Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 50mm lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke 50mm lens?

    Beste,

    Graag had ik jullie mening eens gehoord.
    Ik zit nl in twijfel welke lens aan te schaffen!

    Ofwel de: Nikon AF-S 50mm f/1.8G
    Ofwel de: Nikon AF-S 50mm f/1.4G

    Al wat revieuws gelezen en de meningen zijn uiteenlopend!
    Ik werk ondertussen niet meer net de Nikon D90 maar de D7100

    Graag jullie reactie!

    Alvast hartelijk dank!

    mvg - Luc

  • #2
    Re: Welke 50mm lens?

    Hangt van je doel en je budget af, alsmede van je andere objectieven.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Welke 50mm lens?

      Budget speelt geen rol!
      Doel: hoofdzakelijk portret

      Comment


      • #4
        Re: Welke 50mm lens?

        Ik spreek over Canon nu, daar hebben ze die lenzen ook in hun gamma.

        De 1.8 is lekker goedkoop en best wel ok. Ideaal als je eens een leuk portret wil maken of zo.
        De 1.4 is dan behoorlijk duurder en presteerd eigenlijk maar zeer goed vanaf f2. Betere keuze als je van plan bent die meer in te zetten.

        Zelf heb ik de 1.4 omwille van de ander voordelen zoals USM scherpstelling en betere bouwkwaliteit.
        Moest ik opnieuw moeten beslissen tussen die 2 (voor canon) dan zou ik toch weer voor de 1.4 gaan hoor

        Maar ik spreek hier natuurlijk over de canonversies. Hoe de kwaliteitverschillen zijn bij nikon weet ik niet.

        Comment


        • #5
          Re: Welke 50mm lens?

          Dank u Spanjaart en Xafke!

          Nu weet ik al meer door deze goede uitleg!
          Als er nu nog es iemand reageert die met Nikon lenzen werkt kan ik er aan denken een besluit te nemen!
          Thx

          Comment


          • #6
            Re: Welke 50mm lens?

            heb zelf de 50mm 1.8(nikon) op de d7100 als nu op de d800e
            en ik ben er zeer tevreden over, goede (vlugge) AF en behoorlijk scherp wijd open (en vanaf f2.2 fantastisch scherp in mijn ogen op dx)
            al was dit uiteraard in de hoeken minder eens ze op de d800e stond

            maar de echte topper is de sigma 50mm 1.4 ART, zowat alles is beter op deze lens (en al zeker dan de 50mm 1.4 van nikon die zeker in de hoeken niet van de scherpste is)

            en als geld écht geen rol speelt: de 58mm 1.4 nikon: duur!
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Welke 50mm lens?

              Kan Bulke41 alleen maar bijtreden, al kom ik dan van Canon en zit ik nu bij Fuji.

              Op Canon heb ik de 50mm 1.8 gehad, niet alleen versie II maar ook de I met metalen vatting, de topper was echter de Sigma 1.4, en dat was de ART serie nog niet.
              geen van allen kunnen tegen de 56mm 1.2 van Fuji op, maar dat is een andere discussie
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: Welke 50mm lens?

                Voor portret is de Nikon 58mm zeker de betere maar heel duur.
                Ook de 60mm macro is voor portret erg goed.
                De 1.8 85mm is op dx al aan de lange kant maar ook erg goed.
                Natuurlijk zijn de genoemde 50mm objectieven ook prima, maar een beetje kort voor portret.
                Kwalitatief zijn beide goed.
                Last edited by Spanjaart; 17 februari 2015, 21:48.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Welke 50mm lens?

                  Thx voor de tips mensen! Ga die sigma 50mm 1.4 ART en de de 58mm 1.4 nikon es opzoeken op internet
                  Last edited by Luc D90; 17 februari 2015, 23:41.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke 50mm lens?

                    is de 85 F1.4 geen veel gebruikte potretlens?
                    ik denk dat 50mm te kort is qua brandpunt.
                    Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
                    Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke 50mm lens?

