvg,
Koen
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16 november 2008, 20:15
D_Reamzzz's schermafbeelding
D_Reamzzz D_Reamzzz is offline
Junior Member

weet niet of dit ook enigzins opgaat bij aquaria, maar is qua prijs zeker te proberen (enkel de verlichting dan natuurlijk. eventueel derde lampje langs boven?

Goedkope en snelle ministudio
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16 november 2008, 20:26
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
weet niet of dit ook enigzins opgaat bij aquaria, maar is qua prijs zeker te proberen (enkel de verlichting dan natuurlijk. eventueel derde lampje langs boven?

Goedkope en snelle ministudio

Funny you should mention it... Zonder die post te lezen, had ik dat geprobeerd... Ik had echter eventjes niet nagedacht bij 't feit dat zoiets GIGANTISCH warm wordt. Ik had zo'n lamp bovenop m'n aquarium geZET, op de dekruit tussen voor en achterkant (steunbalk die de voor en achterkant bij mekaar houdt). Resultaat: ik was op weg om m'n cam te halen (licht genoeg dacht ik bij mezelf) en de bovenkant van de aquarium is gewoon rats in twee gebarsten. How dumb one can be

Toch bedankt voor de tip! Ik ben van plan om op m'n andere aquaria verder te testen met m'n bouwlampen, zei het dan wel met een buffertje tussen de lamp en de aquarium zelf

Laatst gewijzigd door Baviaantje; 16 november 2008 om 20:27 Reden: typo
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 16 november 2008, 20:34
demeyereg is lid van de Belgiumdigital VZW demeyereg's schermafbeelding
demeyereg demeyereg is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
Bedankt voor de uitleg. Hetgeen je beschrijft is precies wat ik wil bereiken. Voldoende licht om de vissen te bevriezen, maar niet ZO veel dat ze er bleekjes uitzien.

Misschien ga ik eens op jacht naar zo'n softbox waarin ik m'n SB-600 kan steken, als 'budget' oplossing. Indien die niet voldoet, kan ik nog altijd opteren om een Falcon Eyes set aan te schaffen natuurlijk.

Mvg,
Koen
Wat mij ook een probleem blijkt, is de verontreiniging in het water bij gebruik van flitsen, deze kleine deeltjes lichten namelijk overdreven op bij het flitsen, en zijn in sommige gevallen erg storend, doe ook eens een test met een polarisatiefilter en polarisatiefolie vóór je lampen en of flitsen, kan soms wonderen doen

Laatst gewijzigd door demeyereg; 16 november 2008 om 20:38
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16 november 2008, 20:42
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
Wat mij ook een probleem blijkt, is de verontreiniging in het water bij gebruik van flitsen, deze kleine deeltjes lichten namelijk overdreven op bij het flitsen, en zijn in sommige gevallen erg storend, doe ook eens een test met een polarisatiefilter en polarisatiefolie vóór je lampen en of flitsen, kan soms wonderen doen
De deeltjes in het water zijn wat mij betreft eerder persoonlijke smaak. Ik vind het een aquariumfoto heel wat mooier maken, maar weinigen treden me bij in die mening. Ik vind zo'n opgekuiste aquarium foto er niet "echt" uit zien...

Ivm polarisatie: doel je dan op reflectie van de vensters die minder zouden zijn? Ik had daar ook al over nagedacht na dat gelezen te hebben in een boek...

Nogmaals een ferme bedankt aan iedereen die hier antwoord op de vragen van een newbie. Ik wou dat ik dit forum wat vroeger had ontdekt
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 17 november 2008, 08:40
demeyereg is lid van de Belgiumdigital VZW demeyereg's schermafbeelding
demeyereg demeyereg is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
Ivm polarisatie: doel je dan op reflectie van de vensters die minder zouden zijn? Ik had daar ook al over nagedacht na dat gelezen te hebben in een boek...
Neen, gaat eerder over de diepere kleurweergave, maar ook de glansplekjes van je lichten/flitsen op de glanzende schubben van de vissen, natuurijk heb je dan nog wat meer licht nodig, maar zet eens een polarisatiefliter op je camera, en verdraai deze eens op zicht, je zal meteen zien wat ik bedoel, maar dan kan je ook nog eens met gepolariseerd licht gaan werken, maar dat is dan terug een stuk moeilijker te doen en te beoordelen.
  #9 (permalink)  
Oud 17 november 2008, 09:21
frank207be is lid van de Belgiumdigital VZW frank207be's schermafbeelding
frank207be frank207be is offline
Senior Member

Misschien eens een idee om eens samen te komen voor aquarium fotografie? Dan kunnen we ervaringen delen en elkaar tips geven en trucs aanleren.

