|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Hallo!
Ik zit met een dilemma! Uiteindelijk na lange nachten en eindeloze discussies te volgen, heb ik besloten eind deze week een d200 te bestellen... Wat de exacte prijs zal zijn weet ik deze vrijdag op een demodag... Het laatste dat ik hoorde zou hij rond de 1600 à 1700 euro's schommelen voor de body. Indien je een kitlens erbij koopt (en dat wordt zeker de 18 - 70mm 3,5 - 4,5G IF-ED (3,8x)) kan je uitrekenen dat de kit grofgeschat (naar boven) rond de 2000 euro zal zitten. Nu is mijn vraag .. eerst en vooral, koop ik de kit met die 18 -70mm lens, of koop ik de body alleen, en bestel ik die nieuwe 18-200mm nikon lens die een groot bereik overbrugt? Er zijn uiteraard ook de Tamron, Tokina en Sigma lenzen, maar krijg ik bij deze lenzen dezelfde kwaliteit als bij een DXlens van nikkon? Of is er iemand die een andere combinatie voorstelt die meer prijs / kwaliteit geeft? Alles bij elkaar ligt mijn budget rond de 2500 euro. Geen mirakel, maar toch een aardig bedrag. Elke reply is welkom!!!! alvast bedankt! Groetjes Wim |
|
||||
|
Welke (foto) ervaring heb je ? Wat wil je er mee doen ?
|
Ben student hogeschool fotografie en ben de laatste vier bezig met fotografie. Ik heb vooral jobs betreffende portretten en studiowerk, hier en daar ook wat reportages. Deze jobs zijn ook mijn doel de komende jaartjes. Tot hiertoe werkte ik steeds analoog voor schoolopdrachten, en voor m'n jobs met een D70 (geweldig toestel) dat ik leende.
Spijtig genoeg kan ik deze niet langer blijven lenen... Ik weet dat de overschakeling naar de d200 een trapje hoger ligt, maar ik investeer er liever nu meer in, dan over 2 jaar te beseffen dat ik toe ben aan een iets zwaarder type..
Laatst gewijzigd door WDpictures; 22 november 2005 om 00:07 |
|
|||
|
Zeker de kitlens niet nemen, maar alleen de body. Als je veel met modellen werkt in in de studio, zou je misschien beter lenzen met vaste brandpuntafstand nemen. Of als je een alles-in-één zoom wil, ga dan voor de nieuwe 18-200 mm
|
|
||||
|
Citaat:
|
ik zie hem toch heel wat afgebeeld staan met een 17/55 DX 2.8
de lens die ideaal is voor de DX sensor! indien er nog geen goede testen zijn voor de 18/200 dan zou ik daar ook geen bestelling voor doen, er is zelfs nog geen exacte prijs? hoe kan je aanraden een 18/200 te kopen op een dergelijk kwaliteitstoestel. op een F100 of F5 kocht je vroeger toch ook geen 28/200 ... kies goede primes en blijf voorlopige voor even weg van die goedkopere, minder lichtsterke etc. vervorminggevende lenzen zoals die megazoom van een 18/200
|
Citaat:
Ook is hij al heel wat lichtsterker dan de gekende alternatieven met hetzelfde focusbereik... "Superzooms" worden gebruikt door mensen die, door omstandigheden gedwongen, slechts één objectief kunnen en/of willen meenemen (bvb. op trektochten e.d.). Ook mensen mét kennis van fotografische zaken kunnen (bijkomend) voor dergelijk objectief kiezen, rekening houdend met zijn beperkingen. Tenslotte is niet iedereen studiofotograaf!... Het is een kwestie van prioriteiten.... Om het 18-200 bereik met primes af te dekken heb je wel "een paar" stuks nodig... Als ze dan nog eens super-lichtsterk moeten zijn, dan huur je er best nog een gewillige sherpa bij. ...BTW, voor fotografie met minder nood aan flexibiliteit gebruik ik natuurlijk ook primes... |
|
|||
|
Allemaal alvast bedankt voor de nuttige informatie
Ik lees meer en meer dat die zoomobjectieven met een grotere zoom dan (3.0x) een té groot kwaliteitsverlies geven.. Die nikon 17-55/2.8 g af-s dx if ed lens lijkt me wel wat, het prijskaartje dat eraan hangt is wel niet mis€ 1249,00.. Als ik deze lens aankoop is m'n budget op. Nu heb ik wel nog 2 oudere objectieven, waarmee ik, ALS ze bruikbaar zijn, op mijn d200 voorlopig even voortkan tot ik een straffere tele kan aanschaffen. Zijn deze bruikbaar op een D200: - Zoom-NIKKOR 35-70mm 1:3.5 - Sigma-Zoom-Multicoated 80-200mm 1:3.5-1:4 for Nikon |
|
||||
|
Citaat:
- D70s of (D50) met een goede lens en niet omgekeerd. - een paar primes zoals de 50mm f/1.8, 35mm f/2. Minder duur maar zeergoed - 2dehands kwaliteitslenzen. De lenzen die je zegt kan je op de D200 schroeven, dat het resultaat goed is zal je moeten testen.
