Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje over lenzen

    hoi BDers,

    een vraagje

    ik ben bijna zover dat ik een nieuw toestel kan gaan halen( mijn eerste dslr)
    maar hoe zit dat met die mm op de lenzen.
    Wat wil dat eigenlijk zeggen?
    een 70-200 lens volledig ingezoemd ( op 200 dus) hoeveel maal dichterbij brengt dit het onderwerp.
    Word een onderwerp op 200 meter dichterbij getrokken tot 1meter of 10 meter of heb ik het helemaal verkeerd?

    bedankt
    stay within compass and you will be shure, to avoid troubles that other endure

  • #2
    Re: vraagje over lenzen

    Kan je hier iets mee?


    50mm is zowat de waarde die overeenkomt met wat men ziet.
    <50mm is groothoek
    >50mm is tele
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: vraagje over lenzen

      Verplaatst van accessoires naar objectieven
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: vraagje over lenzen

        Je kunt een kartonnetje uitknippen met het formaat van de sensor (vroeger namen we gewoon een diaraampje, (dat heet nu FX of Full Frame)

        De afstand tot je oog hetzelfde als de mm van de lens en je krijgt dezelfde beeldhoek. Dit werkt op oneindig. Dichterbij moet de lens natuurlijk focussen en wordt de lens veelal iets langer.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: vraagje over lenzen

          50mm komt overeen met het beeld dat wij als mens zien.
          Kijk je dus door een lens van 200mm dan halen we een voorwerp dus 200:50, dus 4 keer dichter bij. Dit geldt voor camera's met sensor FULL FRAME formaat.

          camera's met kleinere sensor (kleinbeeld) hebben een crop-factor
          Nikon => 1.5
          Bij Canon dacht ik 1.3 of 1.6

          Dan moet je het aantal mm vermenigvuldigen met de cropfactor
          een 50mm objectief op een Nikon kleinbeeld wordt dus in werkelijkheid 50 * 1.5 = 75mm
          een 70-200mm objectief op een Nikon kleinbeeld wordt dus in werkelijkheid een 105-300 objectief. Je krijgt dus sowieso meer tele, je haalt dus met deze lens op een kleinbeeld meer keren dichterbij tov het menselijk oog (50mm) dan op een full frame.
          De verhoudingen blijven hetzelfde 200 tov van 70 = 300 tov 105, namelijk 2,85 keer ZOOM.
          Tov van menselijk oog ga je wel met een 200mm op een full frame het object 200:50 = 4 keer dichterbij halen en op een kleinbeeld (200*1.5) / 50 = 6 keer dichterbijhalen.
          Last edited by Vercetti; 18 augustus 2008, 22:25.

          Comment


          • #6
            Re: vraagje over lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door de foterry Bekijk bericht
            hoi BDers,

            een vraagje

            ik ben bijna zover dat ik een nieuw toestel kan gaan halen( mijn eerste dslr)
            maar hoe zit dat met die mm op de lenzen.
            Wat wil dat eigenlijk zeggen?
            een 70-200 lens volledig ingezoemd ( op 200 dus) hoeveel maal dichterbij brengt dit het onderwerp.
            Word een onderwerp op 200 meter dichterbij getrokken tot 1meter of 10 meter of heb ik het helemaal verkeerd?

            bedankt
            Ik zou de aanschaf even uitstellen tot je enig idee hebt wat je wil gaan kopen, anders is het weggegooid geld....

            Onderwerpen worden niet dichterbij getrokken, maar krijgen een bepaalde grootte op de sensor met bepaalde lenzen.
            Zoveel maal dichterbij en zoveel maal zoom vergeten....

            Dit was deel 1 van fototechniek door mij......

            Comment


            • #7
              Re: vraagje over lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Ik zou de aanschaf even uitstellen tot je enig idee hebt wat je wil gaan kopen, anders is het weggegooid geld....

              Onderwerpen worden niet dichterbij getrokken, maar krijgen een bepaalde grootte op de sensor met bepaalde lenzen.
              Zoveel maal dichterbij en zoveel maal zoom vergeten....

              Dit was deel 1 van fototechniek door mij......
              hoi bedankt allemaal voor de uitleg

              ik kreeg deze vraag laatst van een collega op het werk, en kon hem niet antwoorden vandaar deze post hier

              wat de aankoop van mijn toestel betreft:
              ik hoorde laatst de in duitsland in de mediamarkt de sony alfa 700 met kitlens
              met een serieuze korting zou worden aangeboden( vergeef mij maar ik ben de juiste prijs even kwijt) en wou mij deze gaan aanschaffen


              greetz
              Jerry
              stay within compass and you will be shure, to avoid troubles that other endure

              Comment


              • #8
                Re: vraagje over lenzen

                camera's met kleinere sensor (kleinbeeld) hebben een crop-factor
                "Kleinbeeld" is een term uit de analoge fotografie waarmee men een beeldformaat van 24 mm x 36 mm bedoelt. In het digitale tijdperk noemt men dit "full frame" of FX in Nikon-speak.

                De kleinere beeldsensor die gangbaar is in de meeste DSLR's is afgeleid van het kleinere APS-formaat. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Photo_System

                Het woord KLEINBEELD wordt hier totaal verkeerd gebruikt en een "nieuweling" zou deze uitspraak wél voor waar kunnen aanzien! Als men niet weet welke termen te gebruiken lijkt het me beter om eerst even te googlen ipv zomaar zijn eigen interpretatie voor "waar" te verkopen...
                Last edited by Robo; 19 augustus 2008, 09:37.
                Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje over lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door de foterry Bekijk bericht
                  hoi bedankt allemaal voor de uitleg

                  ik kreeg deze vraag laatst van een collega op het werk, en kon hem niet antwoorden vandaar deze post hier

                  wat de aankoop van mijn toestel betreft:
                  ik hoorde laatst de in duitsland in de mediamarkt de sony alfa 700 met kitlens
                  met een serieuze korting zou worden aangeboden( vergeef mij maar ik ben de juiste prijs even kwijt) en wou mij deze gaan aanschaffen


                  greetz
                  Jerry
                  In belgië is er ook een grote cash-back actie...150 euro op de body alleen, 200 euro met lens erbij...In turnhout kan je dus voor zo'n 815euro (cash back heb ik er al van af gedaan) eentje kopen met kitlens...Die 200 euro wordt wel pas later terugbetaald!

                  Ik denk dus niet dat het in Duitsland veel goedkoper is...laat het ons weten

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje over lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door de foterry Bekijk bericht
                    hoi BDers,

                    een vraagje

                    ik ben bijna zover dat ik een nieuw toestel kan gaan halen( mijn eerste dslr)
                    maar hoe zit dat met die mm op de lenzen.
                    Wat wil dat eigenlijk zeggen?
                    een 70-200 lens volledig ingezoemd ( op 200 dus) hoeveel maal dichterbij brengt dit het onderwerp.
                    Word een onderwerp op 200 meter dichterbij getrokken tot 1meter of 10 meter of heb ik het helemaal verkeerd?

                    bedankt
                    Als je een 50mm op een fulframe of kleinbeeldformaat zet dan krijg je op de foto wat een mens gewoon ziet.
                    Zet je er een 500mm op dan haal je het onderwerp dus 10X dichter.
                    Dus als je iemand ziet op 200m en je maakt daar een foto van met een 50mm dan is het zoals je het ziet.
                    Maak je de foto met een 500mm dan is de foto zoals je de persoon ziet op 20m, om iemand op 200m te zien op 1m zou je dus een 10.000mm nodig hebben.
                    Nu is het wel zo dat als je met een cropcamera werkt de brandpuntafstand X de cropfactor moet doen.
                    50mm X cropfactor bv 1.5 = 75mm
                    Last edited by Sus; 19 augustus 2008, 16:22.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment

                    Working...
                    X