Ik zou hier graag het initiatief nemen

MVG,
  #10 (permalink)  
Oud 17 november 2008, 13:05
Member

Daar sluit ik me zeker bij aan. Hoewel het dan in mijn geval eerder tips ontvangen dan geven zal zijn! Ik kan wel alvast zeggen hoe het niet moet
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 17 november 2008, 19:02
Member

btw: www.aquatic-photography.com is een zware aanrader als je wilt zien wat er mogelijk is

http://www.aquatic-photography.com/f...play.php?f=102

in die link moet je maar es een paar Picture of the Month threads aanklikken. Mogelijks moet je wel registreren alvorens je ze te zien krijgt, maar daar zitten echt SCHITTERENDE plaatjes bij
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 17 november 2008, 20:17
KevinC1991's schermafbeelding
KevinC1991 KevinC1991 is offline
Member

Hey, welkom op het forum.

Blijkbaar ben ik hier niet de enige "aquarium-freak"

Ik stel meestal m'n camera zo in:
- ISO 800
- F5.6 (groter gaat niet)
- sluitersnelheid zo snel mogelijk (meestal 1/40

Dat gaat goed als ik traagzwemmende vissen wil fotograferen zoals Maanvissen.
Of m'n Ancistrus dolichopterus die bijna niet beweegt.

Wil ik echter snelle visjes fotograferen, zoals H. callistus flits ik met de interne flits.
SOms geeft dat een mooi resultaat, soms weer niet.

Off topic: wat voor vissen/aquaria heb je allemaal? :P

grts

CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 17 november 2008, 20:23
Member

12 cyphotilapia gibberosa die te koop staan (lees: frontosa's)
20 troheussen die momenteel in een te kleine bak zitten wegens kapot gemaakt grote bak met foto's dervan te pakken (dat verhaaltje doe'k wel es op die werkgroep die we gaan organiseren )
5 scalaars (maanvissen) die besproken zijn door mennen nonkel omdat ze hun bak hier aan't ontgroeien zijn
een community (lees: overschotbakje die historisch gegroeid is) met daarin N. Pulcher, N. Brichardi, N. Tetracanthus, ...
en dan in elk van de bakken nog de gebruikelijke pleco's
M'n fronts gaan dus weg, de tropheussen krijgen hun bak. Verder zou'k na de verhuis nog willen m'n kleinere bakken (80 en 160 liter) willen vervangen door wat grotere.

Jij?

Back on topic: tropheussen fotograferen met de instellingen die je aanhaalt ==> streepjes op de foto. Beesten zitten geen twee seconden stil

We moeten van die werkgroep es werk maken

Laatst gewijzigd door Baviaantje; 17 november 2008 om 20:28
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 17 november 2008, 20:34
Member

Ah, vooral Afrikane dus..

Ik heb nen 180liter bak me:
- 2 scalares
- 7 Hypessobrycon callistus
- Kopel Ancistrus
- 8 Otocinclus affinis
- Paar endlerguppen en 1 ramirezi vrouwke die weg gaan

En in een 60cm bakje momenteel een stuk of 10 jongen van Apistogramma cacatuoides.

Ja, zou idd wel leuk zijn. :P

Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 17 november 2008, 20:38
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KevinC1991 Bekijk bericht
Ah, vooral Afrikane dus..

Ik heb nen 180liter bak me:
- 2 scalares
- 7 Hypessobrycon callistus
- Kopel Ancistrus
- 8 Otocinclus affinis
- Paar endlerguppen en 1 ramirezi vrouwke die weg gaan

En in een 60cm bakje momenteel een stuk of 10 jongen van Apistogramma cacatuoides.

