Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel aankoop lens canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel aankoop lens canon

    hoi

    ik ben ernorm aan het twijfelen om een nieuwe lens aan te schaffen. ik twijfel over deze lenzen.

    Canon EF 50mm f/1.4 USM - - http://www.digicamshop.be/product/20...f-1-4-usm.html
    of
    Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM - - http://www.digicamshop.be/product/79...ro-is-usm.html

    wat wil ermee doen. ik doe graag portret fotos close-up en full portret vooral in de natuur (bos, duinen, strand) van in deze volgorde kinderen, dieren volwassenen.

    wat ik vooral mooi vind in portret fotos is dat de persoon/dier loskomt van de achtergrond door de achtergrond zo onscherp mogelijk te maken en de scherpdiepte klein te houden.

    en nu twijfel ik tussen deze lenzen . omdat ik me afvraag of de 50mm veel meer waas en kleinere scherptediepte heeft tegenover de 100mm.
    de100mm is een stuk prijziger dan de 50MM maar voordeel van de 100mm is dat hij een aankoop macro uitspaard.

    macro wil ik vooral graag mee experimenteren en het lijkt me af en toe wel eens leuk om daar mee bezig te zijn. misschien word ik na het experimenteren er wel wild van. maar nu heb ik dat gevoel nog niet.

    graag had ik van jullie gehoord voordelen van de 50mm tegenover de 100mm en visa verca.

    maar vooral welke de beste portret lens is en waarom en of het echt de moeite loont om eventueel de 50mm te
    kopen en een aparte macro lens of niet.

    alvast bedankt

    mijn excuses voor eventueele typefouten
    Last edited by jvdbkif; 27 april 2013, 07:01. Reden: typefout
    Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |
    Speedlite 430EX II | Velbon CX 440 | RC-6 Remote RC-6 |

  • #2
    Re: twijfel aankoop lens canon

    Voor een camera met crop sensor zou ik de 50mm aanbevelen voor portret, met een full frame sensor zou ik de 100 mm aanbevelen.
    De beste portretlens is voor mij een 85mm F1.8 van Canon en die is ook doenbaar qua prijs maar kan ook wat lang zijn op een crop sensor.
    Portretten maken met een 100 mm Macrolens kan wel, maar gezien de extreme scherpte moet je toch de portretten wat nabewerken (soften)

    Met wat lang bedoel ik dat je wat verder achteruit zal moeten om je portretten te maken met een crop sensor, das niet echt een probleem als er voldoende
    ruimte is om achteruit te gaan.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: twijfel aankoop lens canon

      Als je het gezicht helemaal scherp op de foto wil, dan zal moet je niet op f1,4 werken, zelfs op f2,8 zal dat al niet zo goed lukken.
      Met een 50mm moet je redelijk dicht bij het model komen voor portretten, de meesten hebben liever dat je wat meer afstand houdt, dat werkt dan iets prettiger.

      Ik zou eerder de 100mm kiezen dan de 50mm f1,4, toch zeker voor de foto's die jij wil maken.
      Een andere optie die ongeveer hetzelfde kost als de 50mm f1,4 is de Canon 85mm f1,8, naar mijn ervaring heeft die een nog wat betere beeldkwaliteit dan de 50mm f1,4 en de autofocus werkt veel sneller.
      Toen ik die lenzen allebei had gebruikte ik de 85mm veel meer dan de 50mm (de 50mm heb ik eerst terug verkocht omdat die te weinig gebruikt werd, de 85mm heb ik samen met de 135mm f2 L verkocht na aankoop van de 70-200 f2,8 L IS II).

      De 100mm f2,8 L IS heb ik nooit gebruikt, maar iedereen die ze gebruikt is daar héél tevreden over.
      Het voordeel is dat je dan ook een macrolens hebt waarmee je kan beginnen te experimenteren.
      Die is dus perfect bruikbaar voor macro en portretfotografie.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: twijfel aankoop lens canon

        ja van de afstand ben ik me bewust een 100mm op een apsc = X1,6 word 160mm. en natuurlijk kan dit problemen geven voor de afstand tot het onderwerp.
        nu in de natuur kom je niet zoveel problemen tegen ivm afstand nemen.
        nu wil ik ook wel bewust bij aankoop van lenzen. fullframe lenzen kopen. indien ik later een fullframe zou bijkopen dat ik niet alle lenzen opnieuw zou moeten kopen of toch een heel deel.

        wat bedoel je met soften? de achtergrond of of het onderwerp.

        gr
        Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |
        Speedlite 430EX II | Velbon CX 440 | RC-6 Remote RC-6 |

        Comment


        • #5
          Re: twijfel aankoop lens canon

          inderdaad is dit voor kinderen en dieren gemakelijker omdat je minder opvalt en stoort.

          de Canon 85mm f1,8 heeft wel geen IS wat ik denk toch wel intressant is om fotos van kinderen en dieren te maken zonder hen echt te doen poseren.
          Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |
          Speedlite 430EX II | Velbon CX 440 | RC-6 Remote RC-6 |

          Comment


          • #6
            Re: twijfel aankoop lens canon

            het soften gaat hier zeker over het model, ik heb portretten gemaakt met een 100mm Macro
            en elk puistje, putje, vlekje hoe klein ook is zichtbaar op het portret. Echt pijnlijk scherp.