                      [QUOTE=Lieven Lema;4278848]Kan Bulke41 alleen maar bijtreden, al kom ik dan van Canon en zit ik nu bij Fuji.

                      Op Canon heb ik de 50mm 1.8 gehad, niet alleen versie II maar ook de I met metalen vatting, de topper was echter de Sigma 1.4, en dat was de ART serie nog niet.

                      Heb voor de Sigma 50mm f1.4 ART gekozen! De test ervan gelezen en wat reviews en komt er zeer goed uit!
                      De lens aangeschaft en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn andere 3.5-5.6 en m'n f2.8 en f4 lenzen maar deze 50mm f1.4 geeft me geen scherpe foto's op m'n D7100!

                      Wellicht een instelling aan de camera die niet goed staat? Op AF zijn de foto's beter maar M/A of P stand krijg ik 1/3 vh gezicht niet scherp!
                      Last edited by Luc D90; 25 februari 2015, 10:09.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke 50mm lens?

                        Ik heb de Nikkors 1.8 en 1.4 50 gehad
                        Ik gebruik alleen nog een oude Nikkor 1,2 50mm Ais en een 1,4 Sigma Art
                        De eerste voor mooi dromerige portretten, de tweede voor ragscherpe foto's met mooie achtergrondonscherpte
                        Ik vind de twee door jou genoemde Nikkors wel okee maar niet bijzonder.


                        John

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke 50mm lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          heb zelf de 50mm 1.8(nikon) op de d7100 als nu op de d800e
                          en ik ben er zeer tevreden over, goede (vlugge) AF en behoorlijk scherp wijd open (en vanaf f2.2 fantastisch scherp in mijn ogen op dx)
                          al was dit uiteraard in de hoeken minder eens ze op de d800e stond

                          maar de echte topper is de sigma 50mm 1.4 ART, zowat alles is beter op deze lens (en al zeker dan de 50mm 1.4 van nikon die zeker in de hoeken niet van de scherpste is)

                          en als geld écht geen rol speelt: de 58mm 1.4 nikon: duur!
                          Heb voor de Sigma 50mm f1.4 ART gekozen! De test ervan gelezen en wat reviews en komt er zeer goed uit!
                          De lens aangeschaft en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn andere 3.5-5.6 en m'n f2.8 en f4 lenzen maar deze 50mm f1.4 geeft me geen scherpe foto's op m'n D7100!

                          Wellicht een instelling aan de camera die niet goed staat? Op AF zijn de foto's beter maar M/A of P stand krijg ik 1/3 vh gezicht niet scherp!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke 50mm lens?

                            Heb voor de Sigma 50mm f1.4 ART gekozen! De test ervan gelezen en wat reviews en komt er zeer goed uit!
                            De lens aangeschaft en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn andere 3.5-5.6 en m'n f2.8 en f4 lenzen maar deze 50mm f1.4 geeft me geen scherpe foto's op m'n D7100!

                            Wellicht een instelling aan de camera die niet goed staat? Op AF zijn de foto's beter maar M/A of P stand krijg ik 1/3 vh gezicht niet scherp!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke 50mm lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Luc D90 Bekijk bericht
                              Heb voor de Sigma 50mm f1.4 ART gekozen! De test ervan gelezen en wat reviews en komt er zeer goed uit!
                              De lens aangeschaft en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn andere 3.5-5.6 en m'n f2.8 en f4 lenzen maar deze 50mm f1.4 geeft me geen scherpe foto's op m'n D7100!

                              Wellicht een instelling aan de camera die niet goed staat? Op AF zijn de foto's beter maar M/A of P stand krijg ik 1/3 vh gezicht niet scherp!
                              Toch opletten als je ze gebruikt als portretlens dat de scherptediepte op f1.4 zeer klein zal zijn en je geen enkel hoofd volledig scherp zal krijgen.
                              Tenzij je ze zou gebruiken op f5.6 natuurlijk.
                              Mischien een vb. posten met exif?
                              MVG. Hugo

                              Comment

                              Working...
                              X