Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpraat)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpraat)

    dat de Canon en Nikkor lenzen buitengewone optiek hebben leest men op dit forum wel vaker. In de handtekeningen van de leden staan vaak een hele rist lenzen en regelmatig ook meer dan 1 body.

    Gekke is dat Nikkor een aantal lenzen maakt waar de Canonmannen jaloers om zijn en omgekeerd. Waarom dan niet, als je ze toch nodig hebt, de lens kopen van het merk dat die welbepaalde lens het beste maakt en een Canon en een Nikon body. toegegeven dat men dan niet meer kan spreken van een back up body.

    Op gebied van budget zal dit geen noemenswaardig verschil maken en toch zie ik het bijna nooit. Is de merkentrouw zo groot, of zijn de camera's van tegenwoordig zo ingewikkeld dat het teveel wordt om twee merken te doorgronden.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

    Goede argumentatie... ben eens benieuwd wie en welke reacties hierop zullen zijn......

    Comment


    • #3
      Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

      Misschien instellingen, menustructuur, etc ?

      Daar zit tussen beide merken toch nog wat verschil in...

      Comment


      • #4
        Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

        post verwijderd
        Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 19:04.

        Comment


        • #5
          Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

          Ik heb ook twee bodies, en beide zijn Canon units. Het probleem als je met twee verschillende merken werkt je de lenzen niet kan uitwisselen.

          Stel :

          je doet een huwelijksreportage, een canon body met een WA en een Nikon body met een tele ... je Nikon valt uit ( sorry, kon het niet laten ) ... dan kan je helemaal geen tele shots meer maken de rest van de dag.

          Als je twee bodies van hetzelfde merk hebt kan je desnoods gewoon van lens wisselen en met één body verderwerken, zowel wide angle als tele ... dat is voor mij net het voordeel van twee bodies hebben, je kan onderling nog altijd wisselen moest er iets mislopen.

          Zelfs combinatie crop en ff lijkt me geen enkel probleem, je zet de tele op de crop unit (heb je virtueel meer bereik) en een wide angle op de ff, kan je zelfs met een 24mm lens perfect uit de voeten.

          my 2 cents ...

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
            Ik heb ook twee bodies, en beide zijn Canon units. Het probleem als je met twee verschillende merken werkt je de lenzen niet kan uitwisselen.
            Precies mijn idee
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Ik heb ook twee bodies, en beide zijn Canon units. Het probleem als je met twee verschillende merken werkt je de lenzen niet kan uitwisselen.

              Stel :

              je doet een huwelijksreportage, een canon body met een WA en een Nikon body met een tele ... je Nikon valt uit ( sorry, kon het niet laten ) ... dan kan je helemaal geen tele shots meer maken de rest van de dag.

              Als je twee bodies van hetzelfde merk hebt kan je desnoods gewoon van lens wisselen en met één body verderwerken, zowel wide angle als tele ... dat is voor mij net het voordeel van twee bodies hebben, je kan onderling nog altijd wisselen moest er iets mislopen.

              Zelfs combinatie crop en ff lijkt me geen enkel probleem, je zet de tele op de crop unit (heb je virtueel meer bereik) en een wide angle op de ff, kan je zelfs met een 24mm lens perfect uit de voeten.

              my 2 cents ...

              Mark
              is voor mij ook het breekpunt. Als je van je foto's je geld moet verdienen kan zoiets niet voorvallen. Je hebt gewoon een back up body nodig. Een Back up van beide merken zou echt te gek voor woorden worden.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

                maar kunnen nikon lenzen niet op een canon, via adapter???
                canon mount is groter dan nikon.
                rupselkopke (ofzo) heeft naar mijn idee een nikon 12-24 op zijn canon


                of zit ik er naast.


                canon op nikon gaat nie, anders had ik misschien al een 70-200f4 IS

                edit zelf een d40en d90, restwaarde van de d40 te klein dus als bu gehouden, af en toe dient ie daarvoor nog.
                Last edited by david_ve; 16 juli 2010, 10:14.
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

                  ik denk dat de practische voordelen primeren :

                  - dikwijls is de backup de vorig aangekocht body
                  - lenzen zijn onderling uitwisselbaar (toch bij FF-Nikkors)
                  - batterijen, kaartjes zijn uitwisselbaar
                  - knopjes en menu zijn grotendeels hetzelfde
                  - foto's kunnen opdezelfde manier bewerkt worden (zelfde raw-converter)
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

                    Een hele nieuwe body kopen voor één of twee lenzen dat een ander merk niet heeft, vind ik persoonlijk een brug te ver. Kost wél wat centjes. En meer werk achteraf wegens verschillende workflow.

