Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twee lenzen twee belichtingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twee lenzen twee belichtingen

    ik kreeg vandaag twee lenzen die ik tweedehands gekocht had op ebay, twee mooie lenzen
    een AF Sigma 21-35mm 3.5/4.2
    en een AF Nikkor 28-85mm 3.5-4.5
    ik teste ze alle twee vlak na elkaar met flits op A en alle twee op f9 de sigma nam 1/1.6 en de nikkor 1/2, alle twee op 28mm , is dat normaal , ook de foto's zijn duidelijk verschillend

  • #2
    Re: Twee lenzen twee belichtingen

    Die opgaven van F waarden en zo in de Exif is geen exacte wetenschap, bovendien kan je alleen maar vergelijken als je EXACT dezelfde beelduitsnede neemt .
    En dan heb je ook nog de flits die de zaak vertroebelt , begin eens met de flits uit te laten.

    Comment


    • #3
      Re: Twee lenzen twee belichtingen

      ja maar als ik twee foto's maak met de nikon of twee met de sigma maak, zijn die wel identiek

      Comment


      • #4
        Re: Twee lenzen twee belichtingen

        De flits kan zeker roet in het eten gooien. Ik ga het niet opzoeken (zit in Iran en internet is veel te traag) maar misschien geeft de ene lens afstandinfo door naar de flits en de andere niet. 28 mm is daarom ook niet exact 28 mm bij de andere lens, ze hebben ook een heel ander bereik (en dus waarschijnlijk ook opbouw).
        Neem de foto's eens in de manuele stand zodat je alle parameters kan vastzetten.
        Nog een opmerking: de lichtmeting gebeurt met volopen diafragma, wat op 28 mm verschillend is voor beide objectieven. De camera zal zich dus op een verschillend gegeven baseren om de sluitertijd te berekenen. (Dacht ik toch, allez)

        Comment


        • #5
          Re: Twee lenzen twee belichtingen

          ik heb het nog eens herzien en ik vergiste me de foto's zijn genomen zonder flits

          Comment


          • #6
            Re: Twee lenzen twee belichtingen

            Laat die 2 verschillende belichtingen gewoon eens zien heir, met exif.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Twee lenzen twee belichtingen

              Laat die 2 verschillende belichtingen gewoon eens zien heir, met exif.
              Inderdaad.
              Ik ga dit nog 's herhalen:
              Neem de foto's eens in de manuele stand zodat je alle parameters kan vastzetten.
              Nog een opmerking: de lichtmeting gebeurt met volopen diafragma, wat op 28 mm verschillend is voor beide objectieven. De camera zal zich dus op een verschillend gegeven baseren om de sluitertijd te berekenen.
              Als je zelf sluitertijd, iso en diaf. gaat vastzetten zou je dezelfde foto moeten krijgen,
              maar misschien geeft de vorm van de diafragmalamellen op F9 een andere scherptediepte en bokeh bij beide objectieven.
              Omdat bij volopen diafragma er een verschil is op 28 mm van ong. 1/3 of een halve stop,
              meet de camera dus 1/3 stop minder licht bij de sigma en geeft dus 1/3 stop langere sluitertijd. Je neemt de fotos dan op F9 waardoor je hetzelfde licht binnenlaat over verschillende tijd en je dus een anders belichtte foto krijgt. Je kan dus enkel concluderen dat je lichtmeting perfect werkt en de opgegeven diafragmagroottes kloppen.
              Je kan zien hoeveel het verschil exact is als je kijkt wat je maximum diafragma op 28mm bij de sigma is en dan evenveel stops EV compenseren en je zou ook dezelfde belichting moeten krijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Twee lenzen twee belichtingen

                sigma 21-31mm 3.5-4.2 op 28mm f13


                Uploaded with ImageShack.us

                nikon 28-85mm 3.5-4.5 op 28mm f13


                Uploaded with ImageShack.us

                nikon 28-85mm 1 stop + f11


                Uploaded with ImageShack.us
                eigenlijk denk ik dat het meer scheelt dan 1 stop

                Comment


                • #9
                  Re: Twee lenzen twee belichtingen

                  De beelduitstnede is niet exact hetzelfde en dat kan veel schelen, zeker als ook het focuspunt anders ligt. Een beetje geavanceerd meetsysteem houdt ook daar rekening mee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twee lenzen twee belichtingen

                    Ieder lens heeft zijn eigen kleurpatroon en dat heeft kleine invloed op de lichtmeting maar ook op jou perceptie van de foto.
                    Ook is het focuspunt belangrijk wat ook de F waarde van je lens beinvloed onrechtstreeks via de brandpuntafstand die veranderd als je focus kiest.
                    Je fotos zijn niet gelijk gecadreerd, dus je meeting kan al snel schelen ook.
                    En als je al die factoren opteld dan krijg je dus die mogelijke afwijking.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twee lenzen twee belichtingen

                      De dof van de Nikon is volgens mij véél groter dan die van de Sigma (en ligt meer naar voor), dus ik denk dat de Sigma wsl niet volledig sluit tot f13 (of de Nikon iets te ver).
                      Ik weet wel dat DOF niet enkel afhankelijk is van het gebruikte diafragma en focuslengte (en afstand natuurlijk), maar ook van het optisch ontwerp van elke lens specifiek, maar ik denk niet dat dat zo'n grote verschillen kan geven.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twee lenzen twee belichtingen

                        Ik zie dat er zeker wel een kleur verschil is ,in verschillende revieuws heb ik gelezen de ze allemaal zo te spreken zijn over de kleur van de sigma, maar heb hem nog niet kunnen testen bij zonnig weer, maar over dat inkaderen, als ik een andere foto's neem met de sigma en een ander kader, dan blijft ie toch altijd lichter

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twee lenzen twee belichtingen

                          Er is geen lichtgemeten en de instellingen blijven hetzelfde, dus iets anders kaderen heeft geen invloed. De histogrammen van 1 & 3 zijn ongeveer gelijk en van 2 is het lager. Dus waarschijnlijk kun je er van uitgaan dat de waarde van het diafragma niet accuraat is. Misschien wijken beide wel af.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twee lenzen twee belichtingen

                            dat denk ik ook en als ik de flits gebruik heb ik het zelfde efect
                            Last edited by koen1950; 8 december 2010, 21:08.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twee lenzen twee belichtingen

                              Ik had de exif van nieuwe nog niet bekeken, mijn verontschuldigingen. Met maximale diafragmawaardes wordt nogal vaak gesjoemeld en naar beneden afgerond, de reden daarvoor is redelijk logisch. In principe moeten de hogere diafragmawaarden dan ook volgen, aangezien de lichtmeting vollopen gebeurd. De camera gaat er dan vanuit dat f/3.5 ook effectief 3.5 is, als dat stiekem toch een halve stop zwakker is, gaat f/11 ook een halve stop zwakker moeten zijn om nog een correcte belichting te hebben op basis van de meting van de camera. Dat zou kunnen verklaren waarom de ene lens niet exact hetzelfde is als de andere.

                              Overigens is inderdaad ook het focuspunt belangrijk, maar dat is eigenlijk alleen voor macrotoestanden echt relevant. Om echt goed te testen zou je de test moeten uitvoeren met focus op oneindig, het is immers voor die focusafstand dat de diafragmawaarden in principe correct zouden moeten zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X