Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Objectieven

Sony lens voor studio werk

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22 maart 2010, 12:33
caro-lien caro-lien is offline

Standaard Sony lens voor studio werk

Ik ben in het bezit van een alpha 700 en heb momenteel de Carl Zeiss lens 16-80 F 3,5.

Ik overweeg de aankoop van Sigma 24-70 F 2.8 omwille van de lichtsterkte in studio.

Ga ik hiermee een kwaliteitsverschil hebben met m'n Sony CZ ?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22 maart 2010, 13:34
K-2's schermafbeelding
K-2 K-2 is offline
Senior Member

Standaard Re: Sony lens voor studio werk

Als je aan de niet-HSM-versie denkt, dan ben je volgens mij beter af met de Tamron 28-75/2.8 (of tweedehands KM 28-75/2.8). Die laatste geeft je beste verhouding prijs/kwaliteit vind ik. Ze is zelfs even goed als de nieuwere Sony 28-75/2.8 (vergelijking Sony 28-75 - Tamron/KM 28-75).

Als je aan de laatste HSM-versie dacht, dan is er als alternatief dus ook de Sony 28-75/2.8, of CZ 24-70/2.8, of een goeie prime: CZ85/1.4 of tweedehands KM85/1.4. Allemaal goed tot zeer goed, hangt er maar van af waar je voorkeur naar uitgaat en wat de prijs mag zijn...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22 maart 2010, 13:59
Matthias's schermafbeelding
Matthias Matthias is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caro-lien Bekijk bericht
Ik ben in het bezit van een alpha 700 en heb momenteel de Carl Zeiss lens 16-80 F 3,5.

Ik overweeg de aankoop van Sigma 24-70 F 2.8 omwille van de lichtsterkte in studio.

als ik aan studio denk, denk ik aan diafragma's van rond de f11-f13-f16... (kan ook anders hoor maar zo lees ik het meestal, want heb hier zelf geen ervaring mee)

dus wat heb je aan lichtsterkte buiten de helderdere zoeker?
  #4 (permalink)  
Oud 22 maart 2010, 15:03
JorisVdB JorisVdB is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar JorisVdB

Ik ben niet zeker wat (denk dan aan het aantal personen en hoe groot je studio is) je precies fotografeert, maar de Sigma is zeker niet slecht (over hun kwaliteitscontrole valt anders wel wat te zeggen, helaas). Je kan 'm wel niet vergelijken met de Carl Zeiss 24-70 qua scherpte met het diafragma volledig open...als je 'm zoals Matthias zegt aardig wat dichtstopt, dan zal je weinig verschil merken, denk ik.

Een goede lens herken je ook aan de scherpte met het diafragma volledig open. Wil je 'm wijd-open gebruiken zal de Carl Zeiss het beste zijn - maar ook het duurste.

Je hebt dan ook nog de Sony 28-75 SAM (ook f/2.8, net zoals de Sony Carl Zeiss en de Sigma) die ook niet slecht is (alhoewel er nog geen review van op Photozone of SLRgear staat, heb alleen een paar reviews gelezen op Flickr enz). Dit is namelijk de kitlens van de A850...

Laatst gewijzigd door JorisVdB; 22 maart 2010 om 15:07
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22 maart 2010, 15:16
d_oracle d_oracle is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caro-lien Bekijk bericht

ik denk niet dat je kwaliteit gaat verbeteren... in studio heb je geen nood aan f2.8, je kan immers je licht controleren... dergelijke lens kan wel een verschil maken op locatie fotografie... waar je meer omgevings licht wil gebruiken... en waar je met de diepte scherpte wil spelen...
  #6 (permalink)  
Oud 22 maart 2010, 15:23
Matthias's schermafbeelding
Matthias Matthias is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
dergelijke lens kan wel een verschil maken op locatie fotografie... waar je meer omgevings licht wil gebruiken... en waar je met de diepte scherpte wil spelen...
maar kom je dan niet in de problemen met je synchronisatietijd als je op lagere f-waarden fotografeert met korte sluitertijden? (in de veronderstelling dat je nog wil flitsen)
of is dat misschien iets dat we beter vragen in het strobistenforum
  #7 (permalink)  
Oud 22 maart 2010, 17:54
d_oracle d_oracle is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
maar kom je dan niet in de problemen met je synchronisatietijd als je op lagere f-waarden fotografeert met korte sluitertijden? (in de veronderstelling dat je nog wil flitsen)
of is dat misschien iets dat we beter vragen in het strobistenforum
hangt er van af... de sluitertijd bepaalt het omgevingslicht, het diafragma de belichting van je onderwerp. (tenmiste als je flitst)

d'r zijn heel wat parameters die een rol spelen in de locatie fotografie... een stuk complexer als studio fotografie... en soms kan je inderdaad tegen de synctijd aanlopen...
maar dat kan je meestal oplossen door aan de andere parameters te gaan sleutelen...
  #8 (permalink)  
Oud 22 maart 2010, 18:10
Black B@ndit is lid van de Belgiumdigital VZW Black B@ndit's schermafbeelding
Black B@ndit Black B@ndit is offline
Senior Member

In een studio zal je niet gemakkelijk op f2,8 werken, tenzij je maar een klein stukje van de modellen scherp op de foto wil.
Meestal wordt er op f8-f11, sluitertijd 1/125sec en een zo laag mogelijke iso gewerkt, en wordt het flitslicht aangepast aan de gebruikte camera-instellingen.

Je Carl Zeiss lens zal dus zeker voldoen, bijna elke lens is voldoende scherp op f8-f11.

BD0338BE
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24 maart 2010, 10:11
Petronix's schermafbeelding
Petronix Petronix is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door black b@ndit Bekijk bericht
je carl zeiss lens zal dus zeker voldoen, bijna elke lens is voldoende scherp op f8-f11.
i.d.d.!! en je hebt nog het voordeel door je zoomfunctie t.o.v. prime-portret (fixed) lenzen..
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten