Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

    Zoals de titel zegt...

    Naar't schijnt zou men hiermee oudere lenzen kunnen gebruiken op elke Canon Eos.
    Die adapters vind men gemakkelijk op Ebay voor een 20 Euro en de lenzen zijn overal spotgoedkoop te vinden.

    Nadeel is natuurlijk geen AF, + manueel diafragma instellen...

    Nu enkele vraagjes: is dit wel de moeite ?

    Zijn er hier lenzen voor te vinden die echt scherp zijn zoals hedendaagse lenzen ? Zoja welke precies ?

    Vbtje van een m42 lens:
    Rockads Marketing Hub yakında bu alan adında hizmet vermeye başlayacak.


    Dus tesamen met de adapter zou me dit 60 Euro kosten terwijl een nieuwe moderne lens me algauw 400-500 Euro zou kosten.
    Voor die prijs neem ik het handmatige focussen graag bij !

    Alvast bedankt


    Pascal
    Last edited by scalll; 16 oktober 2005, 14:10.

  • #2
    Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

    Ik heb dit ook overwogen, maar jammer genoeg te weinig informatie gevonden over het gebruik en het resultaat met de adapter en de lenzen ...

    Maar misschien schaf ik mij ooit nog eens zo'n adapter aan ...


    -- Raf --

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

      Heb me ondertussen een adapter besteld via ebay...
      Nu nog een top lenske zien te vinden..

      Ik hou jullie op de hoogte...

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

        lijkt me handig als je dan ook deftig manueel kunt focussen.
        geen idee hoe dat zit met een 20D.

        anders kan je een ander matglas laten steken.

        zonder heeft het echt meer weg van gok werk dan van focussen
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

          Heb mogelijkheid om een setje m42-lenzen te kopen:

          Pentacon 29mm, 2.8
          Pentacon 50mm, 2.8
          Praktica 80-200mm, 4.5

          + Praktica camera 1000 tls + macro tussenringen + verdubbelaar + flash + tas

          75 Euro

          Hmmmm... zou een schoon test-setje kunnen zijn

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

            Hi,

            Bezit zo een M42 voor schroefdraad conversie op een Canon 20 D.

            Heb een 135 mm Zeiss Sonnar lens.

            Focus = manueel, belichting = semi manueel omdat je de 20D op "M" zet, en dus kan zien aan het metertje of het onder of overbelicht is op een bepaalde stop bij een bepaalde snelheid.

            Reden om te hebben: je kan zeer goede lenzen aan een belachelijke prijs kopen. Maar echt dik gezaaid zijn die lenzen niet . Op de Fotografiebeurzen zoals het alpheusdal vind je quasi niks.

            Je kan dit best gebruiken voor lenzen die je niet veel nodig hebt, en als snelheid niet belangrijk is.

            Mooie resultaten te bereiken zoals deze pano (5 vertical stiched images) Afgedrukt op 1 meter groot : haarscherp.



            Dpaul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

              Bedankt Paul, indrukwekkende pano !!

              Wel ik heb zojuist een 55mm Fujinon 1.8 besteld voor 15 Euro (thuisgeleverd ).
              Kwestie om eens voorzichtig uit te testen zonder al te veel geld uit te geven .

              Ik heb ook een handige site gevonden met een database van M42-lenzen...



              Van elke lens een gedetailleerde beschrijving + soms foto-voorbeelden van gebruikers !!

              Hier een link naar de bestelde Fujinon 55mm lens..

              Er staat zelf een vbtje bij van een gebruiker..., ziet er niet slecht uit (ook met een 20D genomen).

              De verkoper zei mij dat ik de MKII van die versie zou krijgen (dus mét coating)..

              Nu nog een week wachten , daarna breng ik wel verslag uit

              Edit: hier nog een verbazingwekkend vbtje (asahi lens):


              en hier

              http://m42.povlab.org/picture_show.php?mid=10&pid=7
              Last edited by scalll; 17 oktober 2005, 20:41.

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

                Mag ik weten hoeveel je betaald hebt voor de adapter ?

                -- Raf --

                Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                Heb me ondertussen een adapter besteld via ebay...
                Nu nog een top lenske zien te vinden..

                Ik hou jullie op de hoogte...

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door raf
                  Mag ik weten hoeveel je betaald hebt voor de adapter ?

