Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk groothoek objectief voor D800?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welk groothoek objectief voor D800?

    Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
    Ik vraag me eigenlijk wel af hoeveel de VR bijdraagt aan de kwaliteiten van d e16-35. En aan een groothoek in het algemeen, want dat zie je eigenlijk bijna nooit, VR op een groothoek.
    Vr zal altijd wel ergens zijn nut kunnen bewijzen, maar ik meen toen Nikon het objectief lanceerde, ergens gelezen te hebben, dat de VR hoofdzakelijk was bedoeld met zicht op de film functie.

    Comment


    • #17
      Re: Welk groothoek objectief voor D800?

      Ook hier een meer dan tevreden gebruiker van de 14-24 2.8 lens. Dat is niet normaal wat deze lens aan scherpte en kleuren geeft. Een toppertje.

      Comment


      • #18
        Re: Welk groothoek objectief voor D800?

        Misschien een ander alternatief , een Zeiss 21 F2.8 Distagon , ik gebruik deze ( wel op een 5D2 maar soit ) en sinds ik die heb gebruik ik eigenlijk mijn 16-35L niet veel meer. Toplensje en prettig breedhoekbereik
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #19
          Re: Welk groothoek objectief voor D800?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Vr zal altijd wel ergens zijn nut kunnen bewijzen
          Ik heb de 14-24 ook gebruikt en dat is inderdaad een pracht van een lens.Maar de VR op de 16-35 is toch een groot pluspunt en voor mij meer waard dan F2.8 . Dit gewoon al omdat je de VR ook creatief kan gebruiken om met erg lage sluitertijden te fotograferen.

          Kijk HIER. Deze foto werd genomen op 1/6 met de 16-35 op 16mm. Tuurlijk kan je die foto ook nemen met de 14-24 maar dan moet je toch al een heel vaste hand hebben.
          Danny's Photosite

          Comment


          • #20
            Re: Welk groothoek objectief voor D800?

            Zo te zien is dat de Carolus Borromeus kerk?

            Dus je wil zeggen dat dat beeld niet of veel moeilijker met de 147/24 kan gemaakt worden zonder statief dan met de 16-35 VR?

            ****, net nu ik dacht voor de 14/24 te gaan begin ik weer te twijfelen...

            Het groothoekbereik van 16 mm is alleszins genoeg voor mij. Ik heb nu een 12/24 in DX formaat, dus dat komt overeen met 16 mm in FX.
            Nikon D800

            Comment


            • #21
              Re: Welk groothoek objectief voor D800?

              Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
              Zo te zien is dat de Carolus Borromeus kerk?

              Dus je wil zeggen dat dat beeld niet of veel moeilijker met de 147/24 kan gemaakt worden zonder statief dan met de 16-35 VR?

              ****, net nu ik dacht voor de 14/24 te gaan begin ik weer te twijfelen...

              Het groothoekbereik van 16 mm is alleszins genoeg voor mij. Ik heb nu een 12/24 in DX formaat, dus dat komt overeen met 16 mm in FX.
              Foto werd genomen in de kathedraal van Canterbury Je 12/24 op DX is 18mm (12mm x 1,5 ) en met de 16-35 heb je dus 2mm extra.

              Met beide lenzen kan je geen miskoop doen. De 14-24 is optisch beter maar zwaar en onhandig/kwetsbaar door het bolle frontglas. De 16-35 is optisch prima, is een veel praktischer lens (gewicht, zelfde filtermaat 24-70/2.8...) en heeft een erg goede VR (VR tweede generatie). De (mogelijke) vervorming van de 16-35 op 16mm is ook makkelijk te corrigeren.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #22
                Re: Welk groothoek objectief voor D800?

                Het enige nadeel van de 14-24 vind ik het bolle frontglas en dus kwetsbaar. Maar ik zou ze voor geen geld meer willen missen. En over gewicht gaan we niet klappen zeker, met de body's en lenzen waar het hier over gaat ?

                Comment


                • #23
                  Re: Welk groothoek objectief voor D800?