Ja, zou idd wel leuk zijn. :P
Yup, vooral afrikanen... het water hier uit de kraan is er namelijk perfect voor
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 21 november 2008, 16:17
Zwarte Duivel Zwarte Duivel is offline

een andere optie, maar die zal al wel overwogen zijn denk ik, toch kan ik het niet laten de volgende tip ook te geven en die werkte bij mij best wel...

wacht tot het buiten donker is, doe de gordijntjes van je kamer dicht, en zorg vervolgens dat het licht van je aquarium je enige licht is dat er in de kamer is. Vervolgens richt je je fototoestel naar je aquarium, je gaat er recht voorzitten, je neemt een statief en je maakt je foto's met en zonder flits. Het is aan te raden van eveneens je foto's zo te kadreren dat er enkel het aquarium opstaat en niets anders want dan berekent je fototoestel een héél andere uitkomst voor het binnenvallend licht en de belichting van de objecten in de zoeker/ spiegel.

daarna enkele testjes met en zonder flitser op de camera en je krijgt al aardige foto's (vind ik toch).
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 21 november 2008, 17:50
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Duivel Bekijk bericht
een andere optie, maar die zal al wel overwogen zijn denk ik, toch kan ik het niet laten de volgende tip ook te geven en die werkte bij mij best wel...

wacht tot het buiten donker is, doe de gordijntjes van je kamer dicht, en zorg vervolgens dat het licht van je aquarium je enige licht is dat er in de kamer is. Vervolgens richt je je fototoestel naar je aquarium, je gaat er recht voorzitten, je neemt een statief en je maakt je foto's met en zonder flits. Het is aan te raden van eveneens je foto's zo te kadreren dat er enkel het aquarium opstaat en niets anders want dan berekent je fototoestel een héél andere uitkomst voor het binnenvallend licht en de belichting van de objecten in de zoeker/ spiegel.

daarna enkele testjes met en zonder flitser op de camera en je krijgt al aardige foto's (vind ik toch).
Klopt. Handig als je een overzicht van je bak wilt showen.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 22 november 2008, 14:11
* PB * * PB * is offline
Junior Member

Afgelopen donderdag heb ik een macroflitser, SB-R1C1, aangeschaft om mijn mogelijkheden voor de macro- en close-up fotografie wat uit te breiden. Aangezien Ik ook in het bezit ben van een aquarium en mijn collega's steeds vragen, laat eens wat foto's van je vissen zien, heb ik die avond een poging gewaagd om wat close-ups van mijn vissen te maken. Daar ik de aquariumfotografie niet ambieer (nooit eerder foto's van vissen gemaakt), ben ik niet ontevreden met de twee korte sessies die ik gedaan heb.

Op donderdag heb ik mijn D80 uitgerust met de 105 VR macro en de flitsset. Natuurlijk licht komt van boven, dus heb ik de 2 flitsertjes zo hoog mogelijk op de ring gemonteerd, zeg maar op 11 en op 1 uur. De flitskoppen heb ik geneigd zodat het licht op ongeveer 20 cm voor de lens de optische as doorkruist. Autofocus uitgeschakeld, en dan maar wachten totdat er een vis in beeld verschijnt waarvan ik vind dat deze ook nog een beetje compositorisch er goed uitziet.

Op de eerste foto had ik mijn Iso nog op 100 staan. Sluitertijd is default 1/60 s (kan op de D80 korter worden gemaakt door de persoonlijke instelling auto FP op aan te zetten, bij D70s kan dit niet). Diafragma is hier f/5.6.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_01.jpg

Op de tweede foto heb ik de volgende instellingen gebruikt: Iso 400, 1/125 s en f/8.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_02.jpg

Mijn snelle conclusie na deze sessie was dat de camera/flitsers zich zo dicht mogelijk bij de vooruit moet bevinden om hinderlijke reflecties, zoals die in de eerste foto te zien zijn, te vermijden. Een nadeel van 105 VR macrolens is dan dat het zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, is om de vissen in zijn geheel op de foto te krijgen.

Vrijdag opnieuw een sessie gedaan met een korter brandpunt. Nu met de D70s en 18-70mm @ 70mm. Maximale afbeeldingmaatstaf is geloof ik 6,2 op 0,38 m.