                  -- Raf --
                  21.5 Euro (verzendingskosten inbegrepen) via ebay...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

                    Als mijn email probleem opgelost is ga ik er mij ook eentje aanschaffen

                    Welke lensvattingen passen nu eigenlijk allemaal op een M42 adapter ?
                    Ik heb nu al verschillende verhalen gehoord en ik weet het niet meer ...
                    Op een ander forum las ik dat ook objectieven met p-draad op een M42 vatting passen, maar op nog een ander forum las ik dat dat niet het geval was ....

                    Kan iemand hier duidelijkheid brengen a.u.b ?


                    --Raf--
                    Last edited by raf; 18 oktober 2005, 09:08.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Scall
                      Zijn er hier lenzen voor te vinden die echt scherp zijn zoals hedendaagse lenzen ? Zoja welke precies ?
                      50 mm f1.8 Pentacon

                      Oorspronkelijk geplaatst door raf
                      Op een ander forum las ik dat ook objectieven met p-draad op een M42 vatting passen, maar op nog een ander forum las ik dat dat niet het geval was ....
                      De 'P' in P-Draad staat voor Praktica, P-Draad is normaal gezien hetzelfde als M42 draad.

                      Over goede prijzen gesproken: ik heb op E-Bay twee analoge M42 (Praktica MTL5b) bodies, een 28-200 f3.5-5.3, 200 f3.5, 135 f2.8, 50 f1.8, 28 f2.5, 2x teleconvertor + een paar UV filters gehaald voor alles samen net geen 90 EUR (incl. verzendingen).

                      Ik ben zeker geinteresseerd in de bevindingen van mensen die M42->EOS adapters gebruiken, want ik wil er ook wel eentje.
                      Hoeveel zou het eigenlijk kosten om zo'n manueel focus matglas in een EOS te steken? Doet canon dat zelf of moet je het aan een amateur overlaten?
                      http://francks.wordpress.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hds
                        Hoeveel zou het eigenlijk kosten om zo'n manueel focus matglas in een EOS te steken? Doet canon dat zelf of moet je het aan een amateur overlaten?
                        Kan je hier wat meer uitleg over geven ? Wat is het voordeel hiervan ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                          Kan je hier wat meer uitleg over geven ? Wat is het voordeel hiervan ?
                          Ik bedoel zo'n "split prism" scherm in de viewfinder. Vroeger hadden SLR's een cirkel in de viewfinder die wazig was als het beeld onscherp was, maar transparant was als het beeld in focus was, wat scherpstellen in moeilijkere situaties heel eenvoudig maakte. Ik _DENK_ (heb er zelf geen maar wil er binnenkort een aanschaffen) dat dit niet meer in moderne EOS camera's zit.
                          http://francks.wordpress.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hds
                            Ik bedoel zo'n "split prism" scherm in de viewfinder. Vroeger hadden SLR's een cirkel in de viewfinder die wazig was als het beeld onscherp was, maar transparant was als het beeld in focus was, wat scherpstellen in moeilijkere situaties heel eenvoudig maakte. Ik _DENK_ (heb er zelf geen maar wil er binnenkort een aanschaffen) dat dit niet meer in moderne EOS camera's zit.
                            Ja, dat zit er inderdaad niet in, was nochtans zeer handig
                            ALS dat al kan ingebouwd worden achteraf, vraag ik me af wat dat gaat kosten!?
                            Zelf heb ik hier nog een aantal Olympus OM lenzen liggen, en kzou die wel eens op m'n EOS willen schroeven, maar als je altijd op de tast moet scherpstellen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie heeft er ervaring met de M42 adapter voor EOS met oude lenzen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                              ALS dat al kan ingebouwd worden achteraf, vraag ik me af wat dat gaat kosten!?
                              Het kan blijkbaar, dit bedrijf ( http://www.keoptics.com/ ) - geen ervaring mee, gewoon gevonden via google - verkoopt split prism screens voor een vijftal courante DSLRs. Voor $90 heb je het goedkoopste 20d scherm.
                              Helaas moet je hem dan nog installeren. Dat doen ze blijkbaar wel voor $50, maar dan mag je camera wel een trip over de oceaan maken... .
                              http://francks.wordpress.com

                              Comment

                              Working...
                              X