Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

    Hallo allemaal,

    Binnen enkele maanden doet mijn dochter haar plechtige communie waarvan ik graag de foto's had genomen voor op het kaartje.

    Mijn camera is een Canon 70 D en ik heb de beschikking over volgende lenzen:
    * Canon 70-200mm f/4L USM
    * Canon 17-55mm f/2.8 IS USM
    * Canon 50mm f/1.4 USM

    Indien nodig mag ik ook een 70-200mm f/2.8 IS USM ii gebruiken van een goede vriendin.

    Graag had ze de fotoshoot laten doorgaan in een weide/manege met als hoofdonderwerp zijzelf met een paard (kunnen we regelen met een kennis).

    Zelf heb ik al enkele jaren ervaring in het fotograferen (en in semi automatische standen A en S mode) maar dan vooral in het fotograferen in honden. Een portretje van mijn dochter ook af en toe natuurlijk maar met een paard erbij lijkt me wel een uitdaging.

    Graag had ik aan jullie advies willen vragen welke lens of lenzen het meest aangewezen zijn in deze situatie (ik hou wel van een beperkte Dof)? Alsook tips voor de shoot zelf zijn heel welgekomen!

    Met vriendelijke groeten,

    Tom
    Canon

  • #2
    Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

    De drie lenzen die je al hebt kunnen allemaal perfect gebruikt worden voor communiefoto's, het is helemaal niet nodig om er extra geld aan uit te geven.

    Met de 50mm en de 70-200 f4 is het perfect mogelijk om foto's te maken met een onscherpe achtergrond.
    Maar als je een volledig paard op de foto wil krijgen met de 70-200 op 200mm, dan moet je wel een heel stuk van het onderwerp af blijven (de cropfactor van je camera zorgt ervoor dat je nog eens 1,6x verder achteruit moet).
    Welke lens je het best gebruikt hangt volledig af van wat je wil fotograferen en hoe je wil dat het resultaat er uitziet.
    Met een 85mm f1,2 of 135mm f2 kan je een nog kleinere scherptediepte bekomen, maar dan is het ook mogelijk dat bijvoorbeeld alleen maar de ogen scherp zijn, en dat vinden de ouders van de communicanten meestal niet zo goed voor op de kaartjes...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De drie lenzen die je al hebt kunnen allemaal perfect gebruikt worden voor communiefoto's, het is helemaal niet nodig om er extra geld aan uit te geven.

      Met de 50mm en de 70-200 f4 is het perfect mogelijk om foto's te maken met een onscherpe achtergrond.
      Maar als je een volledig paard op de foto wil krijgen met de 70-200 op 200mm, dan moet je wel een heel stuk van het onderwerp af blijven (de cropfactor van je camera zorgt ervoor dat je nog eens 1,6x verder achteruit moet).
      Welke lens je het best gebruikt hangt volledig af van wat je wil fotograferen en hoe je wil dat het resultaat er uitziet.
      Met een 85mm f1,2 of 135mm f2 kan je een nog kleinere scherptediepte bekomen, maar dan is het ook mogelijk dat bijvoorbeeld alleen maar de ogen scherp zijn, en dat vinden de ouders van de communicanten meestal niet zo goed voor op de kaartjes...
      Bedankt voor uw reactie!
      Het is inderdaad het plan om het met mijn huidige uitrusting te redden.
      Een kleine scherpte/diepte vind ik zelf bijzonder mooi (dat de ogen er echt mooi uitkomen) maar dat is zoals u zegt minder besteed voor het grote publiek.
      In ieder geval doe ik alles mee en kan ik altijd op het moment zelf van objectief wisselen.
      Ik ben ook van plan om op bvb. Flickr eens te zoeken naar voorbeelden van een model met paard.
      Eigenlijk was ik zelf liever naar zee of naar het bos geweest maar deze keer is het de dochter die het voor het zeggen heeft...
      Canon