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: twijfel aankoop lens canon

              Oorspronkelijk geplaatst door jvdbkif Bekijk bericht
              inderdaad is dit voor kinderen en dieren gemakelijker omdat je minder opvalt en stoort.

              de Canon 85mm f1,8 heeft wel geen IS wat ik denk toch wel intressant is om fotos van kinderen en dieren te maken zonder hen echt te doen poseren.
              Beeldstabilisatie helpt alleen tegen beweging van de camera, die zet geen kinderen stil.
              Het maakt dus niet veel uit of er beeldstabilisatie op de lens zit als je snel bewegende onderwerpen wil fotograferen.

              Voor de meer statische beelden is beeldstabilisatie wel een heel goed hulpmiddel, vooral als er niet erg veel licht is.

              Voor spelende kinderen is een snelle autofocus belangrijker, de 85mm f1,8 heeft een snelle AF, en dat zou ook zo zijn bij de 100mm f2,8 L IS Macro.
              De 50mm f1,4 heeft een wat tragere autofocus dan de 85mm.
              Bij portretten van kinderen die niet lang dezelfde positie blijven behouden is een snelle autofocus ook belangrijk.
              Dan heb je meer kans om de foto te maken zoals je ze wil.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: twijfel aankoop lens canon

                Van welke regio bent U? Ik heb beide in m'n bezit, als u dat graag wil mag u gerust beide 's proberen hier, misschien handiger om dan te beslissen? Kinderen heb ik ook en een tuin en dieren ... Beiden zijn een most-have wat mij betreft, geen of-of maar een en-en zeker als je ook into macro bent. Als het maar van een stukje macro is af en toe is zou ik 50mm zeggen en tussentubensetje om sporadisch 's een macro'tje te nemen. Ik had de 100mm als eerste naast m'n kitlens en t'is nog steeds mijn favoriete lens, maar de 50mm 1.4 neemt over waar het voor de 2.8'en ophoud vaak voor mij als het om lichtsituaties gaat ... Het zijn gewoon beiden goede lenzen met beiden hun specialiteiten die elkaar soms overlappen maar ook vaak aanvullend zijn. Hoe ik het zie is kies wat je absolute voorkeur geniet als eerste en spaar voor de tweede gewoon door. Vergeet ook de tweedehands markt niet en alternatieven zoals de tamron 90mm macro die schitterend is voor véél minder geld ...

                PS ik ben van Z-W-VL
                Last edited by Sonjabelgium; 27 april 2013, 10:14.
                Webstek in opbouw

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel aankoop lens canon

                  Als je nog niet zeker bent i.v.m. macrofotografie bestaat er ook een spotgoedkope oplossing nl. een omkeerring (reversal ring). Hiermee bevestig je je lens omgekeerd aan je camera via een kleine tussenring (of je doet het zonder omkeerring en houdt de lens zelf tegen de camera, maar dat is erg onpraktisch) waardoor je véél dichter bij je onderwerp kunt geraken. Zo'n omkeerring voor mijn EF 50mm F/1.8 II heeft incl. verzendingskosten 16,11 euro gekost (amazon uk) en het kon nog goedkoper. Je verliest hierdoor wel AF en in principe ook de mogelijkheid om je diafragma in te stellen en je moet in manuele stand werken. Al zijn er trucjes om je diafragma toch in te stellen. Bevestig je lens op de normale manier op je camera, ga naar de diafragmavoorkeur stand (Av), stel het gewenste diafragma in, druk de scherptediepte controleknop in en houd deze ingedrukt, verwijder nu de lens et voila het gekozen diafragma blijft actief ondanks dat de lens niet aan je camera hangt.
                  Last edited by jocau; 27 april 2013, 11:40.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel aankoop lens canon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Beeldstabilisatie helpt alleen tegen beweging van de camera, die zet geen kinderen stil.
                    Het maakt dus niet veel uit of er beeldstabilisatie op de lens zit als je snel bewegende onderwerpen wil fotograferen.

                    Voor de meer statische beelden is beeldstabilisatie wel een heel goed hulpmiddel, vooral als er niet erg veel licht is.

