Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Venus Optics 60mm macro 2x lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Venus Optics 60mm macro 2x lens

    Ik zou om te starten met macro-fotografie volgende lens willen aanschaffen :Venus Optics 60mm macro 2x lens
    Mijn body is een Nikon D3 en Nikon D700.
    Dit leek mij gezien de prijs ( 369 US_Dollar ) een goede start.
    Heeft er al iemand ervaringen mee ?

  • #2
    Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

    Ik heb er me net zo eentje besteld voor op m'n Pentax K-3.

    Belangrijke puntjes zijn:
    - deze is 100% manueel, dus geen koppeling met body (voor AF of lichtmeting). Dat wil zeggen op f/2.8 scherpstellen en pas dan diafragma toedraaien voor de foto. Zowiezo op statief en met live view allicht?
    - deze werkt in macro op zowel APS-C als op een FF. Maar voor normale niet-macro onderwerpen (bvb portret) enkel op APS-C. Op FF zal deze op dergelijke werkafstanden serieus vignetteren (verdonkeren in de hoeken).

    De reviews die ik tot nu zag (slechts 2 stuks, waarvan één erg lovend op youtube) lijken positief, dus besloot ik de gok te wagen.

    Wordt vervolgd...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

      Volledig akkoord met Wim.
      Ben wel nieuwsgierig naar der resultaten van Walter en Wim.
      Hopelijk weldra een paar mooie foto's op de site van hun resultaten, daar dat objectief me ook wel interesseert
      en dit dan met Nikon-vatting ofwel Fuji X
      Dus uitkijken naar het vervolg.

      Comment


      • #4
        Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

        Voor enkele voorbeelden van foto's getrokken met deze lens ga naar https://www.flickr.com/photos/orionmystery.
        Deze zien er veel belovend uit. Wacht nog op de eerste resultaten hier op het forum. Ben zeker een kandidaat koper.

        Comment


        • #5
          Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

          Intussen heb ik het objectief ontvangen. Netjes het doosje in een enveloppe met bubblewrap. In het doosje zit het objectief met kapjes in een plastic zakje vacuüm getrokken naast het tasje.

          De makers bleken een pak meer bestellingen binnen te hebben gekregen en hadden moeite om de vraag te volgen, vandaar dat het iets langer duurde. Helaas had ik nog niet veel kans om tests uit te voeren... De enige shots tot nu waren foto's van m'n laptop-toetsenbord onder het lamplicht aan m'n computerdesk.

          Afgaande op de weergave van de resultaten om het LCD van m'n camera is er met de scherpte niet mis, in tegendeel. De DOF vol open en op kortste scherpstelafstand is vanzelfsprekend extreem kort, dus snel testjes uit de hand nemen is erg lastig. Met toegedraaid diafragma en op normale portretafstand zijn de resultaten eveneens dik in orde op 't eerste gezicht.

          De constructie is een beetje vreemd, maar lijkt erg robuust. Iets te robuust zelfs? Met name de scherpstelring is erg stroef, en zelfs de diafragmaring vergt meer kracht om 'm te verdraaien dan wat ik bij m'n andere manuele glas gewoon ben (vgl m'n Samyangs). Scherpstellen op f/2.8, en dan diafragmeren voor de foto, vergt bijgevolg een stevig statief om te vermijden dat de camera beweegt bij het toedraaien van het diafragma. Mogelijk zal veelvuldig gebruik de zaak wat vlotter doen lopen?

          Bijgevoegd zijn de twee degelijke afdekkapjes. Ook beter dan wat ik van sommige goedkopere lensmakers gewoon ben. Hoewel de camera geen probleem met de vatting heeft, blijkt het achterkapje wel erg vast te zitten waardoor wat oefening vergt het los te maken. Maar dat kan specifiek bij de implementatie van de K-vatting zijn. Het tasje is dik neopreen, dus kan je objectief tegen een stootje als je het daarin vervoert.

          En Aziaten zouden geen Aziaten zijn mochten ze geen kadootje extra geven. In de enveloppe zat dus ook een passende UV-filter. Ik ben geen filtermens, dus deze zit bij mij nog steeds in het doosje...

          Dit zijn in elk geval de eerste indrukken. Nog geen enkel beeld was het houden waard, en ik wacht de eerste echte kans af om het objectief eens voor fatsoenlijk werk te gebruiken. Wordt allicht vervolgd...

          Wim
          Last edited by ishpuini; 23 februari 2015, 13:53. Reden: Wat aangevuld
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

            Eerste test: iso 100 - f 16 - sluitertijd 1/64 sec

            Groetjes--------
            ----------Ludwig

            Comment


            • #7
              Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

              Waarom noemen ze dit een zoomobjectief: hij heeft een vast brandpunt van 60mm.
              Dichter bij huis is er nog een in voorraad: http://www.kamera-express.nl/product...r-nikon-fx-dx/
              Goedkoper dan in het buitenland wanneer je de BTW en invoerrechten er bij rekent.
              Ludwig11,1 Ik ben niet erg onder de indruk over de kwalteit van uw eerste testfoto.
              Last edited by Eenbes; 24 maart 2015, 12:46.

