Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

    hallo

    Ik bezit een EOS 550D, een 50mm1.4 en de kitlens (18-55).
    De kitlens begint mij echter steeds minder te bevallen (scherpte, kleuren, contrast), vooral als ik zie welke foto's ik neem met de 50mm.
    Het bereik wil ik niet meteen naar boven uitbreiden.
    Wat extra groothoek spreekt me echter nog wel aan.
    Nu twijfel ik over verschillende opties.

    Eerste keuze.
    -De Tokina 12-24mm f/4.0 AT-X Pro DX II Canon. Deze lens biedt extra groothoek, wat een extra dimensie zou kunnen bieden aan mijn foto's. Het bereik van 24mm om mijn 1.6 cropcamera komt daarnaast aardig in de buurt van 35mm (38,4)mm op een ff en dat spreekt mij wel aan.
    Nu is mijn vraag: Is de beeldkwaliteit van deze lens goed? En dan bedoel ik in vergelijking met de 50mm 1.4...
    De lichtsterkte is met f4 niet extreem, maar voor de echte lowlight omstandigheden zou ik nog de 50mm kunnen gebruiken. (Of een statief natuurlijk, of de ISO omhoog, of... )

    Behalve de vorige vraag ook nog dit:
    Is het realistisch om deze lens te zien als een 24mm om die sporadisch ook eens op 12mm te gebruiken?

    Of koop ik dan beter:
    Tweede keuze
    -Canon EF 28mm f/1.8. Mijn 50mm vind ik meestal net te lang voor binnen. Het werken met een prime vind ik daarentegen wel aangenaam.
    De prijs van een 24mm vind ik dan weer te hoog.
    Is deze lens goed? (beetje vage formulering, maar hopelijk komt over wat ik bedoel)
    Daarnaast bestaat er ook nog een Canon EF 28mm f/2,8. Deze spreekt mij aan omwille van zijn lage prijs en gewicht. Of zijn de mogelijkheden van deze lens navenant laag?

    Sorry als ik een beetje doordram over de 50mm, maar die bezit ik en als jullie de kwaliteit ten opzichte van die lens zouden kunnen beschrijven, dan heb ik een gemakkelijk 'ijkpunt'.

    Als ik nog goede alternatieven over het hoofd zie, mogen jullie die zeker aanreiken!

    Alvast bedankt voor jullie aandacht, tijd en expertise!
    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

    Mijn Razzi account

  • #2
    Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

    tamron 17-50 f2.8 lijkt me eerder een fijne keuze!
    kost de wereld niet en is goed
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      tamron 17-50 f2.8 lijkt me eerder een fijne keuze!
      kost de wereld niet en is goed
      ok, deze ziet er wel goed uit. Maar de Tokina spreekt me toch wat meer aan. Bovendien gaat mijn budget tot ongeveer €550.
      EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

      Mijn Razzi account

      Comment


      • #4
        Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

        Ga eens kijken naar de gebruikte brandpunten van de foto's die je gemaakt hebt en als dat altijd 18mm en je vond het nog niet breed genoeg, dan is dit te overwegen, in alle andere gevallen en 17-50(5) 2.8 en met je budget kun je ze misschien allebei kopen of een Sigma 10-20 ipv de Tokina.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

          Sinds mijn 18-70 gestorven is, gebruik ik een 12-24mm f/4, 35 1.8 en 60mm f/2.8 in de plaats. Ik mis de 18-70 absoluut niet...
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ga eens kijken naar de gebruikte brandpunten van de foto's die je gemaakt hebt en als dat altijd 18mm en je vond het nog niet breed genoeg, dan is dit te overwegen, in alle andere gevallen en 17-50(5) 2.8 en met je budget kun je ze misschien allebei kopen of een Sigma 10-20 ipv de Tokina.
            Het gaat voornamelijk om autofotografie en dan is die 18mm wel geregeld te smal.


            Zijn er nog interessante opmerkingen over de 28mm?
            EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

            Mijn Razzi account

            Comment


            • #7
              Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

              Als je vindt dat 18mm al te smal is, waarom twijfel je dan nog over die 28mm? Je lijkt mij uzelf hier tegen te spreken.
              Zeker voor autofotografie lijkt mij 28mm als minimum op een crop veel te hoog.

              Ikzelf heb nooit een 28mm gebruikt, maar de reviews zijn niet echt positief:

              Is the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!


              Ga dus voor (al dan niet tweedehands) een UWA (12-24 of 10-22) of een standaardlens (17-50 of 17-55 2.8).