                    Voor spelende kinderen is een snelle autofocus belangrijker, de 85mm f1,8 heeft een snelle AF, en dat zou ook zo zijn bij de 100mm f2,8 L IS Macro.
                    De 50mm f1,4 heeft een wat tragere autofocus dan de 85mm.
                    Bij portretten van kinderen die niet lang dezelfde positie blijven behouden is een snelle autofocus ook belangrijk.
                    Dan heb je meer kans om de foto te maken zoals je ze wil.
                    nee dat begrijp ik. maar als ze aan het spelen zijn dan moet je uit de hand fotograferen tegenover bij een pose daar kan je op statief alles instellen en dan afdrukken. en daar helpt de is volgens mij dan wel met het voordeel van 1 of meer stops kortere sluitertijd.


                    persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de 100mm maar wil niet zoveel geld uitgeven en dan bemerken dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb.
                    Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |
                    Speedlite 430EX II | Velbon CX 440 | RC-6 Remote RC-6 |

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel aankoop lens canon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                      Van welke regio bent U?
                      blankenberge
                      Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |
                      Speedlite 430EX II | Velbon CX 440 | RC-6 Remote RC-6 |

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel aankoop lens canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                        Als je nog niet zeker bent i.v.m. macrofotografie bestaat er ook een spotgoedkope oplossing nl. een omkeerring (reversal ring). Hiermee bevestig je je lens omgekeerd aan je camera via een kleine tussenring (of je doet het zonder omkeerring en houdt de lens zelf tegen de camera, maar dat is erg onpraktisch) waardoor je véél dichter bij je onderwerp kunt geraken. Zo'n omkeerring voor mijn EF 50mm F/1.8 II heeft incl. verzendingskosten 16,11 euro gekost (amazon uk) en het kon nog goedkoper. Je verliest hierdoor wel AF en in principe ook de mogelijkheid om je diafragma in te stellen en je moet in manuele stand werken. Al zijn er trucjes om je diafragma toch in te stellen. Bevestig je lens op de normale manier op je camera, ga naar de diafragmavoorkeur stand (Av), stel het gewenste diafragma in, druk de scherptediepte controlknop in en houd deze ingedrukt, verwijder nu de lens et voila het gekozen diafragma blijft actief ondanks dat de lens niet aan je camera hangt.
                        bedankt voor de handige tip ivm diafragma behouden.
                        persoonlijk ben ik niet zo voor het omkeren van een lens die je veel ook gewoon gebruikt. schrik om hem te beschadigen.
                        dan liever macro ringen of een tele extender.

                        maar in geval van een oude lens of met een kapote AF zou ik het wel durven?

                        ty
                        Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |
                        Speedlite 430EX II | Velbon CX 440 | RC-6 Remote RC-6 |

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel aankoop lens canon

                          Het enige waar ik eigenlijk een beetje schrik voor heb, is stof. Maar daarvoor heb ik dus een blaasbalg. Plus de EF 50mm F/1.8 II is ook zowat mijn goedkoopste lens. Als die stuk gaat, verlies ik geen fortuin.
                          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel aankoop lens canon

                            Oorspronkelijk geplaatst door jvdbkif Bekijk bericht
                            nee dat begrijp ik. maar als ze aan het spelen zijn dan moet je uit de hand fotograferen tegenover bij een pose daar kan je op statief alles instellen en dan afdrukken. en daar helpt de is volgens mij dan wel met het voordeel van 1 of meer stops kortere sluitertijd.


                            persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de 100mm maar wil niet zoveel geld uitgeven en dan bemerken dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb.
                            Je kan ook voor de EF 100mm F/2.8 Macro USM gaan i.p.v. voor de EF 100mm F/2.8L Macro IS USM. Is toch zo'n 350 euro goedkoper, maar heeft wel geen IS.
                            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel aankoop lens canon

                              Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                              Je kan ook voor de EF 100mm F/2.8 Macro USM gaan i.p.v. voor de EF 100mm F/2.8L Macro IS USM. Is toch zo'n 350 euro goedkoper, maar heeft wel geen IS.
                              ja dat heb ik ook gezien maar de duurdere heeft dus wel IS heeft ook speciaal gecoate glaswerk, 1 extra dirfragma lamel, en enkel glazen meer,

                              persoonlijk vind ik de dat goedkoop meestal leid tot duurkoop wegens niet tevreden en dan verkopen om toch de duurdere te kopen.
                              dan betaal ik liever iets meer en koop iets minder. maar dan wel met 100% kwaliteit.
                              en is de foto niet goed dan moet ik niet zeggen het lag aan het materiaal.
                              Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |
                              Speedlite 430EX II | Velbon CX 440 | RC-6 Remote RC-6 |

                              Comment

                              Working...
                              X