      Comment


      • #4
        Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

        Mhilarius (marit hilarius)
        Bekende nederlandse bloggster en ook actief op photofacts, die heeft ook al veel met modellen en paarden (zelfs olifant) gewerkt en dit bij beperkte scherptediepte
        Enkel de ogen scherp niet voor iedereen, ok, maar als je fan bent van beperkte dof is het niet altijd enkel de ogen en zo hé, full body is het vaak minder extreem en dat zien dan weer erg veel mensen graag

        Tip: paard en dochter met een goeie afstand vd achtergrond, zal je ook helpen voor dit effect

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          Mhilarius (marit hilarius)
          Bekende nederlandse bloggster en ook actief op photofacts, die heeft ook al veel met modellen en paarden (zelfs olifant) gewerkt en dit bij beperkte scherptediepte
          Enkel de ogen scherp niet voor iedereen, ok, maar als je fan bent van beperkte dof is het niet altijd enkel de ogen en zo hé, full body is het vaak minder extreem en dat zien dan weer erg veel mensen graag

          Tip: paard en dochter met een goeie afstand vd achtergrond, zal je ook helpen voor dit effect

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          Super bedankt voor de tip! Ga ik zeker eens bekijken!
          Ik denk allereerst eens te proberen met de telelens op een afstand om te zien wat dit geeft.
          De 50mm kan nog altijd boven gehaald worden indien nodig.
          Canon

          Comment


          • #6
            Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

            Ik denk dat je met de 50mm al mooie opnamen kan bekomen. Ik heb ooit op mijn 30D met de 50mm een foto gemaakt van mijn achterneefje op zo'n 2 meter dacht ik. De diafragma stond op F2 en er was op paar meter afstand van mijn onderwerp iets wat op de foto kwam. Resultaat mooie blurred achtergrond. Dus kies de locatie zo dat je 5 a 10 meter afstand tussen je onderwerp en achtergrond is.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Ik denk dat je met de 50mm al mooie opnamen kan bekomen. Ik heb ooit op mijn 30D met de 50mm een foto gemaakt van mijn achterneefje op zo'n 2 meter dacht ik. De diafragma stond op F2 en er was op paar meter afstand van mijn onderwerp iets wat op de foto kwam. Resultaat mooie blurred achtergrond. Dus kies de locatie zo dat je 5 a 10 meter afstand tussen je onderwerp en achtergrond is.
              Bedankt voor uw reactie! Maar zou de dof niet mooier zijn met de telelens op 200 mm? Al moet ik dan wel zeker voldoend ruimte hebben.
              Canon

              Comment


              • #8
                Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

                Met de 50 mm 1.4 zal je steeds minder scherptediepte hebben dan de 200 mm f4 ==> dof calculator. Als je de afstand aanpast natuurlijk om hetzelfde in beeld te hebben. Wat de mooiste DOF oplevert is afhankelijk van de afstand en hoe wazig de achtergrond moet zijn (minder of meer) voor jou persoonlijk. Soms wenst men toch nog een paar details te herkennen in de achtergrond...
                Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                Comment


                • #9
                  Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

                  Met een langere lens is het wat gemakkelijker om storende elementen in de achtergrond te vermijden door de kleinere beeldhoek.
                  Maar het is net zo goed mogelijk dat je de achtergrond onscherp wil, maar dat je toch wil dat die nog herkenbaar is, en dan gebruik je een lens met een bredere hoek (met een bredere lens is het niet altijd mogelijk om de achtergrond voldoende onscherp te krijgen, tenzij het een lens is met een heel grote diafragma-opening).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk objectief gebruiken voor communieshoot?

                    Dankjewel voor de tips en uitleg!
                    Als ik in een weide de shoot kan doen ga ik niet veel storende elementen in de achtergrond hebben. In een manege kan dit wel wat moeilijker worden.
                    In ieder geval ga ik beide lenzen gebruiken en kan ik thuis uitmaken wat het mooist is.
                    Ook zal het wat zoeken worden met welk diafragma ik kan werken om mijn dochter en het paard scherp te krijgen...
                    Canon

                    Comment

                    Working...
                    X