              Comment


              • #8
                Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

                Tja, ik ben ook niet erg onder de indruk tot nu toe. Ik kom van Tamron 90 mm. voor mijn macro's ( http://ludwig.piwigo.com ) en dit is behoorlijk wennen.
                Hoger dan f- 16 kan ik niet scherpstellen ondanks mijn zoeklicht van de Canon macro lite MR-14EX, wat word het dan donker!
                Ik zie er mij niet dadelijk rondrennende spinnen mee fotograferen.
                De (beste) foto van nog wat testen vandaag, zo uit de camera.

                Groetjes--------
                ----------Ludwig

                Comment


                • #9
                  Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

                  Luwig 111,
                  Goede macro's gemaakt met uw Tamron, waarom zou je naar dat Venus objectief overgaan.
                  Als spinnenliefhebber vind ik dat je een mooie verzameling foto's hebt gemaakt.
                  Bij het determineren van spinnen zal ik eens u webpagina raadplegen.
                  Last edited by Eenbes; 25 maart 2015, 09:18.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

                    In hoofdzaak om de 2:1 en zo van de extension tubes verlost te zijn. Een Linyphiidae van 1,5 mm. redelijk groot op foto krijgen tegen een spin van 15 mm. vraagt veel wisselwerk achter de lens. Bij gebruik van tubes verlies je ook steeds scherpte.
                    Maar ik heb met de Venus Optics 60mm macro 2x lens nog geen klein grut behoorlijk kunnen fotograferen, het zal mischien aan de fotograaf liggen.
                    Groetjes--------
                    ----------Ludwig

                    Comment


                    • #11
                      Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door ludwigIII Bekijk bericht
                      Hoger dan f- 16 kan ik niet scherpstellen ondanks mijn zoeklicht van de Canon macro lite MR-14EX, wat word het dan donker!
                      Hier moet iets bijzonders aan de hand zijn, want SLRs hebben al sinds zo'n 40 jaar altijd een open diafragma, behalve bij het maken van de foto.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

                        En nog een laatste testfoto. 2X, f-11, iso 200, sluitertijd 1/250
                        Losse hand, kan niet anders bij kruipbeestjes.

                        Groetjes--------
                        ----------Ludwig

                        Comment


                        • #13
                          Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Hier moet iets bijzonders aan de hand zijn, want SLRs hebben al sinds zo'n 40 jaar altijd een open diafragma, behalve bij het maken van de foto.
                          Reden staat hierboven denk ik al : "deze is 100% manueel, dus geen koppeling met body (voor AF of lichtmeting). Dat wil zeggen op f/2.8 scherpstellen en pas dan diafragma toedraaien voor de foto"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                            Reden staat hierboven denk ik al : "deze is 100% manueel, dus geen koppeling met body (voor AF of lichtmeting). Dat wil zeggen op f/2.8 scherpstellen en pas dan diafragma toedraaien voor de foto"

                            Helemaal gelijk, maar niet echt handig.
                            Groetjes--------
                            ----------Ludwig

                            Comment


                            • #15
                              Re: Venus Optics 60mm macro 2x lens

                              Ik heb m'n Venus intussen een tweetal keren mee op stap genomen. Eén ding is duidelijk: uit de hand macrofotografie doen is met deze niet praktisch. De scherptediepte is zo kort dat de handelingen nodig om het diafragma toe te draaien voor de opname garant staan voor een lichte beweging waardoor je het scherpstelvlak onmogelijk vast kan houden. Als je de zaak al fatsoenlijk scherpgesteld krijgt, want de scherpstelring is zo stroef dat het erg moeilijk is de camera stil te houden tijdens scherpstellen (via live view, dus van het lichaam weg zoals met een spiegelloze zonder zoeker).

                              Conclusie voor macro: dit is puur een objectief om statische onderwerpen aan 2:1 met gecontroleerde belichting en op statief te fotograferen. Vraag is of in die omstandigheden niet evengoed met tussenringen kan worden gewerkt... De resultaten zijn op die manier wel goed.

                              Als 60mm objectief voor normaal (niet-macro) gebruik is er minder een probleem. Met diafragma enigszins gesloten zijn de resultaten erg mooi, en ook volopen is het beter dan vele andere objectieven (slechts een klein beetje minder scherpte merkbaar op 24MP). Maar dat maakt het objectief nog niet handig in gebruik natuurlijk, want ook voor dergelijke algemene toepassingen is LiveView met Focus Peaking de beste manier om scherp te stellen. Bij genoeg licht kan dit wel met reeds toegedraaid diafragma, en m'n Pentax K-3 kan op die manier in Av met dergelijke objectieven overweg: lichtmeting verloopt dan wel automatisch dus.

                              Eentje voor het rariteitenkabinet dus. Zeker niet slecht dus af en toe zal hij wel van stal komen, maar niet voor kritische zaken...

                              Wim
                              Last edited by ishpuini; 26 maart 2015, 14:55.
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X