Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

    Heeft iemand ervaring met de Verbatim MediaShare Wireless ?
    En dan vooral de back-up funktie om een SD-kaart, via dit apparaat te kopiëren naar een (portable) externe schijf.
    Als het goed werkt lijkt me zoiets ideaal. Een SD-kaart en een HD hebben we allemaal wel, dus voor ca. 40€ zou dat heel mooi zijn.
    Vooral, omdat je geen laptop o.i.d. meer hoeft mee te zeulen.

    Alvast dank voor het lezen.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

  • #2
    Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

    Hierbij heb ik ook volgende vraagjes :

    - is 150 mb/sec overdrachtsnelheid niet heel weinig voor bvb RAW-files?
    - wat gebeurd er tijdens een onderbreking van de wifi wanneer je bezig bent bestanden over te zetten?

    Toen ik op zoek was om het liveview beeld van de camera te krijgen op een tablet is blijkbaar gebleken dat dit niet goed
    werkte via wifi (schokkend beeld en het beeld op de tablet was geen realtime maar kwam achter)
    De enigste oplossing was een rechtstreekse kabel en dit werkt perfect.
    Zo kan ik alles sturen via een tablet en ook gegevens opslaan vanuit te camera.

    Groetjes,

    Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

      Er bestaan beschrijvingen om via een raspberry pi zo'n aparaatje te bouwen - zelfs zonder display gekoppeld.
      WD en Toshiba hebben dacht ik ook schijven met batterijen - en een usb-kaartlezer.
      Als we die mediashare bekijken gaat alles over usb2 en kan je dus als't meezit de volle 480mbit/s halen (in't echt zal 't eerder 20MByte/s zijn netto). Kijk na of er genoeg batterijpower in dat kastje zit, en of 't snel genoeg is - dus toch even wat zoeken naar reviews. Die wifi zal dienen om de beelden met een smartphone of tablet na te kijken via een webbrowser. Dan maakt die 150mbit/s veel minder uit.
      groeten

      Comment


      • #4
        Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

        Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
        Heeft iemand ervaring met de Verbatim MediaShare Wireless ?
        En dan vooral de back-up funktie om een SD-kaart, via dit apparaat te kopiëren naar een (portable) externe schijf.
        Als het goed werkt lijkt me zoiets ideaal. Een SD-kaart en een HD hebben we allemaal wel, dus voor ca. 40€ zou dat heel mooi zijn.
        Vooral, omdat je geen laptop o.i.d. meer hoeft mee te zeulen.

        Alvast dank voor het lezen.
        Heb sinds de zomer een gelijkaardig toestel van Ravpower.

        Is voor mij perfect bruikbaar als backup systeem tijdens een reis.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

          Raspberry Pi zero (niet de W - de goedkope van 5€ zonder wifi dus + header te solderen kost 2€ + een picbrella) - er ontbreken nog een paar draadjes - maar dat vormt u een idee hoe eenvoudig dit in zelfbouw kan. De broncode is een vele soorten al gepubliceerd waardoor u die kan aanpassen. Ik denk niet dat het op't eind van de rit goedkoper uitkomt - maar ik volg zo graag m' credo: "ik betaal, ik beslis, ik blijf altijd en overal de baas over". En op de pi, kastje en de pibrella na - had ik alles al in huis... (het enige hatelijke moment is - als ik in die bak met usb en digitale draden en convertoren moet duikelen - dan kan je me horen mompelen dat het allemaal eenvoudiger - steviger - groter en lomper had gemogen - maar zonder dat geen pi zero, ach ja).

          Er ontbreken dus nog wel wat draadjes (voor we commentaren krijgen). Het is bedoeld om jullie zin te doen krijgen (er zijn toch slechte mensen op deze wereld - en sedert het vagevuur door het vaticaan is afgeschaft...).



          Nu als ik dat kan schat ik dat +/- 20% van de BD-fora-gebruikers dit moeten aankunnen - het leeuwendeel doe je immers met standaardprogramma's zoals rsync en wat bash en/of python-scripts. Daar is niks hocus-pocus aan - het staat ook allemaal beschreven op het grote sprookjesboek met de naam internet. Google maar gerust naar Raspberry image backup - en de resulaten rollen er uit - een van de recentere artikelen daaromtrend staat in 2 delen (22 + 23) van "raspberry geek".

          U merkt ook dat ik er een batterij heb bijliggen - eigenlijk kan die m'n camera's voeden - en tegelijkertijd kan ik die dus gebruiken om dit concept mee op te houden. Er ligt met opzet GEEN harde schijf bij. De stick zelf is 64GB, en de kaartlezer heb ik gratis ergens bijgekregen. Dit lijkt bijna op een bijdrage de ter-ziele-gegane wrekkenkrant.

          Comment


          • #6
            Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

            Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
            Heb sinds de zomer een gelijkaardig toestel van Ravpower.

            Is voor mij perfect bruikbaar als backup systeem tijdens een reis.
            Laat ik voor jij dit bericht geplaatst hebt de Verbatim MediaShare Wireless bij Conrad besteld heb.
            Nu ik die jij beschrijft zie heb ik deze ook gelijk besteld.
            Stom dat ik de Verbatim MediaShare Wireless niet bij Amazon heb besteld hier hoef ik geen verzendkosten te betalen en kun je het zo terug sturen.
            Bij conrad moet je verzendkosten betalen en ook als je niet niet wilt hebben moet je retourskosten betalen.
            Maar goed waarom heb ik de Ravpower besteld.
            Ten eerste een accu van 6000 mAh plus dat je via een kabelaansluiting internet kunt krijgen.
            Heb wel eens dat als je op vakantie bent je alleen via kabel internet kunt krijgen en dan is dit een hele goede oplossing. de Ravpower aansluiten op de kabel en verder internetten met je apparaten.

            Comment


            • #7
              Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

              Oorspronkelijk geplaatst door martinh123 Bekijk bericht
              Heb wel eens dat als je op vakantie bent je alleen via kabel internet kunt krijgen en dan is dit een hele goede oplossing. de Ravpower aansluiten op de kabel en verder internetten met je apparaten.
              Idd. Ook al regelmatig gebruikt als Wifi hub. Zelfs anno 2017 bestaan er nog hotels waar slechts 1 device gratis is. Filehub is dan de oplossing.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

                Allemaal bedankt voor het reageren en meedenken. Ik ga ook de RAVpower bekijken.
                Van Western Digital heb ik er een van de vorige generatie(zonder SD-slot) gehad , maar daar kwam ik niet eens ingelogd. (je leest meer deze klachten, en niet alleen bij Western Digital)
                Dus die heb ik teruggestuurd. Bovendien kost de nieuwere 229 €. Best veel als je al een HD hebt liggen. Althans zo kijk ik er tegen aan.
                Bij Conrad komt er voor dit bedrag geen verzendkosten bij, en terugzenden is gratis. (althans voor Nederland )
                Ik verdiep me nog verder , en heb ik een beslissing genomen, zal ik zeker mijn ervaring met jullie delen.
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                Vriendelijke groeten, Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

                  Hallo,

                  blij te zien dat mijn reactie destijds naar SteefD voor de RavPower WD-03 nu zoveel opvolging krijgt.

                  Ik heb deze WD-03 nu reeds 2 jaar (besteld bij Amazon) en is nog altijd mijn trouwe backup op reis.
                  Support van RavPower was indertijd al zeer goed met snelle reacties terug, beta versies teruggekregen, snelle update van de app,....

                  Dat maakte ook voor mij dit de ideale oplossing.

                  Let wel! Ik gebruik het als een backup, dus ik laat foto's op mijn SD-kaartje staan en kopieer ze dan ook 's avonds naar een HDD zodat ik mijn foto's op 2 plaatsen heb en de HDD verdwijnt dan in de kluis...
                  Gewoon kopiëren naar een HDD en dan de SD-kaart wissen is niet aan te raden, er kan altijd iets mislopen met een kopie of een HDD. Of je HDD kan altijd gestolen worden.

                  Met de huidige prijzen van SD-kaartjes kan dat het probleem niet zijn...

                  Een gewaarschuwd man...
                  Nikon D300 & een beetje glas...
                  Iets kleiners als carry everywhere

                  Comment


                  • #10
                    Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                    Support van RavPower was indertijd al zeer goed met snelle reacties terug, beta versies teruggekregen, snelle update van de app,....
                    Nog altijd zeer goede support.

                    Nadat ik enkele bugs in hun iOS en Android apps had gerapporteerd, kwam er na enkele weken reeds een update waarin alles opgelost was!
                    Ze stelde zelfs voor om een deel van de aankoopsom terug te storten!
                    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                    Website - 500px - Instagram

                    Comment


                    • #11
                      Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

                      Hoe ben je zeker dat de transfer van je sd-kaart via de ravpower naar de ssd of hdd volledig is gelukt ?


                      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                        Hoe ben je zeker dat de transfer van je sd-kaart via de ravpower naar de ssd of hdd volledig is gelukt ?


                        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                        Je kan de files zowel op de SD-kaart als de USB drive gewoon zien staan met de app.
                        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                        Website - 500px - Instagram

                        Comment


                        • #13
                          Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

                          Ik had voor mijn vakantie een oude eee-pc (met ssd) geherinstalleerd met linux om gemakkelijk copiëen te maken van de sd-kaart.

                          [emoji6]uiteindelijk heb ik deze oplossing niet gebruikt omdat ik een 13inch hp spectre kon gebruiken. (Licht, klein, smal, handig en je hebt toch een volwaardige pc mee)



                          Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

                            Gewoon een SanDisk 400GB Ultra UHS-I microSDXC Memory Card, voor een slordige 250€

                            mogelijkheden genoeg om een backup naar een sd kaart te maken ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Apparaat voor back-uppen op fotoreis.

                              Allen bedankt voor de latere inbreng. Het blijkt toch meer te leven dan ik dacht !
                              Ik heb nog niet beslist of het de Rav of de Verbatim wordt, maar mocht het de Rav worden, heb ik ook een site gevonden, meer dicht bij huis. Link
                              Graag het verzoek om de discussie te beperken tot dit type apparaten, want de keuze voor een dergelijk ding is juist, om niet met een laptop(je) of ander zwaar apparaat in de rugzak te hoeven sjouwen.
                              Ik heb nl. een (inmiddels iets verouderde) Asus Transformer met USB en SD-slot in mijn bezit, maar die gaat toch wegen in je rugzak. Een foto uitrusting op zich is al zwaar genoeg !
                              En nogmaals als je al een portable HD hebt liggen, is het alleen maar weggegooid geld om een apparaat van 200 tot 250 Euro te kopen.
                              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                              Vriendelijke groeten, Johan

                              Comment

                              Working...
                              X