                    En over welke cruciale lenzen gaat het dan? Kan mij zo niet meteen lenzen voor de geest halen. Canon heeft een 35mm f1.4, 50mm & 85mm f1.2 maar beide zijn niet onoverkomelijk of hebben geen soortgelijke aan de Nikon kant.

                    Nikon heeft dan weer zijn 14-24 & 24-70, waar menig Canon gebruiker jaloers op is...

                    Tweede body is dus inderdaad puur als backup, of om tijd te winnen. Bijv. breedhoek op ene body en tele op ander. Kan je snel wisselen tijdens huwelijk etc...

                    Comment


                    • #11
                      Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

                      ik denk dat de practische voordelen primeren :

                      - dikwijls is de backup de vorig aangekocht body
                      - lenzen zijn onderling uitwisselbaar (toch bij FF-Nikkors)
                      - batterijen, kaartjes zijn uitwisselbaar
                      - knopjes en menu zijn grotendeels hetzelfde
                      - foto's kunnen opdezelfde manier bewerkt worden (zelfde raw-converter)
                      Ben het helemaal eens met geciteerde post, en zoals eerder vermeld de verschillen in bediening kunnen al eens voor minder leuke verrassing zorgen.

                      Heb een tijdje met het idee gespeeld van een Canon naast m'n Nikon body's aan te schaffen om eens een vergelijk tss beiden te kunnen maken maar ben heel vlug van dat idee afgestapt. Niet alleen vanwege het financieel aspect maar vooral voor het gebruiksgemak.

                      Als je een bepaald merk al jaren gewoon bent, of dat nu Canon, Nikon, Olympus, Pentax, enz... is, kan je bijna blindelings je instellingen aanpassen
                      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                      BD1614BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

                        Interessant draadje. Als het echt om een back-up gaat, kom je er niet onderuit om twee bodies van hetzelfde merk te gebruiken. Als het zuiver gaat om 'the best of both worlds' dan is een combinatie van de beide merken natuurlijk ultiem! Echter, niet goedkoop... Als je een Canon EOS5D MkII en een Nikon D700 met glaswerk aanschaft, dan vergis ik me toch niet als ik zeg dat je dan een goede € 5.000 tot € 6.000 verder bent?

                        Momenteel ben ik bezig met kiezen tussen Canon en Nikon als vervanger van alles wat Sony/Minolta heet in mijn fototas. De genoemde bodies staan op mijn wenslijstje en dus is de te maken keuze tussen deze twee grote merken. Ik ga verder overwegen en dit draadje volgen.

                        Groet,
                        Peter

                        Comment


                        • #13
                          Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

                          @ Peter,

                          Vrees dat 5000 -6000 € wat rooskleurig klinkt als je idd twéé body's wil aanschaffen incl. lenzen

                          vb Nikon D700 = 1800 €
                          Nikon 24-70 = 1400 €
                          Totaal zonder extra's = 3200 €
                          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                          BD1614BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

                            Een body vormt een onderdeel van een systeem, en een vreemde body past niet in dat systeem, zou dus bijzonder onlogisch zijn om Nikon en Canon door elkaar te gebruiken.
                            Met twee of drie body's is het gewoon een uitbreiding in het systeem, in vele gevallen is het de optiek die een fotograaf noodzaakt tot het trouw blijven aan een merk.
                            De uitwisselbaarheid van lenzen op iedere body in je bezit is volgens mij een vereiste om comfortabel te kunnen werken.

                            MVG, Jeff C.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: veel fotografen hebben 2 bodies, maar bijna altijd hetzelfde merk (toch lenzenpra

                              Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                              ik denk dat de practische voordelen primeren :

                              - batterijen, kaartjes zijn uitwisselbaar
                              - foto's kunnen opdezelfde manier bewerkt worden (zelfde raw-converter)
                              Batterijen en kaartjes is natuurlijk maar zeer ten dele waar.

                              Als je geen cameramerk RAW-converter gebruikt, is dat punt niet waar.
                              Last edited by hjanssen; 16 juli 2010, 10:09.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X