Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina lenzen....op FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tokina lenzen....op FF

    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Je kunt trouwens ook altijd kijken naar een Sigma 12-24 F4.5-5,6. Al dan niet versie 2.
    Ik heb deze (versie 2), van versie 1 heb ik enkel nog maar slechte dingen gehoord
    Versie 2 hou ik naast de nikon 16-35 bij, ik ben er tevreden van, echt unieke beeldhoek, bij sommige beelden ben je niet altijd verplicht de vervorming en zo te corrigeren, wel dan gaat de scherpte erg dicht naar de hoeken hoor!
    Indien je voorbeeldfoto's wil, op mijn flickr account staan er genoeg!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #17
      Re: Tokina lenzen....op FF

      Valt hier geen dx lens te overwegen ?

      Prijzen liggen een pak lager en ik veronderstel dat een dx prime in kwaliteit niet moeten onderdoen voor een ff zoomlens.
      Ik weet niet waar de beelden moeten voor dienen, maar ik kan me niet inbeelden dat 22Mp niet volstaan om zelfs nog een pak bij te snijden.
      En dof lijkt me met een uwa ook geen topic.

      Mis ik hier iets ?
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

      Comment


      • #18
        Re: Tokina lenzen....op FF

        Ik ga echt geen DX lens op mijn Nikon D3S gebruiken....
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #19
          Re: Tokina lenzen....op FF

          Op een D3s hou je nog 8Mp over en dat is vrij weinig om nog bij te snijden, maar op een D800 of D750 moet dat toch kunnen.

          Enige nadeel is dat je viewfinder meer toont dan de opname en dat je daar moet aan denken bij het kadreren.
          Een dx prime gaat niet onderpresteren t.o.v. een ff zoom van minder dan 1000 euro. Ik vermoed zelfs dat een goeie dx zoom niet moet onderdoen voor een 'goedkope' ff.
          Of gaat het om imago i.p.v. image
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #20
            Re: Tokina lenzen....op FF

            Ik twijfel niet aan kwaliteit van DX lenzen, integendeel, maar een DX lens op een FF is gewoon onhandig werken...
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #21
              Re: Tokina lenzen....op FF

              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
              Op een D3s hou je nog 8Mp
              45% van 12 is bij jou dus 8 en bij mij 5,4........
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Tokina lenzen....op FF

                Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                Op een D3s hou je nog 8Mp over en dat is vrij weinig om nog bij te snijden, maar op een D800 of D750 moet dat toch kunnen.

                Enige nadeel is dat je viewfinder meer toont dan de opname en dat je daar moet aan denken bij het kadreren.
                Een dx prime gaat niet onderpresteren t.o.v. een ff zoom van minder dan 1000 euro. Ik vermoed zelfs dat een goeie dx zoom niet moet onderdoen voor een 'goedkope' ff.
                Of gaat het om imago i.p.v. image
                Als je van een dx toestel upgrade naar een fullframe en dan nog eventjes doorwerkt met je dx lens, dat begrijp ik, maar doelbewust een dx-lens aanraden voor op een fullframetoestel te gebruiken is ......

                Het is zoals een ferrari met kortwagenwielen erop, het houdt geen steek waarom je het zou doen
                Last edited by Franciskine; 25 februari 2017, 14:57.
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #23
                  Re: Tokina lenzen....op FF

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Als je van een dx toestel upgrade naar een fullframe en dan nog eventjes doorwerkt met je dx lens, dat begrijp ik, maar doelbewust een dx-lens aanraden voor op een fullframetoestel te gebruiken is ......