                  Ik zit zo wat met dezelfde vragen maar ik neig toch meer en meer naar de 16-35 mm F4 VR
                  de F2.8 lijkt mij gewoon het geld niet waard, terwijl je bij die andere de VR hebt.
                  En voor scherptediepte zou ik de 2.8 ook niet kiezen aangezien scherptediepte met groothoek niet erg tot zijn recht komt. (lijkt mij ook juist het ding van groothoek dat dit zo goed als van voor tot achter scherp is, als je dit wilt denk ik dat je beter zit met die 35 mm op F4, dan heb je zowiso wel wat schertediepte)

                  Voor lichtgevoeligheid zou ik dus ook geen f2.8 kiezen aangezien je met full frame je iso toch best hoog kan zetten voor je nog maar enige last hebt van ruis, waardoor je volgens mij wel toekomt met die f4 als het donker is.

                  Het is maar hoe ik het tot nu toe allemaal ervaar, maar voor mij springt die 16-35 mm F4 er eigenlijk wel uit.

                  ook een optie misschien is de Sigma 12-24mm F4.5-5.6, deze is optisch blijkbaar zelfs beter dan de 16-35, maar geeft wat warmere tonen heb ik ondervonden, dus prefereer ik toch de 16-35 , maar de 12-24 lijkt me zeker ook een aanrader ! (en niet te vergeten, een laag prijskaartje van 729 euro! maar ook geen filters mogelijk)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welk groothoek objectief voor D800?

                    er is ook een 13mm f/5.6, maar die vinden is miss nog onmogelijker dan betalen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welk groothoek objectief voor D800?

                      Ook hier een tevreden gebruiker van de 14-24 f2.8
                      Met behulp van een fotodiox ring kan ik er ND en UV filters op plaatsen.
                      www.sterckxjef.be Nikon D7000 - Tamron 17/50mm f2.8 VC - Nikkor 80-400 VR - Nikkor 80-200 f2.8 -Nikkor 14-24 f2.8 - William optics 80ED zentihstar 545/1050 mm - ATIK 320e - Nikkor 50mm

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welk groothoek objectief voor D800?

                        Ik ben er nog niet volledig uit voor een vervanger van mijn Nikon 28mm 1.4D. Ik twijfel nog tussen de Nikon 24mm 1.4G worden of een 35mm 1.4G. Moeilijke keuze. En ik wil een prime aangezien ik de 14-24mm2.8 en de 24-70mm 2.8 al heb.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welk groothoek objectief voor D800?

                          gebruik zelf een 16-35mm F4 op D700... erg makkelijke lens... je moet je geen zorgen maken over filters of bolle glas of gewicht en de VR is meegenomen!! Supper makkelijk als reislens... Neem typisch deze lens mee en een paar primes.... 135mm en 85mm
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welk groothoek objectief voor D800?

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Ik ben er nog niet volledig uit voor een vervanger van mijn Nikon 28mm 1.4D. Ik twijfel nog tussen de Nikon 24mm 1.4G worden of een 35mm 1.4G. Moeilijke keuze. En ik wil een prime aangezien ik de 14-24mm2.8 en de 24-70mm 2.8 al heb.
                            Nikon 24 1.4 en Sigma 35 1.4, beide fantastische lenzen maar hangt af van persoonlijke voorkeur.
                            Voor landschappen zou ik neigen naar de 24 1.4 omdat deze "het minder scherp zijn van de 24-70 op 24 dan op 35" kan opvangen.
                            Maar hangt af van persoonlijke voorkeur. Ik zou een 35 meer gebruiken dan een 24, dus heb ik mij een 35 1.4 gekocht. Een 24 is soms te wijd .
                            Als je houd van de 28mm FL, kan je ook eens kijken naar de 28mm 1.8 wat ook een fenomenale lens is!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welk groothoek objectief voor D800?

                              Altijd tot grote tevredenheid een Tokina 12-24 gebruikt.
                              Ik heb het over het algemeen niet zo voor Tokina, maar de 12-24 is wel een uitstekende
                              lens en alle verhoudingen in acht genomen (prijs) een uitstekende groothoek.
                              Door de F4 niet te zwaar van bouw en F4 is over het algemeen voor groothoek in mijn ogen
                              lichtsterk genoeg.
                              fotosite

                              Comment


                              • #30
                                De Tokina 12-24 f4 is een dx lens.

                                Comment

                                Working...
                                X