|
Een objectief als een 17-55mm/f2.8 vergeleken met zo'n reeks primes: 18/2.8, 20/2.8, 24/2.8, 28/1.4, 28/2.8, 35/2.0, 50/1.4, 50/1.8
Is het kwaliteitsverlies daar zo groot? Uiteindelijk is het een constante 2.8 die 17-55mm. Of ga ik hier in de fout? |
|
||||
|
Met sommige lenzen heb je geluk op digitaal, al zijn ze er net voor ontwikkeld:
de 28mm, vooral de 1,4, de 35 en de 50, de 85 .... de 18 is echt niet best op digitaal, zeker zoveel geld niet waard, de 20 valt ook tegen, de 24 is vrij redelijk maar de laatste 3 worden overtroffen door de 17-35 afs. Over de 17-55 lees je wisselende dingen. Wat mensen zich van de 18-200 voorstellen weet ik niet, ik moet het nog zien.
|
Citaat:
Ik weet niet wat je foto dada is, maar een Tamron 28-75 F/2.8 en Tokina 12-24 F/4 kom je toch al heel eind. Het zijn geen Nikkor's maar ze zijn vrij goed. Als je dan echt in lichtarme situaties komt, kan een 50mm 1.8 en 35mm F/2 de oplossing zijn. Tele's is een ander verhaal.
|
Een body als de D200 met grote bestanden vraagt om kwaliteitslenzen.
Ik zou zeggen: ga niet voor specificaties maar ga voor kwaliteit! Primelenzen zijn schitterend; maar al vlug heb je een gans glasservies! Er bestaan top-Nikkor zoomlenzen. Maak de juiste selectie voor gebruik, dan kom je er uit. Bij de juiste keuze van een lens, kan je er van uit gaan dat het een investering is die zeer lang meegaat. Een body daarentegen veroudert snel en de inruilwaarde zakt enorm. Bij een latere vervanging van de body kan je alsnog die lens blijven gebruiken. Uiteraard speelt je foto-budget een aardige rol in de keuze ervan. Succes. Roland |
|
|||
|
Eigenlijk zijn er maar 3 lenzen die je moet hebben en dan zijn de NIKON..
De AF-S 12-24 F/4G + AF-S 17-55 F/2.8 DX (of de AF-S 28-70 F/2.8D) + AF-S 70-200 F/2.8 G IF-ED VR En dan is je bankrekening wel wat lichter hoor.....En vergeet SIGMA, Tokina of Tamron maar.....zelden een pro met andere merken op zijn body gezien hoor. www.janvanginkel.be |
|
||||
|
Citaat:
Mijn ervaringen met Sigma behoren gelukkig al een aantal jaren tot het verleden, te veel miserie mee gehad!
|
Allemaal bedankt voor de info!
Ik heb ondertussen mijn D200 Body besteld (1615 euro) Hij wordt geleverd in januari.. begin of eind.. geen idee.. maar ik ga voor alle zekerheid maar van eind uit De eerste lens die ik wil aankopen is de 17-55/f2.8 ..iemand een tweedehands voor een goeie prijs mss? Groetjes Wim! |
|
||||
|
De D200 bestaat in "body only" of in "kit met de 18-70".
Je krijgt die er dus voor 250-300 euro bij. Ik heb ze apart gekocht omdat mijn 28-80 versleten was. Meeste recente foto's op mijn site zijn er dus mee gemaakt. Lees hier over de 18-70 http://www.kenrockwell.com/nikon/1870.htm http://www.naturfotograf.com/lens_zo...html#AFS18-70G http://www.bythom.com/1870lens.htm Samples D200+18-70: http://it.nikkei.co.jp/pc/news/index...24dp000da&cp=6 D70+18-70: http://www.shutterphoto.com/test/nikon_d70/sample.html De 18-200 zal een 650 kosten. Een 10-voudige zoom zou ik nooit kopen ... met of zonder VR. Al het dure glasservies is wel leuk en ik ben een Nikon-fanaat maar de rede zegt ook dat je je geld niet moet over de balk smijten. Dus een sigma ertussen kan zeker geen kwaad. Als je alles fiscaal kan inbrengen ... koop dan maar het duurste.
|
Citaat:
Alvast bedankt, mvg, Francis
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
![]() |