Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

    Ik ben op zoek naar een lens om foto's te maken van auto's en moto's op salons, eveneens als foto's van karting binnen.... iemand die mij kan helpen? toestel is een Canon 40d

    THXXX

    Grtzz Oli
    http://www.flickr.com/photos/autosport
    www.autosport.be

  • #2
    Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

    Eigenlijk zijn dat 2 totaal verschillende dingen. Voor op salons kan je best een standaardzoom gebruiken, of een statief meenemen als dat kan. Maar voor karting ga je iets van tele nodig hebben. Tenzij dat de karts ook stil staan?

    Comment


    • #3
      Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

      ja this voor aan de start van de wedstrijden ( wanneer piloten in de kart stappen ) dus het is niet voor bewegende beelden dus een snelle AF is niet noodzakelijk!
      http://www.flickr.com/photos/autosport
      www.autosport.be

      Comment


      • #4
        Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

        Ik ben zelf niet echt thuis in actiefotografie, maar ik denk dat je met een 17-50(of 55) f/2.8 wel goed moet zitten. Afhankelijk van je budget kan je er vinden met of zonder beeldstabilisatie. Op mijn 5D heb ik ongeveer hetzelfde bereik met mijn 28-70 f/2.8 en die is voor heel veel inzetbaar.

        Maar misschien kunnen mensen met wat meer hands-on ervaring op het kartcircuit je verder helpen

        Comment


        • #5
          Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

          héhé prima! alvast super bedankt voor je tijd en reacties!

          Oli
          http://www.flickr.com/photos/autosport
          www.autosport.be

          Comment


          • #6
            Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

            Op een 40D is dit simpel : EF-S17-55 IS 2.8 ... heb deze ook en zal ze altijd op mijn crop camera zetten als ik een autosalon fotografeer.

            Soms is ze wel net iets te kort, maar dan kan je nog altijd croppen

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Op een 40D is dit simpel : EF-S17-55 IS 2.8 ... heb deze ook en zal ze altijd op mijn crop camera zetten als ik een autosalon fotografeer.

              Soms is ze wel net iets te kort, maar dan kan je nog altijd croppen

              Mark
              Oké, dacht wel dat ik die richting moest uitgaan! kwam deze ook tegen op je site!

              Merci

              Oli
              http://www.flickr.com/photos/autosport
              www.autosport.be

              Comment


              • #8
                Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

                Op een salon sta je dicht bij de auto, daar lijkt me een zoom met redelijk wat breedhoek wel van pas komen en de lichtsterkte kiezen in functie van je budget ; en als je heel lichtsterk/ kleine DOF wil gaan (en een grote portemonnee hebt) misschien een prime zoals bv. EF 24 f1.4?
                Ikzelf trek auto's liever met mijn canon 10-22 dan met mijn 17-85, maar er moet sowieso genoeg licht zijn, en écht klein DOF kan ik niet verkrijgen.

                De kartings waar ik al geweest ben, zijn binnenshuis, met meestal niet zoveel licht, en je staat als toeschouwer op behoorlijke afstand, dus daar zou ik een telelens voor kiezen met geen ál te lage lichtsterkte (f4 lijkt me minimaal). 17-55 lijkt me niet voldoende als je verder dan 4-5 meter weg staat...

                disclaimer: gebaseerd op mijn beperkte ervaring, ik ben zeker geen auto maniak...
                Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

                Comment


                • #9
                  Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door geert.verachtert Bekijk bericht
                  Op een salon sta je dicht bij de auto, daar lijkt me een zoom met redelijk wat breedhoek wel van pas komen en de lichtsterkte kiezen in functie van je budget ; en als je heel lichtsterk/ kleine DOF wil gaan (en een grote portemonnee hebt) misschien een prime zoals bv. EF 24 f1.4?
                  Ikzelf trek auto's liever met mijn canon 10-22 dan met mijn 17-85, maar er moet sowieso genoeg licht zijn, en écht klein DOF kan ik niet verkrijgen.

                  De kartings waar ik al geweest ben, zijn binnenshuis, met meestal niet zoveel licht, en je staat als toeschouwer op behoorlijke afstand, dus daar zou ik een telelens voor kiezen met geen ál te lage lichtsterkte (f4 lijkt me minimaal). 17-55 lijkt me niet voldoende als je verder dan 4-5 meter weg staat...

                  disclaimer: gebaseerd op mijn beperkte ervaring, ik ben zeker geen auto maniak...
                  Bedankt voor je uitleg!! bij de karting sta ik op een meter max van de piloot in de bochten enzo maar deze lens is niet bedoeld voor actie-foto's maar gewoon van stilstaande karts met hun piloot. Een telelens heb ik al 70-200 2.8. Dus een lichtsterkte lens met breedhoek en een kleine zoom is dan weer nodig! 10-22?????