Op deze derde foto heb ik de volgende instellingen gebruikt: Iso 640, 1/60 s en f/8. Ik had deze middag de bak verschoond en een aantal plantengroepen vernieuwd waardoor het water nog troebel was. De witte spikkels in de foto zijn hiervan het resultaat.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_03.jpg

Na deze twee korte sessies ben ik wel enthousiast geworden over aquariumfotografie en zal in de toekomst nog meerdere keren voor mijn bak te vinden zijn De conclusie die ik eerder aanhaalde ga ik zeker nog eens onderzoeken. Het kan ook zijn dat ik mijn camera niet helemaal horizontaal heb gehouden maar iets naar boven gericht.

KoenEeckhoudt, ik hoop dat iets hebt aan mijn bevindingen. Zoals ik al aanhaalde ben ik ook een newbie voor wat betreft aquariumfotografie.

Groeten, Paul

Laatst gewijzigd door * PB *; 22 november 2008 om 14:14 Reden: Links naar foto's klopte niet
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 22 november 2008, 22:07
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door * PB * Bekijk bericht
Afgelopen donderdag heb ik een macroflitser, SB-R1C1, aangeschaft om mijn mogelijkheden voor de macro- en close-up fotografie wat uit te breiden. Aangezien Ik ook in het bezit ben van een aquarium en mijn collega's steeds vragen, laat eens wat foto's van je vissen zien, heb ik die avond een poging gewaagd om wat close-ups van mijn vissen te maken. Daar ik de aquariumfotografie niet ambieer (nooit eerder foto's van vissen gemaakt), ben ik niet ontevreden met de twee korte sessies die ik gedaan heb.

Op donderdag heb ik mijn D80 uitgerust met de 105 VR macro en de flitsset. Natuurlijk licht komt van boven, dus heb ik de 2 flitsertjes zo hoog mogelijk op de ring gemonteerd, zeg maar op 11 en op 1 uur. De flitskoppen heb ik geneigd zodat het licht op ongeveer 20 cm voor de lens de optische as doorkruist. Autofocus uitgeschakeld, en dan maar wachten totdat er een vis in beeld verschijnt waarvan ik vind dat deze ook nog een beetje compositorisch er goed uitziet.

Op de eerste foto had ik mijn Iso nog op 100 staan. Sluitertijd is default 1/60 s (kan op de D80 korter worden gemaakt door de persoonlijke instelling auto FP op aan te zetten, bij D70s kan dit niet). Diafragma is hier f/5.6.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_01.jpg

Op de tweede foto heb ik de volgende instellingen gebruikt: Iso 400, 1/125 s en f/8.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_02.jpg

Mijn snelle conclusie na deze sessie was dat de camera/flitsers zich zo dicht mogelijk bij de vooruit moet bevinden om hinderlijke reflecties, zoals die in de eerste foto te zien zijn, te vermijden. Een nadeel van 105 VR macrolens is dan dat het zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, is om de vissen in zijn geheel op de foto te krijgen.

Vrijdag opnieuw een sessie gedaan met een korter brandpunt. Nu met de D70s en 18-70mm @ 70mm. Maximale afbeeldingmaatstaf is geloof ik 6,2 op 0,38 m.

Op deze derde foto heb ik de volgende instellingen gebruikt: Iso 640, 1/60 s en f/8. Ik had deze middag de bak verschoond en een aantal plantengroepen vernieuwd waardoor het water nog troebel was. De witte spikkels in de foto zijn hiervan het resultaat.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_03.jpg

Na deze twee korte sessies ben ik wel enthousiast geworden over aquariumfotografie en zal in de toekomst nog meerdere keren voor mijn bak te vinden zijn De conclusie die ik eerder aanhaalde ga ik zeker nog eens onderzoeken. Het kan ook zijn dat ik mijn camera niet helemaal horizontaal heb gehouden maar iets naar boven gericht.

KoenEeckhoudt, ik hoop dat iets hebt aan mijn bevindingen. Zoals ik al aanhaalde ben ik ook een newbie voor wat betreft aquariumfotografie.

Groeten, Paul
Mooi overzichtje, waarvoor dank.

Wat je zeker es moet proberen (heb daar zelf een quick test mee gedaan) is om je flash bovenaan het aquarium te zetten, en je camera gewoon 'normaal'. Ik heb een paar snelle tests gedaan met automatische instellingen. En daar zijn ook een paar mooie dingetjes uitgekomen, als je 't mij vraagt.

http://farm4.static.flickr.com/3249/...eb3622.jpg?v=0
op deze heb ik m'n vriendin de flitser aan de linker kant van het aquarium laten vasthouden en cam volledig auto(heb nog geen statief )

http://farm4.static.flickr.com/3270/...bcb3af.jpg?v=0
da's eentje met de flitser bovenaan, en alles auto gelaten op de cam.

