Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 12-24 met (electr?) probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 12-24 met (electr?) probleem

    Toen ik een paar weken geleden na lang nog eens een van mijn AF lenzen wou gebruiken om echte breedhoek te hebben in het Hallerbos ontdekte ik dat mijn Tokina 12-24 soms foutmeldingen gaf, mijn 40D klaagde dat de contacten gereinigd moesten worden.
    Dit snel gedaan, maar het probleem bleef, en ik ben dan wat gaan zoeken, blijkt dat ze de melding geeft als het diafragma gesloten moet worden, maar enkel van 12 tot 15 mm, van 15-24 mm werkt alles perfect, dus ik denk niet dat het aan het diafragma zelf ligt.

    Als ik het diafragma met de scherptediepteknop sluit op bvb 16mm en dan uitzoom blijft het diafragma gewoon gesloten, zelfs als ik de lens dan van de body schroef. En rond de 15mm 'knippert' het diafragma soms open en toe bij gebruik van de scherptediepteknop. 't is iets vreemds..

    Zo lang ik volopen werk geeft het nooit problemen, dus ik heb zo'n vermoeden dat er vanbinnen zo'n plat kabeltje slecht contact maakt, en onder de 15mm helemaal geen contact meer krijgt.

    Ik ben wat gaan zoeken en heb nog meldingen van exact hetzelfde probleem gevonden, maar niet veel, en geen enkele oplossing (o.a. het onderste bericht hier: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/812838)

    Ik twijfel wat ik zou doen, de lens is denk ik al meer dan 3jaar oud en een reparatie gaat (te) duur worden wsl, de opties zijn dan:

    - zo blijven gebruiken, scherptediepte is meestal niet zo'n probleem op 12mm
    - de lens zelf openhalen met het risico dat ze daarna voor de vuilbak is + het feit dat ik zo'n kabel wsl toch niet kan herstellen.
    - de lens verkopen met vermelding van de fout voor een zeer lage prijs en een goede breedhoekprime zoeken

    Iemand een beter idee?

    Mvg
    Koen
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

  • #2
    Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

    Koen,

    Zoals je zelf zegt is op 12mm de scherptediepte geen probleem.
    Zelfs op f/4 zit je op 12mm aan een hyperfocale afstand van 1,2 meter (uitgaande van een circle of confusion van 0,03 mm).

    Blijven gebruiken dus :-)

    Groet,

    Kim

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

      Ik heb onlangs een gelijkaardig (identiek?) probleem gehad met een via BD gekochte tweedehands Tokina 12-24. Onder de 15mm bleef het diafragma hangen met een foutmelding tot gevolg. Persoonlijk vond ik dat echt niet werkbaar...

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

        Bedankt voor de reacties!
        Ik denk dat ik de lens idd voorlopig gewoon ga blijven gebruiken.
        En ondertussen probeer ik meer reacties te verzamelen van gelijkaardige problemen (als er nog zijn), want eigenlijk vind ik dat dit een fabricagefout is, het komt niet door verkeerd gebruik en lijkt me ook geen normale slijtage, wie weet valt er nog eea onder verlengde garantie te regelen..
        @pieterp: als die lens verkocht is met dat probleem zonder dit te vermelden vind ik dat wel schandalig, het is in ieder geval niet het exemplaar dat ik nu heb, ik ben de eerste eigenaar. Kun je mij evt het serienummer of andere info doorsturen via pm, wie weet is het een bepaalde batch die problemen krijgt ofzo.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

          Ik heb nu de laatste tijd ook last van problemen met mijn ongeveer 5 jaar oude Tokina 12-24. Via google heb ik achterhaald dat het een probleem is met de printplaat.
          Wat ook wel blijkt is dat het alleen bij bepaalde diafragma waardes ligt. Zo kan ik wel op diafragma f4, f4.5, f5, f9, en f11-20 fotograferen. Bij de overige diafragma's komt er een error 99 melding op mijn 20D en een vuile contact melding bij mijn 550D. Ik heb nu voornomen om verlopig maar op f9 te blijven.