                  Het is zoals een ferrari met kortwagenwielen erop, het houdt geen steek waarom je het zou doen
                  100% mijn gedacht ook....
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #24
                    Ondertussen iets heel anders aangeschaft, namelijk de Tamron/Vivitar/Cosina ( allemaal dezelfde lens ) 19-35 Prijs : 45€ ( kan ik niet voor sukkelen he ) Reviews lijken redelijk goed mee te vallen....
                    Last edited by Franciskine; 3 maart 2017, 13:42.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tokina lenzen....op FF

                      Voor zo' n prijs kun je inderdaad niet sukkelen.
                      Als je zijn beperkingen kent, dan zul je er de mooiste foto' s mee weten te maken.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tokina lenzen....op FF

                        Wie niet meer wil betalen dan de prijs van kortwagenwielen, zal het met kortwagenwielen moeten doen.
                        Maar ik noem degelijke dx lenzen alvast geen kortwagenwielen en een D3s ook nog geen Ferrari.

                        TS stelde dat het voor occasioneel gebruik was en ze geen 1000€ wou betalen.
                        Bij mijn voorstel ben ik er vanuit gegaan dat het voor een D800 of D750 was, m.a.w. pixels genoeg.

                        Ik heb mezelf een tweedehands ff camera gekocht en de kwaliteit van mijn beelden is er daardoor op vooruit gegaan.
                        Wat ik kan winnen door ook ff lenzen te gebruiken, heb ik voor mijn toepassingen nauwelijks nodig. Occasioneel gebruik ik een dx-prime.
                        Ik ben op geen enkele manier afgunstig t.o.v. wie met beter materiaal werkt dan het mijne, maar wie niet meer inziet waarom je een dx lens voor een ff camera zou kopen heeft zijn band met de realiteit verloren.

                        Wie weinig heeft kan zich weinig principes veroorloven. Wie veel heeft laat te vaak zijn principes achter zich.
                        Last edited by cojon; 27 februari 2017, 02:22.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tokina lenzen....op FF

                          Ik heb begrip voor je standpunt, zeker in een overgangsfase.
                          Echter, de praktische problemen/nadelen wegen te veel door om echt over te gaan tot de aanschaf van een DX lens op een FX body. Het gaat niet om "beter" materiaal.
                          Als budget een probleem is, dan zijn er voldoende alternatieven op de 2de hands markt. Een oudere FX screwdrive lens kost niet zoveel, wellicht nog minder dan een DX lens.
                          Ik heb zelf enkele oude russische primes die ik af en toe eens gebruik. Daar kan je nog prima resultaten uit halen.
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tokina lenzen....op FF

                            Ik heb mijn Tokina 17-35mm f/4 AT-X Pro FX tweede hands € 250,00 betaald.
                            Qua scherpte ben ik er zeer tevreden over.
                            De AF is trager dan een Canon L lens maar zeker even snel zoniet sneller dan een gewone Canon EF lens.
                            Zwakheden bij deze lens is de CA op de zijkanten en die is wel heftig toch met een paar muisklikken te verwijderen in Ps.
                            Maar voor die prijs vind ik me goed bediend.
                            Eigenlijk was ik op zoek naar een Sigma 18-30 want dat is een fameus lenske op een FF.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tokina lenzen....op FF

                              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                              Eigenlijk was ik op zoek naar een Sigma 18-30 want dat is een fameus lenske op een FF.
                              Je bedoelt de 15-30? Hopelijk de nieuwe f/2.8 dan toch...
                              Ik heb eventjes de originele 15-30/3.5-4.5 gehad (in 2001 of zo) en die had ontzettend veel vervorming, zelfs op een Canon crop. Het leek bij momenten een halve diagonale fisheye...

                              Hoe breed moet het zijn he? Een tweedehands Nikon 18-35 kan zeer interessant zijn, maar je haalt uiteraard niet het effect van een Sigma 12-24.
                              Die Tokina 17-35 vond ik behoorlijk goed ja, maar ik heb die nooit met meer dan 12MP getest, en dat was op APS-H (1.3x crop) geloof ik.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tokina lenzen....op FF

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                                en dat was op APS-H (1.3x crop) geloof ik.
                                Met je Canon EOS 1D Mark II had je inderdaad 1,3 crop.
                                Waar een wil is, is een weg
                                ---------------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X