| |||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| ||||
|
Die Soligor tussenringen zijn geloof ik dezelvde als de Kenko tussenringen, weer een alternatief dus, ![]() Ik heb ze zelf ook en ben er zeer tevreden van, Vriendelijke groeten Tim
__________________ D2H - D2X - Tokina 116 F/2.8 - Tokina 124 F/4 - Sigma 30 F/1.4 - Nikkor 80-200 F/2.8 - Nikkor 50 F/1.8 - Tokina 100 m - SB-900 - SB-800. Site in opbouw: http://timvdb.smugmug.com/ |
| ||||
|
Vergeet niet dat je met tussenringen nog dichter zal moeten gaan dan 30cm om libellen te fotograferen. Zelf heb ik geen ondervinding met dit soort fotografie, maar ik denk dat je zal moeten investeren in een serieus macro objectief. Grtz, RF
__________________ Canon PowerShot A590 + 350D + 5D http://www.modelbaan-studio.be |
| |||||
| Citaat:
Ook al ligt het object in mijn focus range.
__________________ |
| ||||
|
damn ik zou op max armlengte moeten kunnen fotograferen aangezien een statief in die situaties superonhandig is. en een behoorlijk macro waar ik ook in andere omstandigheden nog iets mee kan doen lijkt me nogal zwaar. Je moet het toestel met 1 hand bedienen, vasthouden en ondertussen met je andere hand een levend beestje vasthouden, dat (zeker de grotere) niet voor niets Dragon Fly heet in het Engels ![]() AF is dus noodzakelijk. Zijn er tussenringen die dat dus goed doorgeven? En 2keer vergroten op dezelfde afstand zou al goed zijn! Dus er moeten niet veel/grote ringen tussen |
| |||||
| Citaat:
Dus door wat te bewegen met je lichaam kun je de focus (heel erg) gemakkelijk verleggen.
__________________ |
| |||
|
Enige info; - vergrotingsmaatstaf = tussenringlengte : brandpuntsafstand Voorbeeld; - vergrotingsmaatstaf = tussenringlengte 25mm : brandpuntsafstand 50mm = 0,5x = 1:2 (DOF bij f/11 = 3mm, lichtverlies 1,2 stops) - vergrotingsmaatstaf = tussenringlengte 50mm : brandpuntsafstand 50mm = 1x = 1:1 (DOF bij f/11 = 1mm, lichtverlies 2 stops) - vergrotingsmaatstaf = tussenringlengte 100mm : brandpuntsafstand 50mm = 2x = 2:1 (DOF bij f/11 = 0,4mm, lichtverlies 3,2 stops) !!!!! U kunt verder zelf wel uitrekenen wat de vergrotingsmaatstaf zal zijn bij elke combinatie van een setje ringen van 12mm, 20mm en 36mm. Bij 12mm en met een beetje geluk (afhankelijk van het scherpstelsysteem van de camera en de verlichtingsomstandigheden) ook 20mm, zal de autofocus mogelijk nog werken. Scherpstellen door de camera voor- of achterwaarts te bewegen is de beste optie. Het is onjuist te veronderstellen dat zwevende of anderszins bewegende insecten met één druk op de knop prachtig zullen zijn vastgelegd. Macro fanaten hebben zich er allang bij neer gelegd dat macro fotografie een kwestie is van het bestuderen van het gedrag van de insecten en dat er zeer veel opnamen moeten worden gemaakt om een relatief gering aantal mooie platen te verkrijgen Een grote heldere zoeker is zeer gewenst. |
| |||||
|
Ik denk dat Tyrr een vergroting bedoeld tov zijn huidige beeld. Of zie ik dit mis? Dezelfde afstand houden, en meer vergroting met dezelfde lens gaat (volgens mij) niet. Door tussenringen kun je de scherpstelafstand verkleinen, waardoor het object groter wordt. Ik denk dus dat je een lens met meer mm's nodig hebt, en de set tussenringen, om het scherpstelpunt van lens binnen handbereik te brengen. Ben niet zeker van dit alles, misschien best aan de experts overlaten
__________________ |
| ||||
|
ik kan met mijn huidige lenzen tot 200mm gaan, maar die van 200 mm kan momenteel mijn uitgestoken hand niet scherp krijgen, terwijl men 50mm dat wel kan. het is dus de bedoeling dat ik ofwel door het insect (in de hand) korter te brengen ofwel door meer mm te gebruiken een 'groter' beestje op mijn foto krijg. |
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Tussenringen of macrolens? | wildlifephoto | Accessoires | 4 | 3 augustus 2008 23:46 |
| converter vs tussenringen | silim | Accessoires | 11 | 2 augustus 2008 00:34 |
| Tussenringen enzo | svenbombeke | Objectieven | 4 | 19 januari 2007 20:26 |
| set tussenringen voor Nikon nieuw (VERKOCHT) | yoy | Aangeboden | 0 | 16 januari 2007 15:11 |
| Tussenringen, 6T, reverse lens overzicht. | frans_vdm | Accessoires | 5 | 16 januari 2006 18:51 |
![]() |