          De kosten van reparatie bij Tokina waren 130 euro in 2008. (Oude thread op ander forum) Probleem is dat ik binnen kort op vakantie gaat en durf nu niet de lens op te sturen omdat het waarschijnlijk niet op tijds terug zal komen. Maar hoe lang ik zo door kan gaan is ook een gok. Mocht er toevallig anderen met ervaring hiermee zijn zou ik graag van horen.

          groeten,

          Helen
          vriendelijke groeten, Helen
          Updated WWW.HELENICA.NL
          ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

          Comment


          • #6
            Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

            Bedankt ook voor uw reactie! Ik ga dat zeker ook eens proberen (heb de lens nu even niet hier liggen), ik heb enkel op f8 getest denk ik, dat is helemaal vreemd dat ze op sommige stops nog wel werkt.
            Ik zou de lens nog wel gewoon zo durven meenemen op reis, op f4 zal ze wel blijven werken wsl en ze is dan best bruikbaar.
            't is wel zonde, mechanisch is/lijkt deze lens gebouwd als een tank, maar dan zo'n stom probleem.

            Ik ben ook benieuwd of er nog mensen zijn met dit of gelijksoortig probleem.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              @pieterp: als die lens verkocht is met dat probleem zonder dit te vermelden vind ik dat wel schandalig, het is in ieder geval niet het exemplaar dat ik nu heb, ik ben de eerste eigenaar. Kun je mij evt het serienummer of andere info doorsturen via pm, wie weet is het een bepaalde batch die problemen krijgt ofzo.
              Ik ben behoorlijk zeker dat dit probleem niet bekend was bij de verkoper, en hij heeft m onmiddellijk teruggenomen. Meer info heb ik dus niet...

              Comment


              • #8
                Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

                Ah, ok, das netjes dan

                Als er hier nog iemand is met dit probleem (of hier bvb via google terecht komt): laat het even weten aub, maar voorlopig ziet het er naar uit dat dit geen veelvoorkomend probleem is.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Ah, ok, das netjes dan

                  Als er hier nog iemand is met dit probleem (of hier bvb via google terecht komt): laat het even weten aub, maar voorlopig ziet het er naar uit dat dit geen veelvoorkomend probleem is.
                  Ik heb onlangs ook een tweedehands Tolina 12-14 gekocht en heb een zelfde probleem wanneer ik hem op mijn Canon 500D gebruik, soms werkt de lens enkele foto's lang en daarnaa krijg ik de boodschap : "Er 01 Communicatie tussen camera & lens is foutief, gelieve de contacten te reinigen". Zelfde lens getest op een 7D waarop de lengs gewoon niet werkte. Heb het zoal op alle diafragma's gehad.
                  Heb ook gemerkt dat de afscherm ring die vooraan rond de lens zit wat los zit en meebeweegd wanneer er gezoomd word. Bij nazicht bleek dat de vorige eigenaar deze met siliconenpasta vastgekleefd had. Mogelijk hebben de zuur dampen hiervan de elektronica aangetast.
                  Aankoop was niet gebeurd via deze site (heb mijn les nu wel geleerd).
                  mvg Marc
                  mvdhome - Canon 60D - Canon 500D - Canon 35mm F2, Canon 50mm F1.4 - Canon 24-105mm IS F4 - Canon 70-200 L IS F4 - Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM spiegelda.mvdhome.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

                    Oei, nog stukken die loskomen ook dus, blijkbaar is de lensconstructie echt niet zo goed als ze lijkt, ik ben benieuwd hoeveel er over 10 jaar nog van zullen werken

