Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

    Ik ben in de markt voor een macro objectief, echter loop ik tegen wat kennisbeperkingen aan...waarvoor ik hier graag wat tips en/of handvatten ontvang

    De reden dat ik op zoek ben naar een echt macro objectief is voornamelijk voor het registreren van fijne details op evenementen en huwelijken, Zoals de ringen, onderdelen van het boeket, onderdelen van het buffet, etc. Met mijn huidige line-up van objectieven moet ik hiervoor altijd flink croppen in het beeld.

    Daarnaast...als ik dan toch een macro objectief heb...zou ik ook wel een poging willen wagen tot "echte macro"...beestjes dus...maar heb dit nog nooit gedaan en het zal zeer waarschijnlijk nooit mijn primaire bezigheid worden.

    Prijstechnisch kom ik op de Sigma 105mm of de Sigma 150mm uit. Beiden hebben OS, beiden hebben een HSM scherpstelmotor...en beiden zijn meer dan prima objectieven. De OS (en HSM) vind ik belangrijk omdat ik voornamelijk hand held plaatjes maak.

    Initieel wilde ik sowieso voor de 150mm macro gaan, dan heb je maar meteen "het beste" dacht ik bij mezelf...en hoef je minder kort op je onderwerp te zitten voor een 1:1 vergroting.

    Nu keek ik wat verder...en zag ik dat het verschil in kortste scherpstelafstand slechts 7cm is, van sensor tot onderwerp...waarbij de 150mm nog eens 2,5 cm langer is en het verschil van frontlens tot onderwerp dus "maar" 4,5cm is. Zover mijn eigen redenatie betaal ik dan 200 euro extra voor 4,5cm meer afstand tot het onderwerp? Of vergeet ik iets in mijn redenatie?

    Nog nooit een echt macro objectief gehad, dus krijg graag tips betreffende deze twee objectieven.
    Mijn objectieven zijn all round...

  • #2
    Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

    Ook geen expert hier, maar is de beeldhoek niet het tweede voornaamste punt, naast de scherpstelafstand zoals je zelf al aanhaalt ? Als je met beide lenzen dezelfde beelduitsnede hebt gerealiseerd, krijg je bij de 150mm meer compresssie en dus een 'smoother' OoF-gebied lijkt mij.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

      Als ik details van ringen fotografeer, zodat bijvoorbeeld de gebruikte edelsteentjes goed in beeld moeten komen, dan gebruik ik hiervoor altijd de Sigma 150 mm (non OS). Hiermee kun je in ieder geval nog wat afstand tot de ring houden, zodat je het risico vermijdt dat je in de schaduw van het objectief aan het fotograferen bent. Er is niks zo irritant dan in je eigen schaduw te staan.
      Met de 105 mm zul je toch dichter op de ring moeten zitten voor een vergelijkbare vergroting; de max. vergroting is natuurlijk altijd minder dan met de 150 mm.
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

        De uitvergroting van het OOF gebied, waardoor deze minder storend overkomt was eigenlijk ook mijn enige conclusie waarvoor ik voor meer mm's zou gaan...op een ander forum raadde iemand de 50mm aan...waarvan ik ook bang ben dat deze er voor gaat zorgen dat je in je eigen schaduw zit te werken...bang dat ik iets zocht dat niet bestond (basicly 2 specifieke wensen, namelijk evenement/huwelijksmacro...wat meer in de buurt van productfotografie komt...en beestjesmacro...voor als je zo'n objectief dan toch hebt...en dat allemaal in één objectief)...Ben ik nog eens van vooraf aan begonnen te vergelijken. Een lijstje leek me handig, waarin ik de verschillende objectieven kon wegen op, voor mij, belangrijke punten. Namelijk prijs, gewicht, effectieve werkafstand en het hebben van VR (OS) en/of AF-S (HSM)...met als uitkomst onderstaande overzicht...


        De 50mm komt er als meest geschikte uit, maar vooral op prijs en gewicht. Op andere gebieden scoort die niet uitzonderlijk. Eigenlijk komt er uit dat de 105mm macro versies van Sigma en Nikon de beste keus voor mij zijn, echter een pak duurder dan de Tamron 90mm die net zoveel punten scoort. Als ik het gebrek aan VR en AF-S op de Tamron minder zwaar weeg (het was een twijfelgeval) dan zou die zelfs als beste uit de test komen...