              Comment


              • #8
                Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

                Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
                Als je vindt dat 18mm al te smal is, waarom twijfel je dan nog over die 28mm? Je lijkt mij uzelf hier tegen te spreken.
                Zeker voor autofotografie lijkt mij 28mm als minimum op een crop veel te hoog.

                Ikzelf heb nooit een 28mm gebruikt, maar de reviews zijn niet echt positief:

                Is the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!


                Ga dus voor (al dan niet tweedehands) een UWA (12-24 of 10-22) of een standaardlens (17-50 of 17-55 2.8).
                Die 12-24 gaat er wel komen denk ik.
                Die 28mm had ik bekeken om dat een wat wijdere prime me wel wat leek, maar als die niet echt goede kwaliteit biedt, dan zoek ik nog wel wat verder.

                Merci voor de reacties alvast.
                EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                Mijn Razzi account

                Comment


                • #9
                  Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

                  Toen ik nog werkte met een APS-C camera bestond mijn standaard lensset uit een 12-24 mm Tokina en een 60 mm/2.8 Macro van Canon.

                  Of ik isoleer, en heb dus tele nodig. Of ik plaats onderwerp in geheel. Dan gebruik ik een supergroothoek.

                  Van het zoomgat heb ik nooit last.

                  Inmiddels werk ik FF. En nu met een 16-35 mm/2.8 MK2 en een 70-200 m/2.8 MK2. Het principe blijft hetzelfde.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                    Toen ik nog werkte met een APS-C camera bestond mijn standaard lensset uit een 12-24 mm Tokina en een 60 mm/2.8 Macro van Canon.

                    Of ik isoleer, en heb dus tele nodig. Of ik plaats onderwerp in geheel. Dan gebruik ik een supergroothoek.

                    Van het zoomgat heb ik nooit last.

                    Inmiddels werk ik FF. En nu met een 16-35 mm/2.8 MK2 en een 70-200 m/2.8 MK2. Het principe blijft hetzelfde.
                    De kitlens gebruikte ik al nooit boven de 35mm, dan nam ik wel de 50mm en zette een paar stappen . De kitlens was eigenlijk vooral voor de 18mm, maar aangezien ik dat een beetje smal vind, ... Denk ik dat ik ongeveer op dezelfde manier als jij zal gaan werken.
                    We zullen wel zien hoe het bevalt.
                    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                    Mijn Razzi account

                    Comment


                    • #11
                      Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

                      Ik gebruik naast de twee kit-objectieven de Tokina op mijn 40D.
                      Die haalt natuurlijk niet de kwaliteit van mijn Sigma 50mm f/1.4 (en dat zal idem dito zijn met de Canon), maar dit is volledig normaal. (De Sigma gebruik ik enkel op mijn 5D trouwens.)
                      Maar ik ben zeer tevreden van de Tokina, wijd is die zeker op een crop en ruim voldoende scherp en mooie kleuren.
                      Het objectief voelt heel robuust aan, en is ook zo.
                      Voor +/- 220 euro meer heb je de Canon 10-22 die nog beter is dan de Tokina.
                      De Tokina kan soms last hebben van chromatische aberraties maar dit is snel verholpen in Ps.
                      Mocht het te herdoen zijn dan kocht ik mij waarschijnlijk toch de Canon 10-22 en dat enkel en alleen al om die 2mm meer groothoek.
                      Maar de Tokina is zeker een heel goede keus als je in je geldbeugel kijkt en zal zeker goed staan naast je 50mm.


                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        Sinds mijn 18-70 gestorven is, gebruik ik een 12-24mm f/4, 35 1.8 en 60mm f/2.8 in de plaats. Ik mis de 18-70 absoluut niet...
                        Ik heb het jaren gedaan met een 24-85 USM (naast de 10-22) maar ze valt stilaan uit mekaar - vervanger kost teveel op de tweedehandsmarkt.

                        85mm is nochtans heel handig.
                        Omdat ik ook een 30 1.4 en 60 2.8 heb voor lichtsterkte overweeg ik een 15-85 voor het grote bereik.

                        De Tamron 17-50 is wat kort en ik vrees een beetje voor de AF en ondanks alle lof over de 17-55 2.8 voel ik de nood momenteel niet.

                        PS: De 18-55 kitlens met IS heeft wel een goede beeldkwaliteit, en is klein, licht en goedkoop.

                        Comment


                        • #13
                          Re: tokina 12-24+50mm ter vervanging van de kitlens?

                          Ik heb nu de 12-24 aangeschaft en ben zeer tevreden. De kleuren en contrast zijn prachtig en hij voelt degelijk aan.

                          Bedankt voor de raad
                          EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                          Mijn Razzi account

                          Comment

                          Working...
                          X