                    De meeste lenzen die ik nu gebruik zijn tussen de 15 en 35 jaar oud en werken nog prima, zelfs de goedkope oostbloklenzen (zonder AF natuurlijk)..
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door mvdhome Bekijk bericht
                      Ik heb onlangs ook een tweedehands Tolina 12-14 gekocht en heb een zelfde probleem wanneer ik hem op mijn Canon 500D gebruik, soms werkt de lens enkele foto's lang en daarnaa krijg ik de boodschap : "Er 01 Communicatie tussen camera & lens is foutief, gelieve de contacten te reinigen". Zelfde lens getest op een 7D waarop de lengs gewoon niet werkte. Heb het zoal op alle diafragma's gehad.
                      Heb ook gemerkt dat de afscherm ring die vooraan rond de lens zit wat los zit en meebeweegd wanneer er gezoomd word. Bij nazicht bleek dat de vorige eigenaar deze met siliconenpasta vastgekleefd had. Mogelijk hebben de zuur dampen hiervan de elektronica aangetast.
                      Aankoop was niet gebeurd via deze site (heb mijn les nu wel geleerd).
                      mvg Marc
                      Als die voorste ring los zat zal de lens wel eerder gestuiterd zijn dan dat de zuurdampen het kwaad hebben gedaan.
                      Intussen heb ik alleen nog mensen aan het woord gehoord met de Canon versie van de lens?
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

                        Zelfde probleem hier: van 12-15 mm eigenlijk onbruikbaar (toch op f8, de rest moet ik nog uittesten). Als je googelt op "Tokina 12-24" en "error 01", "error 99" of "problem" krijg je toch heel wat resultaten. Dit duidt mi op een constructieprobleem bij deze specifieke lens op de EF mount.
                        Canon 550D; TokTok, TamTam

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

                          All,

                          hier de combinatie Canon 20D + Tokina 12-24 + 430EX die soms problematisch is.
                          'k Heb er eens een ganse namiddag foto's mee genomen zonder problemen.
                          En onlangs wou ik deze combinatie terug gebruiken voor 600+ foto's, en ja hoor, bijna constant ERR 99 :-( Dan maar een andere lens opgeschroefd...
                          'k Weet ook niet waaraan het ligt. 'k Kan het niet thuisbrengen, maar deze combinatie heeft me al vaak problemen opgeleverd... Zou het met aantal mm kunnen te maken hebben? Of met bepaalde diafragma waarden? Of combinatie met flits? Geen idee
                          ('k had zelfs de indruk dat het meer voorkwam in portretstand dan landschap stand)
                          Voor de rest heel tevreden van dit lensje... Maar als't zo onbetrouwbaar is, krijg je er een degout van he.
                          Misschien dat iedereen zijn combinatie eens moet vermelden? (toestel, flits of niet, omstandigheden, F-waarden, mm... )
                          Hoe meer info we verzamelen, hoe preciezer het probleem te omschrijven zeker?
                          Lijkt me ook constructie te zijn.

                          Ah, wat me ook opvalt, maar is altijd al zo geweest. Als dit lensje op m'n 20D staat, en ik open bvb het CF compartiment van de camera, hoor ik altijd een kort "bzzt" geluid, 1 second of zo... Is ook de enige lens waar ik dat mee heb...

                          just my 2 cts.

                          Hiawatha
                          What if...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

                            Beschrijving van het probleem:
                            - body Canon 450D
                            Error 01 bij:
                            -diafragma kleiner dan f5 (vanaf f5.6)
                            -focale lengte minder dan 16 mm
                            Canon 550D; TokTok, TamTam

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tokina 12-24 met (electr?) probleem

                              Zelfde probleem gehad! Ik heb hem ook op m'n 450D zitten en krijg telkens als er teveel licht binnenvalt (denk ik), de melding "Error, fout in de verbinding tussen de lens en uw toestel" (of zoiets)... Ik heb er ondertussen mee leren leven, maar soms is dat wel irritant! Ik trek vaak foto's van auto's en dan kan de reflecterende zon wel een probleem...

                              Comment

                              Working...
                              X