                  Oli
                  http://www.flickr.com/photos/autosport
                  www.autosport.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

                    Een heel lichtsterke breedhoek zul je niet zo vlug vinden... Dit omdat je de lichtsterkte bij een breedhoek niet echt nodig hebt (meestal gebruikt voor landschappen enzo)

                    Voor die karts moet je toch genoeg hebben met die 70-200 2.8? Op salons gewoon met statief werken.
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

                      Als je een driekwart front shot van een auto neemt op 17mm met f2.8 is de hele wagen niet meer scherp ... dus eerlijk gezegd heb je niet echt lichtsterke lenzen nodig op 10mm tot pakweg 70mm om auto's te fotograferen.

                      Alleen bij een full side shot zal een kleine dof gebruikt kunnen worden, maar zelfs dat is uitzonderlijk, een full front shot en je legt de focus op het logo vooraan met f2.8 zal de voorruit al wazig zijn ...

                      Wil je echt met OOF achtergronden gaan werken dan moet je een 70-200 2.8 gebruiken en genoeg plaats hebben ... op een autosalon zal je heel moeilijk een OOF achtergrond kunnen hebben vrees ik. Ik heb tijdens het autosalon de nieuwe 15-85 lens gebruikt op een 7D (beide geleend trouwens ), en bereik is ideaal, maar scherpte vond ik minder, mijn 17-55 is een stuk scherper, net zoals de 10-22 ... maar deze laatste is vrij beperkt inzetbaar vind ik, het is een lens die ik zeker niet wil missen, maar ik zou ze pas als laatste bijkopen, zorg eerst voor een goede wide en een degelijke tele, daarna pas een UWA

                      Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        Als je een driekwart front shot van een auto neemt op 17mm met f2.8 is de hele wagen niet meer scherp ... dus eerlijk gezegd heb je niet echt lichtsterke lenzen nodig op 10mm tot pakweg 70mm om auto's te fotograferen.

                        Alleen bij een full side shot zal een kleine dof gebruikt kunnen worden, maar zelfs dat is uitzonderlijk, een full front shot en je legt de focus op het logo vooraan met f2.8 zal de voorruit al wazig zijn ...

                        Wil je echt met OOF achtergronden gaan werken dan moet je een 70-200 2.8 gebruiken en genoeg plaats hebben ... op een autosalon zal je heel moeilijk een OOF achtergrond kunnen hebben vrees ik. Ik heb tijdens het autosalon de nieuwe 15-85 lens gebruikt op een 7D (beide geleend trouwens ), en bereik is ideaal, maar scherpte vond ik minder, mijn 17-55 is een stuk scherper, net zoals de 10-22 ... maar deze laatste is vrij beperkt inzetbaar vind ik, het is een lens die ik zeker niet wil missen, maar ik zou ze pas als laatste bijkopen, zorg eerst voor een goede wide en een degelijke tele, daarna pas een UWA

                        Mark
                        Het zal dan wel de 17-55 2.8 worden heb ik hier genoeg groothoek op trouwens? denk het wel é... nu mij nog storten op de 2de hands markt want 700€ pffhooeeee

                        Mercii

                        Oli
                        http://www.flickr.com/photos/autosport
                        www.autosport.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

                          Als je toch echt de lichtsterkte wil en 'wat' meer breedhoek kun je ook de Tokina 11-16 2.8 eens bekijken, deze zou ook erg scherp zijn (je vindt hier zeker meer info over als je zoekt op BD of elders).
                          Maar dan heb je wel een erg groot gat tussen 16 en 70 mm mss..
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: stilstaande auto's in slecht verlichte omstandigheden, welke lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                            Als je toch echt de lichtsterkte wil en 'wat' meer breedhoek kun je ook de Tokina 11-16 2.8 eens bekijken, deze zou ook erg scherp zijn (je vindt hier zeker meer info over als je zoekt op BD of elders).
                            Maar dan heb je wel een erg groot gat tussen 16 en 70 mm mss..
                            dat gat valt wel op te vangen hoor! toch met minder kostelijke lenzen dan die 17-55 2.8!

                            bedankt, ga deze ook toevoegen in mijn zoeklijst en er dan werk van maken!

                            Merci é!

                            Oli
                            http://www.flickr.com/photos/autosport
                            www.autosport.be

                            Comment

                            Working...
                            X