|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
misschien eens een voorbeeld late zien, lijkt mij ook sterk... misschien zie is bij een scherpere lens de ruis scherper en bij een softere lens de ruis softer hé? Misschien een om gokje, ma het moest maar eens kunnen
|
Ruis is een verschijnsel dat optreedt op de sensor, en staat dus los van de lens...
De lens kan een invloed hebben op de beeldkwaliteit, maar dat zal een ander resultaat geven dan ruis... Ben toch eens benieuwd op welke foto's je idee gebaseerd is... |
|
|||
|
Ik vind 't ook een vreemd verhaal, lijkt me praktisch onmogelijk tenzij een objectief een andere (lagere) sluitertijd afdwingt doordat die minder lichtsterk is dan noodzakelijk en je safety-shift aan hebt staan. Dan kun je namelijk een andere sluitertijd krijgen waardoor het ruisgedrag wel verandert.
Het enige dat ik me verder theoretisch nog voor kan stellen is dat een IS objectief continue veel stroom gebruikt waardoor de rest van het systeem beinvloed wordt. Maar of dat zo veel is? Lijkt me niet echt voor de hand liggend. |
|
|||
|
Citaat:
In wezen is ruis niets anders dan een gevolg van de versterking van het signaal. Elk signaal bevat enige ruis, en als het signaal versterkt moet worden, dan gaat de ruis mee. Dus: hoge ISO = meer versterking = meer ruis. Lichtsterke lenzen vragen minder versterking. Voor de rest heeft het met de lens niets te maken, wél met de elektronica.
|
En toch heeft racekonijn dat goed gezien! Ik ben zelf ook nog niet achter de oorzaak. Ik vermoed dat de in de camera ingebouwde electronica bij lenzen met een zwak contrast de donkere partijen enigszins probeert op te peppen en dat er daardoor meer ruis ontstaat bij mindere lenzen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb zelf nog nooit verschillen opgemerkt in de hoeveelheid ruis door verschillende lenzen door elkaar te gebruiken. |
|
||||
|
Citaat:
Serieus : in principe kan het ene niets te maken hebben met het andere maar toch lijkt het me niet onlogisch dat optisch zwakkere lenzen ruis in de hand zouden werken, t'is maar een gevoel en waarschijnlijk niet eens gefundeerd.
| Weergave | |
|
|
![]() |