        Grote verrassing was voor mij eigenlijk de Tokina...hij scoort nergens als beste...maar geeft toch voor een zachte prijs de grootste werkafstand in het budget gebied, is nog steeds niet duur...en ook niet zwaar te noemen...de effectieve werkafstand met de Sigma 150mm scheelt maar 2,5 cm...die grotere werkafstand bij meer mm's viel me eigenlijk dus nog best tegen...pas bij de Tamron 180mm en de Nikkor 200mm wordt die effectief echt groter, waardoor voor werkafstand de Tamron de beste keuze zou zijn....dit lijkt me dan echter weer een objectief die zonder statief niet echt bruikbaar is...beide scoren, voor mij, slecht omdat ze zwaar en duur zijn...en geen handheld hulpmiddelen hebben...gewicht is overigens met name op bruiloften en issue, omdat je al zoveel moet mee slepen

        Natuurlijk begrijp ik dat ik met andere wegingen....ook weer andere resultaten zal krijgen...maar naast weging leek ook een specificatievergelijking van de objectieven me nuttig.

        hoe bruikbaar ervaren mensen een Tokina 100mm of een Tamron 90mm vanuit de hand? Speelt de tragere AF daar een grote rol in?

        Hoe verhouden de Sigma 105mm en Nikkor 105mm zich tot elkaar? (op gebruiksgemak)

        Des te meer onderzoek...des te meer vragen
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

          Ik zou niet twijfelen: 105mm. Is stukken veelzijdiger.
          Een nauwe beeldhoek is plezant maar laat ook net iets minder ruimte voor een creatieve achtergrond. Bovendien ga je met een kortere lens makkelijker vanuit "moeilijke" invalshoeken fotograferen.

          Allé, ik spreek uit eigen ervaring hé, ik heb een 180mm, 60mm en 28mm macrolens. Voor detailfoto's op een evenement zou ik mijn 180mm nooit uithalen, maar veel eerder m'n 60mm/28mm. Lange macrolenzen vind ik enkel meerwaarde hebben in de natuur, wanneer je je omgeving niet in de hand hebt. En imho is een mooi doortekende onscherpte stukken interessanter dan een egale achtergrond. Dat heb je volledig zelf in de hand.

          Voor pakweg huwelijksringen heb je volledige controle over belichting en achtergrond. Dus zelfs als je een egale achtergrond wil heb je geen lange macrolens nodig.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
            Ik zou niet twijfelen: 105mm. Is stukken veelzijdiger.
            Een nauwe beeldhoek is plezant maar laat ook net iets minder ruimte voor een creatieve achtergrond. Bovendien ga je met een kortere lens makkelijker vanuit "moeilijke" invalshoeken fotograferen.

            Allé, ik spreek uit eigen ervaring hé, ik heb een 180mm, 60mm en 28mm macrolens. Voor detailfoto's op een evenement zou ik mijn 180mm nooit uithalen, maar veel eerder m'n 60mm/28mm. Lange macrolenzen vind ik enkel meerwaarde hebben in de natuur, wanneer je je omgeving niet in de hand hebt. En imho is een mooi doortekende onscherpte stukken interessanter dan een egale achtergrond. Dat heb je volledig zelf in de hand.

            Voor pakweg huwelijksringen heb je volledige controle over belichting en achtergrond. Dus zelfs als je een egale achtergrond wil heb je geen lange macrolens nodig.
            Ik volg voor de volle 100% !
            Een 105mm is veel handelbaarder en kan (tot op een bepaald niveau) indien nodig echt wel uit de hand gebruikt worden. Staar je ook niet blind op die kortste werkafstand : hoeveel maal gaat het in jouw fotografie gebeuren dat je 1:1-opnames gaat maken ?
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

              De post van Thierry heeft voor mij ook een soort van doorslag gegeven...

              SOwieso was ik in de kortste werkafstand nog even vergeten dat de tokina en de tamron natuurlijk ook nog eens flink uitschuiven, waardoor je er soms zeer dicht op moet zitten.

              Maar gezien het om max een 10 foto's op een bruiloft gaat...en af en toe voor de lol eens een vlindertuin of beestje in de eigen tuin zal zijn...denk ik dat de tamron 90mm voor mij de beste koop zal zijn...en anders de nikkor 105mm (verkies die dan toch voor het relatief kleine prijsverschil boven sigma)...maar de nikkor is momenteel nergens op voorraad...(heb nog wel even geduld) dus zal het de Tamron worden...deze komt optisch ook beter uit de testen als de tokina en gelijk aan de Sigma.

              En het zal inderdaad zelden echt 1:1 zijn...en daar waar dat moet...ben ik volledig in controle!

              Sowieso las ik al de de VR en OS eigenlijk helemaal niet goed werken wanneer je op 1:1 niveau zit...dus is dat opeens ook minder van belang.
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

                Sorry als ik hier zomaar binnen val met mijn vraag, maar ik ben namelijk ook op zoek naar een macrolens en vond deze discussie wel interessant. Ik twijfel ook tussen een 105 of een 150, maar ik zal ze echt gebruiken voor beestjes (vlinders/libellen/..) en bloemen. Nu weet ik wel dat ze zeggen dat een 150mm beter is voor beestjes, maar als ik hier dan zie dat het verschil voor 1:1 vergroting maar een 4.5cm is vraag ik mij af of deze afstand echt zoveel uitmaakt. Ook zal ik de lens in het begin vooral uit de hand gebruiken of vanop een monopod. Iemand een advies wat ik het beste kan doen? Een kleine 200 euro meer betalen voor die 150mm of toch de 105mm?

                groeten Stef

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

                  Mijn eigen conclusie na veel zoekwerk, doorspitten van tutorials en gebruikers ervaringen...

