Weergegeven resultaten: 1 t/m 19 van 19

Standaard Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

Een paar stomme vragen misschien...

Maar sinds een tijdje heb ik de 70-200 VRII....heerlijk objectief, maar merkte gisteren wat vreemde flares op bij tegenlicht opnames. Na inspectie de zonnekap nog eens goed bekeken...en in de zonnekap zit, wanneer hij op het objectief zit, linksboven een soort "uitsparing/gaatje/sleuf" van zo'n 3 cm. Deze komt precies overeen met de positie van de flare op de foto. (Had er met name in portretstand last van, maar dat zal ook met de positie van de zon te maken hebben).

Ik denk er dus over deze af te gaan plakken, want zo schiet een zonnekap zijn nut toch voorbij lijkt me.

1. Weet iemand waar deze sleuf voor dient?
    2. Is er een standaard "onderdeel" te krijgen om deze non destructief dicht te maken?
    3. Is dit iets dat meer mensen zijn tegen gekomen met gebruik van dit objectief?
    Mijn objectieven zijn all round...

Standaard Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

Bij echt tegenlicht helpt een zonnenkap niet, dus als de lichtbron gewoon zichtbaar is via de zoeker.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

een zonnenkap is toch voornamelijk om strooilicht tegen te gaan. Flare is geen gevolg van strooilicht.
    The Knight That Says Ni...kon

Nu ja...ik dacht laten we het beestje een naam geven...het is ook een soort van strooilicht. Lichtbron is niet zichtbaar in beeld uiteraard...

Zal even een voorbeeldje posten

Voorbeeldje...rechts onderin het beeld...kwam op meerdere foto's (met verschillende standpunten tov de zon) terug op exact dezelfde plek...waar dus ook die uitsparing zit...

Nog eens testen met een zwart stukje tape erop en eraf.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Uw zonnekap zit toch in de goede positie ? Heb je het klikje gehoord ?
    D7000, 10.5 tot 340 mm . . .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dicidi Bekijk bericht
    Uw zonnekap zit toch in de goede positie ? Heb je het klikje gehoord ?
    die kan inderdaad veel doen!

maar als da door da geval komt! zal daar rap wa tape ophangen hier!

btw nice picture
    nikon stuff
    webstekje

Ik klik hem er altijd goed op inderdaad Na met mijn oude 80-200 meerdere malen bijna mijn zonnekap verloren te hebben...vind ik het kliksysteem geweldig!

Ga maar eens aan de slag met zwarte tape dan...maar niemand ook een idee waar die uitsparing überhaupt voor dient?

@David...thanks

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Ga maar eens aan de slag met zwarte tape dan...maar niemand ook een idee waar die uitsparing überhaupt voor dient?
    Om een polarisatiefilter te verdraaien misschien ? Bij de zonnekap van mijn 70-400 is er een uitsparing (met klepje ) voorzien, dus dat zou me logisch lijken...
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Klinkt logisch...dat ik daar niet aan gedacht heb

maar zal dan wel een pola met apart draaimechanisme zijn dan...sleufje is iets van 10mm breed...dus een vinger zal daar niet door kunnen

Om een pola te draaien misshien?

maar zal dan wel een pola met apart draaimechanisme zijn dan...sleufje is iets van 10mm breed...dus een vinger zal daar niet door kunnen
    Bij mij is die iets breder dacht ik (1,5 cm, zoiets - misschien meer) .
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Je hebt gelijk Joris...1,5cm breed...ik bedoelde 10mm hoog ongeveer

Maar hoe zou je het pola er door moeten draaien dan? Zal met een hendeltje ofzo moeten dan? (die dus door die sleuf past...)

Aangezien ik zelden Pola's gebruik...gaat er dus gewoon tape overheen...

die vraag heb ik ook wel, als't voor een pola is, welke dien je dan te gebruiken
    nikon stuff
    webstekje

Na inspectie de zonnekap nog eens goed bekeken...en in de zonnekap zit, wanneer hij op het objectief zit, linksboven een soort "uitsparing/gaatje/sleuf" van zo'n 3 cm.
    Zorgen dat het sleufje rechtsonder zit. Misschien zit die er wel 180 graden verkeerd op.

Hij zit met de merktekens goed (Nikon tekst boven)...

Maar ga hem gewoon afplakken denk ik...heb nog wel ergens goede zwarte tape liggen

Hij zit met de merktekens goed (Nikon tekst boven)...
    Dat hoort onder.

Hmm...dan zat hij dus niet goed...wel vreemd, ben altijd gewend om de "witte stipjes" tegen elkaar te drukken en dan de zonnekap erop te draaien, dan komt de tekst boven uit...hier dus de sluiting tegen het merkteken aan, zodat de tekst onder uit komt...

Maar dan zat hij dus niet goed

Regels voor berichten