Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony SEL1018 f4 NEX7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony SEL1018 f4 NEX7

    Gisteren de 10-18 mm f4 gekocht bij Grobet (goedkoopst en toevallig in stock: 745 euro ipv de gebruikelijke 779 euro bij konijnenberg en andere shops, al wou art&craft wel volgen in deze prijs maar 1 week levertermijn, geen sony cashback momenteel op deze lens). Getwijfeld tussen deze lens en de nieuwe Carl Zeis Zouit Distagon 2.8/12mm (1100 euro) maar toch besloten dat kwaliteit niet primeert voor mijn gebruik, liever een zoom en lichte trade-off op gebied van kwaliteit. Ongetwijfeld is de Zeiss scherper en zeker in de hoeken en bij open diafragma maar je mist stabilisatie (vooral handig als je lui bent en geen statief wil meesleuren of bij het occasioneel filmen).

    Vandaag enkele foto's genomen en valt mij zeer goed mee, kwaliteit is prima en de sweet spot zit bij diafragma f6,3 of f7,1 om optimale scherpte te krijgen. Ook de bokeh bij f4 en met het onderwerp nabij valt beter mee dan verwacht, een f4 lens koop je niet voor de bokeh...

    Focus is zeer snel maar de lens heeft duidelijk voorkeur voor de achtergrond, ik heb ze even als macro (spot AF) proberen gebruiken en heb uiteindelijk toch manueel moeten focussen want AF vond de achtergrond interessanter om te locken... Moeilijk om scherpte te beoordelen via de zoeker of lcd scherm, moet telkens de foto uitvergroten om te controleren, zal nog moeten wennen aan de juistheid van de AF van deze lens of manueel gebruiken bij twijfelgevallen. Lightroom 5 heeft een lensprofiel ingebouwd voor deze lens, wide open is er wat CA in de hoeken maar is zeer éénvoudig weg gewerkt in Lightroom. Scherpte die overblijft vind ik zeer aanvaardbaar voor een redelijk extreme wide angle zoom lens (15-27mm naar 35mm omgerekend).

    Album met een paar foto's: (click op foto = open origineel 24MP beeld, AdobeRGB!)







    En een FILMPJE (full hd)
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW
Working...
X