Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

    ik werk al een tijdje met mijn sigma macro 105mm ,waar ik zeer tevreden over ben ,maar zou graag ook eens experimenteren met omgekeerde 50mm op mijn sigma ,ik heb mij daarom een tweedehands 50 mm aangeschaft ,en normaal zou ik nu met een omkeerring moeten werken ,maar het probleem is mijn sigma is 58mm filtermaat en volgens ik in het beschermdopje van mijn 50mm zie zou dit een 51mm filtermaat zijn ,hoe los ik zoiets op

  • #2
    Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

    verloopring voor een filter

    fotoshop aalten verkoopt die
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

    Comment


    • #3
      Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

      Je 50mm lens heeft hoogstwaarschijnlijk een filterdiameter van 52mm.
      Dan moet je gewoon een 'macro coupler ring' zoals deze kopen.

      Succes

      Comment


      • #4
        Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

        Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
        verloopring voor een filter

        fotoshop aalten verkoopt die
        Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
        Je 50mm lens heeft hoogstwaarschijnlijk een filterdiameter van 52mm.
        Dan moet je gewoon een 'macro coupler ring' zoals deze kopen.

        Succes
        dank voor jullie reactie ,ik hoop alleen dat die 52 mm dan past in het dekseltje staat 51 ,het is wel al een oudere lens voor een analoge pentax ,ik zal het in ieder geval eens verder opzoeken

        Comment


        • #5
          Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

          Ah juist het is een Pentax.
          Ik denk dan niet dat een 51mm en een 52mm zullen passen.

          Comment


          • #6
            Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

            Kijk eens of je Cokin ringen van de gewenste maten kan krijgen en dan die met 2 componenten of seconden lijm aan elkaar plakken. Ook Fotoshop Aalten heeft van die ringen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

              Normaal gezien koop ik materiaal aan op fotokonijnenberg of Coolblue, maar vind hier nergens dergelijke 52-58mm macro coupler. Waar vind ik die?

              Comment


              • #8
                Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Kijk eens of je Cokin ringen van de gewenste maten kan krijgen en dan die met 2 componenten of seconden lijm aan elkaar plakken. Ook Fotoshop Aalten heeft van die ringen.
                Dat is volgens mij ook de beste oplossing, 51mm ga je anders heel moeilijk vinden denk ik, is een niet zo veel voorkomende filtermaat
                D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                Flickr - JAlbum

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

                  Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                  Dat is volgens mij ook de beste oplossing, 51mm ga je anders heel moeilijk vinden denk ik, is een niet zo veel voorkomende filtermaat
                  Ik ben dan ook op zoek naar een 52-58mm male male koppelring, in tegenstelling tot de topicstarter. Maar vind dit nergens op webshops in de benelux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

                    Oorspronkelijk geplaatst door sandman4justice Bekijk bericht
                    Ik ben dan ook op zoek naar een 52-58mm male male koppelring, in tegenstelling tot de topicstarter. Maar vind dit nergens op webshops in de benelux.
                    Dat is toch juist hetzelfde als wat TS zoekt???? De vraag is hier dus reeds opgelost zelfs nog voor je ze gesteld had. Van snelheid gesproken.

                    BD: wij geven de antwoorden, en u stelt daarna uw vraag maar...

                    Groeten,
                    Geert

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

                      De vergrotingsfactor is zowat het quotient van de brandpuntsafstanden van de twee gebruikte lenzen.
                      105 gedeeld door 50 is zowat 2 maal.
                      Het proberen waard.
                      Nadeel is dat je erg kort op je onderwerp moet zitten, en er veel licht noodzakelijk is. Scherptediepte is ragfijn.
                      Succes.
                      Nikon D7000, en wat glas.
                      http://blog.seniorennet.be/pacha/

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 105 mm met 50mm omgekeerd

                        Ik denk eerder dat je filtermaat 49 (naar 58) moet hebben, dat komt veel voor bij de oude Takumars, dat er op de lensdop 51 staat zou kunnen zijn als het zo'n oud metalen dekseltje is dat over de buitenmaat van de filter schuift.
                        Edit: deze dus bvb http://www.bhphotovideo.com/c/produc...8mm_Macro.html
                        Maar kijk het nog eens goed na, je kunt die binnenmaat ook gewoon meten.
                        Last edited by oermens; 27 maart 2012, 17:28.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment

                        Working...
                        X