Beide foto's zijn met een Nikon D60 en een 18-200 VR genomen, gewoon uit de hand, geen statief gebruikt. Qua resultaat ben ik over die beide shots al heel tevreden. Waarschijnlijk zullen velen er hier niet mee akkoord gaan, maar ik heb ook nog niet de tijd genomen om de tips die ik hier heb gelezen om te zetten in een aantal testen. (binnenkort verhuis en net een aquarium naar de kl*ten geholpen door een 350Watt lamp boven op te zetten in de veronderstelling dat er dan meer licht in m'n aquarium zou zijn om er foto's van te kunnen nemen. Long story short zit ik nu met een groep vissen die verkocht mag/moet worden, dus nog weinig affiniteit met die groep om te fotograferen, en m'n favoriete groep vissen zit nu in een bak die eigenlijk te klein is en ook niet ingericht om propere foto's van te nemen)

Ik ben -gezien die beide foto's- geneigd om eerst te gaan investeren in een tele (sigma 120-400 of 150-500) alvorens over te gaan tot een macro lens. Ik ga namelijk ook heel graag naar de zoo en dergelijke om daar te gaan foto's proberen nemen.

Nogmaals dank voor de tips die hier alvast aan bod zijn gekomen, ik neem ze mee bij volgende testen (weliswaar zonder macro lens om te beginnen) en laat de resultaten op geregelde basis dan nog wel es zien. (zie ook m'n thread ivm falcon eyes ss 150 set). Voor m'n aquarium fotografie zelf ga ik wss wel nog een flitsset aanschaffen, zodat m'n SB-600 een beetje spierballen naast zich krijgt. Nu lukt het aardig om een bepaalde zone van het aquarium te belichten, maar full shots zijn -voorlopig- nog uit den boze. Ik denk wel dat mits een softbox en de flash op manueel full power de volledige bakken moeten kunnen worden voldoende belicht om alvast de sluitertijd wat korter te houden om de beweging te bevriezen, maar ik vrees dat het wat krap wordt om ook heel mooi de kleuren te laten uitkomen.

Mvg,
Koen.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 23 november 2008, 12:45
* PB * * PB * is offline
Junior Member

Standaard Re: Aquarium fotografie

Die twee foto's mogen er ook best zijn. Hoewel duidelijk is dat je met één flitser eigenlijk niets kan klaarmaken. Om een mooie egale belichting te krijgen zal er gewerkt moeten worden met meerdere flitsers.

Voor statische vissen kan een statief zinvol zijn. Voor mijn vissen zeker niet handig omdat ze geen seconde op dezelfde plaats blijven.

Ik heb net als jij ook nog een SB-600 en kan inderdaad nog wel eens proberen om deze als hoofdverlichting van boven te gebruiken en dan tegelijkertijd de kleine flitsertjes los van de camera aan de onderkant van de vooruit plaatsen om de anders harde schaduw wat af te zwakken. Door de SU-800 kan ik namelijk de flitsratio tussen de SB-600 en de twee SB-R200 zelf bepalen. Lijkt me echt een projectje voor rond de kerstdagen.

Tegen die tijd zal ik mijn bevindingen plaatsen.

Groeten, Paul.
Met citaat reageren
  #21 (permalink)  
Oud 23 november 2008, 17:30
Member

Standaard Re: Aquarium fotografie

Nog een mini shoot gedaan...

Het heeft een tijdje geduurd alvorens ik werkte met flits boven de bak, maar het levert toch verdomd een grote vooruitgang op hoor. (let niet op compo aub, niet op gelet).

setup voor deze foto's Nikon SB-600 in ttl modus boven aan het aquarium, gericht naar links onder, op de foto's gezien.

Mvg,
Koen
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 25 november 2008, 19:46
Member

Mooie foto's.

Is een canon 50mm F1.8 lens goed geschikt voor aquariumfotografie?

groetjes

Met citaat reageren
Reageren

Labels
aquarium, d60, flits, sb600

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten