Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoomlens die geluid maakt tijdens zomen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoomlens die geluid maakt tijdens zomen

    Ik heb een vrij oude lens 28-80mm, nog van mijn analoge camera, die ik nu wil gebruiken op mijn digitale. Het draaien aan de zoomring verloopt niet zo vlot als bij de nieuwe lenzen. Het geeft een beetje een schuifgeluid. Precies of er zeer kleine stofdeeltjes in het mechanisme geraakt zijn. Op zich niet storend maar ik vroeg me af of het mogelijk is zo een draairing te smeren met siliconespray of zoiets? Misschien bega ik een onvergeeflijke fout door dit te doen? Waarschijnlijk zijn daar wel producten voor in de handel...

  • #2
    Re: Zoomlens die geluid maakt tijdens zomen

    Ik zou zeker geen siliconenspray gebruiken, want je weet nooit waar die allemaal terecht komt.
    Als er wat nevel op een lenselement raakt, dan zal dat zeker niet bevorderlijk zijn voor de kwaliteit van de foto's.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Zoomlens die geluid maakt tijdens zomen

      Gebruik die lens maar gewoon verder, tot je ziet wat je ligt en iets beters kan kopen

      Ik ben niet beschaamd om oude en minder prestigieuze lenzen te gebruiken, maar deze is echt geen hoogvlieger

      Je hoeft geen L-glas te kopen, van Canon is er bv de EF 24-85 3.5-4.5 USM, ook van Sigma enz zij er beslist genoeg treffelijke midrange zooms tweedehands te vinden

      Comment


      • #4
        Re: Zoomlens die geluid maakt tijdens zomen

        Lenzen zonder USM maken die niet steeds een beetje geluid?
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Zoomlens die geluid maakt tijdens zomen

          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Lenzen zonder USM maken die niet steeds een beetje geluid?
          Ja, maar dat is bij het scherpestellen (AF). Hier gaat het blijkbaar om het geluid bij het draaien aan de zoomring.

          Groetjes, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment

          Working...
          X