                  Uit de hand werken voor beestjes is, zonder flits, bijna niet te doen....waarbij de VR/OS ook nog eens niet goed of helemaal niet werkt...omdat je DOF al zo beperkt is met scherpstellen...

                  Behalve de 4,5 cm verschil in werkafstand....comprimeert de 150mm de achtergrond ook meer. Ofwel, "makkelijker" om een egale rustige achtergrond te krijgen als met de 105mm...

                  Waarbij...als je toch aangewezen bent op statief en manueel scherpstellen...op dit moment de tamron 180mm dan eigenlijk de beste keus zou zijn....




                  Maar ik laat graag de mensen met praktijk ervaring ook nog aan het woord
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

                    Voor het doel dat je omschrijft lijkt 150mm mij vrij lang. Maar wil je vooral het echte macro werk doen dan komt ook zeker de Tamron 180mm in aanmerking.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

                      Bedoel je dat voor mij Spanjaart? Of voor Houben? Ik ben er wat dat betreft uit namelijk...Tamron 90mm...of Nikkor 105mm als die weer verkrijgbaar is begin mei.
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

                        Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                        Bedoel je dat voor mij Spanjaart? Of voor Houben? Ik ben er wat dat betreft uit namelijk...Tamron 90mm...of Nikkor 105mm als die weer verkrijgbaar is begin mei.
                        Was voor jou, voor kleine voorwerpen zoals cakejes, ringen, details vind ik meestal 55-90mm een stuk geschikter, je hebt anders toch al zo weinig scherptediepte. Met een beetje mikken krijg je de achtergrond toch wel o.k.
                        Voor close-upjes gebruik ik zelf een 55mm ais objectief. Voor macro is na een haat-liefde verhouding uiteindelijk de 105VR een blijvertje. Op afstanden van +50cm heb je best vaak voordeel van de VR en optisch is die lens gewoon de beste in het bereik.
                        Het was me al opgevallen dat de tweedehands vraagprijzen erg zijn opgelopen voor deze lens, maar als de lens weer normaal leverbaar is zal het wel weer meevallen. Op de D700 heb ik die ook vaak gecombineerd met de 1,4x converter, maar op de D800 heb ik dat nog niet getest.
                        Last edited by Spanjaart; 3 april 2012, 21:57.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Was voor jou, voor kleine voorwerpen zoals cakejes, ringen, details vind ik meestal 55-90mm een stuk geschikter, je hebt anders toch al zo weinig scherptediepte. Met een beetje mikken krijg je de achtergrond toch wel o.k.
                          Voor close-upjes gebruik ik zelf een 55mm ais objectief. Voor macro is na een haat-liefde verhouding uiteindelijk de 105VR een blijvertje. Op afstanden van +50cm heb je best vaak voordeel van de VR en optisch is die lens gewoon de beste in het bereik.
                          Het was me al opgevallen dat de tweedehands vraagprijzen erg zijn opgelopen voor deze lens, maar als de lens weer normaal leverbaar is zal het wel weer meevallen. Op de D700 heb ik die ook vaak gecombineerd met de 1,4x converter, maar op de D800 heb ik dat nog niet getest.
                          Wat ik gelezen heb komt hij behoorlijk goed uit de test inderdaad....als hij niet beschikbaar is voor mei, dan vermoed ik ook dat het de tamron zal worden...tot aan aanschaf van de nikkor...maar hopen dat deze toch nog leverbaar wordt voor die tijd. (Op ebay zijn ze nieuw nu bijna 900 euro).
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

                            Ik zit met een vraag maar wil hier niet graag een nieuw (zoveelste) macrolens topic rond starten, dus stel ik ze hier even;

                            Ik ben reeds enige tijd op zoek naar een sigma 150mm (met of zonder OS), nu kreeg ik van iemand een aanbieding die de zijne wegdoet (versie zonder OS), maar de voorgestelde prijs lijkt me te hoog voor de aangeboden lens. De lens waar het over gaat is dus een sigma 150 zonder OS die tusen de 5 en de 6 jaar oud is. Graag had ik van mensen die meer vertrouwd zijn met de gangbare tweedehandsprijzen vernomen wat zij nog aan deze lens zouden geven... Jullie mogen me ook pm'en

                            grtjs en alvast bedankt!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

                              Zo om me heen zie ik prijzen van rond de 400 - 450 euro...
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X